Neuvolassa "avautuminen" ei kannata

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Tässä jälleen yksi surullinen kertomus siitä mitä tapahtuu, kun on rehellinen neuvolassa:

"Olen 23v ja minulla on 8kk lapsi. Ensimmäisillä äitiysneuvolakäynneillä kysyttiin päihteiden käytöstä ja minä typerys menin kertomaan totuuden. Olen kokeillut pilvenpolttoa 15vuotiaana kerran kavereiden kanssa. Sitä ennen ja sitä jälkeen en ole huumeita nähnytkään. Tästä nousi kamala haloo, varsinkin neuvolan työntekijän puolelta. Sairaalassa otettiin joka käynnillä huumetesti, ja se oli (tietenkin) negatiivinen.

Neuvolan täti laittoi minulle lähetteen hal-polille (huume alkoholi ja lääkeriippuvaisten äitien poli) jossa minua tentattiin oikein kunnolla. Kyseltiin mitä huumeita käytän, käytänkö suonensisäisiä ja miksi en voi tunnustaa huumeidenkäyttöäni. Lopuksi sanoi että kun tulen synnyttämään niin olisi lapsen parhaaksi että kerron lääkärille mitä huumeita olen käyttänyt.
Ja minähän en edelleenkään käytä mitään huumeita enkä alkoholia.

Laskettu aika meni yli ja synnytys käynnistettiin. Sanoivat että saan kivunlievitystä kun siltä tuntuu. Vauva ei kestänyt supistuksia ja hänen sydänäänensä romahtivat kolme kertaa. Kivut olivat helvetilliset, lääkettä en saanutkaan kun synnytys voisi keskeytyä.
Alatiesynnytystä yritettiin 17h ja päädyttiin hätäsektioon, puudutus epäonnistui ja lisää kipua aiheutti se kun vatsani revittiin auki. Nukuttivat sitten lopuksi. Tästäkin olen vähän katkera, en nähnyt lapseni syntymää enkä hänen ensimmäisiä hetkiä.

Minulla oli kipupumppu, josta huolimatta minulla oli kamalat kivut. En pystynyt liikkumaan moneen päivään, en edes asentoa sängyssä vaihtamaan. Huomasimme että pumppu vuotaa, lääkkeet menivät lakanoille. Sanoin tästä hoitajille, vastasivat vain että ei se vuoto haittaa."

Vauvan ollessa neljä päivää vanha, imetin häntä sängyllä kun eräs hoitajista tuli huoneeseen. Sanoi että lapseni viedään lastenosastolle. Miehen kanssa hätäännyttiin tietenkin, kyseltiin että mikä hätänä, vauva ei vaikuttanut kipeältä. Ei kuulemma tiennyt syytä, sanoi että voimme illalla mennä katsomaan vauvaa.

Isovanhempani olivat juuri tulossa sairaalaan katsomaan vauvaa ensimmäistä kertaa, tuli todella paha mieli heidän puolestaan, mummini varsinkin on todella (liian) ylihuolehtivainen, ja hänhän meni ihan paniikkiin kun kerroin vauvan menneen lastenosastolle ja syytä en tiedä.

Illalla menimme mieheni kanssa lastenosastolle ja sain vihdoin puhua lääkärin kanssa. Vauvalle oli tehty huumetesti ja siinä näkyi barbituraatit, tämän takia lapsi vietiin jos on vieroitusoireita. J*malauta, minä en edes tiennyt mikä barbituraatti on!! Selvisi sitten että minulle oli leikkaussalissa sitä annettu, tämän takia näkyi vauvalla.

