No HUH miten on säännöt muuttuneet raskausajan rajoituksista 15 v sisällä.

  • Viestiketjun aloittaja iltatähden tuleva äippä
  • Ensimmäinen viesti
"Mie"
[QUOTE="ihmejakumma";28367455]Itse ihmettelen tuota maksan mainintaa. Syökö joku maksaa edes kuukausittain nykypäivänä, saati sitten niin paljon, että A-vitamiinin saantiraja menis edes lähelle?

Meillä kun ei tuoremaksaa syödä ikinä ja maksamakkaraa tai pateeta ostetaan pari kertaa vuodessa.[/QUOTE]

Me syödään miehen kanssa n.kerran kuukaudessa maksaa. Ostetaan siis ihan sellainen "maksaklöntti" ja leikataan se pihveiksi, tai sitten ostetaan niitä valmiita paloja. Tosin nyt olen raskaana, niin en ole syönyt piiitkään aikaan maksaa, en koko raskausaikana. Vielä pari kuukautta niin sitten saan syödä taas rakastamiani maksapihvejä :)
 
hehhe
Alkuperäinen kirjoittaja iltatähden tuleva äippä;28366845:
Älkää nyt loukkaantuko :D mua vaan huvittaa... ja aion kyllä elää aikalailla näiden uusien sääntöjen mukaan. Oli vaan sellanen ylläri että puistatti :p ja se homejuuston syöminen aamusta vielä päälle ;)

hih...

... mutta silti vielä pakko sanoa että silloin jo aikanaan sanottiin että nää muuttuu aina parin vuoden välein... siis säännökset. Varmasti suurin osa pitää paikkaansa, kuten tuo maksan liiallinen syönti yms.

Hyvähän se on olla varovainen. Mutta jos menee yli, niin se ei oo kenellekkään enää kivaa, eikä äitiydestä voi oikein nauttia täysillä jos kokoajan on hysteerinen.
On se sitten niin hihi, kun synnytät lapsesi kuolleena. Hih!
Kyllä mä ainakin elin ihan normaalisti, stressaamatta koko 9kk, ilman että muutuin hysteeriseksi kun en saanut sinihomejuustoa. Onko sun vaikea hallita omia tekemisiä kun tuntuu hankalalta noudattaa yksinkertaisia ohjeita. Oisko ad/hd?
 
no huh
On se sitten niin hihi, kun synnytät lapsesi kuolleena. Hih!
Kyllä mä ainakin elin ihan normaalisti, stressaamatta koko 9kk, ilman että muutuin hysteeriseksi kun en saanut sinihomejuustoa. Onko sun vaikea hallita omia tekemisiä kun tuntuu hankalalta noudattaa yksinkertaisia ohjeita. Oisko ad/hd?
Onks sulla päässä vikaa kun pitää alkaa tekemään diagnooseja ihmisistä pelkän palstakirjoituksen mukaan?

vittu täällä on sairasta porukkaa, ihme vinkujaämmiä koko jengi. taitaa vituttaa se äitiys ja mies juoksee missä lystää.

mieti mitä puhut ja miten syyllistät. tässä aloittaja ei ole missään vaiheessa sanonut että eläisi epäterveellistä elämää.

Ime sinä homejuustoa.
 
"vieras"
Outoa, että joku ei ymmärrä sitä että kehitys kehittyy ja tutkimuksista saadaan kokoajan lisää tietoa terveydelle hyödyllisistä ja haitallisista asioista. Niille aivoille kannattaa antaa töitä aina välillä esim. opiskelemalla jotain. Alkaa huomata, että ei aika ole pysähdyksissä, vaikka itse olisikin.
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"Muikku"
Imankos kaikki muksut on nykyään allergisia, kun ei saa äidin raskausaikana mitään kunnon ravintoa, kaikki on kielletty.

Itse synnytin 80-luvulla, söin kaikkee mitä halusin ja lapset on yli kolmekymppisiä ja terveitä, myöskin lapsenlapset.
Ja lapsenlapsenlapaset ( toi viimeinen oli vitsi)
 
"jada"
Mä olen välttänyt neuvolan monisivuisella hysterialistaksi nimeämälläni listalla olleista tuotteista lähinnä graavattua ja kylmäsavustettua kalaa ja ulkomaisia pakastemarjoja (joita en tosin syö muutenkaan; miksi söisin, kun kotimaisiakin on tarjolla). Sekä tietysti päihteitä, paitsi että olen kyllä maistanut muutaman kulauksen viiniä näiden liki yhdeksän kuukauden kuluessa. Viimeksi tänään otin pienen suullisen punkkua poikaystävän lasista.

