Missä vaiheessa on mentävä neuvolaan?

Terveisiä maalta

Aktiivinen jäsen
10.07.2004
8 049
0
36
Tilanne siis tämä... odotan neljättä enkä halua neuvolaan ennen kuin on "pakko". Okei, pakko ei ole ollenkaan, mutta johonkin tiettyihin viikkoihin mennessä piti käydä, että saa äitiysavustuksen ja muut Kelan jutut.

Ennen ku joku alkaa vaahtoamaan, että oon huono äiti ja paska odottaja, kun en välitä sikiön hyvinvoinnista, niin osaan perusjutut jo kolmen edeltävän raskauden perusteella ja osaan taatusti hakeutua avun piiriin, jos voinnissa on jotain poikkeavaa. Mua vaan ahdistaa se neuvolassa käyminen.

Niin ja viikkoja nyt siis jotain 11+

no eka neuvolahan pitäi olla siinä viikolla 10-11 koska nep ultrahan on jo viikolla 12-14 että saat lähetteen sinne... Mene nyt ihmeessä neuvola.. eihän siellä alussa tartte ravat muutenkaan koko aikaa... Niin ja paljon onnea odotukseen!! :flower: :heart:

Mutta kun sellasenkin legendan muistan kuulleeni, että lasketaan uudelleen enssynnyttäjäksi, jos edellisestä kerrasta on (niin ku mulla nyt tulee) yli kuus vuotta.... pitäsköhän ilmottautua johonkin senioreiden synnytysvalmennusryhmään.... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
no eka neuvolahan pitäi olla siinä viikolla 10-11 koska nep ultrahan on jo viikolla 12-14 että saat lähetteen sinne... Mene nyt ihmeessä neuvola.. eihän siellä alussa tartte ravat muutenkaan koko aikaa... Niin ja paljon onnea odotukseen!! :flower: :heart:

En oo menossa niskapoimu-ultraan, enkä muihinkaan seulontatutkimuksiin, koska se otetaan, mikä tulee.

tais olla ehken et viimestään ennen 22 viikkoa (tai sit 16..) pitäis käydä raskaus toteamassa neuvolassa että saa sit etuudet.
Mulla ensimmäinen raskaus ja juttelin neuvolassa käynnistä, niin sanovat että pakko ei oo muuten käydä ollenkaan jos en halua. Hyvähän se olisi, mutta ei välttämätöntä. Voi käydä vaan lääkärinvastaanotot jos tahtoo mut ei niitäkään oo pakko.

Onko sinullakin huonoja kokemuksia neuvolasta? Minua ahdisti se jatkuva tutkiminen. Aina oli painossa jotain vikaa (tullut liikaa tai liian vähän) kaikki arvot oli aina hyvät, mutta terkkari löysi aina jotain vikaa kuitenkin. Minusta se oli tosi ahdistavaa. Kolmas olisi haaveissa, mutta nuo odotusajan neuvolat ahdistaa niin paljon, että en tiedä haluanko.

Äitiysavustus: Avustuksen hakijan muistilista

Äitiysavustusta haetaan Kelasta lomakkeella SV 9, Äidin vanhempainetuushakemus ja SV29 Isän vanhempainetuushakemus.

* Haetaan viimeistään 2 kk ennen laskettua synnytysaikaa.
* Hakemukseen liitetään todistus SV 75 siitä, että raskaus on kestänyt 154 päivää ja äiti on käynyt terveystarkastuksessa ennen neljännen raskauskuukauden päättymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
No ei mulla traumoja ole, ahdistaa vaan jotenkin....

Lisäks takana useampi alkuraskauden keskenmeno, siksikin kai haluan ekaa neuvolaa viivyttää, jos taas tulee jotain....

