neuvolatäti huomautti painostani, onko tavallistakin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höh"

Vieras
Olin vauvan 3kk neuvolassa ja hienosti on tyttö kasvanut, yli kilon kuussa! Hieman ihmetytti kun neuvolatäti alkoi yhtäkkiä kysellä omasta painostani, oli huolissaan kun näytin niin kovasti laihtuneen. Pituutta minulla 160 ja ennen raskautta paino 55, raskauden aikana nousi 20 kiloa ja nyt painan 58kiloa. Raskauskilojakin siis vielä jäljellä! Enkä nyt mikään hälyttävän hoikka ollut ennen raskauttakaan. Meinasi, että jos aion imettää, niin pitäisi painon tippua paljon hitaammin. Maitoa minulta kuitenkin tulee reippaastikin. Ja syön paljon!

Rokotukset saatiin, kauhulla nyt jään odottamaan mitä niistä seuraa,

Itsellä 6 viikossa tippui n. 20 kiloa. Neuvolassa täti jaksoi kehua kuinka ihmeellinen olen kun noin nopeasti olen saanut karistettua noinkin paljon. Suurin osa itsellä oli nestettä eli turvotusta joten ei ihme, että painoa tuli liki 30 kg. Loput kymmenen lähti nekin, mutta hieman hitaammalla tahdilla, joten no panic.

Todella outoa. Mulle tuli vain 6 kg koko raskauden aikana vaikka olin hoikka, ei kommentoitu lainkaan. Pari kuukautta synnytyksestä painoin 8 kg vähemmän kuin ennen raskautta eikä sitäkään kommentoitu. Maitoa tuli hyvin joten ongelmaa ei ollut!

Painosta minulle huomautti lääkäri lopputarkastuksessa; "On näköjään vielä ylimääräistä 10 kiloa, kannattaa pudottaa heti pois, tulee kuitenkin joka raskaudessa tuo kymmenen kiloa lisää..."

Mulla taas ihan toinen kokemus...
Sain tuplat kesäkuussa ja kun olin 6pvää synnytyksestä poikien kans neuvolassa niin täti sanoi, että "näytät siltä, että sieltä vois olla vielä yksi tulossa". Paino ei noussut kuin 12kg raskauden aikana mut toki mulla oli masua synnytyksen jälkeen jonkin aikaa. Ei kai se sun paino enää tuossa vaiheessa neuvola-tädille kuulu, jos ei mielestäni muutenkaan.

Ei todellakaan kannata välittää.

Mulle tuli raskauskiloja 11 ja muutamassa kuukaudessa olin pudottanut ne ja 20 kg ylimääräistä!! Imetyksen avulla ne vissiin suurimmaksi osaksi lähti, vaikka kyllä varmaan ulkoilullakin saattoi jonkin verran olla vaikutusta. Imetän edelleen ja pelolla odotan että miten rupee paino nousemaan kun lopetan.. Pääasia mun mielestä on se että sä ite voit hyvin ja lapsi kanssa!

Olen kyllä siroluinen, että näytän varmasti kevyemmältä mitä olen. En nyt kuitenkaan mitenkään niin hälyttävän hoikalta että pitäisi neuvolatädin kommentoida. Ihmettelin kyllä, mutta eipä tuosta pahastuakaan kai voi.

Jos kovasti laihduttaa niin rasvassa olevat raskasmetallit lähtevät liikkeelle ja siirtyvät äidinmaidon mukana vauvaan, tai jotain sinne päin. Kysyppä NinaTT:ltä se on se imetysfanaatikko :D

Alkuperäinen kirjoittaja hö;22510219:
Hirveitä neuvolatätejä teillä jos noin kommentoi! Mulla paino putosi vaikken edes laihduttanut...

Minäkään en ole laihduttanut, päin vastoin, liikun liian vähän ja syön mitä mieli tekee ja paljon!

Jos kovasti laihduttaa niin rasvassa olevat raskasmetallit lähtevät liikkeelle ja siirtyvät äidinmaidon mukana vauvaan, tai jotain sinne päin. Kysyppä NinaTT:ltä se on se imetysfanaatikko :D

Mutta mä en ole laihduttanut, eikä mussa nyt niin kamalasti sitä rasvaakaan ole, ihannepainossahan mä ennen raskautta olin, bmi 21,5 ja nyt bmi 22,65. Siis syön todella paljon, mutta maitoa vaan tulee enenmmän mitä enemmän syön.

Tottahan se osittain onkin että liikaakaan ei saisi painoa tippua, juuri imetystä ajatellen. Itse jouduin pakon edessä lopettamaan imetyksen, kun paino putosi 64kg->41kg maitoa kyllä tuli, mutta itsellä ei ollut kuin luuta ja nahkaa. Eli eiköhän täti ihan omaa parastasi ajatellut.

Kävin painokontrollissa ja ravitsemusterapeutilla jonka kanssa pohdittiin pitkään miten saadaan mun paino nousemaan niin että uusi raskaus olisi mahdollinen, 8kk aikana saatiin paino nousemaan 45kg.

Nyt uudestaan raskaana, ja koitan kerätä kiloja mahdollisimman paljon, jotta pystyisin imettämään mahdollisimman pitkään menemättä itse huonoon kuntoon.