Hoitajat olivat koko sairaalassa olo ajan minulle todella tylyjä. Esim.viimeisenä yönä otin vauvan rinnalle illalla klo 22.00. Nukahti viereeni, ja aina kun nostin hänet omaan sänkyyn niin tuli itku. En nukkunut yhtenäkään yönä kuin pari hassua tuntia, huone oli todella kylmä (minulla oli vaatteet päällä, kylpytakki päällä, ja kolme peittoa, silti oli kylmä) eli olin todella todella väsynyt. Kolmen maissa yöllä pyysin että hoitajat antaisivat korviketta että saisin edes vähän nukkua.
Eivät suostuneet. Vauva oli rinnalla ilta kymmenestä aamu seitsemään ja minä valvoin koko tämän ajan.
Moittivat minua huonoksi äidiksi kun en syö kalaa, ja olivat muutenkin todella kylmiä minua kohtaan

Minua tuli osastolle tapamaan myös psykiatri, joka ensimmäiseksi voivotteli kun en näyttänyt onnelliselta, "vai johtuuko se siitä että olet kipeä". Tosi törkeästi sanottu, olin todella onnellinen vauvasta ja ärsyyntynyt koko sairaalaan, ja tottakai olin kipeä kun oli iso leikkaus tehty ja jouduin olemaan ilman kipulääkettä. Huumeiden takia psykiatri tuli, jonkin aikaa lässytti ja jätti minut rauhaan.

Tämän jälkeen tuli perhetyöntekijä, ehdotti että tulisi meille kotiin muutaman kerran viikossa auttelemaan. Voisi esim. käydä kanssani kaupassa, tai jäädä vauvani kanssa meille kotiin jos minun pitää jossakin käydä.
Hitto vie, kyllä minä itsekin osaan kaupassa käydä! Ja jos jossakin tarvitsee käydä niin mies jää vauvan kanssa kotiin. Rouva kertoi että hänellä on asiakkaina yh-äitejä, teiniäitejä, ja MYÖS TOINENKIN PÄIHDEÄITI.

Ehdotti myös jos suostuisin jonkinlaiseen päihdeohjelmaan, hän tulisi silloin tällöin meille kotiin (ilmoittamatta) tekemään minulle huumetestin. Tuossahan ei ole mitään järkeä, mitäs jos meillä sattuisi olemaan vieraita, mitähän heille sanoisimme kun vieras nainen tulee ovelle ja sitten kanssani vessaan?

Sovimme tämän naisen kanssa että keskustelen kotona mieheni kanssa ja ilmoitamme sitten hänelle tahdommeko apua vai emme. Ja emme tietenkään tuollaista apua kaipaa, tästä ilmoitimme ja meistä tehtiin lastensuojeluun ilmoitus.

Lastensuojelu kävi meillä, totesivat että kaikki on hyvin. Sovimme vielä että pidämme yhteisen palaverin, minä+mieheni+vauva, lastensuojelun työntekijät, perhetyöntekijä ja tämä neuvolan akka. Neuvolan akka ei koskaan tullut paikalle. Palaveri meni ok, lastensuojelun kanssa ei tarvitse olla tekemisissä.

Jokin aika sitten lastensuojelusta tuli raportti, siinä luki miksi ja kuka on tehnyt ilmoituksen, oli yhteenveto palaverista yms. Ja tässä raportissa luki mm. että minulla on ollut lääkkeiden väärinkäyttöä, mielenterveysongelmia, mieheni on ollut huumevieroituksessa ja että koska olen jättänyt raskaana ollessani monta neuvolakäyntiä väliin, niin kehotettiin nyt lapsen kanssa käydä kaikilla sovituilla ajoilla.
Minä en ole koskaan käyttänyt lääkkeitä väärin, minulla ei ole mielenterveysongelmia, mieheni ei todellakaan ole missään vieroituksessa ollut enkä yhtäkään neuvolakäyntiä ole jättänyt väliin.

Minulla lukee nyt potilastiedoissani että olen päihdeäiti, ja minulle ei tulevaisuudessa voida määrätä esim.vahvoja kipulääkkeitä. Näin eräs lääkäri minulle sanoi kesällä.

