Neuvola ohjaa perhepedistä pois, miksi??

  • Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti
"äiti"
Neuvolassa saimme tänään ohjeen, että lapsi tulisi siirtää jo omaan huoneeseen tai ainaki omaan sänkyyn nukkumaan, lapsi on 8kk. Meillä lapsi nukkuu perhepedissä ja syö 1-2krt yössä.
Lisäksi yöimetykset tulisi lopettaa, jotta hampaat eivät joudu happohyökkäysten kohteeksi yöllä.

Minusta tämä kuulostaa hurjalta, enkä oikein ole vielä itse valmis näin radikaaleihin muutoksiin. Onko teillä kokemuksia tai mielipiteitä asiasta? Onko siitä oikeasti jotain haittaa jos jatkamme omaan rentoon tyyliimme perhepedissä ja lapsi saa syödä yöllä jos haluaa? En ole tähän asti kokenut mitään ongelmaa tässä, vaan minusta tämä on mukavaa ja helppoa...
 
"äiti myös"
Meidän tyttö, 2 v ja 10 kk nukkuu vieläkin perhepedissä. Ja on kaikin puolin normaali, kehittynyt ja reipas lapsi. :) Ei ei siinä mun mielestä ole mitään ongelmaa! Jatka toki samoin ja jatka niin kauan kun hyvältä tuntuu! Minä imetin vuoden ja myös öisin! Ihan terveet hampaat on.
 
"kaisu"
Kertaakaan ei ole neuvolassa edes nukkumapaikasta ollut puhetta eikä kyselty. Sama kai se missä lapsi nukkuu kunhan saa nukuttua! Ja neuvolassa nyt ohjeet on muutenkin välillä mitä on.. jokainen äiti ja isi tietää lapsensa parhaan itse eikä se neuvolan täti.
 
aloittaja
[QUOTE="äiti myös";22417005]Meidän tyttö, 2 v ja 10 kk nukkuu vieläkin perhepedissä. Ja on kaikin puolin normaali, kehittynyt ja reipas lapsi. :) Ei ei siinä mun mielestä ole mitään ongelmaa! Jatka toki samoin ja jatka niin kauan kun hyvältä tuntuu! Minä imetin vuoden ja myös öisin! Ihan terveet hampaat on.[/QUOTE]

Näin minäkin ajattelisin :D

Sanoi, että jos nyt siirtää, ei lapsi kärsi siitä. Mutta ei osannut vastata kun kysyin milloin ja miten sitten kärsii.
 
"puddighinu"
mitä hitsiä, kyllä meidän 11kk vaan vielä tankkaa yöllä, ja nukkuu sivuvaunussa. sisko 2v6kk nukkuu toisella puolella omassa sivuvaunussaan. siitä ne sitten kumpikin sivuvaunuistaan vuoron perään kömpivät viereen jos tarvetta on.
 
bud
No yösyötöt ymmärtää, jos vauva niitä todella tarvitsee, eikä tilanteeseen tulisi helpolla muutosta esim. iltapuurolla. Niin ja paljastit juuri itsesi, vauva ei sitä perhepetiä tarvitse, vaan SINÄ. ;) Äitiys on luopumista pikkuhiljaa. Laita se vauva vaan pinnasänkyyn ja se teidän sängyn viereen.
 
"äiti myös"
Näin minäkin ajattelisin :D

Sanoi, että jos nyt siirtää, ei lapsi kärsi siitä. Mutta ei osannut vastata kun kysyin milloin ja miten sitten kärsii.
Esikoinen siirtyi itse pois perhepedistä kun oli 3 vuotta. Eikä kärsinyt yhtään kun omasta tahdosta siirtyi omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. Kuopus saa myös nukkua niin kauan kun haluaa perhepedissä.
 
