Neuvolassa käyty ja sanomista tuli! :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kielletty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kielletty

Aktiivinen jäsen
29.03.2008
7 796
1
36
Tässä nyt näitä lukuja, en yleensä laita, mutta ihan nyt vertailun vuoksi:

rv 30+5
Paino +-0 (Painoa ei ole tullut ollenkaan viime kerrasta, ja muistaakseni ei sitä edelliselläkään kerralla)

RR 98/56 (Alhainen)
Hb 109 (Alhainen)
Sf 24 (0,5 vähemmän kuin viimeksi)
Vauva rt?
Syke 140

Eli pienestä koosta, sekä äidin että vauvan, tuli sanomista, ja kuten aiemminkin olen sanonut, on se pyörinyt itselläkin mielessä-eikä vähiten syystä kun kaikki siitä huomauttelee. Asia pistettiin eteenpäin, joten lähete Jorviin tai NKL:ään tulee ilmeisesti jo ensi viikolla tutkimuksiin. Tässähän nyt on toki se, että esikoinen tosiaan täytti eilen vasta vuoden, joten syömiset on kieltämättä aika vähissä ja liikuttuakin tulee. Kuitenkin sitten kun ehdin syödä, syön kuin hevonen. Varsinainen näläntunne on ollut viime aikoina vähän kadoksissa ja huomaan nälän oikeastaan vasta siitä kun alkaa vippaamaan päässä.

Kätilökin kävi siinä tsekkaamassa ja oli sitä mieltä että vauva on pieni, mutta tarkempaa kuvaa oli vähän huono sanoa juuri sillä kun tuo istukka on edessä. Ei nyt mitään järisyttävän poikkeavaa, mutta tosiaan, parempi katsoa kuin katua. Oikeastaan aika helpottava juttu, niin ei tarvitse sitten miettiä, miksi vatsa on näin pieni.

Oliskos kellään kokemuksia, mielipiteitä? :ashamed:

muista, et sf-mitta ei ole aina suorassa yhteydessä vauvan kokoon :hug:
mulla se on aina ollut suht korkea, ja isoja vauvoja ei ole tullut, toinen 3,5kg ja toinen 2,6kg. ja tuo lasku voi olla siitä, että vauva on painunut alemmas. välttämättä ei mitään hätää :)

Alkuperäinen kirjoittaja jadal:
muista, et sf-mitta ei ole aina suorassa yhteydessä vauvan kokoon :hug:
mulla se on aina ollut suht korkea, ja isoja vauvoja ei ole tullut, toinen 3,5kg ja toinen 2,6kg. ja tuo lasku voi olla siitä, että vauva on painunut alemmas. välttämättä ei mitään hätää :)

Niin, totta, tuosta puuttuikin että viimeemmäksi ollut "poikittain", nyt pää ilmeisesti helisi jalkojen välissä.

En nyt ole ihan superhuolissani, kun kuitenkin syke kuuluu ja liikkeet tuntuu, mutta ainahan nuo jää mietityttämään...

Meillä kävi niin et ultrassa totesivat vauvan pieneks ja huolestuvat et onko kaikki kunnossa mutta totesivat sitten kuitenkin lisää tutkittuaan että kaikki on kunnossa. Syy oli että pieni äiti joten vauvakin on todennäköisesti pieni. Tosin mitta tais olla tullut väärin eli vauva olis ollut todellisuudessa isompi kuin mitä se mitta anto ymmärtää.

minua pidettiin aikoinaan pienenä vauvana ja painoin 2700g kun synnyin. eli ihan normi kokoinen mielestäni. kaikki ollaan oltu pieniä. se riippuu niin kaikesta. ja sisko sai motkotusta kun lapsensa oli vauva etteio muka anna tarpeeks ruokaa kun oli pikkuinen ja hoikka. mut kun ei pystynyt sitä ruokaa väkisinkään ahtamaan.

Sä oot saanut hienosti pidettyä painonnousun kurissa. Vauva on varmasti pienehkö, mutta ihan normaalin kokoinen. Hyvä silti että tutkivat, ettei ole mitään häikkää napavirtauksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
Meillä kävi niin et ultrassa totesivat vauvan pieneks ja huolestuvat et onko kaikki kunnossa mutta totesivat sitten kuitenkin lisää tutkittuaan että kaikki on kunnossa. Syy oli että pieni äiti joten vauvakin on todennäköisesti pieni. Tosin mitta tais olla tullut väärin eli vauva olis ollut todellisuudessa isompi kuin mitä se mitta anto ymmärtää.

