Neuvola tädin ihme keuhkoaminen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yhyyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="aloittaja";24673828]Niin, ja siis lähtöpaino oli 68 kg ja nyt painoa on 84 eli +16 kg, pituuteni on noin 170 cm. Nyt alkoi pelottaa että miksei terveydenhoitaja sitten reagoinut mitään, rupesi itelläkin kellot soimaan että 2 kiloa/vk ei kyllä ole ihan normaalia :S[/QUOTE]

:O Eikö koko aloituksen pointti ollut, että sinua harmitti th:n puuttuminen painon noousuusi? :D

[QUOTE="aloittaja";24673828]Niin, ja siis lähtöpaino oli 68 kg ja nyt painoa on 84 eli +16 kg, pituuteni on noin 170 cm. Nyt alkoi pelottaa että miksei terveydenhoitaja sitten reagoinut mitään, rupesi itelläkin kellot soimaan että 2 kiloa/vk ei kyllä ole ihan normaalia :S[/QUOTE]
Mutta jos taas välillä on tullut 200 grammaa alaspäin, niin tuntuisi, että kyse on syömisistä eikä mistään "oikeasta" ongelmasta. Jos kuitenkin yhtään epäilyttää, niin kannattaa pyytää lähete äitipolille tarkempaan tarkistukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Ööööö;24673835:
SIIS häh? justahan sä mussutit, että terkkari puuttu siihen..

tarkotinkin sitä että en ymmärrä mksi pitää keuhka ensin että paino nousee sitten ku se ei nouse tai laskee niin sekin on väärin että mitä tässä pitäis tehdä?

Mun mielestä ihan hyvä että tommosesta painonnoususta ainakin mainitsee... Mulla se oli ensimmäinen merkki myrkytyksestä.

Mulla oli rv 37 paino noussu 1,5kg viikossa, ja sillon terkka sano, ettei se pelkällä syömisellä tule, vaan turvotusta myös. Verenpaine oli sillon 143/95. Olo oli vähintään väsynny..

Sit rv 38 painoo oli taas tullu viikossa 1,5kg ja paineet oli 152/97, mutta terkka ei vieläkään sanonu oikeen juuta eikä jaata, vaikka mä olin tosi väsynyt ja silmissä vilisi.

rv39+2 oli taas tullu 1,5kg lisää ja voin kertoo, että se oli pelkästään turvotusta naamassa. Paineet oli 170/100 ja virtsassakin oli jo proteiinia. Sillon vasta terkka lähetti mut polille...

Tuo oli ensi raskaus, enkä asioista ymmärtäny, mutta kyllä nyt tässä raskaudessa meinaan itse olla tarkempi, jos ei terveydenhoitaja asioita ymmärrä.

Onko sulla varmasti painonnousu vaan syömisestä? Ei mitään ongelmia muuten?

Mulla loppuraskaudesta paino nousi aika nopeasti, ei ollut näkyvää turvotusta, mutta ei se syömälläkään tullut kun noudatin rd:n ruokavaliota tarkkaan. En tiedä mikä siihen oli syynä, mutta kaikki kilot lähti viikossa synnytyksen jälkeen =)

Mutta samaa kokemusta oli tuosta painosta keuhkoamisesta koko raskauden ajan ja se oli oikeasti rasittavaa. Ok, oli ylipainoa, mutta ei nyt mitenkään hirmuisesti. Neuvolassa ekalla käynnillä täti puhui, että 2 kilon painon nousu koko raskauden aikana olisi sellainen sopiva :lauhg: Aika realistista?? Minulla ainakin normaalipainokin heittelee sen 2 kiloa päivän mittaan.. Ja luulisi että raskauden mennessä eteenpäin ja tädin huomatessa että syön ruokavalion mukaan ja paino nousee hyvin maltillisesti (raskauden alkupuolella vaan laski ensin) niin olisi vähän hellittänyt sitä paasaamista, mutta ei.. Lopulta se meni siihen, että tarkkaan mietin monelta aina pääsen neuvolaan (aamusta kun paino on silloin vähemmän), kävin vessassa ennen käyntiä ja pistin aina samat vaatteet päälle kuin edelliselläkin kerralla että ei nyt vaan paino ole "nousussa" sen takia että on painavammat vaatteet päällä. Oli ahdistavaa..

