*Noin kolmekymppiset ekakertalaiset ELOKUUSSA*

Tervetuloa, Smi! :flower:

Keltakaneli, onnea poksuista sinnekin! :) Mulla oli sf-mitta jopa yläkäyrän yläpuolella, kun se ekaa kertaa mitattiin rv 22+3. (Sen jälkeen ei oo muuten mitattukaan!) Terkka sanoi, ettei siitä kannata huolestua, koska noilla viikoilla se on useimmilla odottajilla yläkäyrällä tai sen yläpuolella! Eli ei oo mikään kovin luotettava mitta tuossa vaiheessa. Eikä ehkä kovin luotettava muutenkaan, koska se saattaa kuulemma vaihdella kovastikin, jos on välillä eri mittaaja. Mähän tosin jäinkin kiinni sokerirasituksesta (täällä se tehdään kaikille yli 25-vuotiaille). Mutta lapsivettä on normaali määrä (joskus rd:ssä sitä on normaalia enemmän) ja kokoarvioiden mukaan vauva kasvaa ihan keskikäyrällä. Vauvan mahanympärys oli ainakin viimeksi jopa alakäyrällä, kun ns. sokerivauvoilla nimenomaan se on iso. Mun rd vaikuttaa onneksi olevan tosi lievä, eli pienellä ruokavalion skarppaamisella oon selvinny. Mä itse epäilen, että mun sokeritasapainoon ois vaikuttanu aika paljon sekin, kun jouduin lopettamaan liikunnan kokonaan 1,5 vko:a ennen rasitustestiä. Lääkäri ja diabeteshoitaja olivat samaa mieltä, että se on saattanut vaikuttaa. Kannattaa siis ehdottomasti harrastaa liikuntaa, jos vain pystyy! Kunnon ylläpitämisestä on apua myös synnytystä ja vauva-aikaa ajatellen. :)

Valeska 30+1
 
^ Mulla sitä tuli ainakin tuhrua useampaan otteeseen alkuraskaudessa. Lisäksi siinä rv 12 paikkeilla tuli oikein kunnolla verta, ja siitä sitten ultrattiinkin, mutta mitään ei ollut kuitenkaan vikana. Yritä olla huolestumatta. :)

Hampiainen 22+2
 
Täällä tasaisen mukavaa odottelua. Ei kummempia huolia. Jollei herkuista kieltäytymistä sellaisiksi lasketa. Tai kieltäytymisen yrittämistä... :LOL:

Nimimietintää Joko teillä on ollut nimien mietintää kovasti? Itse oon tykännyt oikeastaan koko raskausajan mietiskellä mahdollisia nimiä. Toisinaan kun yöllä herään vessaan, niin en meinaa saada unenpäästä kiinni kun mietin nimiä... Tytölle nimi löytyikin sitten ennen rakenneultraa, jossa todettiin että odotetaan poikaa. :) Eli saamme jatkaa mietintää. Toinen ja kolmas nimi ovat aikalailla jo varmoja, tulevat suvuistamme, mutta etunimee ei olla löydetty sopivaa vielä. Niin ja kai sen sitten vasta voi varmaksi sanoakin, kun näkee pojan. Voi olla että nimi josta tykkäis ei vaan olekaan sellainen mikä sopisi pojalle sitten kun hänet näkee ja hetken häneen tutustuu... :)

Keltakaneli 22+4
 
Kiitos onnitteluista! :heart:
Täällä on päästy vihdoin ja viimein kotiin, koitan kirjoittaa jossain vaiheessa vähän synnytyskertomusta. Se on vaan aika pitkä, joten vie hivenen aikaa saada jotenkin järkevä sepustus aikaan.. :)


Keltakaneli Joo, tuota tämä tapahtui 2.8. puolella.. taisi olla vähän nopea ja sekava tuo minun viesti laitokselta. :)



pallomangusti (edelleen!..." ihanat" turvotukset leikkauksesta) :D
 
Tervetuloa Nunuliini! :flower: Meillä onkin vain neljän päivän ero lasketuissa ajoissa. :)

Pikkumangusti eipä sitä tuon tarkempi siinä onnenhuumassa tarvikaan olla, riittää että tietää itse missä mennään. Päiväys on nyt listassa... =) Innokkaana odottelemme synnytyskertomusta.

