Neuvokaa mulle miten keitetään kahvia Moccamasterilla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Huomenna meidän perheen ensimmäinen isänpäivä ja ajattelin yllättää miehen kahvilla. En vaan älynnyt päivällä selvittää miten sitä kahvia keitetään. :D

Ensin luettele taikasana: dickkeridoo. Se on sanottava lujalla äänellä kolmesti, muuten et saa virtaa päälle. Katso että johto on paikoillaan. Kulje kolme askelta taakse, kolme vasemmalle, kolme eteen, kolme oikealle. Laita vettä kanisteriin. Pärisytä huulia. Mittaa kahvinpurut, yleensä niiden mitallisten mukaan mennään. Pärisyttele lisää. Laita virta päälle. VAHDI KOKO AJAN KAHVIN TIPPUMISTA. Et saa poistua ennen viimeistä tippaa pois. Kaada kahvi kuppiin ja maista. Toista tarvittaessa jos kahvi on pahaa. Ehkä lausuit taikasanat väärin...

• Tykkää
Reactions: rops ja Myrna
Se mitä yritän sanoa siis on:
Se on kahvinkeitin. Et ole valmistamassa ydinasetta terroristiryhmälle. Olet keittämässä kahvia. Vettä myllyyn, mitallisia suodatinpussiin perään ja virta päälle. Kahvi on valmista. Jos on järkyttävän pahaa, laita vähemmän tai enemmän niitä mitallisia kukkuroilla tai ilman.

ei herranjumala miten uusavutonta...siis vaikka et itse kahvia joisikaan, niin eikö teillä koskaan käy vieraita? etkö koskaan ole keittänyt muille kahvia? Ei_ole_todellista... Haluatko seuraavaksi tietää miten leipä voidellaan ja miten imuroidaan? entäs vessan vetäminen, sujuuko se?

Alkuperäinen kirjoittaja hääh?;27495763:
Siis mit vit..? Eikö joku tollo osaa kahvia keittää? Ihan sama vaikkei ite joiskaan,niin kyllä sitä nyt keittää osaa..Ei jumaliste!

Miksi sitä pitäis osata keittää jos ei itse juo? mulle ei kukaan koskaan osannutkaan opettaa sitä kun ei kukaan perheessä kahvia juonut (ja turhaa vetää tähän sitä kotitaloustunti-korttia kun ei sielläkään me ikinä saatu kahvia keittää) eikä mulla nytkään kahvinkeitintäkään edes löydy kotoa kun ei mieskään juo.

Miksi sitä pitäis osata keittää jos ei itse juo? mulle ei kukaan koskaan osannutkaan opettaa sitä kun ei kukaan perheessä kahvia juonut (ja turhaa vetää tähän sitä kotitaloustunti-korttia kun ei sielläkään me ikinä saatu kahvia keittää) eikä mulla nytkään kahvinkeitintäkään edes löydy kotoa kun ei mieskään juo.

outoa....hyvin outoa. Siis ei se, ettet itse juo kahvia vaan se, ettet tosiaan osaa KEITTÄÄ sitä? Eikö teillä ikinä ole ollut kotona esimerkiksi juhlia? Vaikka ristiäisiä, synttäreitä tai kihlajaisia? Eikö teillä käy sellaisia vieraita joille tarjotaan kahvia? Oikeasti, voiko joku olla osaamatta keittää kahvia?!

Joo anteeksi eka viestini mut "hieman" ihmetyttää.. Noh,otat mccamasterin lasikannun käteen ja lorotat siihen vettä hanasta. Kaadat sen säiliöön,jossa on numeroita alkaen 4. Kaadat sit vaikka sitä vettä 4 kohdalle,saat siis 4 mukillista kahvia. Otat sitten suodatinpussin ja laitat sen suppiloon. Sitten niitä kahvinporuja. Laitat tasapäisiä mitallisia yhtämonta kuin on vettä säiliössä. Laitat siis 4 mitallista kun on siihen neloseen asti vettäkin. Ja virta päälle. Ukkos saa lipittää siis 4 pientä kahvikuppia ja 2 mukillista hyvää (?) kahvia.
Tokihan moccamasterissa on siinä kannussa se kumma suppilo pohjaan asti,mutta se siis irtoo kyllä siitä jotta siihe voi vettä laskea hanasta.On joku kahvin aromiin vaikuttava,ilman sitäkin voi keittää kahvia. Ja siinä' sudatin suppilon päälläkin on td.näk. se kansi. Ilman sitäkin voi keittää kahvia.
Se lienee tän näkönen kone: http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?productId=175610&storeId=1444&catalogId=1444&shopId=10007&compartmentId=10054&categoryId=3132497

No pitääkö leipää osata leikata ja voidella vaikka ei itse söisikään leipää? Pitääkö osata keittää teetä vaikkei itse sitä juo? Pitääkö osata solmia kengännauhat vaikka ei itse koskaan käytä nauhakenkiä?

