Neuvoja kaivataan maitoallergisten äidit! (vauva kyseessä)

Dodiin, meillä tilanne selvinnyt nyt sen verran tässä kotona niin, että omien päätelmien voimin olen tullu siihen tulokseen että poikamme 6kk olisi "allerginen" tai ainakin reagoi tohon lasten valmisvelliin sekä puurojauheisiin. Luulin ensin että tulee viljasta, mutta nyt annoin tota peruna-porkkanavelliä ja sama ilmiö tapahtuu -pojan suun ympäristöön ilmestyy punaisia laikkuja.

Puuro sisältää näitä:
Ainekset:
Rasvaton maitojauhe, imellytetty kaurajauho (25%), maissitärkkelys, riisijauho (15%), kasviöljyt (palmu, rapsi), vehnäjauho (4%), mallasuute (ohrasta), maltodekstriini, kivennäisaineet (kalsium, rauta, sinkki, jodi), vitamiinit (A, D, E, C, tiamiini, niasiini, B6, foolihappo, B12, biotiini, pantoteenihappo).

Ja velli näitä:
Ainekset

Vesi, peruna 11,5 %, porkkana 10,5 %, herajauhe, kerma, laktoosi, rasvaton maitojauhe, kasviöljyseos (palmu-, rypsi- ja auringonkukkaöljy), vitamiinit (C-, E-, D-vitamiini, niasiini, tiamiini, foolihappo ja B6-vitamiini), kivennäisaineet (kalsium, rauta, sinkki). Vitaminoitu ja lisätty kivennäisaineita.

Ja nuita kun katsoo niin tulee tosiaan tuo maito mieleeni.

Noh, kysymys kuuluu, mitäs maitotuotteita mä nyt sitten voin tarjota tuolle? Löytyykö tavallisesta kaupasta?

vieras
imetätkö vielä? oletko itse maidottomalla dietillä? kannattaa mennä allergialääkärin vastaanotolle, saatte sieltä paremmat ohjeet ja reseptit sekä kela korvattavuuden (maitoaltistusten jälkeen) apteekin erityiskorvikkeeseen.

niina
No ihan ekaks neuvoisin menemään lääkäriin ja allergiatesteillä selvittämään, että onko kyseessä maitoallergia. Maitoallergia jos on, niin silloinhan on allerginen maitoproteiinille eli mitkään maitotuotteet ei käy. Siksi kehotan lääkäriin, ettet turhaan ala lapselle pitämään dieettiä.
Itse olen antanut Muksun maidottomia puuroja (puolukkainen, luumu-omena-ohrapuuro, kuningatarpuuro), vellejä en ole antanut ollenkaan.
Jos maitoallergia on totta, niin lääkäri kirjoittaa Kelalle lääkärintodistuksen allergiasta ja saatte apteekin korvikkeesta kelakorvauksen. Siihen korvikkeeseen voi sitten tehdä puuroja yms. Erikoiskorviketta käytetään sitten 2 vuotiaaksi asti, jos allergia ei ole mennyt ohi.

Minulla moniallergikkopoika, joka siis myös maidolle allerginen. Suosittelen käymään ALLERGOLOGILLA juttelemassa lapsenne tilanteesta.. Siellä sit kerrotaan miten pitää toimia, mitä välttää, miten kauan jne..Ja mahdolliset ravintolisät ja esim kalsiumin tarve määritetään. Me käydään Itä-Keskuksen lastensairaalassa, Pikkujätissä ja lääkärin nimi on Tiina Tuomela. Suosittelen häntä. (Lappeenrannasta asti me käydään siellä).

Kannattaa hakeutua allergologille. Meillä moniallerginen lapsi, joka allerginen mm. maidolle, perunalle,porkkanalle, soijalle, kotim.viljoille yms. Itse teen soseet ja muut ruoat, korvike apteekista ja viljoina hirssiä, tattaria, amaranttia, riisiä jne. Itse en antaisi nyt noita valmisjuttuja, joissa on paljon noita eri ainesosia, vaan tekisin vellit ja puurot itse ja samoin soseet. Apteekista saa erityiskorvikkeita ilman reseptiä, mutta se tulee pitemmän päälle tosi kalliiksi ja allergia asioissa on syytä olla mukana ammattilainen.