Keltakaneli 22+6
 
Hei kaikille! Mulla vierähti vähän aikaa hiljaiseloa, kun ensin olin pikkusiskon rippijuhlilla ja jäätiin sitten miehen kanssa lomailemaan ja mökkeilemään itä-suomeen. Sitten pikkusisko tuli meille kyläilee, et en oo yli viikkoon kerinny koneelle istahtaa. :)

Pikkumangustille hurjasti onnea pikkumiehestä! :flower: :heart: Innokkaana mäkin oottelen synnytyskertomusta, mutta ei mitään kiirettä...vietä vaa ihanaa onnenhuumaa :)

Tervetuloa muuten kaikille uusille! :)

Kaapo vieläkö tuhrua on jatkunut? Itellä ei ole asiasta kokemusta, mutta mitä on juttuja juullu ja täälläkin lukenu, niin aika monella sitä on ja varsinki sillo ku ois kierros vuotopäivät, siis jos et ois raskaana ja kierrot ois jatkunu :) Koita olla hätäilemättä. Mulle gyne ainakin sano et sit kandee tulla tarkastuttaa jos vuotaa kirkasta verta.

Keltakaneli nimimietinnästä mäkin oon pyöritelly ja miettiny nimiä, pojalle on jo pitkään (jo ennen raskautta) ollu toka ja kolmas nimi mietittynä, kulkevat suvussa, mut ekanimi puuttuu. Jotain ollaan mietitty, mut ei kauheesti olla mistään samaa mieltä oltu :whistle: ja sit on just se tunne et entäs jos se ei ookkaan yhtään nimensä näkönen... Tytölle ei oo kauheesti nimee mietitty, ku saatiin rakenneultrassa poikalupaus, mut voihan se tyttökin olla...pitäs varmaan hillitä tuota vaaleensinisten vaatteiden ostelua ;)

(.) Tänne ei kummempia, lomaillaan miehen kanssa vielä 1 viikko ja sit ois 4 viikkoo viel töitä ennen mammalomaa. Ei kyl yhtään huvittas mennä töihin... :/ Olo on vaan niin hyvä ettei saikullakaan voi olla. Kerkesin jo viime viikolla huolestuu ku pikkune oli pari päivää aika hissukseen ja kun sukuloimassa oltiin, niin ei mulla ollut doppleriakaan mukana, onneks sit tilanne normalisoitui, ei sit tiedä et mikä oli hiljaiselon syy, kai niil voi olla tollasia "kausia"? Oon muuten tosi kömpelön tän mahani kanssa, vaikkei se superiso kai ookkaan. Pyyhi porukoilla pölyjä ruokapöydän tuoleista ja niis on sellanen terävä kulma selkänojassa, enkös iskeny mahan niihin pari kertaa, tuli pienet mustelmatkin :$ Mietn vaan etten nyt pienelle tehny vahinkoo, mut kai toi kohtu ja lapsivesi suojaa? Että sitä voi ihminen olla kömpelö! :ashamed:

Taas hikinen päivä tulossa, jotenkin kauheen kosteeta heti aamusta! No täytyy yrittää kestää, kai se tästä hiukan viilenee! Aateltiin miehen kanssa lähtee Tallinnassa käymään ens viikolla, onks täällä kukaan käynyt lastenvaatteita sieltä ostamassa? Vinkkejä liikeistä otetaan vastaan ;)

danuli ja toppis 30+2
 
Kävin tossa äsken lueskelemassa heinäkuun pinon loppua...

Kvartille ja Mangustille kiitokset tohon pohkeenkipeytymisasiaan. Luulen että kyse on ollut suonenvedosta ja sen jälkeisestä kivusta. Nyt sitä ei enää oo ollu, tai siis pohkeet on kävelystä ihan sairaan kipeet, mut siis tullut ihan itseaiheutetusti ;) Joku astu rippijuhlissa, tai siis kirkossa mun jalan päälle, mul oli korkkarit jalas, ja jalkapöytään tuli varmaan hiusmurtuma. Nyt oon sit linkkaillu jo reilu viikon ja pohkeet on siitä syystä vähän hellät :/ Kvartti mitä magnesiumtabletteja sä söit, jotain apteekin? Pitää harkita noiden ostamista ku mulla tuppaa suonta vetämään ja hikoilen tosi paljon muutenkin.

