Neuvola ohjaa perhepedistä pois, miksi??

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"ööö"
[QUOTE="harmaa";22417146]Liekkö ajattelet samalla tapaa sit ku lapsi on 1,5v,ja haluu sen tissin suuhunsa 2kertaa yössä.
Sillä siihen se hyvin helposti menee,eikä se ole ainakaan lapsen etu.[/QUOTE]

meillä näin ja ihan mukavaa on. miksi ei ole lapsen etu?
 
"vieras"
[QUOTE="PETRA";22417161]Eiköö 8kk vauvan pitäis pärjätä jo ilman yösyöttöjä?
Varsinkin jos päivisin syö hyvin....[/QUOTE]

Missä niin sanotaan? Meidän 10 kk syö ihan valtavasti päivän mittaan, mutta silti tarvitsee sen yhden maidon yössä. Kumpaa uskoisin: sinua yhden lapsen kokemuksella ja mutu-tiedolla vai omaa lastani? Hmm, onko edes vaikea valinta...
 
"PETRA"
[QUOTE="vieras";22417258]Missä niin sanotaan? Meidän 10 kk syö ihan valtavasti päivän mittaan, mutta silti tarvitsee sen yhden maidon yössä. Kumpaa uskoisin: sinua yhden lapsen kokemuksella ja mutu-tiedolla vai omaa lastani? Hmm, onko edes vaikea valinta...[/QUOTE]


YHDEN lapsen kokemuksella? kolme mulla on ;)
No kyllä jokapaikassa on juttua, että 6kk-> pitäis pärjätä yöt ilman ravintoa.
Suurimmalle osalle nuo yösyötöt on vaan tapa.
 
"vieras"
meillä poika nukkui 5-vuotiaaksi perhepedissä. oli iltoja jolloin halusi mennä omaan sankyyn, mutta välillä halusi meidän väliin, ei siis rampannut yöllä sänkyjen välillä.
imetin kerran yössä vuoden ikään asti, eikä se ketään haitannut. lapsella 5v hammastarkastuksessa todettiin erittäin hyvät hampaat :)
älä ap usko noihin "se on myöhemmin paljon vaikeampaa" ym. juttuihin. suurin osa lapsista haluaa itse siirtyä omaan sänkyyn kunhan ovat valmiita siihen. joku on valmis 3-vuotiaana, toinen 5-vuotiaana. lapset kasvavat kuitenkin niin nopeasti, ja kerkeävät nukkumaan omissa sängyissään lopun ikäänsä ;)
 
"vieras"
Koska lapsi ei voi ikuisesti siinä perhepedissä nukkua, ja on ihan tervettä että lapsi oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä eikä äitinsä viereen(ellei halua vielä alakoululaistakin kainaloon nukkumaan).
Myös nuo yösyötöt olisi mielestäni ainakin muutaman kuukauden päästä aiheellista jättää pois,saatte vanhemmatkin nukuttua paremmin.
Ja parantaahan se myös teidän vanhempien suhdetta(jos siis sinulla on kumppani), kun saatte nukkua kahdestaan pitkästä aikaa.
Tervettä? Faktaa kehiin, kiitos.

Mielestäsi? Miten olet asiaan pätevöitynyt?

Suhdetta voi hoitaa muuallakin kuin sängyssä -ja kenen etu tässä nyt menee edelle, vanhempien vai vauvan?
 
Jos tämänhetkinen tilanne miellyttää teidän perhettä, niin se on ihan yks hailee mitä neuvolantäti asiasta tuumaa. 8kk on vielä niin pieni, että yösyötöistäkään en stressaisi, mutta koittaisin ehkä pikkuhiljaa opetella niistä pois, koska tottahan se on että siitä yösyömisestä seuraa happohyökkäys. Pienten lasten hampaita ei oikein olla halukkaita paikkaamaankaan, joten ei ole mukavaa jos käy niin että hampaat reikiintyy pahasti pienenä. Yösyömisiin vaikuttaa ainakin iltapala, puuroa kehiin niin ei tule ihan heti nälkä :) Ja jos lapsi herää yöllä pyytäen maitoa, tarjoa ensin vettä. Noihin yösyömisiin koukuttuu, oli iso tai pieni. Siksi on ihan hyvä kannustaa lasta vähentämään sitä yösyömistä.
 