*
laita pikkutippa korviketta/maitoa sis. puuroa lapsen otsalle niin näät tuleeko ihottumaa (n. 10 min sisällä). onko ollut suolisto-oireita ollenkaan vai vaan ainoastaan ihottumaa?
käytä allergiatesteissä, niin saat varmuuden tuosta maidosta ja viljoistakin.

hilla
ja jos vielä imetät joudut jättämään kaiken sellaisen ruuan pois jotka sis.maitoa.Jos et imetä enää voit ensihätään ostaa apteekista soijatuttelia,ainakin 3v sitten sitä sai ilman reseptiä.

Meillä lapsella on tehty allergiatestit (verikoe+prick) kahdesti ja negaa näyttävät, vaikka allergioita on. Kannataa ne tehdä, voi olla että allergiat niillä paljastuu, mutta varmoja ne eivät lapsilla ole. Meillä ei maitoallerginen reagoi maitoon iholla, ainoastaan jos juo sitä.

vieras
Meillä juuri samantapainen allergia oli kyseessä eli missä oli yleensä naudan maitotuotteitteita niin ne aiheuttivat allergiaa. Tarkemmissa tutkimuksissa selvisi, että lehmänmaitoa sisältävissä tuotteissa oli samaa aine-osaa, joka aiheutti allergisen reaktion.

En enää muista, mikä aineosa se oli, mutta sen muistan, että se liittyi juuri nautaeläimeen. Lieneekö sitten siinä jotain allergisoivaa tekijää, joka ainakin meillä tutkittiin ihan laboratoriossa.

Meille kävi hyvin esim. vuohenmaito ja siitä sitten tein juustoa.

Sen jälkeen seurasin aina kaikkia tuotteita, jotka sisälsivät maitotuotteita, niin ne hylkäsin ja tein kaikki ruuat itse. Tämän jalkeen emme syöneet nautaa, vaan porsaanlihaa ja broileria, koska näissä lihoissa ei ole samaa aineosaa, jota on naudanlihassa, joka aiheutti ainakin meidän tapauksessa allergisia oireita.

niina
Nämä allergiajutut on niin monivivahteisia kuin on potilaita ja kertojiakin. Kokeiluja pitää toki tehdä, mutta mitään rajumpaa dieettiä ei kannata aloittaa ominpäin vaan lääkärin ohjeistuksella. Allergiatesteihin kannattaa lapsi viedä ja sitä myöten saa sitten lääkäriltä ohjeet jatkosta.

Olipa fiksua tehdä aloitus ja lähteä sitten muutamiks tunneiks pois ja nyt tulla lueskelemaan kun kumminkaan kukaan ei enää ketjuun vastanneista ole paikalla :ashamed:

no mutta kummiski. Eli imetän vielä, itse en juuri maitotuotteita käytä eikä pojulla oo mitään masuongelmia ollu tms. aiemmin eikä nytkään, ainoastaan tulee tota läiskää. Noita valmispuuroja ja velliä koitin ihan vaan sen takia, että mulla on hätä kädessä täälä kun on soseita maisteltu mutta juuri mikään ei mene, itse tehty kaurapuuro (juu kyllä jauhoin hiutaleet sauvasekottimella) saa oksennusliikettä aikaseks pojalla joten ajattelin meniskö kaupan puuro helpommin ja menihän se, tosin hetken päästä tulikin tuo toinen ongelma :/

Ruuista porkkana tulee myös hetken päästä ylös, kakoo jo syödessä ja sitten hetken päästä lentää laatta. Bataatti menee jotenkuten, ja nyt neuvolasta sanottiin että pitäis jo syödä lihaakin :ashamed: Ja minä oon ihan sekasin että mitä mä teen kun kaiken ruuan kanssa tuntuu olevan niin vaikeeta, siis niin pieniä määriä syö soseita ettei tosikaan :/

Noh, takasin tohon allergiahommaan, tosiaan täytyy maanantaina heti soitella neuvolaan (?) jos sitä kautta pääsee lääkärille ja kokeisiin. Maidon kanssa nyt ei sellasta paniikkia ole kumminkaan kun imetän, mutta kyllähän vähän säikähdin kun ei ole kokemusta näistä että mitä pitää tehdä ja mitä aineksia pitää varoa. Lastenruokaosastolta ei siis paljon mitään kannata ostaa kun niitä hedelmäsoseita siis :snotty: Lähinnä noi puurot ois olleet meidän ostoslistalla koska muut soseet teen itse.

