No onko tämäkin nyt lasten vertailua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuulin eräältä äidiltä, että teillä onkin kova vauvojen vertailu menossa. Eli eräs nainen, jolla vähän vanhempi vauva kuin meillä ja sitten vielä yksi kolmas äiti jolla samanikäinen kuin meillä. Ollaan juteltu kun ollaan törmätty siitä, että miten vauvat on kasvaneet ja mitä osaa.

Meidän vauva on kaikista "kehittynein". Siis liikkuu jo ja touhuaa paljon, tämän toisen naisen vauva sitten tekee jo jotain ja tämän jolla melkein kuukauden vanhempi vauva niin ei vielä osaa kuin istua. Minä olen joka välissä sanonut siitä miten hassua on, kun meidän kaksi isompaa ei edes oikeastaan kääntyneet vielä tässä iässä ja tämä kolmas on näin vikkelä.

Se on siis ollut ihan sellaista jutustelua, ei mitään vertailua. Itse en ole edes ajatellut niitä sen enempää. Nyt kuulin kuitenkin, että tämä yksi nainen oli puhunut siitä miten me vertaillaan vauvoja ja hänen vauvansa ei vielä osaa mitään.

Ihmeen herkkiä ihmiset on. Ilmeisesti siis vauvastaan saa puhua vain, jos se ei osaa mitään enempää kuin toisten vauvat koska muuten heti vertailee.

Hitaammin kehittyneen lapsen äitinä voin sanoa, että juu, kyllä me voimme olla niin herkkiä, että katsomme toisten kehitysintoilun kehuskeluna ja vertailuna. Ja kyllähän sitä jokainen äiti vähintään alitajuisesti omaansa muihin vertailee ja on iloinen, jos oma lapsi kehittyy aikaisin tai vaikuttaa hyvin edistyneeltä muihin verrattuna.

Voihan sitä vauvasta puhua, sävy vaan ratkaisee, tuntuuko vertailulta ja kehuskelulta. Jos oikein intoilee edistyksestä, niin minulle ainakin tulee vähän sellainen olo, että oman lapsen "jälkeenjäämistä" sitten vähän halveksitaan.

Tästä muuten tuli käly mieleen, kun oikein asiaa tehden kerran selitti, kuinka hänen samanikäinen tyttärensä ryömiskelee ja peruuttelee pitkin poikin, kun meidän poika ei vielä tainnnut osata edes kääntyä vatsalleen. No, jos sitä lasta oikein tarkalla silmällä seurasi koko sen ajan kun siellä oli kylässä, niin ehkä se parikin millimetriä peräti johonkin suuntaan siinä leikkiessään heilahti... :D

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Hitaammin kehittyneen lapsen äitinä voin sanoa, että juu, kyllä me voimme olla niin herkkiä, että katsomme toisten kehitysintoilun kehuskeluna ja vertailuna. Ja kyllähän sitä jokainen äiti vähintään alitajuisesti omaansa muihin vertailee ja on iloinen, jos oma lapsi kehittyy aikaisin tai vaikuttaa hyvin edistyneeltä muihin verrattuna.

Voihan sitä vauvasta puhua, sävy vaan ratkaisee, tuntuuko vertailulta ja kehuskelulta. Jos oikein intoilee edistyksestä, niin minulle ainakin tulee vähän sellainen olo, että oman lapsen "jälkeenjäämistä" sitten vähän halveksitaan.

Tästä muuten tuli käly mieleen, kun oikein asiaa tehden kerran selitti, kuinka hänen samanikäinen tyttärensä ryömiskelee ja peruuttelee pitkin poikin, kun meidän poika ei vielä tainnnut osata edes kääntyä vatsalleen. No, jos sitä lasta oikein tarkalla silmällä seurasi koko sen ajan kun siellä oli kylässä, niin ehkä se parikin millimetriä peräti johonkin suuntaan siinä leikkiessään heilahti... :D

Minä en ole mitenkän kehuskellut ja kun olen vieläpä useasti sanonut siitä miten hassulta tämä nopea kehitys minusta itsestäni tuntuu nyt, kun nuo kaksi edellistä ei ole tehneet vielä mitään 6kk ikäisenä.

Eli taitaa olla lähinnä ehkä sitten äidin itsetuntokysymys. Itse en ole noiden hitaammin lähtevien kanssakaan kokenut mitään huonommuutta.

Mie olen kanssa huomannut saman. Tai siis jotkut äidit oikeasti kehuu kuinka heidän TerttuMarjansa oooon niiiin taitava.
Ja sitten taas jos jotkut juttelevat ihan normisti että miten vauvat ovat kehittyneet niin joku toinen ottaa sen kehuskeluna.

Taitaa olla aina vähän kuulijasta ja puhujasti kiinni miten noin asiat ottaa.

Meillä esikko käveli tukia pitkin jo 7kuisena. Ja kuopus taasen ei liikkunut mihkään millään keinolla ennen 9kk ikää.

En mielestäni kehuskellut esikoisen liikkumisella. Saatoin ihmetellä että näin nopeestikko ne lähtee ( nojoo, nyt 4vuotta myöhemmin likalla on diagnosoitu ylivilkkaus )

Enkä taas ottanut mitenkään nokkiini vaikka meidän poika ei liikkunut vaikka muut liikkui. Oppipa tuo aikanaan...

Yhteistyössä