Juu eipä tässä muuta tälläkertaa, aurinkoa otettu tänäänkin ja uitu :)
 
(.) Tänään käyty Pohjolassa keskustelemassa vauvavakuutuksesta, tai siitä vakuutuksen varauksesta syntymättömälle lapselle. Hakemus neuvolakorttikopioineen lähti vakuutusyhtiön lääkärin tarkasteltavaksi. Haittaakohan se pojan golfpallo (kalkkikertymä sydämessä ) jotain? Luulis lääkärin ymmärtävän, että harvoin tarkoittaa mitään. No, kolmisen viikkoa menee kai käsittelyssä ja sit saadaan postia.

Keltakaneli 23+0 POKS!
 
Ai niin, kuinka moni syö jo maitohappobakteereja? Tai aikoo syödä. Loppuraskaudesta pitäis kai syödä, saattaa vähentää lapsen mahdollista allergiariskiä. En muista mistä kuulin, ties vaikka olis ollu neuvolasta, en muista. Enkä sitten tiedä kuinka luotettavaa tietoa tuon on, mutta voi olla hyväksi muutenkin äidin vatsantoiminnoille... ;)

Keltakaneli 23+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keltakaneli:
Ai niin, kuinka moni syö jo maitohappobakteereja? Tai aikoo syödä. Loppuraskaudesta pitäis kai syödä, saattaa vähentää lapsen mahdollista allergiariskiä. En muista mistä kuulin, ties vaikka olis ollu neuvolasta, en muista. Enkä sitten tiedä kuinka luotettavaa tietoa tuon on, mutta voi olla hyväksi muutenkin äidin vatsantoiminnoille... ;)

Keltakaneli 23+0
Hei, minä söin koko loppuraskauden niitä, oma isäni oli lukenut tuon jostain, mutta söin siis pääasiassa vatsan takia, auttoivat siihen kovasti. Ja nyt olen taas jatkanut syömistä.
 
Keltakaneli mekin mietittiin tota pohjolan vakuutusta syntymättömälle lapselle, ja laitettiin hakemuskin, mut sit multa oli unohtonu laittaa kopio äitiyskortin kansista (mitä ne muka niilläkin tekee, ei mitään muuta kun byrokratiaa ;) ) ja sit vaan jäi koko juttu. Nyt vaan toivotaan et pikkunen on terve ja pysyis terveenä 2kk asti. Onks muuten moni ottanu jostain vakuutuksen? Mä olin aika hölmistynyt ton pohjolan suhteen, et se ei ymmärrykseni mukaan korvaa synnytyksessä tapahtuneita "vahinkoja". Ja sit jos sielt ottaa ton syntymättömän vakuutuksen niin jatkossa vakuutusmaksu on vuosittain kalliimpi kun jos sen ottaa vasta 2kk iässä, tosin jos tossa 2kk tulee jotain ilmi, niitä ei jatkossa korvata, jos ei oo ottanu syntymättömälle vakuutusta. Jotenkin mulle jäi suorastaan rahastuksen maku suuhun, kun tuli sellanen olo et ne antaa akuutuksen aan jos ei ii todettu mitään ja siis todennäkösesti ookkaan mitään, eikä siis heille tuu maksuja. Joku kirjoitti jossain et if ois ainut joka korvais myös synnytyksessä tapahtuvat vauriot, mut tiedä häntä. Mut kauheen hintasii noi joka tapauksessa on :/ Luulis ettei toi kalkkikertymäjuttu vaikuttas asiaan, mut toisaalta ne vaikuttaa tosi tarkoilta ton vakuutuksen suhteen. Mä oon vaan huono kommentoimaan, kun ite ei saatu vietyä hakemusta loppuun asti :)

Maitohappobakteereista en ollutkaan kuullu et suosittelisivat loppuraskaudessa, pitääkin ostaa...Ennen raskautta oon niitä syöny, tekivät hyvää vatsalle.