Mä kokeilin lapselle noita kaupan valmisvellejä ja maitoja...siitä pienestä määrästä mitä vauva joi niin naamaan tuli punaisia laikkuja jotka olivat koholla, keskeltä vaaleampia. Itse imetän ja käytän maitotuotteita ja niistä ei ole tullut mitään oireita. Nyt ollaan pikkuhiljaa annettu tavallista maitoa ja jugurttia eikä oireile ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Epi Laattori:
Mä kokeilin lapselle noita kaupan valmisvellejä ja maitoja...siitä pienestä määrästä mitä vauva joi niin naamaan tuli punaisia laikkuja jotka olivat koholla, keskeltä vaaleampia. Itse imetän ja käytän maitotuotteita ja niistä ei ole tullut mitään oireita. Nyt ollaan pikkuhiljaa annettu tavallista maitoa ja jugurttia eikä oireile ollenkaan.
Justiin tuollasta tulee meilläkin :eek:. Toivottavasti olis täälläkin ohimenevää jutskaa. Minusta tuosta vellin maistelusta sitä laikkua tuli enempi ja isommin kuin puurosta, ilmeisesti tosiaan siks että vellissähän sitä maitoo on enempi, ding! :D

Mutta kiitos sinä joka vinkkasit että sellasiakin puuroja on joissa ei tota maitoo oo, kiitos :flower: Täytyy kokeilla sitä että napero saa vähän pöperöä nassuun ja päästäis ees jonkinlaiseen alkuun tässä kiinteiden syömisessä kun tää tuntuu nyt niin helvetin hankalalta |O

vieras
hei! meillä tytöllä on allergiaoireena ruuan oksentaminen. ensin kakoo ja sitten oksentaa kaiken syömänsä pihalle. kyllä minä sinuna veisin nyt jo kunnon lääkärille (allergologille!), enkä luottaisi neuvolaan näissä asioissa. meidän lapsella ei neuvolan mukaan ole mitään ongelmia ja kunnon lääkärille kun päästiin löytyikin astma sekä ruoka-aine allergioita.

yleistäjä
onko lapsellasi sairauskuluvakuutus? jos on, niin suoraan yksityiselle allergialääkärille. neuvola ei tiedä mistään mitään ja sen kautta pitää rukoilla pääsyä allergiatesteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja yleistäjä:
onko lapsellasi sairauskuluvakuutus? jos on, niin suoraan yksityiselle allergialääkärille. neuvola ei tiedä mistään mitään ja sen kautta pitää rukoilla pääsyä allergiatesteihin.
Ei oo vakuutusta mutta ei se rahasta ole kiinni kun lapsen terveydestä kyse. Minulla vaan on hyvät kokemukset meidän kunnan terveydenhuollosta ja ajattelin siksi käyttää sitä hyväkseni, tosin siitähän se on kiinni kuka lääkäri sattuu kohdalle :snotty: Mä nyt maanantaina soitan neuvolaan ja kysyn asiasta ja kahtoo sitten kuin pian sitten tutkimuksiin päästäisiin sitä kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Ei oo vakuutusta mutta ei se rahasta ole kiinni kun lapsen terveydestä kyse. Minulla vaan on hyvät kokemukset meidän kunnan terveydenhuollosta ja ajattelin siksi käyttää sitä hyväkseni, tosin siitähän se on kiinni kuka lääkäri sattuu kohdalle :snotty: Mä nyt maanantaina soitan neuvolaan ja kysyn asiasta ja kahtoo sitten kuin pian sitten tutkimuksiin päästäisiin sitä kautta.
Eikö se kannattaisi sitten hommata ennen tutkimuksia? Muuten voi tulla rajauksia vakuutukseen. Usko pois, minä maksan jo korotettua vakuutussummaa omien allergioideni vuoksi. Yksi vakuutusyhtiö jo kieltäytyi ottamasta minua asiakkaaksi. Siskon allergikkolapsille vakuutus on maksanut itsensä takaisin monikertaisesti, kun sairaalareissut, rasvat ja lääkekulut ovat olleet niin suuret
:attn:

