Nimiäiset, help!

:attn: :attn:
Oma pää lyö tyhjää, auttakaa!!! :attn:

Eli meillä tulossa vauvan nimiäiset marraskuun alussa ja ideoita ei ole sitten millään. Meiltä ei löydy laulu tai esitystaitoistakaan. Millaisia juttuja teillä oli nimiäisissä?
Kertokaa pliiis juhlienne kulkua... Ettei menisi pelkäksi kakun syönniksi.. :eek:

Apuanne odotellen... :hug: :flower: :flower: :flower:
 
Meillä meni ohjelma näin:

Vieraat saapuivat niin tarjottiin kuohuviinilasit käteen jonka jälkeen kokoonnuttiin meidän keittiöön. Vauva oli miehen sylissä ja minä sitten aloitin sanomalla että luen tytölle runon. Luin runon jonka jälkeen Mies sanoi että olemme antaneet tytölle nimeksi ... ( koko nimi)
Nostakaamme malja ...(etunimi)... kunniaksi. Sitten siinä ihmiset ottivat kuvia ja pyysin heitä sitten ottamaan kahvia ja kakkua.
Myöhemmin oli meillä sitten vielä ryhmäkuvaus. Muuta ohjattua ohjelmaa meillä ei ollut. Yleistä jutustelua ja herkuttelua oli loppu aika.
Moni jälkikäteen sanoi että oli oikein mukava lämminhenkinen tilaisuus.

Mielikuvitusta kehiin ja tehkää oman näköinen mukava juhla =)
 
Me vuokrattiin tila, jonne kutsuttiin lähimmät. Yhteensä meitä oli 10 plus poika. Eka skoolattiin kuoharilla tervetuliaiset ja sit annettiin yhdelle kummeista kortti, josta sit luki nimen. Kortti oli suljetussa kirjekuoressa. Tietysti nostettiin malja myös pojalle. Pappa kerto sen jälkeen suvun nimihistoriaa. Mitään sen kummempaa ohjelmaa ei ollut.

Yksi kummeista toimi pääkuvaajana ja otettiin sit myös ryhmäkuva. Muutkin kuvaili jonkin verran. Pojasta ei tullu kyllä otettua yhtään varsinaista nimiäiskuvaa paitsi mun sylissä ja sit perhepotretissa.

Kahvipöydässä oli kahta suolaista piirakkaa (kinkku ja kasvis-juusto) ja täytekakku sekä pikkuleipiä. Ison pöydän ympärillä istuttiin kaikki ja juteltiin mukavia.

Kaikki vieraat kiitteli rentoa lämmintunnelmaista tilaisuutta. Illalla sit käytiin vielä porukalla syömässä ravintolassa.

Oli meidän tyyliset nimiäiset ja todennäkösesti tulevatkin on jotain saman tyylistä. Olis tietty kiva saada vaik joku musiikkiesitys mukaan, jos joku sit osais soittaa. Tällä kertaa se ainoo soittotaitoinen kummi ei päässy paikalle.

*Muoks* Paikalla oli meidän perheen (minä+mies+poika) lisäks mun ja miehen vanhemmat, miehen sisko (kummi), mun sisko (kummi) ja sen mies sekä yks kaveri (kummi). Mun toinen sisko, yks kummeista ja kaverin puoliso ei päässeet paikalle.
 
Meillä vielä nimiäiset pitämättä. Suunnitelmat mukailee hyvin paljon noita aiempia kirjoituksia. Rento ja vapaamuotoinen tilaisuus toiveissa. Meille ehdotettiin ohjelmaa, jossa nimestä tehtäisiin ristikko. Vieraat voivat yhdessä ratkaista tehtävää ja arvailla nimeä. Harmi vaan kun tuo ei toimi meillä -niin moni tietää/arvaa nimen etukäteen :(
 
Nimiäiset alkoivat kuohuviinin kohotuksella. Juhlat pidettiin vanhempieni luona. Minun isä toivotti vieraat tervetulleiksi ja sitten poikamme isä piti puheen. Hän kertoi puheessaan esim. milloin pojan nimipäivä tulee olemaan. Nimeä ei löydy suomalaisten nimien joukosta. Miksi juuri tämä nimi jne...sitten skool ja vapaata jutustelua....
Poikamme nukkui puheen ja ruokailun aikana. Heräsi reippaana sitten kaikkien sylitettäväksi.
 
meillä oli juuri kolmannen lapsemme nimiäiset ja kaava on pysynyt lähes samana joka kerta. poikkeuksena eka, jolloin meidät vihittiin ensin =)

jokatapauksessa juhlapaikkana on ollut aina joku (pitopalvelu)ravintola, vieraita n. 30, kaikki ihan omaa lähipiiriä. juttu on alkanut isän puheella, jossa on kerrottu hieman nimen taustaa/historiaa. kivoja juttuja löytyy mm. kustaa viikunan ajantieto kirjasta.

kummit ovat sitten lukeneet kummitodistuksen, ja julkaisevat samalla myös nimen. kummitodistus löytyy ainakin kirjasta Perheen omat juhlat, siviiliseremoniat häistä hautajaisiin (Anneli Auerjärvi-Karjalainen), josta löytyy myös puheenpohjia ja hyviä vinkkejä juhlien pitoon.

lopuksi iskä vielä puhuu puheensa loppuun ja sitten otetaan malja ja toivotetaan uusin jäsen tervetulleeksi joukkoon.

tarjoiluna on ollut aina lämmin ruoka ja kakkukahvit.

ai niin olihan meillä nyt mukana kanteleen soittaja, joka sopi tilanteeseen tosi hyvin. paikka oli idyllinen ja soittajatytön valitsemat biisit aivan ihania, ei tosiaan mitää sinisiä punaisia ruusunkukkia rämpytystä. kantelekkin oli iso, olisko peräti 32 kielinen. jos olette keski-suomen alueelta, niin voin suositella esiintyjäksi. siitä enempi vaikka yv:nä.
 
Laittakaa johonkin keskeiselle paikalle nimenveikkauspiste. Eli paperilappuja, kyniä ja suuri kulho kehiin. Siihen sitten jokainen heittää oman veikkauksensa nimestä. Kun varsinainen nimi on myöhemmin julkistettu, on kiva ohjelmanumero, kun joku porukasta lukee kaikkien nimiveikkaukset. On hauska katsoa, osuiko kukaan oikeaan tai edes sinnepäin. Tällainen oli meidän tutun ristiäisissä ja tykkäsin =)
 

Yhteistyössä