L
lölli
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ex-terkkari:Alkuperäinen kirjoittaja lölli taas:Joo, ja muuten myös kuulin itse omin korvin sen hevosenlaukka-jumputuksen, joka sikiön sydämestä pitäisi kuulua... Jälkeenpäin sit juteltiin tuon neuvolatädin kanssa asiasta ja hän ihmetteli, että kenen ne sykkeet sitten oli, kun jotain 150 meni. Itse epäilen, että ne kaiku jotenkin minusta itsestäni, koska olin ihan hermostunut kun ääniä kuunneltiin. Neuvolantäti vielä kehtas väittää, että ei aikusien syke tuota luokkaa ole. Mulla on jumpassakin 170, miksei sitten sairaan jännittyneenä 150. Tuon tapauksen jälkeen en ole niin kauheesti jaksanut luottaa neuvolatätimme "osaamiseen!.
Sikiön sykeväli on 120-160x/min. En tiedä tapaustasi, mutta lukiessani minulle tuli vain mieleen, että jotenkin ikävät tapahtumat vahvistivat ennakkopelkojasi ( joita varmaan monella odottajalla on) ja siirrät ne sitten terkkariin ja hänen ammattitaitoonsa. En ole törmännyt tilanteeseen, jossa sikiön sydänäänet olisivat sotkeutuneet, edes jännittyneen, äidin sykkeeseen! Sikiösi on voinut olla elossa vielä silloin äänten kuuntelussa, mutta ollut huonovointinen ja tämän takia koko ei ole vastannut aikaa syntymähetkellä.
Vahvistavat ennakkopelkojani? En oikein ymmärtänyt, ei minulla mitään ennakkopelkoja ole - ymmärrettävistä syistä en enää vain yhtä luottamuksella suhtaudu terveydenhoitajamme ammattitaitoon kuin aiemmin. Kerroin vain tapahtumien kulun. SAiraalassa sekä ultraava lääkäri että patologi olivat sitä mieltä, että sikiö oli kuollut jo ennen tuota rv 22 ja meille kerrottiinkin, että kyllä niitä sydänääniä vain kuullaan, kun halutaan, vaikka sikiö olisikin jo menehtynyt. Kyllä minä nyt ennemmin erikoislääkärin ja patologin näkemystä uskon kuin ex-terkkarin. Terveydenhoitajat tekevät virheitä ja sairaalassa ihan avoimesti tämä myönnettiin. Tapahtumat on kirjattu myös epikriisiin ja siellä lukee, että "sydänäänet kuuluneet rv 22 neuvolassa, mutta kaikella todennäköisyydellä sikiö on menehtynyt jo ennen tätä".
Mutta ap:lle. Kannattaa siis seurata tilannetta. Ei ne terkkarti, nyksät eikä exät välttämättä aina oikeassa ole, virheitä tehdään. Kaikki lienee kuitenkin hyvin!