Ihan hyvällä ruokahalulla olen syönyt pastöroidusta maidosta tehtyjä kotimaisia tuorejuustoja ja sekä kotimaista että ulkomaista mozzarellaa, edelleen pastöroidusta maidosta tehtyä. Myös kotimaista tai ruotsalaista salaattijuustoa (eli fetan korviketta) olen syönyt. Homejuustoja en syö muutenkaan, enkä maksaa, paitsi jouluna maksapateeta. Tavallisen teen lisäksi olen juonut vihreää teetä ja erilaisia yrttiteitä (mm. piparminttua), ainoastaan Clipperin detox-teen olen jättänyt vähemmälle. Olen myös syönyt juustokakkua ja suklaamoussea, joissa on ollut raakaa kotimaista kananmunaa. Muita rajoituksia en edes muista :) Lukaisin hysterialistan läpi kertaalleen, kun sen sain, ja totesin, että joo, graavikalaa ja kylmäsavustettua lohta pitää vissiin välttää, muuten lista ei ruokailutottumuksiini vaikuta.
 
"vieras"
[QUOTE="ihmejakumma";28367455]Itse ihmettelen tuota maksan mainintaa. Syökö joku maksaa edes kuukausittain nykypäivänä, saati sitten niin paljon, että A-vitamiinin saantiraja menis edes lähelle?

Meillä kun ei tuoremaksaa syödä ikinä ja maksamakkaraa tai pateeta ostetaan pari kertaa vuodessa.[/QUOTE]

JOKU varmasti syö. Onhan tuolla aika montakin rajoitetta, joita suurin osa "noudattaa" normaalistikin, mutta koska joku näin tekee. Aika harva syö muutenkaan seruaavia seuraavia:
- Runsaasti ja säännöllisesti lakritsia tai salmiakkia
- Raakaa jauhelihaa
- Meritaimenta tai isokokoista silakkaa monta kertaa kuussa
- Merilevää ainakaan merkittävissä määrin
- Yrttiteetä
- Korvasieniä
 
"jaa"
Jos enemmän alkaa asioihin perehtymään niin huomaa että monet tuotteet (esim. lääkkeet ja tietyt kemikaalit) on kielletty koska niiden VAIKUTUKSIA EI TIEDETÄ, ei koska niiden olisi osoitettu olevan haitallisia.

Samoin monet turvallisiksi osoitetut lääkkeet ovat ns. "turvallisia" koska ihmiset ovat syöneet niitä vuosikausia ilman vaikutuksia, ei koska kukaan taho olisi voinut tehdä varsinaista tutkimusta sikiöillä.

Osa lääkkeistä on kielletty koska on pitkällä aikavälillä on huomattu lisääntyvää riskiä lääkkeen ja jonkin haitallisen asian välillä.

Näin ollen mistään ei voi olla varma. Tieto muuttuu jatkuvasti ja sitä on hemmetin vaikea tutkia koska kukaan ei tee sikiöillä kokeita. Miten sitten osoitat että hiusvärin kemikaalit käytettynä raskausviikolla 7-10 lisäävät riskiä silmäsyöpään, etpä oikein mitenkään. Tai että säilöntäaine E58303+3 sekä runsas a-vitamiini yhdistettynä lapsena koettuun kipuun alentaa lapsen stressinsietokykyä ja altistaa näin esim. ahdistuneisuushäiriölle. AIKA VAIKEAA ON!

Siksi nykyisiä suosituksia olisi ihan hyvä noudattaa, koska kaikkea ei voi kuitenkaan estää. Ulkona joku röökää tiellä ohi mennessä ja kättelet ihmistä joka on juuri koskettanut kissan paskaa eikä ole pessyt käsiään (nyt sinulla voi olla toksoplasmoosi).

Joten ei ole paha mielestäni.
 
vieras myös
[QUOTE="jada";28367671]Mä olen välttänyt neuvolan monisivuisella hysterialistaksi nimeämälläni listalla olleista tuotteista lähinnä graavattua ja kylmäsavustettua kalaa ja ulkomaisia pakastemarjoja (joita en tosin syö muutenkaan; miksi söisin, kun kotimaisiakin on tarjolla). Sekä tietysti päihteitä, paitsi että olen kyllä maistanut muutaman kulauksen viiniä näiden liki yhdeksän kuukauden kuluessa. Viimeksi tänään otin pienen suullisen punkkua poikaystävän lasista.

