Neuvolassa punnitus?

Tietenkään et voi kieltäytyä. Painon tarkkailu on osa neuvolaseurantaa. Sen avulla voidaan päätellä kuinka sikiö vatsassa kasvaa. Ja onko äidillä kaikki hyvin.
En ymmärrä miksi edes haluaisit kieltäytyä punnituksesta?
Joissain neuvoloissa tosin nainen saa punnita itsensä mm vessassa tai kotona ennen neuvolaan tuloa. Toisissa paikoissa taas se punnitus tapahtuu terkkarin läsnäollessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
Miksi siitä pitäis kieltäytyä? Eihän sitä turhaan tehdä :eek: Seurataan sun ja vauvan terveyttä, vai miten sen vois sanoa..
Tähän asti olen käynyt vaa'assa joka kerta, mutta nyt mulle on kertyny näin lopussa tosi paljon turvotusta ja paino on noussu sen johdosta 6kg/2 viikossa...mikä stressaa mua älyttömästi.

En jaksa sitä mäkätystä siellä neuvolassa, stressaa ihan tarpeeks muutenkin tää tilanne, kun joka päivä huomaa, että turvotus vaan lisääntyy ja samoin paino...mikään ei tunnu auttavan...liikuntakin mulla on kielletty (ennenaikaisuusvaaran vuoksi).

Ennenkuin tää turvotus alko tulemaan, sain painon pidettyä samassa kauan aikaa, katsomalla mitä suuhun laitoin ja lenkkeilemällä...nyt ei siitä ole hyötyä, paino nousee jokatapauksessa ja lenkillä en saa edes käydä.

Sokerirasitus mulle on jo tehty, ja se on ollu ok...joten en pidä niin tärkeänä sitä punnitusta.

Äitiyspolilla sanoivat että tärkeää on että otetaan pissanäyte ja verenpaine.



-Mansku ja masuasukki rv 32+3-

 
Alkuperäinen kirjoittaja apassin kyynel:
Tietenkään et voi kieltäytyä. Painon tarkkailu on osa neuvolaseurantaa. Sen avulla voidaan päätellä kuinka sikiö vatsassa kasvaa. Ja onko äidillä kaikki hyvin.
En ymmärrä miksi edes haluaisit kieltäytyä punnituksesta?
Joissain neuvoloissa tosin nainen saa punnita itsensä mm vessassa tai kotona ennen neuvolaan tuloa. Toisissa paikoissa taas se punnitus tapahtuu terkkarin läsnäollessa.
Olen tähän asti käynyt 2 viikon välein äitiyspolilla, jossa vauvan painoarvio on katsottu, joten tiedän että kasvaa normaalisti.

Mulla tosin ei ole kaikki hyvin tän turvotuksen vuoksi, paino nousee hirveitä lukemia, mittasivat sairaalassa verenpaineen ja se oli hyvä (ainakin toistaiseksi). Että ei pitäis toistaseks ainakaan raskausmyrkytyksestä olla kyse.

Siksi käskivät äityspolilla huolehtia, että ottavat neuvolassa ainakin verenpaineen ja pissanäytteen.

En ymmärrä sitä punnitusta, mitä se tässä auttaa...voinhan mä itse sanoa terkalle että se on noussu 6kg/2 viikossa...mut en halua enää nähdä niitä vaa'an lukemia...masentaa vähemmästäkin

:(
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
No mutta eikös se sitten just tuon turvotuksen takia olis tärkeetä käydä siellä puntarilla? =)
Niin se turvotus voi olla merkki alkavasta raskausmyrkytyksestä, joten ei todellakaan kannata kuitata sitä olankohautuksella. Joten sitä painonnousua on todellakin syytä seurta. Vaikka verenpaineesi viimeksi oli ok, niin sekin saattaa nousta nopeasti, jos kyse ona lakavasta raskausmyrkytyksestä.
Ja jos olet ollut syömättä suolaisia niin turha stressata siitä mitä neuvolassa sanotaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
No mutta eikös se sitten just tuon turvotuksen takia olis tärkeetä käydä siellä puntarilla? =)
Olisi kai...mutta helposti se menee siihen että ensimmäiseksi siellä syytetään liiasta syömisestä...mikä ei pidä paikkaansa...potuttaa vaan aina siellä selitellä.

Tosin kun katsoo mun jalkoja niin ei voi erehtyä, etteikö johtuis turvotuksesta tuo painonnousu...ja eihän se voi edes nousta 6kg/2 viikossa pelkästään syömisestä...vaan on aika selkeä merkki turvotuksesta, turvotuksen näkee ilman että menen punnittavaksi.

