No kuinka ne kotityöt on teillä sitten jaettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jjj"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jjj"

Vieras
Minä teen meillä kaiken kotona ja miehen osa on käydä työssä. Joskus mies osallistuu, mutta en vaadi. Kotona siis hoidan lasta. En ole täysin tyytyväinen tähän, mutta miehellä ei myöskään ole oikeutta valittaa jos ei itse tee :)

Kaikkea tekee molemmat, PAITSI mies ei pese pyykkiä (se ei osaa lajitella vaan lykkää kaikki samaan ja 60 astetta), mä en mee katolle (kun mua pelottaa).
Muuten hommia tekee se kumpi ehtii ja on kotona, ollaan molemmat töissä + lapset tekee tietty kanssa

Pääosin kaiketi yritetään yhdessä tehdä oma osuutemme, mutta jos miestä väsyttää, niin on ihan hyvällä omallatunnolla tekemättä yhtään mitään, ei siis ota edes itkevää lasta syliin...Vähän ottaa pattiin tollanen, mutta edestään löytää....

työvuorolista jossa jokaiselle joka päivälle joku homma (roskien vienti, alakerran imurointi, pöydän kattaus, tiskit ja koiran ulkoilutus.)
Minä pesen pyykit ja teen ruuat, mies hoitaa kyllä mun tiski- ja imuroinnit

Koska pidän siisteydestä ja mies ei osaa yhtä hyvin hoitaa kaikkia asioita kuin minä, joten mulla on päävastuu mm. lattioiden pesusta, imuroinnista (mies imuroi ehkä kerran kuussa) ja pyykeistä. Muuta tehdään yhdessä. Tyytyväinen olen tähän, mies puolestaan hoitaa täysin mökin lämmittämisen, meillä on vesikiertoinen puulämmitys, enkä ole edes opetellut noita pannuhuonehommia ollenkaan. Ja näillä pakkasilla lämmitys on joka päiväistä.

No inä olen myös kotona pääasiassa eikä tulisi mieleenkään vaatia että mies imuroisi tms. työpäivän jälkeen, ehdin ne tekemään kyllä päivän aikana. Muutamana päivänä kuukaudessa olen opiskelemassa, jolloin mies huolehtii lpaset hoidosta yms. puuhat työpäivän jälkeen.

Mä hoidan kotona lapset ja mies hoitaa suurimman osan siivoamisesta yms. Laitan kyllä pesukoneet pyörimään, mutta mies saa töiden jälkeen ripustella pyykit narulle ja laittaa astiat kaappiin. Sehän on päivän saanut lepäillä töissä ja syödä rauhassa. Mä olen ruokkinut ja hoitanut lapset. En todellakaan ryhdy miksikään kotipiiaksi, ellei sitten mies maksaisi siitä kunnon palkkaa mulle. Se saa päivisin käydä töissä kartuttamassa omaa omaisuuttaan. Mä maksan meidän elämisen puoliksi säästöilläni. Toki saan lapsilisät, kotihoidontuen ja kuntalisän, mutta ne menee asuntolainan maksuun.

- Imurointi vuoroviikoin
- Toinen hoitaa pyykit ja toinen astiat puhtaaksi (koneet tekevät todellisen työn)
- Mies tekee ruuan, lapset kattavat pöydän ja kaikki itse hoitavat astiansa tiskipöydälle/koneeseen.
- Puhelinpalvelut, laskut, auton huollot, asunnon vikailmoitukset, kodin pikkurempat 90% miehen vastuulla
- Ruokakaupassa käynti joko perheenä tai sitten mies ja lapset
- Lakanoiden vaihdot yhdessä
- Pölyjenpyyhintä, tavaroiden järjestely yms. se hoitaa jota tilanne häiritsee ensin

Se tekee, joka ehtii ja haluaa.
Ei erityistä jakosysteemiä, jos kohta kaikilla taitaa olla omat inhokkinsa ja suosikkinsa, joita sitten tekee vähemmän ja enemmän kuin muut.

Esim. pyykin silitys on minun hommani, adoptiotäti on se, joka kulkee luutun kanssa puunaamassa aovenkarmeja yms paikkoja joita muut eivät edes huomaa, mies useimmiten kantaa polttopuut sisään ja polttaa poltettavat roskat pihalla, hän myös kerää ekopisteeseen vietävät roskat niin meiltä kuin kaikilta aikuisilta lapsiltanikin, vävy pesee ikkunat (ei vain meillä ja omassa talossaan vaan myös adoptiotädillä ja kaikilla vaimonsa sisaruksilla) jne.

Kuten monella muullakin, se tekee joka ehtii. Ja omat jäljet siivotaan. Mulla menis pinna jos mies olis sorttin "jätän likaiset astiat tiskipöydälle koska kone on täynä puhtaita". Kyllä sen verran pitää omatoimisuutta löytyä että asiat vie loppuu eikä oleta että joku kulkee perässä ja siivoaa.

Mä pyyhin enemmän pölyjä, imuroin ym. yleistä,kun mies taas vastaa enemmän lumitöistä, pannun lämmittämisestä (puulämmitys) ym. Mut molemmat pärjää "toistensa tonteillakin", ihan päivästä kiinni

[QUOTE="Neith";23190330]se tekee joka ehtii ja jaksaa.. jos ei itse tee mitään niin ei ole oikeutta valittaa[/QUOTE]

näin meilläkin,yleensä mies tiskailee enemmän..toisin sanoen tekee enemmän kotihommia :D

Eipä näistä kovin hyvä mieli tule.

Mies tekee halkoja ja kantaa puita sisään pari kertaa vuodessa. Jotakin remppoja aloittaa, mutta jättää kesken ja elämäni/arkeni vaikeutuu entisestään keskeneräisyydessä. Joskus annostelee ruokaa lasten lautasille. Kesällä leikkaa nurmikot.

