Neuvolaan tullut joku psyykelappukysely.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vierast
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vierast

Vieras
Kysellään siis mielialasta ennen ja nyt. Onks se joku isompiki haastattelu mikä käydään? Ahdistaa jo valmiiksi kun en halua sielä tuoda ilmi sen tarkemmin elämääni.

Joo mä täytin kans ton. En enää muista tarkalleen mitä kaikkee siinä kysyttiin mutta laitoin vaan kaikkiin ne "parhaimmat" vastaukset, eli että en ole masentunut, enkä koskaan ole ollutkaan (joka siis totta). Ei se neuvolatäti siihen lappuun sitten mitenkään takertunut. Tietty jos sä vastaat siihen jotain että masentaa hieman tms. Niin luultavasti neuvolatäti aloittaa aikamoisen kyselyn :D

Yleensähän nuo on sellaisia rasti ruutuun lomakkeita ja "hyvältä näyttää" tai "tuliko esiin jotain mistä haluaisit jutella". Mut ei sun tartte täyttää yhtään lomaketta tai keskustella mistään mistä et halua, neuvolapalvelut on teidän perhettä varten eikä niin että te paiskitte hommia neuvolan miellyttämiseksi :)

Vastasin myös tuollaiseen kyselyyn, muut vastaukset olivat ihan ok, yhdessä kohtaa vastaus oli joku toisiksi ihanteellisin. Eipä siitä mitään alettu kyselemään.

Voi, mä menin kertomaan neuvolan tätille, että olen sairastanut n. 7 vuotta sitten keskivaikean masennuksen. Ihan lääkärin diagnosoimana. Mitään tohon sanonut, tosin joka kerta on kysynyt että mitä kuuluu, miten menee.

Joskus tosiaan tuntuu ettei neuvolassa edes kehtaa sanoa jos on hieman väsynyt. Ainakin mun terkka on sellanen tantta, että jos mainitsen sille että vähän väsyttää niin se on jo varaamassa mulle aikaa psykologille..

Ei sun tarvitse kertoa sellaista mitä et halua. Tietysti jos on masennusoireita, niin kannattaa kertoa, jotta saisit apua. Ellet sitten hae apua muuten kuin neuvolan kautta. Ja jos kaikki on hyvin, niin kiva, ei sun siinäkään tapauksessa tarvitse tehdä elämästänne mitään yksityiskohtaista selontekoa.

Mä otin neuvolaan joskus yhteytt kun epäilin masennusta, eikä mun tarvinnut siellä kertoa mitään henkilökohtaista, vaan th laittoi depressiohoitajalle yhteydenottopyynnön mulle. Neuvolassa ei siis tiedetä juurikaan mun masennukseen liittyvistä jutuista sen enempää kun olen neuvolakäynneillä itse kertonut.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
meillä on käytössä joku uus hyvinvointineuvola juttu ja ainakin raskauden loppupuolella, vauvan ollessa 3 kk ja 1 v pitää täytellä sellasia lomakkeita joissa on tähän mennessä ollut noita masennus, raha, perheväkivalta, päihde ja vauvaan bondaus juttuja. molemmat vanhemmat täyttää... kuinkahan moni eimerkiks oikeesti turpaansa saava vastaa niihin ihan rehellisesti kun isäntä lukee ne samat kysymykset omasta lapustaan... ja siis kysymykset olis sitä luokkaa että onko lapsenne nänhnyt perheväkivaltaa...meillä olis kohta vuorossa tuo 1 v lomake... saas nähdä mitä ne on siinä keksinyt kysyä...

Mitä pelottavaa siinä neuvolassa on? Miks siellä ei voi kertoa kipeistä ja aroista asioista myös?

Mä olen lopen uupunut työhöni, eipä ole sen kertomisella ollut mitään vaikutusta. Ei puhettakaan sairauslomasta, vaikka aamisin usein itken kun teen töihin lähtöä. Päivät on sitten menneet kuitenkin, mutta aamut pahoja. No, enää neljä viikkoa töitä.

Yhteistyössä