Onko tämä oikein? Olenko vain "yliherkkä", vai onko neuvolan yms työntekijät tehneet väärin? Tämä oli ensimmäinen ja tod.näk viimeinen lapseni, niin en tiedä millaista tuon toiminnan pitäisi olla. Tämä on vaikuttanut jo parisuhteeseenkin, en uskalla harrastaa seksiä sillä pelkään niin kovaa raskaaksi tulemista. En halua kokea tuota kaikkea uudestaan. Raskaus oli vaikea (pahoinvointia alusta loppuun, laihduin viimeisillä viikoilla muutaman kilon), synnytys oli vaikea ja toipuminen oli vaikea.

Kaksi viikkoa synnytyksestä minulle tuli kohtutulehdus. Jouduin sairaalaan ja siellä ihmeteltiin kovasti kun en ollut saanut kotiin särkylääkkeitä vaikka olin monta päivää leikkauksen jäljiltä tosi kipeä. "

Teksti löytyy alla olevasta linkistä

Neuvolassa "avautuminen" ei kannata - Biovanhemmat - Suomi24

Täytyy sanoa että yhteiskunnassa ei kaikki ole hyvin....... Parantamisen varaa lienee AIKA PALJOOOOONNNNNN.

Mäkin valehtelin neuvolassa että olen absolutisti, todellisuudessa otan saunakaljan silloin tällöin, jouluna punkkua, terästettyä glögiä sekä käyn bilettämässä silloinkun aika antaa myöten kuten nyt tulevana perjantaina baari kutsuu. ....

Kaikenlaistahan voi nettiin kirjoittaa, eri asia sitten mikä on totta.

Kai minäkin pääsen jonnekin päihdeäitien vieroitusklinikalle, kun tänään neuvolassa kerroin käyttäneeni jonkin verran alkoholia ennen raskautta ;)

Enkä kahdessa ekassakaan odotuksessa valehdellut olevani absolutisti, koska en sellainen ole.

Aina on paha ottaa kantaa ja sanoa suuntaan tai toiseen sen perusteella mitä joku kirjoittaa netissä missä kuka vain voi kirjoittaa mitä vain ja esillä on vain yksipuolinen näkemys. Toisekseen on minusta väärin mustamaalata neuvola ja sanoa ettei kannata sitä ja tätä, kaikilla on se oma kokemuksensa. Ittekään en sanonu olevani absolutisti koska en ole, en ennen raskautta enkä jälkeen. Eikä siitä kukaan oo mitää sanonu.

Ken guru
Tosi rankka kokemus ollut :(. Ja samaa mieltä olen, että kaikki ei osaa käyttää saamaansa tietoa oikein. Harmi että asia tosiaan on niin, että kaikille hoitajille ei tosiaan kannata kertoa totuutta.

Ja sitten otin silmän käteen....

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kokemuksia
Ystäväni kertoi ensimmäisellä neuvolakäynnillä totuudenmukaisesti alkoholinkäytöstään. Hänellä oli sattunut olemaan vähän tavallista riehakkaampi kaveriporukka raskautumista edellisenä kesänä. Noiden juomisien perusteella hänestä tuli "päihdeäiti",ja hän sai aika kylmää kyytiä neuvolassa, vaikka ei pisaraakaan ottanut positiivisen testin jälkeen. Neuvolantädin päähän ei vain mahtunut, että joku voi siirtyä tuosta noin riskijuomisesta absolutismiin.

Itselleni kävi toisin. Vaikka mainitsin ottavani muutaman kerran viikossa lasin viiniä tai ykkösoluen, neuvolan täti kirjoitti papereihini pyöreän nollan. En vieläkään tiedä, miksi. Ehkä syynä oli se, että mieheni on ihan oikea absolutisti. Täti ajatteli, että ukko kyllä pitää akan juomiset kurissa tai jotain...