"PETRA"
[QUOTE="PETRA";22417275]YHDEN lapsen kokemuksella? kolme mulla on ;)
No kyllä jokapaikassa on juttua, että 6kk-> pitäis pärjätä yöt ilman ravintoa.
Suurimmalle osalle nuo yösyötöt on vaan tapa.[/QUOTE]

Niin, ja piti lisätä. Olen ammatiltani Kätilö ja työskentelen neuvolassa.
Jokainen tekee niinkuin haluaa, mutta itse lopettaisin yösyötöt.
 
ihan siksi
[QUOTE="ööö";22417243]meillä näin ja ihan mukavaa on. miksi ei ole lapsen etu?[/QUOTE]

Meillä myös,eikä todellakaan ole mukavaa.
En koe sitä kivaksi jutuksi et lapsi herää yöllä huutamaan tissiä.Ei hän sitä tarvii,eikä varmasti sitäkään ettei saa nukkua yötään heräämättä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";22417258]Missä niin sanotaan? Meidän 10 kk syö ihan valtavasti päivän mittaan, mutta silti tarvitsee sen yhden maidon yössä. Kumpaa uskoisin: sinua yhden lapsen kokemuksella ja mutu-tiedolla vai omaa lastani? Hmm, onko edes vaikea valinta...[/QUOTE]

Ehkä se on vain tapa sille lapsellekin..veikkaisin..

Sitten kun jätät sen maidon pois,niin huomaat ettei se lapsi sitä oikeasti tarvinnut.
 
"vieras"
[QUOTE="PETRA";22417275]YHDEN lapsen kokemuksella? kolme mulla on ;)
No kyllä jokapaikassa on juttua, että 6kk-> pitäis pärjätä yöt ilman ravintoa.
Suurimmalle osalle nuo yösyötöt on vaan tapa.[/QUOTE]

No linkitäpä joku niistä jokapaikoista.
 
Lunatic
Koska lapsi ei voi ikuisesti siinä perhepedissä nukkua, ja on ihan tervettä että lapsi oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä eikä äitinsä viereen(ellei halua vielä alakoululaistakin kainaloon nukkumaan).
Myös nuo yösyötöt olisi mielestäni ainakin muutaman kuukauden päästä aiheellista jättää pois,saatte vanhemmatkin nukuttua paremmin.
Ja parantaahan se myös teidän vanhempien suhdetta(jos siis sinulla on kumppani), kun saatte nukkua kahdestaan pitkästä aikaa.
Ei se lapsi ikuisesti ole vauva, kyllä minä vähän kummastelisin ja voisin huolestuakin jos vaikka vuosikas nukkuisi vieläkin vanhempiensa kanssa ja heräisi yöllä syömään.

Muistanpa muuten, että minulla oli päiväkoti-ikäisenä eräs kaveri joka itki jatkuvasti äitinsä perään ja ikävöi tätä, oli todella arka ja herkkä.
Parikin kertaa yritti tulla meille yökylään, mutta ei siitä mitään tullut kun oli tottunut nukkumaan äidin kainalossa eikä omassa sängyssä.
En nyt sillä että sinun kersastasi tälläinen tulisi, tulipahan vain mieleeni. :D

Me nukutaan 7v kanssa vierekkäin. Koska se vaan on niin ihanaa ja kotoista, kaksin kun asutaan.
Revi pelihousus jo.:vampire:
 
"harmaa"
[QUOTE="vieras";22417196]No meillä jätettiin yötissittely pois mutta silti vauva 10 kk haluaa edelleen kerran yössä maidon. Olisi tosiaan itselle helpompaa tuikata se tissi suuhun vauvalle siinä vieressä kuin kipittää keittiöön tuttipulloa täyttämään. Että ei se yösyönti välttämättä lopu sillä että se maidontuoksu ei ole siinä vieressä. Enkä minä kyllä vauvaa ala tahallaan huudattamaankaan kun tiedän että se pullollinen maitoa yössä lopettaa itkun heti. Jos ap:llä se on vielä helpompaa eli tissi vauvalle niin eikö se ole win-win -tilanne? Miksi siitä olis pakko luopua?[/QUOTE]

Missään en sanonut etteikö perhepedissä voisi edelleen nukkua.
Tissittelystä puhuin.