Oon käyny kiertelee vaateliikkeitä, ihan petollista hommaa, aina tarttuu jotain mukaan, ja sit kun ei oikein tiedä et mitä sitä loppujen lopuks tarvii ja kuinka paljon, ja miten paljon vaatteita saa sukulaisilta, kavereilta ym. , mut shoppailu on hauskaa :whistle:

Danuli ja Toppis 30+4
 
Voih onpa tässä matkan varrella paljon mietittävää. Siis vakuutukset ja vaunut tulee varmaan olee suurimmat asiat, jotka aiheuttaa harmaita hiuksia. Mutta myös kaikki muut hankinnat. Ehkä nyt ei oo vielä ajankohtaista miettiä hankintoja, mutta vaikeeta siitä tulee.

Meillä on vielä pari päivää ultraa ja kovasti jännittää. Pelottaa edelleen ettei kaikki ole kunnossa. Ja pelkään myös sitä, että jos seulonnoista löytyy jotain, niin osataan tethdä ratkaisua miten asian kanssa edetään. Eilen jo otin käsiin sikiöseulonta esitteet, mutten uskaltanu vielä lukea.

Olo alkaa olla parempi ja jaksan paljon paremmin kuin aiemmin. Pahaa oloakaan ei enää juurikaan ole. Jaksoin eilen lähteä jopa urheilemaan ja tänään menen uudestaan. Tuntuupa hyvältä, että taas jaksaa.

kaapo 10+4
 
Danuli, sen Pohjolan vakuutuksen voi vaihtaa siihen halvempaan lapsivakuutukseen, jos vauvassa kaikki ok, sen 2kk jälkeen.

Meillä on nyt Pohjolasta tarjous, mut mies haluais, et pyydetään muiltakin tarjouksia.. ja mun pitäis se tietysti hoitaa.. ei vaan huvittais, varsinkaan kun en jaksa oikein lukea vaadittavalla tarkkuudella niitä ehtoja.. enkä usko, että niissä hinnoissa nyt niin suuria eroja kumminkaan on..

Mäkin olin eilen jumpassa ja ihan mukavasti meni. :) Oli vähän kevyempi jumppa mutta komeesti sai silti hien pintaan, varsinkin kun oli niin nihkee keli.

Hampiainen 22+6
 
Paljon onnea Mangusti pikkuisesta pojasta, ihanaa! :heart:

Olen vihdoin palannut reissuista ja loma häämöttää loppuaan, ei vois vähempää kiinnostaa työt... Olen voinut niin hyvin loman ajan kun on saanut nukkua pitkiä unia ja vaikka päiväuniakin, joten pelkään mitä nukkumattomuus ja stressi taas mulle ja vauvalle tekee... Aikaiset aamuherätykset ei vain sovi mulle!
Sain jo myös kerrottua pomolleni ja hän oli todella iloinen puolestani :) Sanoi myös että teet sitten töitä jaksamisen mukaan, eli saikkua vaan jos olo huononee, eli vähän helpotti kun tietää että tukea löytyy. Ja vilpitöntä sellaista =)

En nyt jaksanut keskittyä ajatuksella kaikkiin teksteihin kun oli niin paljon uutta, mutta tuohon maitohappoasiaan Keltakaneli: Mulle siitä sanottiin neuvolassa. Kuulemma jonkun uuden tutkimuksen mukaan se että syö maitohappobakteereita viimeisen kolmanneksen vähentää lapsen allergiariskiä. Hänkin toki sanoi ettei tiedä miten totta on, mutta eipä siitä haittaakaan ole, päinvastoin. Mulla ja miehellä on allergioita, joten lapsella riski saada myös ja mulla ihan pikkulapsesta saakka ollut mahan kanssa ongelmia, joten voisi auttaa myös siihen, joten aion syödä.

Mutta nyt pitää vähän keskittyä kotihommiin, käydä tyhjentämässä viinimarjapuska ja nauttia hieman viileämmästä ilmasta :)

Rae 14+3
 
Smi
Kiitokset tervetulotoivotuksista!