"Vierailija"
Tuo Suomi24:n biovanhemmat-osio on aika uskomaton tasonsa suhteen. Suurin osa kirjoittajista on erittäin, erittäin katkeria (ja sekaisin olevia) vanhempia, joiden lapset on huostaanotettu. Kirjoittajien mielestä aina ilman syytä, mutta rivien välistä voi lukea jotain muuta.

Itse tunnen yhden vastaavanlaisen pariskunnan ihan reaalimaailmasta. Molemmat käyttävät päihteitä (alkoholi, kannabis, subutex, amfetamiini...) ja lapset on viety vain, koska "sossu vainoaa heitä".

Kokemuksia
Niin, ja lisätään vielä, että vaikka kerroin avoimesti alkoholinkäytöstäni, niin eipä käynyt mielessäkään myöntää neuvolassa että jazztupakkaa on tullut joskus nuoruudessa polteltua.

Minut leimattiin myös huumeiden käyttäjäksi ekaa odottaessani, kun kerroin, että olen joskus jotain kokeillut.
Sitä puitiin vielä synnytyksenkin jälkeen, ja luokseni tuli jos jonkinnäköistä tätiä kyselemään, millaista apua tarvitsen. Sain onneksi selityksellä heille asian perille, että kyse oli kokeiluista nuorempana.
Silti oli inhottavaa, kun koko raskauden ajan "huumeiden käyttöni" vainosi minua aina synnytykseen asti.

Niin, ja lisätään vielä, että vaikka kerroin avoimesti alkoholinkäytöstäni, niin eipä käynyt mielessäkään myöntää neuvolassa että jazztupakkaa on tullut joskus nuoruudessa polteltua.
Mä luulen kanssa, että näin olisi järkevä toimia....ihan vaan siksikin, että se mikä on ollutta ja mennyttä ei tule toistumaan tässä elämäss. Omalla kohdallani.

"joku"
Tuttavalla on samantapainen kokemus. Oli joskus nuoruudessa kokeillut huumeita (n. kymmenen vuotta ennen raskautta) ja sai lastensuojelun jo synnytyssaliin.

Katuu todellakin että kertoi.

"vieras"
Minulla tapahtui elämässä nuorempana kaikenlaista. Päihteiden kanssa ei ollut ongelmia mutta sairastuin 2001 masennukseen. En kuitenkaan käyttänyt lääkitystä, kävin töissä ja homma saatiin kuriin alle vuodessa. Kun odotin esikoistani vuonna 2006 niin kysyttiin sairauksista ja tyhmänä menin mainitsemaan tuon. Asia kirjattiin neuvolakorttiin. Kun odotin muutama vuosi myöhemiin toista lasta niin asia kirjoitettiin taas neuvolakorttiin. Kerroin että en ymmärrä miksi muutaman kuukauden masennus melkein 10 vuotta sitten vaikuttaa raskauteeni kun ei esikoista odottaessakaan ollut mitään ongelmia. Mutta th kopioi vain sinnikkäästi tiedon vanhasta äitiyskortista. Jos joskus tulevaisuudessa hankin lisää lapsia niin varmaan silloinkin äitityskortissa lukee "sairastanut masennusta vuonna 2001"

"huoh"
Masennus voi uusiutua ja synnyttäneillä äideillä on erittäin tavallista synnytyksen jälkeinen masennus. Eli on ihan aiheellista kirjata tieto ylös, jotta terveydenhoitaja osaa ajoissa auttaa mikäli huomaa masennuksen merkkejä. Ei sitä kiusantakia ole kirjattu muistiin.

Ja alkuperäiseen kirjoitukseen. Nykyaikana barbituraatteja ei todellakaan käytetä anestesioissa, joten kirjoittaja ei ole voinut sitä leikkaussalissa (eikä muuallakaan sairaalassa ollessaan) saada. Jotain muuta kautta kuin hoitohenkilökunnan välityksellä se aine on kyseisen henkilön verenkiertoon päässyt.

mä jouduin myös hal-polille kun kerroin että oon aikoinani kokeillut vaikka mitä, mutta ihan asiallista kohtelua sain kyllä neuvolassa ja sairaalassa. seulat tietty otettiin joka kerralla ja puhtaat olivat tietenkin. ainoa asia mikä mua harmitti tossa hommassa on että ei saatu perhehuonetta sen takia että olin ollut seurannassa ja mies passitettiin keskellä yötä pois synnäriltä. vaikka siis huoneita olis ollu vapaana.