aloittaja
joo, mä olin aika ällikällä lyöty tästä ohjeistuksesta kans! Olen ajatellut, että saa nukkua perhepedissä niin kauan kun se kaikista osapuolista tuntuu hyvältä. Ja jos on nälkä niin saa syödä :) En minä halua mihinkään unikouluihin ja huudatuksiin lähteä. Hän sanoi antavansa unikouluohjeet 8kk neuvolassa. En pyytänyt niin ei myöskään tuputtanut. Tämä ei ole meidän normaali oma neuvolantäti, vaan joku vierailija. Omamme on ihana :D
 
km
[QUOTE="äiti myös";22417057]Esikoinen siirtyi itse pois perhepedistä kun oli 3 vuotta. Eikä kärsinyt yhtään kun omasta tahdosta siirtyi omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen. Kuopus saa myös nukkua niin kauan kun haluaa perhepedissä.[/QUOTE]

meillä sama juttu 2 vanhimman kanssa. kun omaan tahtiin siirtyivät perhepedistä niin omaan huoneeseen siirtyminen on sujunu kivuttomasti eikä meillä oo nukkumaanmenotaisteluita eikä sitä että lapset ramppais keskellä yötä meidän sänkyyn.
 
aloittaja
No yösyötöt ymmärtää, jos vauva niitä todella tarvitsee, eikä tilanteeseen tulisi helpolla muutosta esim. iltapuurolla. Niin ja paljastit juuri itsesi, vauva ei sitä perhepetiä tarvitse, vaan SINÄ. ;) Äitiys on luopumista pikkuhiljaa. Laita se vauva vaan pinnasänkyyn ja se teidän sängyn viereen.
Niin, itsekin pidän perhepedissä nukkumisesta, ei minulla ole tarvetta kieltää sitä :)
Minusta se on kaikille mukavin ja helpoin tapa, miksi muuttaa sitä? Miksi laittaa pinnasänkyyn jos kaikille on ok nukkua samassa?

Ja vauva syö iltapuuron, mutta tankkaa silti.
 
bud
Niin, itsekin pidän perhepedissä nukkumisesta, ei minulla ole tarvetta kieltää sitä :)
Minusta se on kaikille mukavin ja helpoin tapa, miksi muuttaa sitä? Miksi laittaa pinnasänkyyn jos kaikille on ok nukkua samassa?

Ja vauva syö iltapuuron, mutta tankkaa silti.
Tottakai saat tehdä oman vauvasi kanssa mitä haluat. Se vaan voi olla todella vaikeaa sitten myöhemmin opettaa omaan sänkyyn.
 
Onneksi kaikki ei tee kuin muut sanoo. Ethän sinäkään? Sä tiedät mikä sulle ja lapselles on hyvä. Meillä 2v kaksoset nukkuvat edelleen pääsääntöisesti vieressä. Isompia 5v ja 7v on yritetty jo omiin sänkyihin, niin jotta suurimman osan viikosta ja öistään 7vee nukkuukin jo huoneessaan, mutta 5vee tulee edelleen joka yö viereen. Nukun huonosti ja katkonaisesti, kun kaksoset eivät ole vieressä. Nuorintani imetin yötä päivää yli vuosikkaaksi, eikä hampaissa ole mtn vikaa.
 
Tottakai saat tehdä oman vauvasi kanssa mitä haluat. Se vaan voi olla todella vaikeaa sitten myöhemmin opettaa omaan sänkyyn.
Voi toki olla vaikeaa.
Toisaalta en usko että useimmille on.
Minä olen nukuttanut kahdeksaa lasta perhepedissä ja kaikki ovat omaan tahtiinsa ongelmitta noin 3-4-vuotiaana siirtyneet omaan sänkyynsä, omiin huoneisiinsa. Alussa siten että ajoittain yällä vaellelleet viereen ja sitten pikkuhiljaa siitäkin tavasta luopuen.
 
"vieras"
Niin, itsekin pidän perhepedissä nukkumisesta, ei minulla ole tarvetta kieltää sitä :)
Minusta se on kaikille mukavin ja helpoin tapa, miksi muuttaa sitä? Miksi laittaa pinnasänkyyn jos kaikille on ok nukkua samassa?

