Neuvoja kaivataan maitoallergisten äidit! (vauva kyseessä)

Juu, tosiaan tänään kokeiltiin maistella tuota kaupan valmista muksu-puolukkapuuroa, eikä tullu mitään! Siis siinä ei sitä maitoo ole eli enempi varmistui epäilys siitä että olis maitoallergia tai ainakin siihen reagoi. Kiitos taas vastauksistanne!

Ostin myös kaverille kaurajauhoa josta teen puuron pojalle itse jos se uppois paremmin kuin tuo hiutaleista tehty puuro. Nyt vielä katsastan sitä porkkanajuttua, oisko tosiaan sillekkin allerginen?

Voisiko joku tarkalleen kertoa, mitä sielä lääkärissä lapselle sitten tehään, miten ne kahtoo onko allerginen millekin? Ja tosiaan en nyt hysteerisenä aio sinne lääkäriin hyökätä, meillä on kuukauden päästä lääkärineuvola ja mainitsen asiasta ensin siellä. Meillä ei tällä hetkellä onneksi ole juuri merkitystä jos pojulla on maitoallergia, sillä tosiaan imetän vielä ja voidaan maitoa sisältäviä juttuja vältellä vielä, eli lähinnä noita kaupan valmisjuttuja vain. Jatkossahan on sitten enemmän merkitystä kun lapsi alkaa 1v tienoolla syömään jogurtteja, tavallista maitoa ym.

niina
Verikokeista ja/tai ihopistokokeilla näkevät allergian tai sitten jos nuo ei näytä, niin lääkärin valvonnassa altistaminen, jotta hän voi todeta oireet. Veri- ja ihopistokokeista samalla testataan muitakin ruoka-aineita, esim. kala, soija, viljat ja kananmuna. Kananmuna-allergia on monesti käsikädessä maitoallergian kanssa.
Kannattaa kuitenkin hyvissäajoin maistatella kuitenkin apteekin erityiskorviketta ja sen sopivuutta, jotta ei sitten tule yhtäkkiä tenkkapoo eteen kun imetys loppuu. Itsellä on kuitenkin varmempi olo kun kaapissa on hätävaramaitoa, jos vaikka itse joutuis yhtäkkiä jonnekkin pois vauvan tyköä (esim. jalka poikki ja yöksi sairaalaan tms)
Ja tosiaan 2 ikävuoteen asti ohjeistetaan juomaan apteekin erityiskorviketta, ei siis kaupan kaura-, riisi- tai soijajuomia.

niina
ja tässä vielä lista niistä ruoka-aineista, joita sinun on hyvä välttää:

Vältettäviä, maitoproteiinia sisältäviä elintarvikkeita ovat maito ja maitojauheet, hera ja heraproteiini, kaseiini ja kaseinaatit, maitoproteiini, jogurtti, viili, piimä, rahka, jäätelö, kasvisrasvajäätelö, juusto ja juuston-, sekä jogurtinkaltaiset kasvisrasvavalmisteet, voi ja maitoa tai maitoproteiinia sisältävä margariini ja vähälaktoosiset tuotteet. Näiden lisäksi täytyy välttää kaikkia teollisesti valmistettuja elintarvikkeita, joissa on käytetty mainittuja ainesosia.

--> tosin minulle lääkäri sanoi, ettei ihan täysin tarvitse minun alkaa maidottomalle dieetille, koska rintamaidon kautta lapsi ei saa oireita, ainoastaan silloin jos hän itse syö maitoa sis. ravintoa.

Alkuperäinen kirjoittaja miepä:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
meillä myös maitoallergikko eka kerran oireili valmispuurolle niin että tuli suun ympäristö punaiseksi.
En sitten käyttänyt mitään valmispuuroja vaan ihan itse keittelin niitä veteen ja mausteeksi sekaan sitten marja/hedelmämössöjä. Imetin yli 1 v ja korvikkeita meillä ei käytetty ollenkaan. ruokajuomana pelkkää vettä jos olin ruoka-aikaan pois lähettyviltä. Alettiin jossakin vaiheessa maistella yosakaurahapatemössöä (en tiedä onko siinä mikä ikärajasuositus, mutta alle 1 v sitä kuitenkin silloin tällöin eli kerta viikkoon tai niillä main oli).
oma ruokavalio ei tuottanut ongelmaa vaikka tuolloin oli vähemmän noita maidottomia jäätelöitä ja joskus teki mieli sellaistakin hyvää.
mitään allergialääkärin tapaamista meillä ei ollut kun ei muuta ongelmaa kuin tuo maidottomuus ja imetin eli ei tarvittu korvikkeille sairasvakuutuskorvauksia.
Suositus on, että apteekin erityiskorviketta käytetään 2-vuotiaaksi asti ja siitä eteenpäin vasta kaupan soija-/riisi-/kaurajuomia. Eli minusta kannattaa kuitenkin sopiva apteekin korvike hankkia lääkärin seurannassa, koska siihen voi sitten tehdä ruokiakin.
toki jos korvikkeita tarvitaan. minulla luojankiitos ä-maito riitti. jos ei olisi riittänyt niin sitten asia olisi ollut eri.
ja lisään vielä että kun tosiaan ä-maito riitti ja katsottiin että kalkin saanti noin riittävää niin ei lähdetty mihinkään altistuksiin yms