Olen itse pienikokoinen, juuri ja juuri yli puolitoistametrinen ja ilmeisesti "hoikka" jos nyt johonkin pitää lokeroida. Terkka sanoi että rasvaa ei kuulemma ole jäljellä enää juuri yhtään, kun kokeili vatsan päältä.

Esikoisesta tuli painoa 10kg, ja oli 3860g ja 53cm syntyessään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Yritä nyt kuitenkin muistaa syödä säännöllisesti, jos ei muuten, niin laita känny hälyttämään tai kello soimaan! :)

Näin sanoi mieskin, tällä hetkellä pikkujätkän hereilläoloaikana syöminen lähinnä suurinpiirtein taaperon jämiä... :D En ole tähän mennessä tuota edes ehtinyt miettiä, mitenkään tarkoituksenmukaisesti en ole jättänyt mitään syömättä, tai yrittänyt pitää painoa kurissa :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:

Olen itse pienikokoinen, juuri ja juuri yli puolitoistametrinen ja ilmeisesti "hoikka" jos nyt johonkin pitää lokeroida. Terkka sanoi että rasvaa ei kuulemma ole jäljellä enää juuri yhtään, kun kokeili vatsan päältä.

Esikoisesta tuli painoa 10kg, ja oli 3860g ja 53cm syntyessään.

Sullä on ollut esikoinenkin paljon isompi kun meidän pikku mies syntyessään ja meidän pieni oli kans yli kolme kilonen sitten lopulta vaikka aika hurjan pienenä sitä pitivät sen arvion mukaan. Muista nyt pitää huolta itsestäs tai sano miehelle et muistuttaa et syöt :hug:

Itsellä on meneillään rv 34 ja viimeksi neuvolassa oli taas paino pudonnut. Mulle ei ole oikeastaan maaliskuun jälkeen tullut yhtään lisää painoa. Huhtikuussa käytiin 4D-ultrassa, jossa vauvan painoarvio oli ihan keskikäyrällä. Neuvolan lääkärikäynnillä lekuri totesi, että pieni on vauva, mutta ei siihen sen enempiä kommentoinut.
Esikoinen oli syntyessään 2710 g ja 45 cm, mutta mulle tuli kuitenkin painoa 12 kg raskausaikana.
Terkka vaan käski syödä energiapitoista ruokaa, mutta ei kuitenkaan sen enempää asiaan puuttunut.

Eteenpäin teidät on laitettu siksi, että on iso joukko äitejä, jotka syövät tosi vähän, kun varovat linjojaan. On sikiölle vaarallista olla laiha. Joka paikassa toitotetaan, ettei saa lihoa. Iso joukko on alkanut sitten sairaalloisen laihistelijoiksi ja vielä KEHUVAT sillä, kuinka laihoja ovat ja kuinka ei tullut yhtään kiloja.

Lapsellehan on vaarallisempaa kasvaa laihduttavan äidin kohdussa kuin sen, joka mättää ruokaa kaksin käsin.

Mulla oli aika pieni maha koko raskausajan ja sain kuulla että sullahan on pienempi maha kuin sillä ja sillä.ei tuu isoa vauvaa, mut kappas vaan, vauva oli paljon isompi syntyessään kuin kaverillani jolle povattiin jättivauvaa kun mahakin oli iso... Jotenki sillon ärsytti ku jopa kaverin äiti nakkeli kaikkia kommentteja et ei mun maha oo minkään kokonen verrattuna hänen tyttärensä mahaan ja läpäläpä...voihan se olla et vauva ottaa kasvupyrähdyksen loppua kohden, eli ei kannata hirveesti murehtia :)

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Tässä nyt näitä lukuja, en yleensä laita, mutta ihan nyt vertailun vuoksi:

rv 30+5
Paino +-0 (Painoa ei ole tullut ollenkaan viime kerrasta, ja muistaakseni ei sitä edelliselläkään kerralla)

RR 98/56 (Alhainen)
Hb 109 (Alhainen)
Sf 24 (0,5 vähemmän kuin viimeksi)
Vauva rt?
Syke 140

