Mitä sitten, jos lapsen paino on noussut liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kristiina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mittasin lapset nyt sitten itse, kun kutkutti tuo laskurilinkki. Silmätuntumani piti nyt ainakin paikkaansa, koska toisen bmi oli 24 ja toisen 28,8! Pitkiä lapsemme toki ovat, mutta ei tuo todellakaan selity pituudella.
Panen nyt sitten toimeen omat suunnitelmani ja olkoon ensimmäinen kontrolli tuo lähestyvä neuvola.

Kiitos kaikille kommenteista.

Meidän lapsen paino-pituuskäyrä oli noussut 0-käyrältä + 1-käyrälle 4-vuotisneuvolassa. Hän oli n. 112 cm pitkä ja painoi 21,5 kg. Siitä ei ainakaan vielä sanottu mitään negatiivista, vaan lasta pidettiin ihan sopusuhtaisena.

Tuli vielä mieleen, että jos jollain on jotain tietoa tai kokemusta, mikä tuon lapsen näläntajua saattaisi hämärtää, niin lukisin mielelläni aiheesta jotain.

Eivät napostele pitkin päivää vaan ruokailujen välillä on aina kunnon tauko.

[QUOTE="vieras";29183752]Meidän lapsen paino-pituuskäyrä oli noussut 0-käyrältä + 1-käyrälle 4-vuotisneuvolassa. Hän oli n. 112 cm pitkä ja painoi 21,5 kg. Siitä ei ainakaan vielä sanottu mitään negatiivista, vaan lasta pidettiin ihan sopusuhtaisena.[/QUOTE]

Meillä on siis yhtä pitkä lapsi, mutta vaaka näytti kaksi kiloa enemmän.

[QUOTE="kristiina";29183434]???

Pakko se on uskoa, että muiden lapsia kasvattavat kaikenmaailman terapeutit..[/QUOTE]

Sellasissa asioissa mitä en hallitse itse kuulen mielummin asiantuntijoiden näkemyksen. Oon mä vienyt motorisesti hitaasti kehittyvän lapsen fysioterapiaan vaikka itse harrastan urheilua ja tiedän liikkumisesta. Eikä se mun mielestä ole mikään huonon äitiyden merkki, vienhän mä sairaan lapsen lääkäriinkin. Mielummin lääkärin ja fysioterapeutin kasvattamat lapset kuin sellaset jotka on jätetty ilman asiallista hoitoa.

Mitä haittaa siitä ravitsemusterapeutilla käynnistä on sun lapselle?

[QUOTE="vieras";29183139]Meillä on myös reilu 4-vuotias joka on vähän tukeva. Neuvolassa sanottiin että jos vuoden aikana ei tule yhtään lisää painoa alkaa käyrä olla kunnossa. Noh, 2 kiloa on tullut sen jälkeen mutta pituutta myös rutkasti.
Kaikki herkut ollaan jätetty pois. Silloin tällöin saa pienen puikkojätskin ja jos on kaverisynttärit niin eihän sitä voi kieltää lasta syömästä samaa kuin muutkin :(
Kotona e saa ruuan jälkeen ehkä 2 kertaa kuukaudessa pienen jätskin. Karkkia ei syödä. Muutama keksi menee kuukaudessa kun pitkällä metsälenkillä otetaan eväät mukaan viikonlopuna (lenkki kestää sen 1-1½ tuntia)
Lapsi tykkää kovasti ruuasta ja syökin hyvin. Välillä on silti kausia jolloin ei halua syödä kuin ihan pienen annoksen enkä tietenkään ole pakottanut, enkä myöskään ole antanut tilalle esim. leipää vaan syö sitten seuraavalla aterialla normaali annoksen.

En todellakaan tiedä miksi lapsi ei ole laihempi, nälässä ei nyt kuitenkaan halua pitää... :([/QUOTE]
Annatte liian ison annoskoon lapselle tai sitten ruokaon liian energiatiheää, jolloin kasvisten ja kuidun osuutta tulisi lisätä ja jos ruoassa liikaa rasvaa, niin sitä sitten vähentää myös. Lapsen annos on aikuisten rinnalla tosi pieni ja saattaa herättää käsityksen, että se on liian vähän. Vähemmän syömisen kaudet kertovat, että lapsen elimistö yrittää automaattisesti tasata energiansaantiaan, joten pienentäkää annoksia. Lapsi ei voi nälästä sen vuoksi kärsiä.