Tuo vaan on usein sellainen jatkumo,sitä maidon antoa jatketaan vielä 2vuotiaanakin,kun se nyt vain on helppoa.Sitä tarkoitin.
 
"vieras"
[QUOTE="harmaa";22417362]Missään en sanonut etteikö perhepedissä voisi edelleen nukkua.
[/QUOTE]

No mut eikö jo otsikko kerro että siitä perhepedistä tässä puhutaan?
 
aloittaja
Mitä se haittaa vaikka antaisi yömaitoa vielä 2vuotiaallekkin? WHO:n suositushan on jatkaa imetystä 2vuotiaaksi. Eikös se ole se äidinmaito parasta ravintoa ja vastustuskykyä lisäävää vauvalle??
 
"harmaa"
[QUOTE="vieras";22417374]No mut eikö jo otsikko kerro että siitä perhepedistä tässä puhutaan?[/QUOTE]

Oletko sä jotenkin yksinkertainen ihminen?
Puhuttiin myös yösyötöistä,ja siihen vastasin.
 
"ööö"
Meillä myös,eikä todellakaan ole mukavaa.
En koe sitä kivaksi jutuksi et lapsi herää yöllä huutamaan tissiä.Ei hän sitä tarvii,eikä varmasti sitäkään ettei saa nukkua yötään heräämättä.
jaa, no meillä ei huuda. tulee yöllä viereen, joskus ottaa tissiä joskus ei. nukkuu siinä vieressä sitten. en koe sitä pahaksi asiaksi itselleni enkä lapselleni. :)
 
Jokainen taaplaa tavallaan! Meillä ratkaisu on ollut kummankin lapsen kohdalla lähes päinvastainen ja omiin sänkyihin siirretty heti kun siellä ovat alkaneet nukkumaan n. 2-3kk ikäisinä ja omaan huoneeseen 6-8kk kun yösyötöt jääneet pois. Tämä "aikuisten makuuhuoneen" saaminen takaisin on ollut meidän perheessä etenkin vanhemmille ihana hetki ja vauvakin alkanut nukkumaan paremmin viereisessä huoneessa. Nyt pojat nukkuvat keskenään yhteisessä huoneessa (2 ja 4 vuotiaat) eivätkä juuri ikinä edes tule meidän väliin, koska eivät heräile öisin. Yökylässä mummilassa ja isompi kaverin luona, nukkuvat aina tosi hyvin.

Meillä halitaan ja pusitaan paljon ja se päiväsaikainen läheisyys kantaa yön yli, jokainen pärjää sen yön yli ilman kiehnäämistä!
 
Suzyanne
Minä ihmettelin aikanani samaa, ja tein niinkuin itse halusin. Meillä vauva heräili useasti, a syyksi paljastui suolisto-oireinen maito-ja vilja-allergia 11 kk iässä. Jos olisin laittanut vauvan 6 kk iässä omaan sänkyyn niin kuin neuvolan terkka suosittei, niin olisimme olleet vielä enemmän hermoraunioitaniiden heräilyjen kanssa, jos olisi pitänyt sängystä nousta lasta rauhoittelemaan. Vauva kun heräili 8-15 krt yössä, joskus enemmänkin.

Kun allergiat selvisivät ja lapsi alkoi nukkua läpi yön, siirsimme hänet omaan sänkyyn, eli 11 kk iässä. Sitä ennen joka neuvolakäynnillä saimme "sapiskaa"perhepedissä nukuttamisesta.

Ärsyttävää, eihän nevoi siellä päättää miten pitäisi toimia, vanhemmat saavat nukuttaa lapsen niin kuin parhaaksi näkevät.
 