Allergisen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja niina:
--> tosin minulle lääkäri sanoi, ettei ihan täysin tarvitse minun alkaa maidottomalle dieetille, koska rintamaidon kautta lapsi ei saa oireita, ainoastaan silloin jos hän itse syö maitoa sis. ravintoa.
Lapsesi ei reagoi rintamaidon kautta vai sanoiko ettei yleisesti reagoi rintamaidon kautta? Lapset saattavat saada rintamaidon kautta rajujakin reaktioita joten tarkkana pitää olla. Jos diettaa niin sitten pitää iahn oikeasti dietata eikä vähän sinne päin.

niina
Alkuperäinen kirjoittaja Allergisen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja niina:
Lapsesi ei reagoi rintamaidon kautta vai sanoiko ettei yleisesti reagoi rintamaidon kautta? Lapset saattavat saada rintamaidon kautta rajujakin reaktioita joten tarkkana pitää olla. Jos diettaa niin sitten pitää iahn oikeasti dietata eikä vähän sinne päin.
Kuten sanoin, niin minun ei tarvitse alkaa maidottomalle dieetille, koska minun lapsi ei reagoi rintamaidon kautta.
Toki jokainen tilanne on omansa ja sen mukaan mennään eli ei ollut yleistys.

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja yleistäjä:
onko lapsellasi sairauskuluvakuutus? jos on, niin suoraan yksityiselle allergialääkärille. neuvola ei tiedä mistään mitään ja sen kautta pitää rukoilla pääsyä allergiatesteihin.
Ei oo vakuutusta mutta ei se rahasta ole kiinni kun lapsen terveydestä kyse. Minulla vaan on hyvät kokemukset meidän kunnan terveydenhuollosta ja ajattelin siksi käyttää sitä hyväkseni, tosin siitähän se on kiinni kuka lääkäri sattuu kohdalle :snotty: Mä nyt maanantaina soitan neuvolaan ja kysyn asiasta ja kahtoo sitten kuin pian sitten tutkimuksiin päästäisiin sitä kautta.
Eikö se kannattaisi sitten hommata ennen tutkimuksia? Muuten voi tulla rajauksia vakuutukseen. Usko pois, minä maksan jo korotettua vakuutussummaa omien allergioideni vuoksi. Yksi vakuutusyhtiö jo kieltäytyi ottamasta minua asiakkaaksi. Siskon allergikkolapsille vakuutus on maksanut itsensä takaisin monikertaisesti, kun sairaalareissut, rasvat ja lääkekulut ovat olleet niin suuret
:attn:
ei taida vakuutusta enää tulla kun on jo jotakin oireita olemassa.
Jos asiaa ei ole viety eteenpäin ja missään ei ole merkintää oireista, vakuutuksen saa ihan varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Alkuperäinen kirjoittaja yleistäjä:
onko lapsellasi sairauskuluvakuutus? jos on, niin suoraan yksityiselle allergialääkärille. neuvola ei tiedä mistään mitään ja sen kautta pitää rukoilla pääsyä allergiatesteihin.
Ei oo vakuutusta mutta ei se rahasta ole kiinni kun lapsen terveydestä kyse. Minulla vaan on hyvät kokemukset meidän kunnan terveydenhuollosta ja ajattelin siksi käyttää sitä hyväkseni, tosin siitähän se on kiinni kuka lääkäri sattuu kohdalle :snotty: Mä nyt maanantaina soitan neuvolaan ja kysyn asiasta ja kahtoo sitten kuin pian sitten tutkimuksiin päästäisiin sitä kautta.
Eikö se kannattaisi sitten hommata ennen tutkimuksia? Muuten voi tulla rajauksia vakuutukseen. Usko pois, minä maksan jo korotettua vakuutussummaa omien allergioideni vuoksi. Yksi vakuutusyhtiö jo kieltäytyi ottamasta minua asiakkaaksi. Siskon allergikkolapsille vakuutus on maksanut itsensä takaisin monikertaisesti, kun sairaalareissut, rasvat ja lääkekulut ovat olleet niin suuret
:attn:
ei taida vakuutusta enää tulla kun on jo jotakin oireita olemassa.
Jos asiaa ei ole viety eteenpäin ja missään ei ole merkintää oireista, vakuutuksen saa ihan varmasti.
en olisi aivan varma tuosta. Vakuutusyhtiö varmaan vaatii jonkinlaista "terveysselostusta". kannattaa miettiä kannattaako jättää asioita kertomatta.