[QUOTE="vieras";27495781]ei herranjumala miten uusavutonta...siis vaikka et itse kahvia joisikaan, niin eikö teillä koskaan käy vieraita? etkö koskaan ole keittänyt muille kahvia? Ei_ole_todellista... Haluatko seuraavaksi tietää miten leipä voidellaan ja miten imuroidaan? entäs vessan vetäminen, sujuuko se?[/QUOTE]

No kyllä meillä vieraat ovat osanneet sopeutua siihen faktaan ettei kahvinkeitintä löydy niin ei myöskään kahvia ole tarjolla. Teetä kyllä saa, ja kaikkea muuta mahdollista. En tosissaan ymmärrä tätä vaahtoamista kahvin keittämisestä. Jokainen osaa vetää vessan ja imuroida kun ne on asioita jotka pitää tehdä, mutta kahvia kaikki ei juo eli ei voi myöskään olettaa että ne (hyvää) kahvia osais tehdä.

No kyllä meillä vieraat ovat osanneet sopeutua siihen faktaan ettei kahvinkeitintä löydy niin ei myöskään kahvia ole tarjolla. Teetä kyllä saa, ja kaikkea muuta mahdollista. En tosissaan ymmärrä tätä vaahtoamista kahvin keittämisestä. Jokainen osaa vetää vessan ja imuroida kun ne on asioita jotka pitää tehdä, mutta kahvia kaikki ei juo eli ei voi myöskään olettaa että ne (hyvää) kahvia osais tehdä.

kuka sanoo että pitää imuroida tai vessa pitää vetää? Ei kai kukaan. Ihan hyvin mä voin sanoa että mä en osaa vetää vessaa koska meillä ei vessaa vedetä, ja kylään mennessä jätän sitten sillä verukkeella paskat pönttöön...Että ehkä olis ihan hyvä osata niitäkin asioita joista ei välttämättä suoraan ole itselle hyötyä...

Eiks teillä ikinä kuunaan päivänä ole käynyt vieraita jotka juo kahvia?? Ihmetyttää tää, eli provoko lieneen??!! Huh että nyt yks kahvinkeitto on niin jumalattoman vaikeeta :D :D ei luoja :P

[QUOTE="vieras";27495800]outoa....hyvin outoa. Siis ei se, ettet itse juo kahvia vaan se, ettet tosiaan osaa KEITTÄÄ sitä? Eikö teillä ikinä ole ollut kotona esimerkiksi juhlia? Vaikka ristiäisiä, synttäreitä tai kihlajaisia? Eikö teillä käy sellaisia vieraita joille tarjotaan kahvia? Oikeasti, voiko joku olla osaamatta keittää kahvia?![/QUOTE]

Siis joo kyllä mä ehkä sen suodatinpussin kahveineen ja vesineen sinne osaan laittaa ja laittaa koneen päälle, mutta ei siitä hyvää tule että sitä jollekkin kehtais tarjota.

varsinaisen helmen joku mies löytänyt....teillä on jo perhe perustettu joten oletan teidän seurustelleenkin jo jokusen aikaa, miehesi selvästikin juo kahvia, etkä ole KOSKAAN keittänyt sitä hänelle? Et edes miehen synttäreinä? oikeasti? vai esitätkö vain tyhmää?

Semmoset ihmiset jotka ei normaalisti keitä moccamasterilla, pistää yleensä 1 mitallisen kuppia kohti ja saa aikaan kauheeta myrkkyä.
Tulee itekki kysyttyä kavereilla ollessa, että paljo pistän puruja, jos en oo ennen vierasta keitintä käyttäny. Kai noita mittojakin voi olla erikokosia...vai häh?

Hassu kysymys, mutta periaatteessa ihan ymmärrettävä. Mä esimerkiksi opin vasta viime viikolla keittämään kananmunia. Pihviäkään en ehkä osaisi paistaa tai perata kalaa. Pullaa tai sämpylöitä osaisin leipoa vain tarkkojen ohjeiden kanssa. Ja ikää mulla on 36 vuotta. Edellisiä asioita olen tehnyt viimeksi yli 20 vuotta sitten köksäntunnilla.

Meillä on ollut töissä monta ihan täysi-ikäistä työharjoittelijaa, joille on pitänyt opettaa kahvinkeitto kädestäpitäen. Ei sellaista voi osata, jota ei ole opetettu ja opittukin asia voi unohtua. Esimerkiksi se, kuinka monta mitallista niitä puruja tässä keittimessä tuleekaan, kun anopilla laitetaan yksi/kaksi kupoia ja jossain muualla yksi/kuppi...

Mitäs te nyt mollaatte, jos toinen kysyy. Mä en myöskään keitä meillä kahvia, ja meillä ei juoda suomalaista litkukahvia, vaan espressoa, meillä on kaksigruppoinen ammattikeitin.

Semmoset ihmiset jotka ei normaalisti keitä moccamasterilla, pistää yleensä 1 mitallisen kuppia kohti ja saa aikaan kauheeta myrkkyä.
Tulee itekki kysyttyä kavereilla ollessa, että paljo pistän puruja, jos en oo ennen vierasta keitintä käyttäny. Kai noita mittojakin voi olla erikokosia...vai häh?

Kyllä, ja sitte ihmetellään sitä moccamasterin ylistämistä kun ollaan sillä työpaikan paskasella keittimellä keitetty kahavia päin vittua.

[QUOTE="Nimimerkki";27495868]Mitäs te nyt mollaatte, jos toinen kysyy. Mä en myöskään keitä meillä kahvia, ja meillä ei juoda suomalaista litkukahvia, vaan espressoa, meillä on kaksigruppoinen ammattikeitin.[/QUOTE]

:----D kerropa mulle mistä saa suomalaista kahvia?

Yhteistyössä