Nimiäisten tarjoilusta ja astioista ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nimra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nimra

Vieras
Eli vieraita on tulossa noin 30 kpl joko muutaman enemmän ja muutama vähemmän, mutta siis keskiarvollisesti... :whistle:

Sitten olen tekemässä itse tarjoilut ja mietin, että onko nämä ihan ok ?

Makeita kahvileipiä:

Korvapuusteja
Tiikerikakkuja (1-2 ), maustekakkuja (1-2 ) ja pätkiskakkuja (1-2 )
Kaurakeksejä ja suklaakeksejä
Täytekakku

Suolaista palaa:

Jauheliha,-kinkku,-kasvispasteijoita ...ja mietin, että teenkö vielä esim. kolmioleipiä ?

Sitten seuraava asia:

Meillä ei ole kuin 6 hengen astiasto ja kysyisin nyt, että jos esillepano on kaunis ja tarjoiltavat on posliinisissa (samansarjan astioissa ) niin olisitko kamalan loukkaantunut, JOS söisit/joisit näteistä kartonkiastioista ?

En viitsisi kuitenkaan ostaa koko astiastoa ja en edes tiedä onko vuokraamine mahdollista ja ei oikeastaan kiinnosta raahata kamalaa astiamäärää edes takaisin..

Mun mielestä oli kovasti noita "kuivakakku" vaihtoehtoja. Yksin laatu riittäisi tai sitten kaksi laatua jos haluaa vaikka allergioiden vuoksi.
Ja pasteijoiden lisäki / tilalla voisi olla joku vähempi rasvainen vaihtoehto, vaikka kasvispiiras.
Mutta ne on teidän juhlat ja hyvät ja ihanat juuri sellaisena kuin haluatte.
Voiko juhlat pitää seurakunnan tiloissa, niissä usein ilmaiset astiat käytössä.
Ja kyllä ne voi olla kauniit kertiksetkin, en minäkään vaan juhlia varten ostaisi isoja astiastoja...

Mä meitin kyllä tuota asiaa miehen kanssa, mutta sitten jotenkin miellämme, että nimiäiset ei ole ns virallinen juhla...tai sanotaanko, että on leppoisampi tapahtuma kuin normi ristiäiset niin ollaan mietitty, että josko kehtais laittaa kertakäyttöiset.. :ashamed: mut pitänee edelleen pohtia..

Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:
Mä meitin kyllä tuota asiaa miehen kanssa, mutta sitten jotenkin miellämme, että nimiäiset ei ole ns virallinen juhla...tai sanotaanko, että on leppoisampi tapahtuma kuin normi ristiäiset niin ollaan mietitty, että josko kehtais laittaa kertakäyttöiset.. :ashamed: mut pitänee edelleen pohtia..

Mutta sitten taas monesti nimiäisiä pidetään vähemmän arvokkaina kuin kastajaisia ja saatetaan väheksyä jopa juhlaa, kuitenkin tärkeä päivä pienelle. :) Ja niillä hienommilla puitteilla saisi sitä arvokkuutta. Pahviastiat kuuluu kesän grillikekkereihin.

Nimiäiset on lapsen ensimmäinen oma juhla. Joten ehdottomasti kunnon astiat. Saisitko joltain sukulaiselta lainaan? Äidiltä, anopilta, sisaruksilta ainakin ilkee kysyä. Meillä oli nimenantojuhla ja yhtä juhlavaa oli kuin ristiäisissäkin. Ja samalla arvokkuudella vieraatkin juhlaan suhtautui.

Kyllä osalla on ristiäisissäkin kertikset ja synttäreillä ja rippijuhlissa. Voihan ne muuten olla juhlavat. Vuokraus on melko kallista. Jos ei sitten joltain tutulta saa lainaksi.

Kuivakakkuja riittää yks laatu. Ja pulla on muotia, tiedoksi!
Itse vieraana pitäisin kk-astioita aliarvioimisena. Sori, mutta kysyit mielipidettä.
Itse tunnet vieraat parhaiten.

Meillä ainakin nimiäiset olivat ihan virallinen, OIKEA, juhla. Tarkoitan siis ettei puitteeltaan poikennut meidän suvun ristiäisistä mitenkään. Minusta juhlan tunnelmaan kuuluu kauniit puitteet, vaatteet, kattaus, juhlava tarjoilu jne. Eli meillä oli parhaat pellavat, hopeat, juhla-astiasto pöydässä. Mutta toki en olisi moksiskaan, jos menisin muiden juhliin, joissa toimitaan eri tavalla. Meillä oli helppoa siinä mielessä, että vieraita oli alle 20, ja omat astiat riitti oikein hyvin. Mutta jossei olisi riittänyt, olisin lainannut joltain, tai sitten vuokrannut.