[QUOTE="kristiina";29183289]Tervetuloa reealimaailmaan! Ihmiset hyvin harvoin noudattavat ravitsemussuosituksia ollen sekä lihavia, että laihoja ja lastensa ollessa laihoja ja pulleita. Meilläkään täällä ei ole eikä tule olemaan tavoitteena minkään suosituksen orjailu vaan normaali terve suhtautuminen ruokaan ja toisaalta normaalipaino. Meillä tulee auttamaan asiaan syömistottumuksien muuttaminen terveellisempään suuntaan, kuinka suuri korjausliike tarvitaan, jää nähtäväksi. Miksi meidän pitäisi kopioida juuri se yksi malli kaikista maailman tuhansista toimivista malleista tänne kotiimme? Entä jos haluammekin toisen mallin, mitä se sinua kiusaa, jos ongelma tulee hoidettua?[/QUOTE]

Ei meillä ole annettu koskaan ravitsemusterapeutilta mitään yhtä tiettyä mallia. Hän on etukäteen laskenut lapsen saaman ravintosisällön ja energiamäärän, ja kertonut siitä meille. Ollaan käyty ruokailutottumuksia läpi, ja puhuttu annoskoosta yms, eri ruoista.

Ei meille ole koskaan annettu mitään yhtä tiettyä mallia, jota pitäisi noudattaa. Varmaan sitten olisi annettu jotain suosituksia, jos olisi näkynyt ettei lapsi syö vaikka tarpeeksi proteiinia tai ei lainkaan kasviksia. Siellä on samalla myös mahdollisuus itse puhua ja kysellä.

[QUOTE="kristiina";29183434]???

Pakko se on uskoa, että muiden lapsia kasvattavat kaikenmaailman terapeutit..[/QUOTE]

Tai sitten on niin, että vanhempikin tarvitsee terapiaa, jos ei pysty käymään ravitsemusterapeutilla lapsen takia.

Ei meillä ole annettu koskaan ravitsemusterapeutilta mitään yhtä tiettyä mallia. Hän on etukäteen laskenut lapsen saaman ravintosisällön ja energiamäärän, ja kertonut siitä meille. Ollaan käyty ruokailutottumuksia läpi, ja puhuttu annoskoosta yms, eri ruoista.

Ei meille ole koskaan annettu mitään yhtä tiettyä mallia, jota pitäisi noudattaa. Varmaan sitten olisi annettu jotain suosituksia, jos olisi näkynyt ettei lapsi syö vaikka tarpeeksi proteiinia tai ei lainkaan kasviksia. Siellä on samalla myös mahdollisuus itse puhua ja kysellä.

Olen itse käynyt ravitsemusterapeutilla kaksi kertaa, eri henkilöillä eri vuosina, niin tein siitä nämä omat johtopäätökset, mutta saattaahan tuo olla sitten vaivan arvoista. Varsinkin jos niillä on kuin onkin eri jutut mitä lapsiin tulee. Salli minun kuitenkin epäillä, että sieltä nyt sentään montaa mallia esiteltäisiin.

Vuodesta toiseen on ohjeet olleet neuvolassakin samat: 5-6 ateriaa pvässä, ateriat nimeltään aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala välipalat; lautasmalli; sen ja sen verran energiaa proteiineista, hiilareista ja rasvasta, rasvat kasvisperäisiä, pehmeitä, tuotteet vähärasvaisia, puoli kiloa kasviksia, tai 6 kourallista vi-ma-he.. jne.

Enempi mua just kiinnostaisikin tuo mitä kerroit, että tarkasteltais ravintosisältöä ja energiamääriä ja viilattaisiin niitä sopiviksi sekä normaaliterveyden kannalta, että myös meidän arjen kannalta.

[QUOTE="Tilli";29184401]Tai sitten on niin, että vanhempikin tarvitsee terapiaa, jos ei pysty käymään ravitsemusterapeutilla lapsen takia.[/QUOTE]

Niin siitähän tässä nimenomaan on kysymys eikä siitä minkä kukin kokee hyödylliseksi..

Yhteistyössä