NIMIONGELMA!HELP!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisu

Vieras
Mitkä nimeksi kaksosille, tyytö ja poika olis kyseessä!

Miten itse ""pystyitte""päättämään lapsienne nimet? Meillä on ihan ongelma asiasta...ei haluis ihan ""tavallisia"" nimiä, mutta sukunimi on ihan suomalainen ja toisaalta ei nyt mitään niin erikoisiakaan..eikä inakaan samalla kirjaimella alkavia...

..HELP!!!???? Ehdotuksia?

Minttu sekä Ville:), Akseli ja Elina, Hannu ja Kerttu...kaikista saduista yms. voi löytää kivoja nimiä ja yhteyksiä.
Onnea kaksosille ja heidän vanhemmilleen!

Meillä otettiin nimilistat tulosteina ja nimi nimeltä käytiin läpi, molempien mielestä sopivat kirjattiin ylös ja niistä sitten yhdessä valittiin pojalle nimi. Hankalaa on se täytyy myöntää.

Minä keräsin listaan 10 pojan ja 10 tytön nimeä. Mies teki samanlailla. Listat vaihdettiin ja ruksittiin kolme omasta mielestä huonoa nimeä pois. Sit jäljelle jääneistä mietittiin parhaimmat yhdessä ja niitä nimiä sitten ""maisteltiin"" rauhassa.
Lopullinen nimi valittiin vasta kun lapsi oli syntynyt ja sitä monella eri nimellä kutsuttu. Se yksi nimi oli kummankin mielestä ylivoimaisesti paras. Muut nimet otettiin sitten ihan suvusta.

Mielestäni kaksosille on hyvä laittaa aivan erilaiset nimet eli ei mitään veera ja veeti yhdistelmiä.
Miten olisi tytölle Aino, Helmi, Amanda, Olivia
Pojalle Elias, Samuel, Oliver, Daniel, Anton

Alina Aino Olivia ja Oliver Elias Anton

Oho tulipas sittenkin aika samanlaiset nimet mieleeni =)

Jos haluatte, ettei lapsellanne ole koulussa montaa kaimaa, laittakaa nimeksi esim.
- Raimo
- Reima
- Asko
- Hilkka
- Eija
- Tuula

Niin oudolta kuin se nyt voi tuntuakin, tollaset nimet tulee varmasti ""takaisin"".
Itse olen jo aika kyllästynyt just nihin ""Anton, Oliver, Amanda, Melinda...Minea, Linnea, Aliisa...""
Tollaset on tämän päivän ""JARI, KIMMO, SARI,PIIA...""- nimiä,
tyypit luulee antavansa persoonallisia nimiä, mutta tosiasiassa joka päiväkodista löytyy muutama Linnea ja kolme Eelistä ja Oliveriä.

Missä vaiheesa me lopetettiin naureskelemasta "" ANTON FREDRIK OLIVER VIRTANEN""-nimelle?
Vielä 10v siten tollasen nimen laitaminen lapselle oli NOLOA, nyt ""normaalia"".
Mut ihan hienoa tietenkin. Ei saa irvailla kenenkään nimelle. Eihän?

Munkaan mielestä Antonit, Oliverit ym ei oikein natsaa suomalaisiin sukunimiin (siis näihin Virtanen, Kettunen jne). Tosin meillä on ruotsinkielinen sukunimi johon taas Raimo ja Reiska ei istu, ei sitten ollenkaan...

Meillä nimi vaihtoehtoja makusteltiin jo raskauden alku vaiheissa ja jostain se sitten löytyi... Meidän tytölle tuli tavallinen nimi...perinteinen? Ei mitään tämän hetken ""erikoisia muotinimiä"". Ja valinnassa vaikutti tietenkin sukunimi (ruotsalainen) ja toisena nimenä oli jo suvussa ollut nimi (äidin toinen nimi).

Kaksosille nimeksi:
Kirsti Marja ja Lauri Antero

Käyppä Kaisu tuolla kattoo...
http://www.perhekerho.net/oppaat/nimi_vauvalle.htm
Siellä on kiva ""nimikone"" josta voit selata nimiä ja kokeilla eri yhdistelmiä myös erikoisia nimiä löytyy joten sieltäkin voit löytää hakemasi nimet.. tytöille ja pojille omat ""nimikoneet"" ja kahdella tai kolmella nimellä.. Mä suosittelen itse käytin sitä kun nimeä tytölle mietittiin.. ja tyty eilen nimen sai :D

Jos haluat erikoiset nimet, niin niitä voisi olla esim. tytölle Neela, Mea, Miija, Miitta. Pojalle, Into, Kunto, Sisu.. Ja tälle päivälle tavallisia nimiä Raija, Riitta, Helena, Päivi, Minna, Saila, Pasi, Kari, Ismo, Esko...

Annappa lapsellesi nimeksi Saila ja Kari niin ei varmasti löydy kaimoja ikätovereista. Mutta jos annat nimeksi Aino, Helmi, Iida, Vilho, Eelis, Niilo jne. niin samalla luokalla on ainakin 3 muuta sen nimistä:)

Kommentti ei alkuperäiseen kysymykseen liity mutta....Mitä haittaa siitä on jos on ns. yleinen nimi? Meidän lapsilla on tuikitavalliset nimet kuten on vanhemmillaankin ja heistä on vain kivaa kun on sattunut kaima löytymään. Lapset oppivat kyllä erottamaan toisensa, lisäävät sukunimen ekan kirjaimen perään (Emma A.) tarvittaessa. Meillä on vaikea sukunimi joten halusimme siksi tavalliset etunimet, osaa lapset pienenä sanoa edes jotain nimestään...

Tsekkaa nämä:

http://www.etunimet.net/

http://uotila.tripod.com/uotila/suominimet.html

Toi jälkimmäinen on kyllä todella kattava, siis laaja, mutta ei ainakaan nimet lopu kesken :)
Kirjakaupoista löytyy myös nimikirjoja, on olemassa joku kirja, käsittääkseni vuosittain ilmestyvä, myös erikoisemmista nimistä, en valitettavasti muista nimeä, mutta käy kysymässä kirjakaupasta jos kiinnostaa. Kirjastostakin varmaan löytyy. Ja vauva-lehden (netti)keskustelupalstalla on tietääkseni myös paljon nimikeskustelua, ehkä sieltäkin voisi saada ideoita.

Me haluttiin nimipäiväkalenterissa oleva nimi ja käytiin miehen kanssa yhdessä läpi kaikki kalenterin nimet ja rankattiin heti pois ei-mieleiset ja listattiin mieleiset. Olisiko vajaat 10 tytön ja pojan nimeä saatu listaan ja niistä sitten löytyi ihan helpolla pari todellista ehdokasta. Lopullinen päätös tehtiin vasta vauvan syntymän jälkeen sillä perusteella kumpi sopi meidän vauvalle paremmin.

Jos itse saisin kaksoset niin
Pojille:

Mika ja Janne
Kristian ja Mikael
Eerik ja Henrik
Jasper ja Joonas

Tytöt:
Miia ja Anna
Aamu ja Oona
(Tytöille on vaikeempi keksiä nimiä)

P/t
Mika ja Miia