Pyörähdän vain poksumassa, sillä ollaan juuri palattu reissusta kotiin ja pyykkäystä ym. riittää. Loppuviikosta yritän ehtiä lukemaan ja kommentoimaan. Vauvan liikkeet ovat muuten kuluneella viikolla alkaneet tuntumaan :heart:

Smi 19+0 POKS! :)
 
Jatkan papatustani vakuutuksista. :D Kyllä se vakuutusten vertaaminen näköjään kannattaa, Ifillä näköjään huomattavasti halvempi vakuutus. Tosin siinä on sitten hiukan kalliimpi omavastuu, mutta kumminkin. Mies innostui vertaamaan kaikkia meidän vakuutuksia Ifin hintoihin ja kaikki olis halvempia, mut muutamia kymppejä vaan, et saa nähdä, jaksetaanko niitä rueta vaihtamaan.

Eilen neuvola, oli taas eri neuvolantäti kun viimeksi. Vähän tympii, kun olen peräti kolme kertaa neukussa nyt käynyt, ja joka kerta eri tyyppi. :( Ensimmäisellä kerralla vaan oli se vakkaritäti, sitten sijainen ja nyt taas sijainen, mutta eri kun viimeksi. Nää sijaiset vielä olleet tosi nuoria ja kokemattomia (ei sillä, tietty jostain pitää aloittaa, mut silti hiukan harmittaa).

Mut onneks kaikki oli vatsassa hyvin. :heart: Kuukauden päästä sitten oikein neuvolalääkäri, ensimmäistä kertaa. Sokerirasitukseenkin sain ajan, jei..

Hampiainen 23+1
 
hampiainen, kun mä vertailin vakuutuksia, mulle jäi sellanen mielikuva, että Ifin vakuutuksessa saattais olla muita huonommat ehdot. Mitään faktatietoa mulla ei nyt äkkiseltään oo tuon mielikuvan tueksi. Esim. tässä (toki jo pari vuotta vanhassa!) viestiketjussa oli keskustelua asiasta. Ilmeisesti Ifilläkin on ehdot jotenkin muuttuneet vuosi, pari sitten. Mutta jos siellä on selvästi edullisempi vakuutus, niin tulee mieleen, että joku koira siinä on haudattuna. :/ Hirveen hankalahan se on vertailla noita vakuutuksia, kun ei voi tietää, että miten kattavaa turvaa tulee tarvimaan. Esim. jos tulee sellanen tilanne, että vauvalle pitää ostaa kalliit maidonkorvikkeet apteekista, niin tietysti toivois, että ois valinnu sellasen yhtiön, joka korvaa ne maidonkorvikkeet. Niitäkin on ilmeisesti vaan pari yhtiötä. Mä ite oisin halunnu ottaa lapsivakuutuksen Pohjantähdeltä, koska niillä ois ollu tosi kattava vakuutus. Mutta päädyttiin pysymään Tapiolassa, kun siellä on muutkin vakuutukset... Eiköhän se oo hyvä sekin. :)

Kannattaa muuten lukea tää Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan Valintaopas lasten sairauskuluvakuutuksista (16.6.2009).

Valeska 31+3
 
Vieläkö mahtuisin mukaan?

Minäkin olen "kotoisin" siitä samasta vauvakuumeilijoiden pinosta kuin Keltakaneli, Rae, Siukuki, Anna ja Smi. =)

(.)Epävarma olo vielä koko raskaudesta, niin alussa vasta olen... Ja ihan ekasta yrityksestä kun tärppäsi!:D (Odoteltiin vuosi lääkäriltä lupaa vauvan yrittämiseen, koska jouduin syömään lääkkeitä, joiden aikana ei saa raskautua). Viime viikolla oli jo eka neuvola ja ultra ja pieni sydän siellä kuvassa sykki :heart:, eli kyllä sielllä ihmisalku asustaa! Perussairauteni vuoksi mua seuraillaan aikaisemmin ja tiiviimmin: riskiraskaus kun olen. Matalalla profiililla, mutta positiivisella mielellä siis odotellaan. Nt ultraus tulossa 7.9. ja tuntuu että siihen on ikuisuus aikaa!! Ei millään jaksais pitää tätä asiaa sisällään.:x

Mulla varhasiultran mukaan nyt rv 7+5. Laskettua aikaa 19.3.2011 ei vielä muutettu, mutta se tulee todennäköisesti siirtymään eteenpäin. Synnytyssairaala MKS.
 