Ajatuksia
Mä luulen kanssa, että näin olisi järkevä toimia....ihan vaan siksikin, että se mikä on ollutta ja mennyttä ei tule toistumaan tässä elämäss. Omalla kohdallani.
Jotenkin näin sen itsekin järkeilin; en keksinyt mitään hyötyä, mitä vuosien takaisista huumekokeiluista kertomisesta voisi olla. Sen sijaan saatoin hyvinkin kuvitella, mitä haittaa moisesta tiedosta voisi olla pahimmassa tapauksessa, jos henkilökemiat eivät napsahtaisi yhteen.

Nyt kun tunnen terkkarini ja hän tuntee minut, voisin kuvitella asiasta sivulauseessa mainitsevani. Se ei varmastikaan muuttaisi hänen käsitystään minusta suuntaan eikä toiseen. Mutta taas: miksi kertoisin?

Jotenkin näin sen itsekin järkeilin; en keksinyt mitään hyötyä, mitä vuosien takaisista huumekokeiluista kertomisesta voisi olla. Sen sijaan saatoin hyvinkin kuvitella, mitä haittaa moisesta tiedosta voisi olla pahimmassa tapauksessa, jos henkilökemiat eivät napsahtaisi yhteen.

Nyt kun tunnen terkkarini ja hän tuntee minut, voisin kuvitella asiasta sivulauseessa mainitsevani. Se ei varmastikaan muuttaisi hänen käsitystään minusta suuntaan eikä toiseen. Mutta taas: miksi kertoisin?
Muhun iski taas kerran joku rehellisyyden impulssi kuopuksen 4-vuotis neuvolassa kun kysyivät alkoholin & päihteiden käytöstä. Rastitin sitten sen kohdan missä tunnustuin kannabiksen käytön. Tosin jouduin sitten selittelemään, että tämä kaikki tapahtui 13 vuotta sitten ja liittyi elämänvaiheeseen, jossa vietin n. vuoden reissaten maailmalla...
Mutta olisinhan sen voinut jättää rastittamattakin. Pöh!

[QUOTE="vieras";24988972]Minulla tapahtui elämässä nuorempana kaikenlaista. Päihteiden kanssa ei ollut ongelmia mutta sairastuin 2001 masennukseen. En kuitenkaan käyttänyt lääkitystä, kävin töissä ja homma saatiin kuriin alle vuodessa. Kun odotin esikoistani vuonna 2006 niin kysyttiin sairauksista ja tyhmänä menin mainitsemaan tuon. Asia kirjattiin neuvolakorttiin. Kun odotin muutama vuosi myöhemiin toista lasta niin asia kirjoitettiin taas neuvolakorttiin. Kerroin että en ymmärrä miksi muutaman kuukauden masennus melkein 10 vuotta sitten vaikuttaa raskauteeni kun ei esikoista odottaessakaan ollut mitään ongelmia. Mutta th kopioi vain sinnikkäästi tiedon vanhasta äitiyskortista. Jos joskus tulevaisuudessa hankin lisää lapsia niin varmaan silloinkin äitityskortissa lukee "sairastanut masennusta vuonna 2001"[/QUOTE]

Kyse on oikeasti tärkeästä asiasta. Se auttaa hoitajia helpommin kysymään mm. odottavan äidin vointia. Kerran sairastettu masennus on sellainen, jolla on aina mahdollisuus uusiutua helpommin. Kerran sairastettu 25%, toisen kerran jälkeen ollaan jo taas korkeammissa luvuissa jne. Elimistö ja aivot herkistyvät. Aivoissa on todettu pysyviäkin muutoksia.

