Neuvokaas bataattisoseesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija äiti

Vieras
Hei
Mitenkäs se on tuon bataatin kanssa, kun sain neuvolassa luvan alkaa pikkuhiljaa antamaan kiinteitä vauvalle ja koska esikoinen kyseessä tarvitsisin vähän jelppiä. Eli jos aloitan tuolla bataatilla niin voinko tehdä sitä kerralla isomman satsin, siis kun alkuun mene niin pieniä makuanoksia. Kestääkö tuo miten pakastamista? perunaa ei kai voi pakastaa? Entäs kauan tuo kestää jääkaapissa siis keitettynä ja soseutettuna. Löysennänkö bataatinkin omalla maidollani (vauva ei ole koskaan saanut korviketta) vai vedellä vai tarvitseeko sitä löysentää ollenkaan. Sitten kun viikon päästä voidaan ottaa mukaan tonen maku niin olisiko viisasta sitten ottaa mukaan peruna vai porkkana? Miten tässä nyt kannattaisi edetä. Tuntuu, että olen jotenkin ihan hukassa, vaikka neuvolassa yrittikin neuvoa.
En ole tuota bataattia oikein käyttänyt ja se siis vieras, mutta silti tahtoisin siitä aloittaa, kun paljon hyvää siitä olen kuullut mm allergian takia.

Kiitos jos joku viitsii tyhmää äitiä neuvoa!

hei! me aloitimme vauvallamme kiinteät bataatilla (se kun on hellempi vatsalle kuin peruna). Keitin pari bataattia kattilassa (pilkoin pieniksi paloiksi ensin) ja annoin niiden kiehus ihan kunnolla pehmeiksi, siten että hajoavat melkein haarukkaan. sitten vaan muussasin haarukan kanssa soseeksi ja lisäsin mukaan keitinvettä. jääpalakuutioissa on hyvä pakastaa pieniä annoksia alussa ja myöhemmin olen pakastanut pienissä minigrip pusseissa. jääkaapissa luulisin että säilyy seuraavaan päivään. onnea maisteluun!

Mä tein alkuun bataatista pieniä maku annoksia, jotka pakastin jääpalarasiassa. Löysensin sosetta keitin vedellä. Pakastamisesta ei ollut mitään haittaa.
Viikon jälkeen otettiin mukaan peruna, sit porkkana. Lopulta mixasin noita kaikkia.

En osaa sanoa, mitä sose tykkää rintamaidosta. Joku fiksumpi osaa tähänkin varmasti vastata. :)

Nykysin pojan 1v3kk lempiherkku on bataatti-peruna-porkkana-pasta-basilikamix. :p :D

joo.keitä vaan kuorittua bataattia ja sen voi sit survoo sauvasekoittimella. kannattaa jäähdyttää ja pakastaa nopeasti.pakkaseen vaikka pilttipurkeissa tai jääpälamuoteissa. kyllä mä pakastin perunaakin ja hyvin toimii. sen rakenne menee hassuksi pakkasessa mutta uudelleen lämmitäessä taas ihan normaalin näköistä ja makuista.
keitinliemi tai oma maito käy löysentämiseen.
mä kävin vakoilemassa kaupassa mitä ne on pilttipurkkeihin laittanut ja sieltä sit ihan randomilla lisäsin/vaihtelin vihanneksia.

että suosittelen vain sen päivän tarpeisiin jätettävän jääkaappiin ja loput pakkaseen.ne on kuitenkin niin pieniä annoksia että ne sulaa nopeasti vesihauteessa tai mikrossa. ei ala kasvaa pöpöjä..

Voi kiitos kaikille vastanneille! Keitän siis reilummin, mutta jääkaappiin vain päivän tarpeet kerrallaan. Löysennän sitten tarvittaessa omalla maidolla. Ja sitten seuraavaksi peruna. Täytyy tässä alkaa harjoittelemaan pikku hiljaa. Kiitos kaikille vielä ja hyvää vappua!!

Minä en käsitä miksi vauvoille annetaan jotain bataattia? Siinä tapauksessa ymmärrän jos koko muu perhekkin syö sitä aina perunan asemesta. Eihän ennenkään mitään bataatteja syötetty suoraa pottua suuhun vaan.