Maitohappobakteereista. Olen kuullut myös tuosta allergia asiasta jostain. Yritin jo syödä maitohappobakteereja, mutta mulle tuli maha niistä kipeäksi. Voikohan se pitää paikkaansa? Muutenkin kyllä on aika herkkä maha.

Itsekin olen nuihin vakuutuksiin tutustunut. Ifillä on se huono puoli, että jos haluaa ottaa vakuutuksen ennen lapsen syntymää, niin se katkeaa jossain vaiheessa ja haetaan uusi vakuutus (=uusi terveysselvitys). Ainakin näin olen ymmärtänyt.

Korvaako joku muukin vakuutus maidonkorvikkeet ja kosteusvoiteet tms kuin pohjantähti? Se olisi muuten hyvä, mutta jos vakuutuksen haluaa pitää loppuun asti voimassa, niin kotivakuutus pitää olla siellä sitten sen 75 vuotta (jossain vaiheessa se kotivakuutus pitänee siirtää lapselle, mutta kuitenkin).

Tervetuloa Linda ja onnea hyvistä ultrauutisista! :flower:

Siukuki 13+1
 
Vakuutuksista vielä: Me siis pyydettiin tarjous Pohjolasta sen takia, että meillä on Osuuspankis asuntolaina ja niillä bonuksilla saadaan maksettua Pohjolan vakuutuksia. Eli tulee "viiden tähden laskuja", jotka on oikeesti vain kolmen tähden laskuja. ;) Meillä on siis muitakin vakuutuksia Pohjolassa ja nyt tulis sit jotain keskittämisalennustakin. Toivotaan, ettei pojalle tuu pahoja allergioita, koska korvikkeita ei muistaakseni korvaa. (Taitaa Pohjantähti olla ainoa joka korvaa ne kalliit äidinmaidonkorvikkeet. Pohjantähdestä täytyy sit ottaa kotivakuutuskin, jos haluaa sieltä vauvavakuutuksen.) Pohjolassa on vähintään satasen tai 10% omavastuu per korvausten hakukerta. Tarkoittaa siis sitä, että kannattaa hakee koko vuoden korvaukset samalla kertaa. Tapiolassa on kai jokin kätevä nettisysteemi korvaushakemuksille. Kaverin lapsi sai muuten Tapiolasta vakuutuksen, vaikka olikin golfpallo sydämessä, joten kai sen saa Pohjolastakin. Toivottavasti.

(.) Potkuja, potkuja, potkuja. Tulee olo että toinen haluis jo pihalle. Tai vahvasti ilmoittaa mielipiteensä mun tekemisistä ja syömisistä... :LOL:

Keltakaneli 23+5
 
Mä en oo ehtiny vielä perehtyä noihin vakuutusasiaoihin, mutta kiva lueskella teidän pohdintoja. En tiedä saisinko edes vauvalle vakuutusta kun mulla on tää sairaus... Pitää selvitellä.

(.)PANIIKKI!! Eilenillalla seksin jälkeen vuosin verta! Itkuhan siinä tuli tietenkin, että tässäkö tää nyt sitten oli... :ashamed: . Mut tilanne rauhoittui kyllä pian, eikä vuotoa yöllä/aamulla oo enää tullu. Mitään kipujakaan ei oo. Kauhulla odottelen mitä päivä tuo tullessaan. Ei sitä verta määrällisesti kovin pajoo tullu (ruokalusikallinen?), mut sen verrtan kuitenkin, että lakana meni vaihtoon. Kyllä säikäytti! Googleteltiin sitten yöllä ja näytti aika tavallista olevan tuo verenvuoto - ilmeisesti limakalvoilta? MUTTA keskenmenokin voi alkaa samankaltaisesti.
Pitääköhän mun olla yhteydessä neuvolaan? Tai käydä varmistuttamassa asia? Onko teillä muilla ollut vuotoja raskauden aikana? Pitääkö meidän nyt sitten jättää seksitouhut toistaiseksi kokonaan väliin? :|. Kyllä tämä on tämmöstä jännitysnäytelmää... ;) Odottavan aika on pitkä!

Rentouttavaa viikonloppua kaikille! :)
 

Yhteistyössä