Ja vauva syö iltapuuron, mutta tankkaa silti.
Mä en kans nyt ymmärrä budia, että mitä pahaa siinä on jos oman(kin) mukavuuden vuoksi nukkuu perhepedissä? Kuka ja miten siitä hyötyy jos äiti joutuu nousemaan sängystä vähintään kerran yössä vauvaa imettämään jos voi jatkaa lepoa ja syöttää vauva siinä vieressä? Marttyyri saa kirkkaamman kruunun ehkä, mutta loppupeleissä mitä sillä sit tekee?
 
"PETRA"
Hmm.. exäni vanhempiakin kehoitettiin vuodenvanha tyttö siirtää perhepedistä pois. Söi 2 kertaa yöllä. Sen ikäinen ei kyllä oikeasti ruokaa tarvii. EIkä se maito kyllä nälkä pidä.
No miten kävi. Tyttö nukkui vielä 8-vuotiaana siellä pedissä.
Meillä molemmat lapset nukkuu omassa sängyssä, ja on nukkunu alusta lähtien...

Eiköö 8kk vauvan pitäis pärjätä jo ilman yösyöttöjä?
Varsinkin jos päivisin syö hyvin....
 
"vieras"
[QUOTE="harmaa";22417146]Liekkö ajattelet samalla tapaa sit ku lapsi on 1,5v,ja haluu sen tissin suuhunsa 2kertaa yössä.
Sillä siihen se hyvin helposti menee,eikä se ole ainakaan lapsen etu.[/QUOTE]

No meillä jätettiin yötissittely pois mutta silti vauva 10 kk haluaa edelleen kerran yössä maidon. Olisi tosiaan itselle helpompaa tuikata se tissi suuhun vauvalle siinä vieressä kuin kipittää keittiöön tuttipulloa täyttämään. Että ei se yösyönti välttämättä lopu sillä että se maidontuoksu ei ole siinä vieressä. Enkä minä kyllä vauvaa ala tahallaan huudattamaankaan kun tiedän että se pullollinen maitoa yössä lopettaa itkun heti. Jos ap:llä se on vielä helpompaa eli tissi vauvalle niin eikö se ole win-win -tilanne? Miksi siitä olis pakko luopua?
 
mhh
Niin, itsekin pidän perhepedissä nukkumisesta, ei minulla ole tarvetta kieltää sitä :)
Minusta se on kaikille mukavin ja helpoin tapa, miksi muuttaa sitä? Miksi laittaa pinnasänkyyn jos kaikille on ok nukkua samassa?

Ja vauva syö iltapuuron, mutta tankkaa silti.
Koska lapsi ei voi ikuisesti siinä perhepedissä nukkua, ja on ihan tervettä että lapsi oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä eikä äitinsä viereen(ellei halua vielä alakoululaistakin kainaloon nukkumaan).
Myös nuo yösyötöt olisi mielestäni ainakin muutaman kuukauden päästä aiheellista jättää pois,saatte vanhemmatkin nukuttua paremmin.
Ja parantaahan se myös teidän vanhempien suhdetta(jos siis sinulla on kumppani), kun saatte nukkua kahdestaan pitkästä aikaa.
Ei se lapsi ikuisesti ole vauva, kyllä minä vähän kummastelisin ja voisin huolestuakin jos vaikka vuosikas nukkuisi vieläkin vanhempiensa kanssa ja heräisi yöllä syömään.

Muistanpa muuten, että minulla oli päiväkoti-ikäisenä eräs kaveri joka itki jatkuvasti äitinsä perään ja ikävöi tätä, oli todella arka ja herkkä.
Parikin kertaa yritti tulla meille yökylään, mutta ei siitä mitään tullut kun oli tottunut nukkumaan äidin kainalossa eikä omassa sängyssä.
En nyt sillä että sinun kersastasi tälläinen tulisi, tulipahan vain mieleeni. :D
 

Yhteistyössä