Ja kun on kyse kuitenkin ajasta, jolloin naisella on suuri riski sairastua, esimerkiksi synnytyksen jälkeen, niin tuo on mitä tärkein tieto. Se ei tarkoita, että olisit sairas. Se tarkoittaa, että sinulla on ollut masennus joskus.

• Tykkää
Reactions: HouseOfSleep
Itse olen sairastanut masennusta ja kerron siitä edelleen avoimesti, jotta nla työntekijäkin osaa varautua ja kuulostell atilannettani. Tiedän sen voivan uusia herkästi.

Tiedän myös päihdeäidin joka käytti ennen ekaa raskautumista ja toisen raskauden aikaan ja sen jälkeen. Että ennemmin ylihuolehtien ja varoen kuin villasella painaen.

Mutta ap:n kannattaisi vaihtaa nla työntekijää, jos se oloa helpottaisi. Ja purkaa tilannetta vielä toisen nla työntekijän kanssa. Avoimesti ja rehellisesti. Tuskin tekee hyvää kenellekään, tai ainakaan itselleni ei tekisi, olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ainahan on olemassa mahdollisuus raskautua uudelleen. Ja toisesta kokemuksesta toivoisi jo positiivisempaa. :) Lykkyä!

Ken guru
Itse olen sairastanut masennusta ja kerron siitä edelleen avoimesti, jotta nla työntekijäkin osaa varautua ja kuulostell atilannettani. Tiedän sen voivan uusia herkästi.

Tiedän myös päihdeäidin joka käytti ennen ekaa raskautumista ja toisen raskauden aikaan ja sen jälkeen. Että ennemmin ylihuolehtien ja varoen kuin villasella painaen.

Mutta ap:n kannattaisi vaihtaa nla työntekijää, jos se oloa helpottaisi. Ja purkaa tilannetta vielä toisen nla työntekijän kanssa. Avoimesti ja rehellisesti. Tuskin tekee hyvää kenellekään, tai ainakaan itselleni ei tekisi, olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Ainahan on olemassa mahdollisuus raskautua uudelleen. Ja toisesta kokemuksesta toivoisi jo positiivisempaa. :) Lykkyä!
Ap vaan lainasi jonkun toisen kirjoitusta.

Ei niistä laittomista päihteistä kannata mainita. Tiedän kyllä, että on hyviäkin hoitajia, joille voi asioista rehellisesti kertoa, mutta huumeissa on täällä vielä ihan järjetön stigma ja jotkut ahdasmielisemmät ihmiset voivat todellakin alkaa vainoamaan ja merkkailemaan papereihin jotain vuosien takaisia kokeiluja. Koska "yhdestä kerrasta jää koukkuun ja kohta piikittää hasista suoneen sillan alla".

Kokeilulla tai satunnaisella viihdekäytöllä (varsinkin vuosikausia sitten tapahtuneena) ei ole mitään tekemistä raskauden tai vanhemmuuden kanssa, joten niiden mainitseminen on aika lailla turhaa. Ei kannata ottaa riskiä, että rehellisyydestä seuraa pysyvät merkinnät ja/tai kyttääminen.

Mä olen kertonut neuvolassa avoimesti menneisyydessä tapahtuneista päihteiden käytöstä. Eikä siitä ole sen kummepia seurannut. Terveydenhoitaja kysyi käytänkö vielä ja koska en käytä oli homma sillä selvä.
ainoa missä asia tuli yllättäen esille oli esikoisen synnytys missä lääkäri kysyi tullessaan puudutetta laittamaan olenko käyttänyt suonensisäisiä huumeita ja homma oli kaikkineen siinä. Seuraavassa raskaudessa koko asiaan ei enää kajottu millään lailla eikä asia ole tullut esille lasten syntymän jälkeen mitenkään.

Yhteistyössä