Neuvolassa käynti vain jotenkin jäi, pitäisikö kuitenkin ottaa ennen laskettua aikaa yhteyttä?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Kysymys kuuluukin, MITÄ HYÖTYÄ siitä terveydenhoitajalla käynnistä on, kun tarvittavat tutkimukset voi hoitaa muutenkin?
Jos ei siitä hyötyä olis niin tuskin terkkareita olis olemassakaan :) Esim. sinä et pysty arvioimaan lapsiveden määrää, etkä kuuntelemaan lapsen sykettä. Ja vaikka pystyisitkin kotidopplerilla kuuntelemaan niin et todennäköisesti osaa erottaa normaalia sykettä epänormaalista. Samoin kohdunsuun tilannetta et varmaankaan itse pysty arvioimaan. Etkä sitä onko lapsi perätilassa vai miten päin (no tuo kyllä voi onnistua joiltakin). Lapsen kasvuakaan et pysty seuraamaan riittävän tarkasti kotona.

No meillä ei ainakaan neuvolan terveydenhoitaja tutki lapsiveden määrää, teilläkö tutkii? Se normaali neuvolan terveydenhoitajan työ ei todellakaan ole mitään ydinfysiikkaa.. Iso osahan siitä onkin juuri sitä psyykkisen puolen jauhamista, varsinkin ensiodottajalla, henkistä valmistautumista synnytykseen ja niin edelleen.
Sä tällä kommentilla paljastit juuri, ettet todellisuudessa tiedä terveydenhoitajan työstä mitään.

nnnn
[QUOTE="vieras";22679067]En ymmärrä miten vauvan hyvinvointi ei ole kaikille tärkein...
Mulla raskausmyrkytys ois kyllä jäänyt huomaamatta jos ei ois neuvolassa huomattu. Mitään itseä häiritsevää oiretta ei ollut. En ois tajunnut sitä kyllä mitenkään itse. Ja vaikka olinkin tarkassa seurannassa lopulta osastolla, vauvalle meinasi käydä hullusti. Kiireelliseen sektioon lopulta jouduttiin. Jos oisin vaan kotona ollut enkä tietoinen myrkytyksestä, vauva olisi kuollut.[/QUOTE]

Minä myös siunaan neuvolasysteemiä, mitään oireita ei ollut, olo oli hyvä mutta silti olisi käynyt huonosti ilman neuvolassa huomattua ongelmaa.

piparileipuri
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22679718:
Sä tällä kommentilla paljastit juuri, ettet todellisuudessa tiedä terveydenhoitajan työstä mitään.
Perheessäni on useitakin terveydenhoitajia, joten joku käsitys minulla on. :) Juu, jos käsikopelointi raskauden loppuvaiheessa lasketaan "lapsiveden määrän tutkimiseksi" niin siinä tapauksessa th sitä tekee. Ainoa kunnollinen menetelmä määrän selvittämiseksi on kuitenkin ultraus.

ja pah
Alkuperäinen kirjoittaja pöh!;22682159:
Neuvolassa ei ole pakko käydä ollenkaan, lääkärissä on käytävä ennen rv 16 päättymistä.
Tätä olin minäkin juuri sanomassa.
Ei siis todellakaan ole käytävä neuvolassa kertaakaan saadakseen äitiysavustuksen ja rahan. Riittää kun käy lääkärissä joka kirjoittaa siitä todistuksen.

Hermeli
Ei minunkaan perään soiteltu kun keskiraskauden keskenmeno tuli viikolla 21+6. Oli tokin minun toinen mutta ei niitä tätejä oikeasti kiinnosta ihmisten vointi. Nyt viikolla 18, menen neuvolaan jos tää edelleen hengissä rakenneultrasta pari viikkoa. En päivääkään ennen.