Ihan hyvällä ruokahalulla olen syönyt pastöroidusta maidosta tehtyjä kotimaisia tuorejuustoja ja sekä kotimaista että ulkomaista mozzarellaa, edelleen pastöroidusta maidosta tehtyä. Myös kotimaista tai ruotsalaista salaattijuustoa (eli fetan korviketta) olen syönyt. Homejuustoja en syö muutenkaan, enkä maksaa, paitsi jouluna maksapateeta. Tavallisen teen lisäksi olen juonut vihreää teetä ja erilaisia yrttiteitä (mm. piparminttua), ainoastaan Clipperin detox-teen olen jättänyt vähemmälle. Olen myös syönyt juustokakkua ja suklaamoussea, joissa on ollut raakaa kotimaista kananmunaa. Muita rajoituksia en edes muista :) Lukaisin hysterialistan läpi kertaalleen, kun sen sain, ja totesin, että joo, graavikalaa ja kylmäsavustettua lohta pitää vissiin välttää, muuten lista ei ruokailutottumuksiini vaikuta.[/QUOTE]

Ensimmäisiä järkeviä vastauksia mitä näin äkkiseltään luin. :) Allekirjoitan melkein joka sanan, paitsi että tykkään maksasta ( jätin vähemmälle raskausaikana) ja homejuustosta (söin lämmitettynä paljonkin ) Mielestäni tämä on sitä maalaisjärkeä...
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;28367776:
Ensimmäisiä järkeviä vastauksia mitä näin äkkiseltään luin. :) Allekirjoitan melkein joka sanan, paitsi että tykkään maksasta ( jätin vähemmälle raskausaikana) ja homejuustosta (söin lämmitettynä paljonkin ) Mielestäni tämä on sitä maalaisjärkeä...
Joo, tosi järkevä vastaus. Päättääkin itse omien mielihalujensa mukaan mitä on o.k syödä ja mitä ei. Tutkimustuloksista viis.
 
vieras myös
[QUOTE="Vieras";28367796]Joo, tosi järkevä vastaus. Päättääkin itse omien mielihalujensa mukaan mitä on o.k syödä ja mitä ei. Tutkimustuloksista viis.[/QUOTE]

Vähemmälläkin hysterialla pärjää... raskaus ei edelleenkään ole sairaus, vaikka toisin voisi monen vastauksen mukaan päätellä...

Ja noista tutkimustuloksista voi olla aina monta mieltä, se riippuu tutkimuksen teettäjästä ja rahoittajasta ;)
 
"jada"
[QUOTE="Vieras";28367796]Joo, tosi järkevä vastaus. Päättääkin itse omien mielihalujensa mukaan mitä on o.k syödä ja mitä ei. Tutkimustuloksista viis.[/QUOTE]

Et vissiin ole tietoinen siitä, että eri puolilla Suomea on käytössä ihan erilaisia ruokarajoituksia?

Kun kerroin Varsinais-Suomessa asuville ystävilleni, että täällä pk-seudulla sai neuvolasta monisivuisen listan "kielletyistä" ruoka-aineista, he pitivät sitä ihan kummallisena ja kertoivat, että heillä päin oli kielletty lähinnä alkoholi ja muut päihteet sekä suurimman listeriavaaran tuotteet eli vakuumipakatut graavi- ja kylmäsavukalat ja pastöroimattomasta maidosta valmistetut tuotteet.

Terveydenhoitoalalla työskentelevä ystäväni ei kuulemma koskaan edes vilkaissut neuvolasta saatuja ruokarajoituslistoja. Hän luotti ammattinsa kautta saatuun tietoon ja maalaisjärkeensä, ja on saanut kolme tervettä ja hyvinvoivaa lasta.
 
Mua kyllä hävettäis vetää "kiellettyjä" pöperöitä raskaana. Oliski tosi kiva miettiä johtuisiko vauvan vamma tai lapsen myöhemmin havaittavat ongelmat tietoisista riskeistä.

Neuvola jakaa omat laput,
mutta aina olen myös omasta aloitteestani lukenut lisää täydennyksiä neuvolan ohjeistuksiin.
9kk on niin lyhyt aika että korvaaviakin turvallisia herkkuja löytyy kun vähän näkee vaivaa.

Mieluusti olen hysteerinen viherpiipertäjähörhöhihhulineurootikko jos se suo lapselleni turvallisemman odotusajan ja paremmat eväät elämäänsä.
 

Yhteistyössä