Annatteko lastenne juoda KAHVIA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2-vuotias on maistanut kahvia pari kertaa. Annan maistaa vain isältään, koska juo mustana. Eikä todella suostuisi kahvia juomaan tuo kakkara vaikka saisi luvankin, sen verran on vissiin ollut pahan makuista :xmas:

Mun 3,5v tyttö juo kahvia silloin tällöin...tosin "salaa" eli kun mun kuppi on jäänyt pöydälle niin tyttö käy hörppäämässä kupin tyhjäksi. Ehkä kerran viikossa. Hui!

Kahvin kanssa sama juttu kuin karkissa ja limuissa, eli täysin turhia lapselle, joten käyttö alkakoon niin myöhään kuin mahdollista. Kahvi on aikuisten juoma, joten sen juomista saa joutua vähän odottelemaankin. Eihän juhlissakaan lapsille kahvikuppia kateta, vaan vasta teini-ikäiseltä aletaan kysellä, joisiko hän kahvia vai mehua.

Minäpä ihmettelen kahvin juonnin lisäksi sitä että annetaan taaperon juoda samasta kupista aikuisen kanssa!? Minua on ainakin hammashoitolasta ohjeistettu niin että tuonne kolmeen ikävuoteen asti pitäisi välttää lapsen syöttämistä samalla lusikalla ym...

Kyllä meilläkin 2,5-vuotias saa tilkan kahvia silloin tällöin. Yleensä pyytää aamukahvin (aikuisetkin kun juo). Jos annan ihan omaan kuppiin, annan yleensä kofeiinitonta pikakahvia pienen tilkan. Ja päälle reilusti maitoa.

En jaksa uskoa, että siitä nyt pilalle menee..

No minä tätä kysyin aikoinaan ihan neuvolasta ja sanoivat ettei siitä mitään haittaa ole kun se kahvi on luultavasti enemmän maitoa kuin sitä itse kahvia.
Ja meillä ovat juonmeet kaikki lapset ja juovat edelleen.

1,5v saa välillä maistaa pari teelusikallista, itse pyytää, ekan kerran annoin maistaa ku aattelin et on niin pahaa ettei halua enää lisää mut tykkäski kovasti.

Minkä ikäisenä olisi sitten ok juoda?

Lusikallinen kahvia sillon tällön ei varmaan haittaa, kysehän on maistelemisesta. Pitääkö siitäkin "EI TODELLAKAAN SAA ANTAA"-haloo nostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minäpä ihmettelen kahvin juonnin lisäksi sitä että annetaan taaperon juoda samasta kupista aikuisen kanssa!? Minua on ainakin hammashoitolasta ohjeistettu niin että tuonne kolmeen ikävuoteen asti pitäisi välttää lapsen syöttämistä samalla lusikalla ym...

Eikö muki kuitenkin ole vähän eri asia kuin lusikka? Tosin meillä on ensimmäinen hammaslääkärikäynti vasta 3-vuotiaana, joten mistäpä minä tietäisin...

Ei juo kahvia, teetä saattaa joskus maistaa. Hyvin harvoin sitäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja ss:
Minkä ikäisenä olisi sitten ok juoda?

Lusikallinen kahvia sillon tällön ei varmaan haittaa, kysehän on maistelemisesta. Pitääkö siitäkin "EI TODELLAKAAN SAA ANTAA"-haloo nostaa?

No jos nää lapset juo päivittäin vähintään sen puoli kuppia (en tiedä juovatko aamupalallakin) niin onhan se vähän eri asia kun lusikallinen silloin tällöin.
Itse en antaisi edes kouluikäiselle kahvia, enkä vanhempanakaan kehoittaisi siihen opettelemaan. Perheessämme on kyllä kahvinjuojiakin joten en sitä tuomitse, minusta se vaan ei ole lasten juoma.

Eikö muki kuitenkin ole vähän eri asia kuin lusikka? Tosin meillä on ensimmäinen hammaslääkärikäynti vasta 3-vuotiaana, joten mistäpä minä tietäisin...