...
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22679704:
Jos ei siitä hyötyä olis niin tuskin terkkareita olis olemassakaan :) Esim. sinä et pysty arvioimaan lapsiveden määrää, etkä kuuntelemaan lapsen sykettä. Ja vaikka pystyisitkin kotidopplerilla kuuntelemaan niin et todennäköisesti osaa erottaa normaalia sykettä epänormaalista. Samoin kohdunsuun tilannetta et varmaankaan itse pysty arvioimaan. Etkä sitä onko lapsi perätilassa vai miten päin (no tuo kyllä voi onnistua joiltakin). Lapsen kasvuakaan et pysty seuraamaan riittävän tarkasti kotona.
Voin sanoa, että meidän neuvolatäti on ainakin niin pihalla, että en kyllä todellakaan luota hänen arviointeihin yhtään mistään.

GAKII
[QUOTE="vieras";22679682]Ei meillä ainakaan hoitaja kokeile lapsiveden määrää, ei asentoa, eikä juurikaan mitään muutakaan. Ei ole edes ottanut sf-mittaa.... rv 27.[/QUOTE]

Noh, itse olen kahden lapsen äiti. Ja minulla on raskausaikana ollut noin 6 hoitajaa, ja kaikki on ovat tarkastaneet vauvan asennon. Lapsiveden määrän. Siinä samalla se kokeilee kun kuuntelee äänet..

Non compos mentis
No mun mielestä siinä ei ole mitään ihmeellistä jos ei neuvolassa halua käydä.Meidän neuvolassa ei ainakaan ultrata joten ei se terkka kauheesti sen enempää tiedä kuin se äiti itsekään.Tietty siel katotaan ne virtsanäytteet mutta muuten...Äiti yleensä ite tarkkailee oloaan niin paljon että yleensä se on kyllä äiti kuka huomaa jos jotain on vinossa.
Mä en käy mun lapsen kanssa neuvolassa.Eikä se tee musta mitenkään "paskaamutsia" joten miksi raskaana oleva sellainen olisi?
Seurataanko lastesi kasvua sitten jotenkin muuten ja rokotukset haette lääkäriltä yms.? Ois aika karua, jos lapsi jäisi vaikka vaikeasti kehitysvammaiseksi hoidettavan venekalloisuuden vuoksi.

taikauskoa tai ei
ekasssa raskaudessa kävin rv 7+6 neuvolassa -> kesken meni
toisessa raskaudessa kävin rv 8+2 neuvolassa -> kesken meni
kolmannessa raskaudessa kävin rv 10+4 neuvolassa -> kesken meni
neljännessä raskaudessa menin lääkäriin rv 8+6 -> elävä tyttö
viidennessä raskaudessa menin lääkäriin rv 8+2 -> terveet kaksoset
kuudennessa raskaudessa menin neuvolaan rv 9+0 -> meni kesken

Nyt alussa seitsemäs raskaus ja lääkäriaika varattuna ensi viikolle. Täydet äitiyslomat ja -paketit yms etuudet saanut kaikista elävistä lapsista. Terveitä lapsia odottaessa menin ekan kerran vasta rakenneultran jälkeen neuvolaan ja sain sitten heti jo ne kelan paperit. Seuraava käynti oli rv 30 paikkeilla neuvolassa. Tyttöä odottaessa kävin 3 kertaa neuvolassa, loput käynnin mm äitipolilla. Eipä tarttenut stressata itseään turhilla käynneillä jollain ammattikorkean käyneellä "tädillä" kun pääsi yliopistotasoisen lääkärin tutkittavaksi halutessaan!

ekasssa raskaudessa kävin rv 7+6 neuvolassa -> kesken meni
toisessa raskaudessa kävin rv 8+2 neuvolassa -> kesken meni
kolmannessa raskaudessa kävin rv 10+4 neuvolassa -> kesken meni
neljännessä raskaudessa menin lääkäriin rv 8+6 -> elävä tyttö
viidennessä raskaudessa menin lääkäriin rv 8+2 -> terveet kaksoset
kuudennessa raskaudessa menin neuvolaan rv 9+0 -> meni kesken

Nyt alussa seitsemäs raskaus ja lääkäriaika varattuna ensi viikolle. Täydet äitiyslomat ja -paketit yms etuudet saanut kaikista elävistä lapsista. Terveitä lapsia odottaessa menin ekan kerran vasta rakenneultran jälkeen neuvolaan ja sain sitten heti jo ne kelan paperit. Seuraava käynti oli rv 30 paikkeilla neuvolassa. Tyttöä odottaessa kävin 3 kertaa neuvolassa, loput käynnin mm äitipolilla. Eipä tarttenut stressata itseään turhilla käynneillä jollain ammattikorkean käyneellä "tädillä" kun pääsi yliopistotasoisen lääkärin tutkittavaksi halutessaan!
onpa sinulla ollut rankka tie, pahoittelut siitä.