Kengät ei mahdu jalkaan ja jalat on kuin norsulla...sääriä myöten, ja kipeät kuin mitkä. :(
 
Mä ymmärrän ihan hyvin sun stressaamisen, mut on siellä vaa'alla silti hyvä käydä. Voithan punnita ittes kotona ja kertoo sen lukeman terkalle... Ei kai sen väliä missä sä sitä painoa tarkkailet.

Mulla terkka huomautteli painosta ahkerasti, vaikka nousu oli kohtuullista. Ihmeen rauhassa otti sen, kun meni suositusrajan yli (siis sen mitä olis ollu suositeltavaa nousta koko raskauden aikana ja mulla viikkoja sillon 32), mut seuraavalla kerralla mäkätti senkin edestä. Eikä ollu edelliseltä käynniltä noussu yhtään. Lisäks oon sanonu sille turvotuksesta, mut miinusta on aina merkannu, viimesimmän kerran +/-. Viimeks oli sijainen ja se laitto ekan plussan, vaikka mulla on ollu vaikeuksia saada kenkiä jalkaan pitkän aikaa eikä sormuksetkaan o mahtunu enää viikkoihin. Mulla siis turvotus oli aluks kauan vaan jalkaterissä, käsissä ja kasvoissa. Ei vissiin kelvannu terkalle.

Mä sit sanoin joku kerta käydessäni suorat sanat ennen ku kerroin mitä vaaka näytti. (Puol kiloo oli sillon tullu parissa viikossa.) Siihen loppu marmatus. Sanoin ihan nätisti, mut suoraan kuitenki. Sanoin, etten haluu kuulla sanaakaan painon noususta tai siitä, että on suositusrajan yli, kun en sille mitään mahda... Ite tiedän, että kalorikiloja ei ole tullut ja pääasia on, että vauvalla on kaikki hyvin. (Sitä paitsi sen verran ihan kirjankin mukaan oli niillä viikoilla painoa vauvalla ja oheisjutuilla, jonka takia mä sitä painorajaa suuresti ihmettelenkin.) Pissa ja rr yms on aina ollu ok.

Ne siis painostaa siellä ihan tavan takia... Jotkut on ihan kiihkoja. Ihan niinku odottavalla ei stressiä olis muutenki tarpeeks. Juttele sen terkan kanssa ja sovi, ettei huomauttele ainosta vaan yrittää tukee sua. Jospa te pääsisitte samalle aaltopituudelle.

Voimia! :hug:

*Muoks* Toivottavasti säästyt siltä myrkytykseltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
Niimpä.. 6kg pelkällä syömisellä kuulostaiskin aika uskomattomalta! Toivottavasti ei ole alka myrkytys :( :hug:
No...toivon todellakin ettei ole myrkytys :( Eikö se ole ensisynnyttäjillä yleensä? Voiko se tulla, vaikka olis uudelleensynnyttäjä, eikä edellisessä raskaudessa ollu myrkytystä tai edes turvotusta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mansku:
Alkuperäinen kirjoittaja emmamma:
Niimpä.. 6kg pelkällä syömisellä kuulostaiskin aika uskomattomalta! Toivottavasti ei ole alka myrkytys :( :hug:
No...toivon todellakin ettei ole myrkytys :( Eikö se ole ensisynnyttäjillä yleensä? Voiko se tulla, vaikka olis uudelleensynnyttäjä, eikä edellisessä raskaudessa ollu myrkytystä tai edes turvotusta?
Voi se tulla missä raskaudessa vaan. Eka raskaudessa se on vaan yleisintä.
 
Tänään kävin neuvolassa, ainakin toistaseks on vaan turvotusta...pissa oli puhdas ja verenpaine hyvä.

Tosin terkka käski käydä kahteen kertaan vaa'alla, kun ei ollut uskoa, että on niin paljon paino noussu.

Määräs se mut suolakieltoon, mahdollisimman vähän saa suolaa käyttää. Tosin äitiyspolilla ei taas alettua suolan käytöstä puhua, sanottiin vain, että sellasta se on loppuraskaudessa, että turvottaa kun vauva painaa laskimoihin.

En mitenkään erityisen paljon syö suolaa, mitä nyt ruuan valmistusvaiheessa laitan, käytän yleensä lisänä muitakin mausteita.

Sipsit yms. olen jättänyt pois. En vaan jaksa enää uskoa että edes suolaton ruoka auttaa tähän turvotukseen, jos kerran vauva painaa laskimoihin ja se johtuu siitä.
 
Mulla ainakin suola yhdistettynä tähän helteeseen on nimenomaan se mikä turvottaa. Suolattomalla ruualla ei ollut yhtään turvotusta, mutta nyt on ja paljon. Mutta ajattelen, että minulla on niin vähän enää raskautta jäjellä, etten viitsi itseäni kiduttaa niin tiukoilla dieeteillä, olkoon sitten turvotusta. Mutta siis ihan oikeasti se suolattomuus voi auttaa paljonkin.
 

Yhteistyössä