Eli pienestä koosta, sekä äidin että vauvan, tuli sanomista, ja kuten aiemminkin olen sanonut, on se pyörinyt itselläkin mielessä-eikä vähiten syystä kun kaikki siitä huomauttelee. Asia pistettiin eteenpäin, joten lähete Jorviin tai NKL:ään tulee ilmeisesti jo ensi viikolla tutkimuksiin. Tässähän nyt on toki se, että esikoinen tosiaan täytti eilen vasta vuoden, joten syömiset on kieltämättä aika vähissä ja liikuttuakin tulee. Kuitenkin sitten kun ehdin syödä, syön kuin hevonen. Varsinainen näläntunne on ollut viime aikoina vähän kadoksissa ja huomaan nälän oikeastaan vasta siitä kun alkaa vippaamaan päässä.

Kätilökin kävi siinä tsekkaamassa ja oli sitä mieltä että vauva on pieni, mutta tarkempaa kuvaa oli vähän huono sanoa juuri sillä kun tuo istukka on edessä. Ei nyt mitään järisyttävän poikkeavaa, mutta tosiaan, parempi katsoa kuin katua. Oikeastaan aika helpottava juttu, niin ei tarvitse sitten miettiä, miksi vatsa on näin pieni.

Oliskos kellään kokemuksia, mielipiteitä? :ashamed:

Hyvä että tutkitaan varmuuden vuoksi =)

Mulla kuopuksen kanssa paino jopa laski loppuraskaudessa pahoinvoinnin takia-> neuvola ei reagoinut mitenkään. Vauva oli synnyttyään (normaalikokoinen) vuorokauden sokeritipassa. Kukaan ei sanonut että näillä olisi yhteyttä, mutta minusta oli. Kannattaa ehkä yrittää panostaa omaan syömiseen.

Sf mitasta: kyllä mullakin tuo mitta vähän vaihteli tuolleen, kun vauva oli eriasennossa ja välillä oli eri mittaaja. Eihän tuo 0,5cm ole paljoa.

Hb: mulla oli tuossa vaiheessa jo paljon alhaisempi. Sisätautilääkärin mukaan normaalia että hb laskee raskauden aikana, mutta siitä ei ole haittaa vauvalle, päin vastoin (en tiedä miksi, mutta noin lääkäri sanoi).

En olisi itse tilanteesta huolissaan, mutta tyytyväinen et vauvan vointi tarkistetaan :hug:

Itse olin myös seurannassa loppuraskaudessa, koska vauva oli siro. Vatsa oli kyllä valtava ja painoa itsellä enemmän kuin tarpeeksi. Vauva syntyi 3270 grammaisena, ja kaikki kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Eteenpäin teidät on laitettu siksi, että on iso joukko äitejä, jotka syövät tosi vähän, kun varovat linjojaan. On sikiölle vaarallista olla laiha. Joka paikassa toitotetaan, ettei saa lihoa. Iso joukko on alkanut sitten sairaalloisen laihistelijoiksi ja vielä KEHUVAT sillä, kuinka laihoja ovat ja kuinka ei tullut yhtään kiloja.

Lapsellehan on vaarallisempaa kasvaa laihduttavan äidin kohdussa kuin sen, joka mättää ruokaa kaksin käsin.

Voi olla, mutta itse en kuulu tähän kastiin.

Alkuperäinen kirjoittaja heinäsirkka:
pieni maha x 3. Tuloksena joka kerta terve kolmikiloinen (3100-3600g)

:heart: No jospas yritän olla hermoilematta. Ei tosin päivisin ole aikaa hermoilla muutenkaan oikein minkään suhteen kun kaikki energia ja logiikka menee 1-veen kanssa ihmetellessä. Hyvä että tutkitaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, eli lihoa pitäisi, jopa lihavan odottajan. Toki laiha odottaja saa lihoa enemmän, mutta edes lihava odottaja ei saa laihtua, vaan hänellekin PARI lisäkiloa ok.

Pakko sanoa tähän, että poikaa kun odotin, paino putosi 10kg. Ja alkupainoa siis ihan riittävästi. Neuvolassa ei puututtu mitenkään tähän, koska vauva kasvoi ja voi hyvin.

Yhteistyössä