No samahan se on, meneekö suuhun lusikka, mukin reuna vai vaikka vappupilli, sylki siirtyy joka tapauksessa ja kariesbakteeri mukana.

En anna lasteni juoda kahvia, enkä suosittele heille coca-colaakaan. Jos kolajuomia on esim. kavereiden synttäreillä, niin olen 8v:lle sanonut, että jättäisi juomisen yhteen mukilliseen.

Jos itse edes maistankin mitään kolajuomaa illalla, olen kuin persauksiin ammuttu duracell-pupu klo 2 asti yöllä. Jos aivan mitätön määrä kofeiinia vaikuttaa aikuiseen näin, niin en todellakaan altista lapsiani sille, jos vain voin sen välttää.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt:
Olen törmänny tässä lähiaikoina pariinkin perheeseen jonka 2-5 vuotiaat lapset juovat kahvia. Ei mitään suuria määriä, mutta puoli kuppia kerrallaan. Kysyivät vielä saako meidän 2-vuotiaalle antaa, olin ihan että EI TODELLAKAAN meidän lapselle anneta mitään huumausaineita. Mulle ei aikaisemmin tullut mieleenkään että jotkut juottaa lapsilleen kahvia, onko tämä miten yleistä vai olenko ihan nipo, kun mielestäni se ei ole lasten juoma. Kyseiset perheet perustelivat sitä mm. tutkimuksilla joissa aikaisin aloitettu kahvin juonti ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja vanhempana tms.

En, mutta kahvi on terveellistä. Minä olen juonut sitä 5 vuotiaasta asti.

Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt:
Olen törmänny tässä lähiaikoina pariinkin perheeseen jonka 2-5 vuotiaat lapset juovat kahvia. Ei mitään suuria määriä, mutta puoli kuppia kerrallaan. Kysyivät vielä saako meidän 2-vuotiaalle antaa, olin ihan että EI TODELLAKAAN meidän lapselle anneta mitään huumausaineita. Mulle ei aikaisemmin tullut mieleenkään että jotkut juottaa lapsilleen kahvia, onko tämä miten yleistä vai olenko ihan nipo, kun mielestäni se ei ole lasten juoma. Kyseiset perheet perustelivat sitä mm. tutkimuksilla joissa aikaisin aloitettu kahvin juonti ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja vanhempana tms.

En, mutta kahvi on terveellistä. Minä olen juonut sitä 5 vuotiaasta asti.

Siis antaisin varmasti, mutta ei tykkää...

Alkuperäinen kirjoittaja palma:

No samahan se on, meneekö suuhun lusikka, mukin reuna vai vaikka vappupilli, sylki siirtyy joka tapauksessa ja kariesbakteeri mukana.

No aika harvinaista, että mukista osuu juuri sama kohta suuhun, kuin mikä on edellisellä juojalla ollut ja kun mukin reuna ei käy kuin huulilla, toisin kuin se lusikka.

mä oon keittäny ekat kahvit vieraille ihan oma-alotteisesti kolmen vanhana. ja ihan juotavaa oli ollu, kyllä mä sillon jo maistelin kahvia. kymmenestä ylöspäin aloin juomaan säännöllisesti. en muista että olis ikinä kielletty, muttei kyllä erityisemmin tarjottukaan.

pikkuveli oli ihan kahjo parivuotiaana mun kahvikupin perään, ei se saanut kuin maistella. nyt yhdeksänvuotiaana maistaa lusikallisen mustana tai kupillisessa maitoa, ja tykkää kovasti :D saa nähdä tuleeko tuostakin joskus kunnon kahvinjuoja.

jotenkin ajattelisin, että jos lapsi saa omaan tahtiin maistella ja opetella kahvinjuontia, ei se ihan taaperoiässä ala. en antaisi senikäisen juoda koko kupillista, mutta uskon että lapsen 'omalla valinnalla' ei tarttis kiellelläkään.

Yhteistyössä