Meilä oli nimiäisissä kertakäyttöastiat ja oli ihan juhlava tunnelma kahvipöydässä. Olin koristellut pöydän valkoisella liinalla, tarjoiluastiat vuorannut foliolla ja asetellut niiden alle näyttävästi syksyn värikkäitä vaahteranlehtiä, oikein oli kaunista ja köyhän kukkarolle sopivaa:) Noista tarjoiluista, käviskö jonkun kuivakakun tilalle esim. porkkanakakku(semmonen tuorejuustopäällysteinen)? Ja osan pasteiloista itse korvaisin esim. feta-pinaattipiirakalla tms. Onnea juhliin!

Eikä vuokraaminen ole kallista. Mun äiti on vuokrannut maatalousnaisilta ruoka- ja kahviastiat, kuohuviinilasit ja juomalasit 50 hengelle, olisko ollut 50? se vuokra.

Minua ei haittais vaikka olis kertakäyttöastiat. Olishan se joo juhlavampaa ihan oikeista astioista mutta pikkujuttu mun mielestä jos muuten laittaa tarjoilut nätisti esille, ostaa kukkia, kynttilöitä jne...

Ei kertakäyttöastioita tollaseen juhlaan... Kysy vaikka Martoilta, keittiöalan oppilaitoksilta tms. astiastoo vuokralle.
Meilläkin muuten nimiäiset tulossa viikon päästä ja kolmisenkymmentä henkee tulossa:) Tosin pääsen helpolla kun mennään pitopalvelun tiloihin valmiiseen pöytään :p

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Nimra:

Mutta sitten taas monesti nimiäisiä pidetään vähemmän arvokkaina kuin kastajaisia ja saatetaan väheksyä jopa juhlaa, kuitenkin tärkeä päivä pienelle. :) Ja niillä hienommilla puitteilla saisi sitä arvokkuutta. Pahviastiat kuuluu kesän grillikekkereihin.

no se pieni tuskin tajuaa tai muistaa koko kekkereistä mtn.
mutta en kehtais laittaa pahviastioita. etkö voi lainata kavereilta tai sukulaisilta? ei tarvi olla samaa sarjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
no se pieni tuskin tajuaa tai muistaa koko kekkereistä mtn.
mutta en kehtais laittaa pahviastioita. etkö voi lainata kavereilta tai sukulaisilta? ei tarvi olla samaa sarjaa.

No ei tajua ei, mutta silti on pienen eka juhla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pakko kysyä:
Ihan vaan asian vierestä! Eikö kukaan enää kasta lastaan kun kaikki vaan pitää nimiäisiä?

Nykyään vaan jo niin moni uskaltaa olla kastamatta lastaan vaan siksi, et se on ollu aina tapana.
Ja kun katsoo kirkosta eronneiden määrää niin en ihmettele yhtään et nimiäisiä vietetään yhä useammin. Kirkkoon kuulumaton lapsi ansaitsee juhlansa siinä missä muutkin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Eikä vuokraaminen ole kallista. Mun äiti on vuokrannut maatalousnaisilta ruoka- ja kahviastiat, kuohuviinilasit ja juomalasit 50 hengelle, olisko ollut 50? se vuokra.

Tuo hinta riippuu mistä vuokraa. Helsingissä usein voipi olla kahvikuppi jo pari euroa, siihen lusikat, lautaset jne ..

Nykyään ei mene makeita kakkuja yms. kuten korvapuusteja ja sen sellaista.

Olen laittanut enemmän suolaista tarjottavaa. kun se aika kuitenkin osuu sellaiseen aikaan, että osa jo on tottunut syömään päiväruuan.

Etukäteen olen jo miettinyt, mistä astiat. Olen kavereilta kysellyt lainaksi astioita ja aterimia. Ei ole kivaa syödä kertiksissä ja muovisilla.

Makeita kuivakakkuja yms. on yleensä jäänyt yli eli melkein yksi riittää tuolle porukalle (tai jos tietty tietää, että tykkäävät).

Lasten suosikki on ollut aina nakkipiilot eli valmis-taikina pakasteesta ja siihen sisälle prinssin-nakki ja nämä ovat loppuneet heti ja nyt tiedän, että laitan aina tuplasatsin.

En minäkään kovin uskovainen ole, mutta sen verran pelkuri, että jos se kirkon siunaus
kumminkin jotenkin kantaa, niin en arvais jättää pikkusta ilman kastetta!
Anteeksi ketjun aloittajalle asian vaihtamisesta!

Alkuperäinen kirjoittaja Pakko kysyä:
En minäkään kovin uskovainen ole, mutta sen verran pelkuri, että jos se kirkon siunaus
kumminkin jotenkin kantaa, niin en arvais jättää pikkusta ilman kastetta!
Anteeksi ketjun aloittajalle asian vaihtamisesta!

Ja minä taas ajattelen että se suvun ketju ja suvun ja ystävien turvaverkko on se, mikä kantaa. Ja siksi on tärkeää juhlia pientä ja toivottaa sukuun ja lähipiiriin tervetulleeksi.

Yhteistyössä