Hei! Annoin vauvalle eilen ekan kerran bataattia (eka kerta kiinteitä) ja äsken toisen kerran. Poika tykkäs kovastu. Lypsin vähän maitoa joukkoon. Poika ois syönyt varmaan enemmänkin. Hidastahan se alkuun on, mutta ei ainakaan ollut yhtään sellainen ilme, että mitäs tää nyt on, kuten vanhemmilla sisaruksilla oli perunan kanssa. Mä keitin bataatit kuorineen, jotta vitamiiniy säilyy.

mä keitin siksi kuorittuna että voi käyttää keitinvettä soseuttamisvaiheessa.tein aina ihan tosi isoja satseja kerralla.. niin ja bataatti menee tosi soseeksi helposti joten se kuoriminen on aina vähän sellasta sotkemista..ainkin mun taidoilla..

Alkuperäinen kirjoittaja Bataatos:
Minä en käsitä miksi vauvoille annetaan jotain bataattia? Siinä tapauksessa ymmärrän jos koko muu perhekkin syö sitä aina perunan asemesta. Eihän ennenkään mitään bataatteja syötetty suoraa pottua suuhun vaan.

Minä ainakin olen onnellinen että aloitimme bataatilla. Ensinnäkin bataatti on hellempi vatsalle kuin peruna koska sisältää vähemmän tärkkelystä. Toisekseen bataatti on yksi vähiten allergioita aiheuttavia ruoka-aineita ja kestää pakastamisen todella hyvin.

Meillä tyttö nyt reilun vuoden ja nyt todettu mm. peruna- ja porkkana-allergia, bataatista ei tule mitään oireita.

Montakin syytä: se on hyvän makuista yksinäänkin, on terveellistä, ei oo sellanen tärkkelysshokki vauvan masulle kuin pottu, helppo soseuttaa ihan haarukallakin... hinta on negatiivinen asia. Mut eihän tota bataattia kenenkään pakko oo vauvalleen antaa ;) Meidän poika söi sitä eka kerran eilen ihan kuin ois aina bataattia syönyt. Sekin on kiva asia, että vauvalle tulee heti mieluisa syömiskokemus, toisin kuin monilla kitkerä peruna.

Alkuperäinen kirjoittaja allergisen tytön äiti:

Minä ainakin olen onnellinen että aloitimme bataatilla. Ensinnäkin bataatti on hellempi vatsalle kuin peruna koska sisältää vähemmän tärkkelystä. Toisekseen bataatti on yksi vähiten allergioita aiheuttavia ruoka-aineita ja kestää pakastamisen todella hyvin.

Meillä tyttö nyt reilun vuoden ja nyt todettu mm. peruna- ja porkkana-allergia, bataatista ei tule mitään oireita.

Peruna-allergia? Enpäs ole moista ennen kuullutkaa! Onko ihan diagnosoitu allergia vai mutu pohjalta??

Alkuperäinen kirjoittaja allergisen tytön äiti:

Peruna-allergia? Enpäs ole moista ennen kuullutkaa! Onko ihan diagnosoitu allergia vai mutu pohjalta??

Täällä kaks peruna-allergikkoa myös, diagnosin kera.

Oot saanu paljon vastauksia, mutta mulle tuli mieleen et eiks vois alottaa perunalla ja porkkanalla? Ne kiehuis samalla vauvalle kun muillekin eikä tarvis säilöä. Näin meillä tehtiin.
Omalla maidolla laimentaisin jos sitä kerran on saatavilla :).

Minäkin suosittelen käyttämään niitä aineita, mitä muukin perhe syö. Tarkoitushan on siirtyä vähitellen samaan ruokaan muun perheen kanssa. Voi tietysti muukin perhe ruveta syömään sitä bataattia :D Porkkana on muuten yllättävän yleisesti allergoiva ruoka-aine. Sen kanssa kannattaa olla tarkkana, jos vanhemmilta löytyy siitepölyallergioita, jonka kanssa se on ristiinallergoiva. Monet kun suosittelevat sitä ensimmäiseksi aineeksi. Tosin nuo allergiat on niin yksilökohtaisia, että sen perusteella ei kannata jättää kokeilematta jotain, paitsi jos sille on jo joku perheessä ennestään allerginen, niin ei kannata ensimmäisenä kokeilla. Joku voi olla myös allerginen bataatille...