"äitix3"
Meikäläinen on nämä neuvolan "höpö neuvot" laittanut aina toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Meillä on nukkuneet n.2,5 vuotiaiksi perhepedissä ja sit omaan sänkyyn. Ja todellakin olen myös tuossa iässä vielä yöimettänyt. Yöimetyksen korvailin vesipullolla jossain vaiheessa, mikä jäi nopsaan pois. Tee niin kuin sinusta oikealle ja parhaalle tuntuu:)
 
aloittaja
Minä ihmettelin aikanani samaa, ja tein niinkuin itse halusin. Meillä vauva heräili useasti, a syyksi paljastui suolisto-oireinen maito-ja vilja-allergia 11 kk iässä. Jos olisin laittanut vauvan 6 kk iässä omaan sänkyyn niin kuin neuvolan terkka suosittei, niin olisimme olleet vielä enemmän hermoraunioitaniiden heräilyjen kanssa, jos olisi pitänyt sängystä nousta lasta rauhoittelemaan. Vauva kun heräili 8-15 krt yössä, joskus enemmänkin.

Kun allergiat selvisivät ja lapsi alkoi nukkua läpi yön, siirsimme hänet omaan sänkyyn, eli 11 kk iässä. Sitä ennen joka neuvolakäynnillä saimme "sapiskaa"perhepedissä nukuttamisesta.

Ärsyttävää, eihän nevoi siellä päättää miten pitäisi toimia, vanhemmat saavat nukuttaa lapsen niin kuin parhaaksi näkevät.

Meillä on kanssa maitoallergikko. Neuvola sanoi koliikiksi 6vk ikäisenä, pidin pääni ja yksityisellä todettiin suolisto-oireiseksi maitoallergiaksi... Saatiin allergia kuriin jo parin kuukauden iässä kunminulle otettiin maidototon ruokavalio.

Neuvola on ihan jees, kun kysellään ihan perusjuttuja, mutta oikeasti tuntuu, että ne ei kyllä juuri kuuntele vanhempia pääsääntöisesti. Siksipä en niiden suosituksille ihan hirveän suurta painoarvoa annakkaan.
 
km
Koska lapsi ei voi ikuisesti siinä perhepedissä nukkua, ja on ihan tervettä että lapsi oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä eikä äitinsä viereen(ellei halua vielä alakoululaistakin kainaloon nukkumaan).
Myös nuo yösyötöt olisi mielestäni ainakin muutaman kuukauden päästä aiheellista jättää pois,saatte vanhemmatkin nukuttua paremmin.
Ja parantaahan se myös teidän vanhempien suhdetta(jos siis sinulla on kumppani), kun saatte nukkua kahdestaan pitkästä aikaa.
Ei se lapsi ikuisesti ole vauva, kyllä minä vähän kummastelisin ja voisin huolestuakin jos vaikka vuosikas nukkuisi vieläkin vanhempiensa kanssa ja heräisi yöllä syömään.

Muistanpa muuten, että minulla oli päiväkoti-ikäisenä eräs kaveri joka itki jatkuvasti äitinsä perään ja ikävöi tätä, oli todella arka ja herkkä.
Parikin kertaa yritti tulla meille yökylään, mutta ei siitä mitään tullut kun oli tottunut nukkumaan äidin kainalossa eikä omassa sängyssä.
En nyt sillä että sinun kersastasi tälläinen tulisi, tulipahan vain mieleeni. :D

Täyttä puppua on se, että perhepedissä nukkujat olis epäitsenäisiä itkupillejä. Johan se on tutkitusti todettu, että lähellä vanhempiaan ekat vuodet olleista tulee paljon itsenäisempiä kuin niistä ketä väen väkisin yritetään itsenäistää.

Ja tuskinpa ap:nkaan lapsi 2kymppisenä enää äitin kainalossa nukkuu. Tästä uskaltaisin lyödä vetoa. Kyllä ne lapset jossain välissä menee omaan sänkyyn ja huoneeseen. Meillä esikoinen nukkui perhepedissä vajaa 4v asti, sit itse halus oman huoneen ja siellä on nyt nukkunu pari vuotta. Ei oo mitään ongelmia yksin nukkumisen kanssa vaan pikemminkin menee hyvin siksi, ettei yritetty väkisin itsenäistää vaan sai mennä omaan tahtiin.
 

Yhteistyössä