mutta tuolla missä sinä käyt, lääkärissä vai neuvolassa, ei kyllä ole mitään tekemistä sen kanssa miten raskaus on päättynyt.

enkä oikein ymmärrä tuota asennetta, joka ilmenee tuosta mun boldaamasta lauseesta. sun tapauksessahan ei ole tehty neuvolan toimesta hoitovirheitä tai muita, joten kai se on ihan sama kuka sinua on tavannut raskauden alkuvaiheessa.

minulle neuvolaseuranta on ollut tärkeää, koska kumpikaan raskaus ei edennyt normaalisti, toki olin myös naistenklinikalla jatkuvassa seurannassa, mutta kävin nuo neuvolat silti, koska siellä tädillä oli aikaa kuunnella huoltani raskauden etenemisestä. naistenklinikalla keskityttiin aina vain siihen vauvan voinnin selvittämiseen ja raskauden jatkumiseen.

mulle ei muuten ole tehty koskaan synnytystapa-arviota, mitä siihen kuuluu?

^^
jos meidän tädistä olisi kiinni, ei oltaisi päästy mihinkään tutkimuksiin ja saatu mitään hoitoa kolmen km:n jälkeen. Asenne oli "No näitä nyt aina käy, luonto karsii vialliset pois, uutta putkeen vain kun olet niin nuori". Lääkärissä kun kävin, niin hän määräsi oikeat lääkkeet (neuvolasta en saanut edes lähetettä) ja eihän neuvolan tädeillä ole oikeutta määrätä edes lääkkeitä vaan korkeintaan laittavat lääkrille.

Eihän se toki mitenkään korreloi, että jatkuuko raskaus vai ei, että missä sitä käy. Eikä ne keskenmenot siitä neuvolasta johtuneet, mutta osin kyllä sitten siitä neuvolan asenteesta, kun toisen perättäisen jälkeen kysyin jo, että pitäisikö tutkia. Tuo kuudes raskaus oli ylläri, en ehtinyt lääkäriin ja kun kuulin, että meillä on "täti" vaihtunut neuvolassa niin hänelle pääsin (kun käytin kaksosia neuvolassa)

E
Neuvolassa ei ole mikään pakko käydä yhtään kertaa ja silti voi saada äitiysavustukset yms. normaalisti. Äitiysavustuksen saamiseen tarvitaan se lääkärintodistus raskaudesta, joka on tässä ketjussa nostettu esille moneen kertaan, mutta sen todistuksen voi kyllä kirjoittaa yksityinen lääkäri ihan yhtä hyvin kuin neuvolakin.

Neuvolassa käyminen on siis täysin vapaaehtoista.

Ksantippa S.
Ei neuvolassa pakko ole käydä, mutta minusta ainakin tuntuisi kovin vaivalloiselta hankkia kotiin dopplerit, koeliuskat, verenpainemittarit ja sen sellaiset, kun yhteiskunta pystyy tarjoamaan koko paketin aivan ilmaiseksi. Vaakaakaan en omista :)

Eihän sen tädin kanssa mitään korkeampia filosofisia keskusteluja käydä tai sielunkumppaneiksi tulla, mutta miksi pitäisikään? Neuvola on minunkin mielestäni varsin turha paikka - niin kauan kuin kaikki on hyvin.

Sama pätee varmasti lastenneuvolaan ja koulun vanhempainiltoihin. Niille, joilla kaikki on hyvin, nuo tilaisuudet sisältävät paljon joutokäyntiä ja itsestäänselvyyksiä. Mutta aina on mahdollisuus, että jossakin vaiheessa ilmenee oikeita ongelmia. Niin kauan kuin neuvolakäynnit tuntuvat turhilta, lienee syytä olla tyytyväinen...