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Eikö se kannattaisi sitten hommata ennen tutkimuksia? Muuten voi tulla rajauksia vakuutukseen. Usko pois, minä maksan jo korotettua vakuutussummaa omien allergioideni vuoksi. Yksi vakuutusyhtiö jo kieltäytyi ottamasta minua asiakkaaksi. Siskon allergikkolapsille vakuutus on maksanut itsensä takaisin monikertaisesti, kun sairaalareissut, rasvat ja lääkekulut ovat olleet niin suuret
:attn:
ei taida vakuutusta enää tulla kun on jo jotakin oireita olemassa.

meillä myös maitoallergikko eka kerran oireili valmispuurolle niin että tuli suun ympäristö punaiseksi.
En sitten käyttänyt mitään valmispuuroja vaan ihan itse keittelin niitä veteen ja mausteeksi sekaan sitten marja/hedelmämössöjä. Imetin yli 1 v ja korvikkeita meillä ei käytetty ollenkaan. ruokajuomana pelkkää vettä jos olin ruoka-aikaan pois lähettyviltä. Alettiin jossakin vaiheessa maistella yosakaurahapatemössöä (en tiedä onko siinä mikä ikärajasuositus, mutta alle 1 v sitä kuitenkin silloin tällöin eli kerta viikkoon tai niillä main oli).
oma ruokavalio ei tuottanut ongelmaa vaikka tuolloin oli vähemmän noita maidottomia jäätelöitä ja joskus teki mieli sellaistakin hyvää.
mitään allergialääkärin tapaamista meillä ei ollut kun ei muuta ongelmaa kuin tuo maidottomuus ja imetin eli ei tarvittu korvikkeille sairasvakuutuskorvauksia.

Kökkönen

Siitä sun ei tartte ainakaan stressata, jos 6kk ikäinen ei juurikaa syö soseita. Itsellä meinasi myös iskeä stressi siitä esikoisen kanssa, mutta hyvin kasvoi pelkällä rintamaidolla käytännössä lähemmäs 10kk ikää kun ei ne soseet vaan maistuneet (itsetehdyt eikä kaupankaan) Ja nykyään kohta 2vee neidillä on kyllä kova ruokahalu, ruoka rupesi maistumaan mainiosti siinä 1vee tienoilla :) Se on tosiaan ihan vielä harjoittelua kun aletaan 6kk iässä maistelemaan..

miepä
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
meillä myös maitoallergikko eka kerran oireili valmispuurolle niin että tuli suun ympäristö punaiseksi.
En sitten käyttänyt mitään valmispuuroja vaan ihan itse keittelin niitä veteen ja mausteeksi sekaan sitten marja/hedelmämössöjä. Imetin yli 1 v ja korvikkeita meillä ei käytetty ollenkaan. ruokajuomana pelkkää vettä jos olin ruoka-aikaan pois lähettyviltä. Alettiin jossakin vaiheessa maistella yosakaurahapatemössöä (en tiedä onko siinä mikä ikärajasuositus, mutta alle 1 v sitä kuitenkin silloin tällöin eli kerta viikkoon tai niillä main oli).
oma ruokavalio ei tuottanut ongelmaa vaikka tuolloin oli vähemmän noita maidottomia jäätelöitä ja joskus teki mieli sellaistakin hyvää.
mitään allergialääkärin tapaamista meillä ei ollut kun ei muuta ongelmaa kuin tuo maidottomuus ja imetin eli ei tarvittu korvikkeille sairasvakuutuskorvauksia.
Suositus on, että apteekin erityiskorviketta käytetään 2-vuotiaaksi asti ja siitä eteenpäin vasta kaupan soija-/riisi-/kaurajuomia. Eli minusta kannattaa kuitenkin sopiva apteekin korvike hankkia lääkärin seurannassa, koska siihen voi sitten tehdä ruokiakin.

Allergisen äiti
Kökköselle vinkikisi että harvassa neuvolassa osataan tarttua allergia-asioihin. Helpompaa on ainakin kerran käyttää lasta yksityisellä lastenlääkärillä ja pyytää lähetettä sitten kunnalliselle puolelle. Aina ei julkisella puolella osata suhtautua ainakaan laajasti allergiseen lapseen. Itselläni on kohta 3v poika jolla sopivia ruoka-aineita n.5. Jos haluat voinen myös kirjautua ja laittaa sulle yksäriä.

Yhteistyössä