Nielurisaleikkauksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iu

Vieras
Onko sulta leikattu nielurisat teininä / aikuisiässä (tai onko teini-ikäiseltä lapseltasi leikattu)? Miten kipeä olit, ja miten kauan toipuminen kesti? Millaisten ongelmien perusteella leikkaukseen päädyttiin, ja oliko leikkauksesta apua noihin vaivoihin?

16 vuotiaana leikattiin multa, olin todella kipeä ja vielä viikonkin jälkeen en pystynyt puhumaan, syömään tms. ja oksentelin verta, MUTTA syy oli siinä että mulla oli jatkuva tulehdus päällä kurkussa ja se ei ollut lääkekuurista huolimatta lähtenyt pois, joten kun sain taas uuden kuurin, paranin muutamassa päivässä.

16 vuotiaana leikattiin multa, olin todella kipeä ja vielä viikonkin jälkeen en pystynyt puhumaan, syömään tms. ja oksentelin verta, MUTTA syy oli siinä että mulla oli jatkuva tulehdus päällä kurkussa ja se ei ollut lääkekuurista huolimatta lähtenyt pois, joten kun sain taas uuden kuurin, paranin muutamassa päivässä.

Kerrotko tuosta jatkuvasta tulehduksesta?
Oliko tämä siis jo ENNEN leikkausta, jonka vuoksi sinulta leikattiin nuo risat?

Minun 3v pojalla on myös risoissa jotain skökköä, jonka vuoksi uusii kauhea kuume, joka ikinen kuukausi samana päivänä. ja tulehdusarvot huiteloo tuolloin pilvissä.
Ensi kuussa hällä onkin edessä risojen poisto. Joko nielu -tai kita.

Joo tyttäreltä (17 v) on suunnitelmissa leikata noi nielurisat (kitarisa on leikattu jo lapsena), mutta oon kuullut ihan hirveitä juttuja siitä, miten hankalaa toipuminen isommilla lapsilla / aikuisilla on, ja nyt hirvittää. :S Jos jollakulla olis kertoa vähemmän hirveitä kokemuksia, niin ehkä helpottais... Tai ainakin, että leikkauksesta oli sit kans apua esim. jatkuvaan lievään kuumeiluun ja hengitystieinfektioihin.

Mulla leikattiin 14-vuotiaana. Viikko saikulla,mut kipee olin muutamia viikkoja. Tietyllä tapaa se oli ihan omaa syytä,et mun paraneminen kesti kauempaa mitä normaalisti. Tupakka kun ei tunnetusti tee hyvää just leikattuna.

Mulla leikattiin kun ei ollut enää kuin pikkusormen kynnen kokonen reikä kurkussa ja jatkuvat nielutulehdukset. Sen jälkeen ei oo tulehduksia ollut,kun saatiin leikattua.

Minä olen kuullu ja lukenut pelkkää postitiivista, siis sen suhteen että auttaa tosiaan siihen ettei ole enää jatkuvasti kipeä.
Meillä tuo 3v on 3viikon välein 3-4 päivää 39-41 asteen kuumeessa ja kurkku todella kipeä. Alkaa jo ennen tautia ja paraneminenkin vie kauan taudin pois menemisen jälkeen. Eli suomeksi poika ehtii olla täysin terveenä ehkä 2viikkoa, kunnes taas alkaa. :(

olin 19v ku leikattiin, vuen aikana 10 tulehusta. autto toki mutta toipumine vei n 2kk tiputukseen jouvuin oltuani 3pvä kotona, suoni jäi auki ja verta tuli ihan reilusti. piipaa autolal sairaalaan. kokomuksen karmea. en menis jos sain nyt päättää kaks kaveria joutu teholla samasen leikkauksen vuoksi.. ihan pikku operaaatiohan tuo.. yyh!

lukioikäiseltä pojalta leikattiin pari kuukautta sitten. tärkeintä mun mielestä on se, että kivunhoidossa otetaan kaikki määrätyt lääkkeet, jotta kipu ei pääse nousemaan mahdottomiin. eli tarkotan, että vaikka muutaman päivän päästä haluttais itse jo vähentää lääkemäärää, niin älä missään tapauksessa mene tekemään sitä, vaan ota lääkkeet niin kauan kun lääkäri on määrännyt! silloin selviää kyllä hyvin.

Multa leikattiin 18- vuotiaana, heti kirjoitusten jälkeen. Ja olihan se - operatio. Mulla oli edeltänyt vuoden sisään lukuisia angiinoita ja ennen leikkausta napsin kolmet antib.kuurit peräkkäin ärhäkkään angiinaan. Ihan oppikirjan mukaan ei menny homma, koska mulla oli risat niin paskana, ettei sinne olis kuulema ollut oikein puukolla asiaa mutta..pakko mikä pakko. Mun sairaalassaoloaika venyi ennätyksellisiin kahteen viikkoon, suonensisäiset antib. eivät meinanneet auttaa ja taispa sinne tulla joku pöpökin sitten leikkauksen aikana...

Toipumiseen meni hyvän tovi. Ja kun sanotaan ettei saa rasittaa, niin ei todellakaan saa rasittaa - peitteet lähtee poksahtaen hiiteen ja sitten saa sylkeä verta. Pari kolme viikkoa ihan vaan liemilinjalla, todella varovasti ja hissukseen sitten hiukan karheampaa.

Mutta. Sinne jäivät angiinat, joten se elämänlaatu kyllä helpottui ja isosti, vaikkakin toipuminen oli työlästä.

Viimeksi muokattu:
Voi itku miten vaikee on nyt tämä tilanne: Tyttö on jatkuvasti lievästi (ja välillä vähän enemmänkin) kipeä, tätä on jatkunut nyt jo varmaan kolmatta vuotta. Angiinoita on ollut muutama, ja jatkuvaa limakalvoturvottelua, lievää lämpöilyä, tukkoisuutta ja nuhaa. Mutta sataprosenttista varmuutta ei ole, johtuuko nielurisoista vai mistä ihmeestä - lääkärit vaan levittelee käsiään ja sanoo, että eihän nuo risat hyvännäköiset ole, mutta ei voi tietää, onko tila niiden vika vai ei. Jos nyt ottaa riskin ja leikataan ne risat, ja sit siitä ei olekaan apua, niin kyllä sylettää! :(

Yhteistyössä