Minä teen kaiken muun ja maksan myös miehen elämisen, vaikka olen kotona. Mies on työtön,mutta ei ole kotona kuin harvoin.

Mies valittaa,että tämä on diktaattorin työsiirtola.

[QUOTE="jjj";23190317]Minä teen meillä kaiken kotona ja miehen osa on käydä työssä. Joskus mies osallistuu, mutta en vaadi. Kotona siis hoidan lasta. En ole täysin tyytyväinen tähän, mutta miehellä ei myöskään ole oikeutta valittaa jos ei itse tee :)[/QUOTE]

Meillä mennää tällä kaavalla, mies on jäämässä huomenna ekaa kertaa pojan kanssa kaksin koko päiväks ja täytyy sanoo et mua jännittää... :D

Ei ole meilläkään mitään erityistä systeemiä, paitsi viikkosiivoukset tehdään suunnilleen vuoroviikoin (toinen poistuu siksi aikaa taaperon kanssa pois jaloista). Käytännössä minä hoidan useammin pyykit, koska olen vaatteista tarkempi, ja taidanpa siivota muutenkin vähän useammin. Minä myös teen yleensä ruuan. Mies hoitaa kaiken autoon liittyvän.

Molempien ollessa töissä teemme molemmat kaikkea. :) Nyt kun minä kotiäitinä, niin mielelläni huollan kodin ja vaatehuollon. Mies on intohimoinen kokkailija joten on hemmotellut minut pilalle tekemällä lähes aina iltaruuan. :) Puuhommat, lumityöt jne. luonnistuu multakin. Lastenhoito menee tasan silloin kun mies on kotona. Yleensä puuhataan sitten koko perhe. Mies on perussiisti luonteeltaa, siks ei tule ikinä sanomista tehtävänjaosta. Pyykit menee koriin ja lautaset tiskialtaaseen, osaa myös panna koneen pyörimään jos huomaa että pyykkiä on. Mut pääosin minä hoidan nyt kodin.

Mä olen päivisin kotona, joten siivoilen täällä luonnollisestikin enemmän (pyykit, imurointi). Mies laittaa töiden jälkeen ruokaa jos en ole itse ehtinyt. Laitamme molemmat tiskejä. Mies sotkee kyllä enemmän joten saisi siivota enemmän jälkiään mutta on varmasti minussakin huonompia puolia joten olemme ihan tyytyväisiä näin :-)

Se tekee, kumpi ehtii ja haluaa. Molemmat ollaan töissä, ja molemmat tykkää olla lasten ja perheen kanssa, kumpikaan ei huitele omissa menoissaan kohtuuttomasti, joten ei tarvi tapella hommien jakamisesta.

Molemmilla on suosikkihommansa, joita mielummin tekee useammin, mutta jos tarvii, niin pystytään kyllä vaihtamaankin.

[QUOTE="vieras";23190352]- Imurointi vuoroviikoin
- Toinen hoitaa pyykit ja toinen astiat puhtaaksi (koneet tekevät todellisen työn)
- Mies tekee ruuan, lapset kattavat pöydän ja kaikki itse hoitavat astiansa tiskipöydälle/koneeseen.
- Puhelinpalvelut, laskut, auton huollot, asunnon vikailmoitukset, kodin pikkurempat 90% miehen vastuulla
- Ruokakaupassa käynti joko perheenä tai sitten mies ja lapset
- Lakanoiden vaihdot yhdessä
- Pölyjenpyyhintä, tavaroiden järjestely yms. se hoitaa jota tilanne häiritsee ensin[/QUOTE]

Teetkö sä pidempää päivää duunissa?

Se tekee kuka ehtii ja viittii.
En jaksa miehelle asiasta nalkuttaa, eikä se nalkuta mulle. Kumpikin osaa sanoa nätisti että voisikko tehhä tuon tänään... ja asia hoituu.

Pari kertaa vuodessa tosin saan hirveet megaraivarihepulit asiasta .. en tiiä miks.

Olen kotona lasten kanssa, joten hoidan lähes kaiken kotona.
Siivoan miehen työpäivänä, jotta vapaapv ei sitten mene siivoukseen, pesen kaikki pyykit+ laskostan ja vien kaappeihin, laitan ruoan ja siivoan keittiön. jne.
Mutta kun mies on vapaalla tai lomalla, niin silloin hän laittaa ruokaa ja siivoa keittiötä.
Nyt olen sitten lähdössä töihin, joten uskon, että näistä jutuista tulee sanomista.. ;) Täytyy koittaa suunnitella tätä arkea paremmin =) Mutta minulla sentään tulee olemaan 8h työpäivät ja viikonl. aina vapaat, mies taas tekee hyvin epäsäännöllistä työtä ja viikonl. harvemmin vapaina, työpv voi olla helposti 12h paikkeilla.

no se tekee joka huomaa että on jotain tekemistä. kotityöt kuuluu molemmille, mutta ei pidetä kirjaa kuka tekee enemmän. ei ne lopu ikinä niin kyllä molemmat ehtii tehä niitä tässä vuosien mittaan. :D

Meillä aika selkeä jako.
Minä: siivoan, petaan sängyn, laitan (useinmiten) ruuan, pesen vaatteet ja muut yleiset kotityöt.
Mies: Tiskaa (aina, ellen sitten itse ole leiponut jolloin tiskaan ne kamat heti pois), hän korjaa kotona olevat rikkinäiset asiat (esim jos imuri menee rikki), hän vie roskat, ja auttaa pyykkien ripustamisessa. Silittää omat vaatteensa.
Minä käyn töissä ja hän koulussa päivät ja illat töissä.

Yhteistyössä