Ensimmäisessä raskaudessa th sanoi että paino saa nousta max 8kg.

Tietenkin riippuu paljonko on ylipainoa.
Mun serkulla on reilut 30 kiloa, ja varmasti paino lähtisi laskuun jos söisi tervellisemmin ja liikkuisi. Paino ei saannu nousta yhtään raskausaikana, ja siitä se mussutus alkoikin. Koin tehtäväkseni laatia terveelliset ruokailuohjeet ja kävin hänen kanssa ulkona lenkillä. Saatiin paino pysymään alkuajan samassa kuin lähtöpaino, ja lopulta se lähti jopa laskuun. Ja siis kyse ei ollut laihduttamisesta, vaan ihan totaallisesti jätetiin päivittäiset namit ja limut pois.Tilalle kasviksia, hedelmiä ja vaalea leipä tummaan jne..
Yli 15 kiloa sai pois raskausaikana ja nytten raskauden jälkeen on paino tippunut 20 kiloa.

Mun kokemuksella terkat seuraa äidin sekä sikiön hyvinvointia eikä äidin "lihomista". Loppuraskaudessa esim. kohonneet sokerit, lapsiveden muutokset, raskausmyrkytys ovat todellisia eli kyllä vointia täytyy vahtia.
Itse ainakin olen iloinen hyvästä terv. hoidosta raskausaikana, rd ja inskalla ollut kaksi kertaa; oikea ja ajoissa aloitettu hoito auttoi minua ja lapsiani.

[QUOTE="vieras";24673804]Minulla oli paljon turvotusta ja lapsivettä. Synnytyksen jälkeen 20 kiloa lähti kahdessa viikossa, joten aina ei ole läskistä kyse.[/QUOTE]

Miten ihmiset voitte luulla et kyseessä on nyt muka läskiä. Kun esikoista odottelee kaikki on uutta ja vierasta, sitä sit oppii sen mukaan. Luulen että kyseessä on lapsiveden lisääntyminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-äiti;24673929:
Miten ihmiset voitte luulla et kyseessä on nyt muka läskiä. Kun esikoista odottelee kaikki on uutta ja vierasta, sitä sit oppii sen mukaan. Luulen että kyseessä on lapsiveden lisääntyminen.

Lapsiveden määrä ei kylläkään selitä kahdenkymmenen kilon lihoamista. Lapsiveden määrä on suurimmillaankin 1-1,5 litraa, ja se vielä vähenee normaalisti raskauden loppua kohden.

Mulla ensimmäiset oireet pre-eklampsiassa oli päänsärky, verenpaineen nousu sekä proteiinit plussalla virtsassa.
Tämän jälkeen nousi paino, joka johtui turvotuksesta.
Ainakin oma terkkari olisi lähettänyt tutkimuksiin sen sijaan, että olisi paasannut asiasta.

eikä ole mitään turvotuksia, verenpaineet normaalit, pissa normaali kaikki normaalia muutakuin painon nousu. Havainnollistamisen takia voisin kirjata painon nousut

10+1 68.1 kg
17+1 68.7 kg
22+3 70.6 kg
29+1 78.4 kg
31+3 79.1 kg
33+3 79.1 kg
35+3 82.2 kg
36+2 82.0 kg
37+2 84.0 kg

Lapsiveden määrä ei kylläkään selitä kahdenkymmenen kilon lihoamista. Lapsiveden määrä on suurimmillaankin 1-1,5 litraa, ja se vielä vähenee normaalisti raskauden loppua kohden.

