niskapoimu-u ja punktio ?

  • Viestiketjun aloittaja 38-v
  • Ensimmäinen viesti
38-v
menisitkö tai oletko käynyt niskapoimu-ultrassa tai/ja lapsivesipunktiossa. olen varanut ajan yksityiseltä rv 11 (oman laskuni mukaan ja virallisesti 13 rv). onko tämä ajankohta liian myöhänen? nyt on iskenyt epäilys etten välttämättä haluakaan ainakaan punktiota, mutta pitäistko silti perheen ja lapsen itsensä vuoksi?
mitä mieltä olette naista testeitä? mikäli suvun vesat ovat syntyneet terveinä niin tarvitaanko teidan mielestä näitäa testejä ja mita sitten jos testi on "nega"? pitäiskö vain rentoutua ja ootella mita tuleman pitää?-
 
täälläpäin tuo niskapoimu ultra kuuluu neuvola-ohjelmaan ja on ollut vko 12-13. Punktiossa en ole käynyt(ei tarvetta). Minusta etenkin punktiossa käyminen on jokaisen oman päätöksen alla sen mukaan mitä on ajatellut/tekee jos sikiö olisi sairas. Kumpikaanhan ei anna 100% vastausta. Eli jos ei voi/pysty/halua sairasta vauvaa niin siinä tapauksessa voisi punktionkin tehdä, mutta jos vauva olisi tervetullut sairaudesta huolimatta niin voisi sen jättää tekemättäkin. Olen kuullut että monilla äitipkl:lla on ollut jopa "painostusta" punktioon jos ultra on antanut viitteitä downista. ja punktiosta voi aiheutua jopa keskenmeno. Lisäksi punktion jälkeen raskaus on jo pitkällä ennenkuin vastauksia saa. Onkohan tää teksti vähän sekavaa..?!
 
Mulla on kolmas raskaus, viikkoja 27. Meilläpäin ei ole tarjolla neuvolassa niskapoimu-ultraa, enkä pitänyt sen teettämistä tarpeellisena. Tälläkertaa jätin menemättä myös seerumiseulaan. Neuvolalääkäri sanoi just eilen rakenneultraa tehdessään, että nää seulat ym. ei kuitenkaan kerro kuin pienen osan mahdollisista vioista joita vauvalla voi olla. Tuumasi myös, että vielä synnytyksessäkin voi terveelle vauvalle aiheutua ongelmia komplikaatioiden vuoksi... Aika "raakaa" puhetta, mutta varmasti ihan totta. Jos oman mielen rauhoittamiseksi luulet testeistä olevan apua, niin mene ihmeessä.
Mä ainakin odottelen suht. rauhallisin mielin, millainen bambiino täältä putkahtaa tammikuussa!
 
Puntiossa saadaan selville sikiön kromosomisto ja sen mahdolliset virheet, kuten downin syndrooma muutokset, Turnerin syndrooma yms. Ne siis todella saadaan esille. Vaikka puntio olisi ok, niin silti sikiö voi olla sairas. rakenne uä selvittää asiaa tiettyjen sairauksien osalta. Mutta aina osa pääsee läpi seulojen.

Voit toki mennä seerumiseulaan, jossa tiettyjen hormonien pitousuude tkertovat riskistä mm. downin syndroomaan, mutta vain riskistä.

Puntio lisää keskenmenon riskiä eli mieti kumpi olisi pahempi: saada mahd. sairas lapsi tai mahdollisesti keskenmeno (olikohan riski n. 0.5%). Onko sinulla muita lapsia? Jos olet jo 38-v. ja lapseton, niin itse harkitsisin. RAskaus ei ole enää tuolloin itsestäänselvyys.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.10.2005 klo 14:50 38-v kirjoitti:
menisitkö tai oletko käynyt niskapoimu-ultrassa tai/ja lapsivesipunktiossa. olen varanut ajan yksityiseltä rv 11 (oman laskuni mukaan ja virallisesti 13 rv). onko tämä ajankohta liian myöhänen? nyt on iskenyt epäilys etten välttämättä haluakaan ainakaan punktiota, mutta pitäistko silti perheen ja lapsen itsensä vuoksi?
mitä mieltä olette naista testeitä? mikäli suvun vesat ovat syntyneet terveinä niin tarvitaanko teidan mielestä näitäa testejä ja mita sitten jos testi on "nega"? pitäiskö vain rentoutua ja ootella mita tuleman pitää?-
Kävin kakkoselta tuossa punktiossa. Molemmista kävin niskapoimussa ja molempien riskit sen mukaan oli alhaiset. Niskapoimuhan antaa riskilukeman, kun taas punktio antaa varmuuden. Tosin kaikkia sairauksia ei sekään sulje pois.

Sain lapsivesipunktion ikäni perusteella ja halusin sen. Minua yritettiin puhua ympäri hoitajien ja lääkärin toimesta. Kerrottiin jostain edistyksellisestä teknologiasta amerikanmaalla, joka tulee syrjäyttämään punktiot kokonaan, ihan kuin se olisi ollut mulle mikään ratkaisu. Olimme miehen kanssa päättäneet, että jos lapsi ei ole terve, keskeytämme raskauden. Onneksi meidän ei oikeasti tarvinnut tehdä sitä päätöstä, koska tyttö todettiin kromosomeiltaan normaaliksi. Saimme silloin siis myös tietää sukupuolen.

Halusin punktion siksikin, että olin aika väsynyt terveenkin lapsen hoitamisesta ja pelkäsin, että mitä se sitten on, jos lapsen kanssa joutuu vielä suurempiin haasteisiin. Toinen raskaus sai alkunsa ensimmäisen 1-v. syntymäpäivänä. Kummankaan suvussa ei ole ilmennyt mitään kromosomipoikkeuksia eli se ei ollut syynä.

Mielestäni sinun tulee tehdä niinkuin itse parhaaksi näet. Tunnen montakin naista, ystäviäni, jotka eivät halua testeihin. Jotkut taas haluavat...

Paljon onnea raskauden johdosta! =) :flower:
 
kollegani kertoi minun ollessa raskaana että hän oli tehnyt molemmat testit ikänsä takia ja katuu sitä tänäpäivänä.
Tuloksena testissä oli että lapsella oli riski syntyä down:n syndrooman kanssa vaikkakin riski oli tosi pieni. Tuleva äiti oli syystäkin hermostunut ja tulevan lapsen isä halusi raskauden keskeytettävän. Kollegani tajusi kuitenkin ettei hän voisi keskeyttää sitä oli miten oli ja sai elää pelkonsa kanssa koko raskauden ajan kunnes terve lapsi syntyi.
Eli yritän kai tässä sanoa että mieti tarkkaan olisitko valmis keskeyttämään raskauden...........
minulla ei ole omakohtaista kokemusta enkä osaa sanoa punktiosta kuinka tarkka se on noissa rajatapauksissa......
 
En käynyt missään testeissä ja kaksi tervettä lasta olen saanut. Ystäväni kävi kaikissa mahdollisissa, joissa vauva todettiin terveeksi, mutta vastasyntyneellä olikin sitten kaikenlaisia ongelmia, lapsi oli monivammainen. Elämä on joskus tällaista ja kaikkea sä et voi tietää.
 
kiitos vastauksista. sain taas uutta mietittävää. muistan kun esikkoa odotin niin lääkäri sanoi napakasti että ei ole takuita onko lapsi terve kunnes lapsi on syntynyt ja terveeksi todettu.
jotenkin tuntuu noi testit sellaselta ruletilta...
 

Yhteistyössä