Tottahan se osittain onkin että liikaakaan ei saisi painoa tippua, juuri imetystä ajatellen. Itse jouduin pakon edessä lopettamaan imetyksen, kun paino putosi 64kg->41kg maitoa kyllä tuli, mutta itsellä ei ollut kuin luuta ja nahkaa. Eli eiköhän täti ihan omaa parastasi ajatellut.

Kävin painokontrollissa ja ravitsemusterapeutilla jonka kanssa pohdittiin pitkään miten saadaan mun paino nousemaan niin että uusi raskaus olisi mahdollinen, 8kk aikana saatiin paino nousemaan 45kg.

Nyt uudestaan raskaana, ja koitan kerätä kiloja mahdollisimman paljon, jotta pystyisin imettämään mahdollisimman pitkään menemättä itse huonoon kuntoon.

Mutta syön todella paljon, samanverran kuin mies, joka sentään urheilee ja painaa yli 80kiloa! Tietenkään en halua joutua imetystä lopettamaan, mutta en ymmärrä mitä muuta voin asialle tehdä kuin jatkaa syömistä. Ei kai sitä voi määräänsä enempää kukaan syödä. Joku öljylisäkö tässä täytyy käyttöön ottaa?

[QUOTE="höh";22510727]Tietääkö joku että onko siitä oikeesti haittaa jos tuo paino tuosta tppuu vaikka vähän alle sen lähtöpainon, että onko se imetyksen kannalta sitten tosi paha?[/QUOTE]

Ei, kunhan se painonlaksu pysähtyy ihan hyvissä lukemissa ettei alipainon puolelle mene.

Eihän se neuvolan terkkari ole teillä katsomassa kuinka paljon syöt niin ehkä pelkäsi, ettet syö tarpeeksi. Painoasiat ovat kyllä niin herkkiä, että niistä ei kauheasti pitäisi kommentoida ennenkuin on oikeasti hälyttävällä tolalla, mutta toisaalta terkkari ajatteli puuttuvansa varhain.

Joo mullakin huomautettiin raskausaikana nopeasta painon tulosta (tuli 22 kg yhteensä) ja lopputarkastuksessa huomautettiin nopeasta painon putoamisesta (2 kk synnytyksestä melkein normaalipaino). Se on imetyksen ja vauvan saamien myrkkyjen kannalta huono homma jos tipahtaa paino nopsaan... ja monella menee ruokahalu synnytyksen jälkeen, mulla ainakin. Maitoa ei sitten tullutkaan tarpeeksi joten oli vaan osaimetys ja loppuikin pian koko imetys. Eli toki siihen painoon pitää kiinnittää huomiota.

Paino ei saisi imettäessä tippua kauheasti alle lähtöpainon (ennen raskautta). Muuten ne ympäristömyrkyt lähtee liikkeelle ja menee vauvaan maidon kautta.

IMETTÄESSÄ EI SAA LAIHDUTTAA. Jos laihtuu 20 kg on kyllä silloin kyse jo laihduttamisesta tai unohtaa syödä, ruoka ei maistu, ei syö riittävän monipuolisesti, masennus tms, ja laihtuminen on myös näissä tapauksissa EPÄTERVEELLISTÄ LAPSELLE.

Niin minullekin on huomauteltu sekä liiasta painonnoususta että liiasta laihtumisesta. Raskauden aikana peloteltiin ettet ikinä pääse noista kiloista eroon, ja surkeeta kun nuori ihminen noin paisuu. Ainakin ensimmäisen vauvan kohdalla raskaus toi 25kg lisää mutta vuodessa lähti imetyksen takia yli 30kg ja alipainon puolelle mentiin. Neuvolan täti surkutteli että jopas näytät riutuneelta, on se rankkaa olla yh...

[QUOTE="neiti";22510788]Paino ei saisi imettäessä tippua kauheasti alle lähtöpainon (ennen raskautta). Muuten ne ympäristömyrkyt lähtee liikkeelle ja menee vauvaan maidon kautta.

IMETTÄESSÄ EI SAA LAIHDUTTAA. Jos laihtuu 20 kg on kyllä silloin kyse jo laihduttamisesta tai unohtaa syödä, ruoka ei maistu, ei syö riittävän monipuolisesti, masennus tms, ja laihtuminen on myös näissä tapauksissa EPÄTERVEELLISTÄ LAPSELLE.[/QUOTE]

Saletisti en laihduta ja syön paljon ja monipuolisesti!

tänäänkin:
aamupala. lautasellinen riisimuroja+maito,tuoremehua, banaani ja muffinssi.
napsein pari suklaakarkkia ja join pari lasia vettä, söin omenan
lounas: tuorepastaa ja jauhelihakastiketta iso lautasellinen, porkkanaraastetta, tuoremehua ja vettä
välipala: banaani, jugurttia, teetä ja pari palaa suklaata sekä vettä.

päivälliseksi syön broilerin rintafileitä kaksi ja varmaan uunivihanneksia. iltapalaksi ruisleipää päällisineen ja varmaan jotain hedelmää sekä rahkaa mustikkasopalla jos jää nälkä.

Syökö laihduttaja näin?

Yhteistyössä