No en nyt tarkotakkaan koko painon tulleen siten, mutta se on voinu tulla nyt vähä lisääntynyt. Vaikka olisinkin syönyt terveellisesti ja liikkunut. Minun mielestä ei pitäisi täällä rupea moittimaan toista. Ties minkälaisessa tilassa joku on ketä lukee näitä. Päättää olla syömäti. Ja jos raskaus on noin lopussa nii en kyllä suosittele mitään liikuntaa tai kävelyä varsinkaan yksin.

Hei haloo, mun aamu ja iltapainon ero raskaana oli 2.4 kg ja vielä siihen kun lisää mitä on syönyt, onko käynyt vessassa, juonut, jne. niin kyllä se paino heittelee muutenkin. Ja turvotukset tulee loppuajasta, huolimatta siitä onko myrkytystä vai ei. Myrkytys diagnosoidaan paremminkin pissan valkuaisesta ja verenpaineesta eli jos ne ollut ok, niin tuskin on myrkytystä.

Mulla tuli koko raskausaikana reilu 20 kg ja kaikki lähti parissa kuussa. Neukkutäti repi hiuksia kun koko loppuajan tuli 2kg/viikko ja uudelleen repi hiuksiaan jälkitarkastuksessa kun tajusi kaiken paino lähteneen. Oli varma etten syö mitään ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-äiti;24673977:
No en nyt tarkotakkaan koko painon tulleen siten, mutta se on voinu tulla nyt vähä lisääntynyt. Vaikka olisinkin syönyt terveellisesti ja liikkunut. Minun mielestä ei pitäisi täällä rupea moittimaan toista. Ties minkälaisessa tilassa joku on ketä lukee näitä. Päättää olla syömäti. Ja jos raskaus on noin lopussa nii en kyllä suosittele mitään liikuntaa tai kävelyä varsinkaan yksin.

Totta, olet oikeassa. Raskauden aikanakaan laihtuminen tai kropan muoton ei saisi olla se pääasia, ja on totta, että joillekin voi tulla tästä kohtuuttomia paineita. se on ikävää ja vältettävissä varmaankin sillä, että äitiysneuvolassa aidosti kuunnellaan perhettä ja seurataan äidin aikaisempia raskauksia, terveydentilaa ja painon kehitystä.

Itse en ainakaan ole tarkoittanut ketään syyllistää tai moittia, vaan ennemminkin tuoda esille sitä faktaa, että kahden kilon viikottainen nousu voi indikoida ongelmia. Painon nousu raskauden aikana on yksilöllistä, mutta on silti tarpeellista, että siihen kiinnitetään huomiota. Kaksikymmentä kiloa ei johdu vauvasta, vaan suuri osa tällaisesta painon noususta johtuu yleensä liiallisesta syömisestä tai vääränlaisesta ruokavaliosta. Ja se taas on todettu fakta, että paras, ja oikeastaan ainoa paikka puuttua työikäisten naisten ylipainoon on äitiysneuvola. Terve aikuinenhan ei juurikaan muualla saa terveysneuvontaa. Ja kun ylipaino on kokoajan lisääntymässä, on siihen ihan kansallisella tasollakin tärkeää puuttua.

on terveellisempää vauvalle olla iso kuin alipainoinen. onhan tuosta ollut tutkimustuloksia miten painavilla vauvoilla on pienempi riski sairastua sydän ja verisuonitauteihin, niin hassulta kuin se kuulostaa.
pieni painoisilla riski on taas suurempi.
itse pelästyin terkan painonnousu kauhisteluista ja söin tosi vähän loppuaikana raskautta kun pelkäsin punnituksia. tuloksena oli pieni painoinen vauva, joka muuten on kyllä ollut terve. syöminen rinnasta oli hänellä kyllä silloin aikoinaan vaikeaa. nyt lapsi on jo kouluikäinen. laiha edelleen mutta pituutta on kasvanut normaalisti.
en huolehtisi painonnoususta ellei kyse ole selvästi raskausmyrkytyksestä tms mutta niissä kai muitakin oireita.