"täti"
Ei ole pakko käydä raskausaikana tai käyttää lapsia neuvolassa. Ja jos sen todistuksen haluaa äitiyspäivärahaa varten niin sen saa kyllä. Eihän Kela pysty vahtimaan miksi ei ole käynyt neuvolassa, kuka on tai kuka ei- th voi kirjoittaa siihen ihan mitä tahansa.

Me asuttaan ulkomailla ja tulin vasta rv 32+ Suomeen synnyttämään. Sain neuvolasta laput ja liput siellä käydessä ja niihin oli merkattu että "eka käynti rv 7+4" jolloin kävin kotimaassa lääkärillä raskauden toteamista varten. Sain pikana päätöksen äitiysavustuksesta, rahasta yms ja paketti oli postissa viikon kuluttua siitä, kun postitin hakemuksen. Toista kertaa en neuvolassa ehtinyt käymään, kun oli sovittu käynti rv 36+2 ja lapsi syntyi 36+0...

"kolmen äiti"
[QUOTE="Vieras";22678489]Kävin raskauden alussa neuvolassa, sitten neuvolassakäynti jotenkin jäi. Helmikuussa olisi laskettu aika. Pitäiskö ottaa vielä neuvolaan yhteyttä esim. synnytystapa-arviota varten, vai voidaanko se tehdä sillä tavalla "pikaisesti" sitten h-hetkelläkin?[/QUOTE]

Synnytystapa-arviota ei tehdä automaattisesti kaikille, vain niille joilla se on tarpeen. Jonkun täytyy se tarve todeta. Kävisin ainakin jossakin tarkistuttamassa vauvan asennon ja istukan paikan. Perätilassa oleville suositellaan yleensä sektiota ja jos istukka on kohdunsuun päällä, se voi vaarantaa teidän kummankin hengen. Mutta toisaalta, onhan välillä sellaisiakin synnyttäjiä, jotka eivät edes ole tienneet olleensa raskaana...

Minulle piti ekassa raskaudessa tehdä synnytystapa-arvio, mutta synnytys käynnistyi ennen varattua aikaa eikä sitä tehty päivystyksessä. Ei olis ehdittykään kun olis pitänyt ottaa lantiokuvat jne. Kiirellisellä sektiolla syntyi.

"kookoo"
Aapeelle vielä että täällä ei ainakaan automaattisesti synnytystapa-arviota tehdä, vain jos on joku erityinen syy siihen, esim. epäilys ettei mahdu alateitse syntymään yms..

"vieras"
Ei ole mukavaa jos sukset menee neuvolatädin kanssa ristiin. Kauhea stressi, kun on pakko. Käy yksityisellä, jos ei ole toista tätiä käytettävissä. Jos kaikki kerran ok, niin mitä sitä jatkuvasti laukkomaan, eikä sitä kyllä haluakkaan, eli unohtaa mieluummin. Eikä se suinkaan tarkoita, että eikö lapsi olisi tärkeä. Höh, turhaa hörhöilyä, että ei välitä miten lapsi voi. Ehkäpä sellainen välittääkin kaikista eniten, joka ei siitä raskaudesta hemmetin suurta numeroa tee.

Täällä ei terkka tutki kohdunsuun tilannetta eikä lapsiveden määrää. Lääkäri katsoo kohdunsuun tilanteen ja vesi katsotaan ultrassa (ja ennen kuin rakenneultra tuli pakolliseksi, niin täällä oli vain nt-ultra ja ensisynnyttäjillä synnytystapa-arvio, eikä näihin tarvittu lähetettä neuvolasta, vaan aikaa varatessa hoitaja teki lähetteen). Ja jos oli vain nt-ultra, niin eipä siinä mitään istukan paikkaa katsosta (eikä sitä kyllä katsota neuvolassakaan ainakaan täällä)

Loppuajasta en neuvolassa juuri käynyt (ä-polilla kahdne viikon välein) ja keskiraskaudessa kävin neuvolalääkärillä, kun tarvitsin sairauslomaa, eivätkä kirjoittaneet kuin 3 viikon pätkissä.

En tykännyt omasta th:sta juuri yhtään, sama jatkoi sitten lapseni terkkana, mutta jäi onneksi eläkkeelle.

Yhteistyössä