Nielemisvaikeus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Meikku";27005980]Mulla sama,ja PANIIKKIKOHTAUKSESTA JOHTUVA!
Paniikkohäiriö taas usein stressissä paheni.
jouduin jopa lääkitykselle kun en edes yksin pystynyt enää syömään.Alkoi siis niin että pelkäsin tukehtuvani esim.ravintolassa.
ja nopeasti paheni.[/QUOTE]

Kuinka kauan sulla se saattaa kestää ettei pysty nielemään? Mulla on nyt mennyt 1,5viikkoa velli/nestelinjalla...

Alkuperäinen kirjoittaja räyh;27017982:
Mikä teitä ihmisiä vaivaa!! Eikö sullakaan käyny pienessä mielessäskään miettiä, mitä kirjoitat. Järki käteen. Kun sinäkin nyt oletettavasti tiedät, että tuo mahdollisuus ap:llä on todella pieni, niin onko pakko kirjoittaa kauheimmasta mahdollisesta vaihtoehdosta!! "En halua tietenkään pelotella mutta ehkä sulla on als"... voi idiootti!

Kiitos. Samaa ihmettelin myös miksi pahin vaihtoehto kaivetaan ensimmäisenä esille. Mutta katsellaan mitä löytyy kunhan lisää tutkimuksia tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja räyh;27017982:
Mikä teitä ihmisiä vaivaa!! Eikö sullakaan käyny pienessä mielessäskään miettiä, mitä kirjoitat. Järki käteen. Kun sinäkin nyt oletettavasti tiedät, että tuo mahdollisuus ap:llä on todella pieni, niin onko pakko kirjoittaa kauheimmasta mahdollisesta vaihtoehdosta!! "En halua tietenkään pelotella mutta ehkä sulla on als"... voi idiootti!

Kirjoitin että äidilläni oli, en kirjoittanut että ehkä ap:llakin on.

Eipä meistäkään kukaan ollut kuullutkaan mistään alsista tai voinut edes kuvitella että tuollainen oire joka äidilläni johtui siitä.
Pieni mahdollisuus mutta silti se äidilleni tuli. Noin 500 sitä Suomessa vain sairastaa.

Toki varmaan ap:lla syy on joku ihan "normaali".

Kilpirauhasen tulehduksessa mul oli nielemisvaikeuksia, palantunnetta kurkussa, limaisuutta, hengitysahdistusta sekä puhe tuotti ongelmia koska kurkku ikään kuin kipeytyi. Mul oli kilpirauhanen turvoksissa ja se sit painoi tuolla kaulassa. Nykyisin mulla on vajaatoiminta diagnoosi.

Mulla ei puheen kanssa ole ongelmaa. Flunssa helpottanut nyt, mut nielemisongelma sen kun jatkuu vaan. Ja korventaa niin pirusti.

Alsista olin kuullut aiemmin. Toivon kyllä todella että ois jotain "normaalimpaa".

Paniikkihäiriöön voi liittyä nielemisvaikeuksia. Tästä keskustelua esim.: http://keskustelu.suomi24.fi/t/2202502. Kannattaa aina kuitenkin käydä lääkärillä varmistamassa, ettei ole jokin elimellinen syy, jos nielemisvaikeudet alettuaan jatkuvat vain tilanteesta riippumatta. Seuraavana omakohtaisia kokemuksia paniikkihäiriöön liittyvästä nielemisvaikeudesta.

Minulla tulee nielemisvaikeuksia, jos on kova stressi päällä. Saatan herätä yöllä ja syljen nieleminen ei meinaa onnistua. Myös päiväsaikaan syödessä nielemisrefleksi toisinaan lamaantuu ja toimii vasta viime hetkellä. Nielaisu on kramppauksenomainen ja samalla tulee nieltyä ilmaa. Itsellä tila ei ole jäänyt päälle päiväkausiksi, mutta arvelisin että kurkku saattaisi tulla kipeäksi siitä, että väkipakolla joutuu nielemään kramppauksen kera. Ehkei kuitenkaan alkaisi korventamaan, vaikea sanoa.

Jos nielemistä alkaa jännittämään, alkaa helposti syömään vain hyvin pieniä suupaloja. Tällöin nielaisu saattaa kuitenkin lyödä tyhjää, kun ei ole tarpeeksi mitä niellä. Itse olen koittanut päästä tilasta eroon ottamalla normaalisievän suupalan ja pureskelemalla sen hyvin sopivan kosteaksi, tarvittaessa veden kanssa. Tällöin suupalan saa menemään sujuvammin, vaikka nielaisu menisikin vähän kummallisesti. Olen vakuutellut itselleni, etten voi tukehtua mössöksi pureskeltuun ruokaan. Nieleminen alkaa toimimaan paremmin myös, jos onnistuu kiinnittämään huomion johonkin muuhun.

Yhteistyössä