[QUOTE="vieras";24674078]Litramääriä en tiedä, mutta vatsa oli kuin pöytä ja synnytyksessä lääkäri kastui kunnolla. Sanoisin, että minulla 1,5 litraa olisi ollut arvioitu aikalailla alakanttiin.[/QUOTE]

Yleensä lääkäri arvioi lapsiveden määrän lapsen syntyessä. Jos sitä oikeasti on raskauden lopulla reilusti yli 1,5 litraa, niin sitä yleensä tutkitaan, koska se on poikkeuksellista. Missään tapauksessa sellaisia määriä ei suurella osalla äideistä. Ei sellaisia määriä, että voitaisiin sanoa, että monien kilojen painon nousu selittyisi lapsiveden määrällä.

Mä olin ihan samoissa mitoissa kuin ap raskauden alussa. Joskus viikon 30 tienoolla painoa tuli 3,5 kg viikossa. Enkä edes herkutellu. Olin järkyttävän turvonnut joka puolelta, kengät ei mahtunu jalkaan ja jalat oli aivan muodottomat taikinamöhkäleet, ja kipeät. Puhkesi sitten ihan lopussa raskausajan diabetes (tosi pahana, kaikki arvot aivan koholla). En tiedä, johtuiko raju painonnousu ja turvotus siitä.

Mutta siis 18 kiloa tuli koko raskauden aikana painoa ja kaikki lähti itsestään pois viidessä viikossa, tekemättä mitään.

Itse en ainakaan ole tarkoittanut ketään syyllistää tai moittia, vaan ennemminkin tuoda esille sitä faktaa, että kahden kilon viikottainen nousu voi indikoida ongelmia. Painon nousu raskauden aikana on yksilöllistä, mutta on silti tarpeellista, että siihen kiinnitetään huomiota. Kaksikymmentä kiloa ei johdu vauvasta, vaan suuri osa tällaisesta painon noususta johtuu yleensä liiallisesta syömisestä tai vääränlaisesta ruokavaliosta. Ja se taas on todettu fakta, että paras, ja oikeastaan ainoa paikka puuttua työikäisten naisten ylipainoon on äitiysneuvola. Terve aikuinenhan ei juurikaan muualla saa terveysneuvontaa. Ja kun ylipaino on kokoajan lisääntymässä, on siihen ihan kansallisella tasollakin tärkeää puuttua.

En yhtään epäile, ettei ylipaino olisi merkittävä ongelma Suomessa. Niitä ylipainoisia on vain hyvin vähän, jotka eivät ylipainoaan tiedosta tai eivät tiedä terveellisistä elämäntavoista. Ketään ylipainoista tuskin kuitenkaan auttaa se, että raskauden loppuvaiheessa aika randomina tapahtuvaa painonkehitystä tarkastellaan vain äidistä johtuvana "syömisen holtittomuutena".

Monille neuvolatädeille tyypillistä on nimenomaan keuhkoaminen siitä, että äiti on syönyt liikaa/liian vähän (riippumatta äidin todellisesta syömisestä). Harvinaisempaa tuntuu olevan aito huoli turvotuksen määrästä tai raskausmyrkytyksestä.

Raskauden alkuvaiheessa on ihan hyvä hieman kerrata neuvolassa terveellisen elämäntavan perusteita. Raskauskilojen hysteerinen kyttäys ei kuitenkaan edistä terveellisiä elämäntapoja vaan saa herkimmät olemaan kitudieetillä päiväkaupalla ennen neuvolan punnitusta, jonka jälkeen kitudieetti usein kostautuu ahmimisena.

Minusta sellaiset neuvolapalvelut ovat todella heikkolaatuisia, jotka keskittyvät seuraamaan ainoastaan äidin painonkehitystä äitiä jatkuvasti syyllistävällä tavalla.

Yhteistyössä