Ymmärrän kyllä, itekin inhosin neuvolassa käymistä. Joskin kaksosraskauden aikana oli hyvä käydä, että kaikki kunnossa. Sydänäänten kuunteleminen oli vain aika kamalaa kun toisen äänet ei kuulunu niin hyvin kuin toisen. Oli sitten toisella etuistukka ja toisella takaistukka. Inhosin mennä vaa'alle. Kaksosten kanssa tosin tuli vain joku 9kg.

anteeksi vaan mutta älähdän kun ärsyttää asenne että kun ahdistaa niin jätän tekemättä...
käytättekö samaa metodia muussakin elämässä??? eli kun en jostain asiasta oikein pidä niin jätetään sitten väliin??? itse inhoan hammaslääkäriä mutta käyn siellä silti, samoin töissä...mites teidän metodilla??? sitäpaitsi lapsia saaneena voin sanoa että omassa olossa ei aina erota onko sikiöllä jokin hätä vai ei, eli ei kaikkien raskaushäiriöt oireile muuten kuin arvoissa näkyen. itse onnellinen siitä että on ollut olemassa paikka nimeltä neuvola. ja oma asenne siihen vaikuttaa mielestäni eniten!

Alkuperäinen kirjoittaja odottaja:
anteeksi vaan mutta älähdän kun ärsyttää asenne että kun ahdistaa niin jätän tekemättä...
käytättekö samaa metodia muussakin elämässä??? eli kun en jostain asiasta oikein pidä niin jätetään sitten väliin??? itse inhoan hammaslääkäriä mutta käyn siellä silti, samoin töissä...mites teidän metodilla??? sitäpaitsi lapsia saaneena voin sanoa että omassa olossa ei aina erota onko sikiöllä jokin hätä vai ei, eli ei kaikkien raskaushäiriöt oireile muuten kuin arvoissa näkyen. itse onnellinen siitä että on ollut olemassa paikka nimeltä neuvola. ja oma asenne siihen vaikuttaa mielestäni eniten!

Punnitsmisella ja verenpaineen mittauksella ei kyllä paljon sikiön voinnista nähdä ja ei täällä ainakaan muuta tehdä.

Mä kävin neuvolassa siksi, että halusin tuntea olevani raskaana, ja se neuvolassa käyntijotenkin konkretisoi sitä, varsinkin aluksi, kun ei ollu mahaa eikä tuntunu liikkeitä. Samata syystä tykkäsin käydä ultrassa, en kokenu niitä sikiöseulonnoiksi, vaan kävin kattomassa valokuvia vauvasta =)
Kelan siuilta se varmaan löytyy,mutta muistelisisn, että se on viikkoon 16 mennessä kun pitää käydä lääkärintarkastuksessa.

just joo- ai ei verenpaineen ja virtsan mittauksella tai painon punnituksella saa tietoa sikiön voinnista:) älä lisamarie naurata. tai jos et usko niin miten vain.
huvikseenhan niitä vain katsellaan että saadaan urputtaa kaikesta teille onnettomille odottajille jotka hormonihuuruissa otatte kaikesta herneen nenään:) :)

No voi juma.Täällä myös yks joka inhoaa neuvolassa rampata.Lapset käytän mielellään ja totta kait rokotutan ne,mutta ite en tykkää käydä.Menen aina vasta viikolla 16sta.

Mulla on vähän sama tilanne. Monta kertaa ollut keskenmenoja ja monta vuotta yritetty toista lasta. En haluaisi myöskään mennä neuvolaan ja mulla syy on puhdas pelko. Monta pettymystä kun joutuu kestämään, niin alkaa varjelemaan itseään niiltä. Ajattelen että mitä pidempään voin olla tekemättä tästä mitään numeroa ja itsekin koittaa olla miettimättä tuota, niin sitä parempi.

Ja tuosta neuvolasta vielä: Siellä kerrotaan mitä ei saa syödä ja mitä ei saa syödä. Ja sitten saarnataan painon nousemisesta ja mitataan verenpaine. Eli siis aivan turhaa jos kaikki nuo on kunnossa ja kokemusta/tietämystä riittää. Ainoa syy jonka vuoksi haluaisin neuvolaan on sydänäänien kuuleminen, mutta niitäkään ei vielä kuule...

Yhteistyössä