Kiitos niina tosta listasta :) Sillon tällön syön itse jogurtteja ja juustoja ym. mutta niistä ainakaan ei rintamaidon välityksellä pojalle tule mitään oireita, mutta toki jos alkaa tulemaan niin alan sitten tarkemmaksi. Mutta tietää ainakin mitä ainesosia on syytä tarkkailla kaupassa paketeista ettei pojalle mitään sellasta suoraan tarjoa.

Ja edelleen emme ole ottamassa lapselle vakuutusta enkä näissä asioissa edes alkaisi kusettaa vakuutusyhtiöltä vakuutusta kun oireet kuitenkin on jo olemassa :) Me kyllä voimme mennä yksityiselle ilman vakuutuksiakin, kun kerta esikoisenkin kanssa asioista on selvitty ilman vakuutusta :)

heiiiiii

Eikös teille sovi kutun (on tyttövuohi) maidosta tehty leipäjuusto ja siitä tehdyt jogurtit? Meillä käytetään niitä, vaikka ei olla edes maitoallergisia - kokosin jotain juttuja tuonnekin:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kutunjog.htm

Aurine 79
Meillä kans maitoallergiaa, poika nyt 9kk, todettiin 4kk ikäisenä. Ajattelin vielä lisätä tähän keskusteluun asiaa riisistä, koska sitä ei heti tule ajatelleeksi. Meillä allergiatestissä löytyi nimittäin riisiallergia. Lähes kaikissa valmislasteenruoissa on riisiä jossain muodossa(riisitärkkelys, riisijauho ym), joten tämä allergioita pohtiville vinkiksi. Jos mikään ei auta, kannattaa kokella jättää kaikki nuo riisiä sisältävät tuotteet pois... Jäljelle tosin jää vain muutama valmissose. Mutta kokeilemisen arvoinen jos ei tunnu apua löytyvän vaikka vaihtelee ruokia.

mulla on 3kuukauden ikäinen tyttö ja sillä on nyt maitoallergiaa tai niin lääkäri epäili, nyt mennään sillä apteekin maidolla ja allergiset läiskät hävinny... allergiatesteihin ollaan menossa, mutta sitä ei tiedä viel et milloin niihin pääsee...mietin vain sitä et eihän noita kaupan vellejäkään voi siis antaa, kun eikös niissäkin jotain maitoa ole? et onkos siihen mitää muuta vastaavaa mikä sopis vellin tilalle?

Alkuperäinen kirjoittaja Nooraa-:
mulla on 3kuukauden ikäinen tyttö ja sillä on nyt maitoallergiaa tai niin lääkäri epäili, nyt mennään sillä apteekin maidolla ja allergiset läiskät hävinny... allergiatesteihin ollaan menossa, mutta sitä ei tiedä viel et milloin niihin pääsee...mietin vain sitä et eihän noita kaupan vellejäkään voi siis antaa, kun eikös niissäkin jotain maitoa ole? et onkos siihen mitää muuta vastaavaa mikä sopis vellin tilalle?
kai niihin korvikkeisiin voi itsekin velliä keittää (vaikka käsittääkseni ainakaan kaikki ei keittämistä kestä ) eli ensin veteen "puuro" ja sitten jatketaan korvikkeella velliksi. Mutta ei vellit ole mikään pakollinen kuvio vauvan elämässä. Puuroa voi itse keittää ja alkuun löysempää. toki niitä ei voi tuttipullon kautta syöttää.
minä en ole vellejä pullosta yhdellekään lapselleni koskaan syöttänyt vaan ihan itsetehtyjä puuroja (ja nuorimman kanssa se valmispuurokokeilu joka toi allergian ilmi)

Yhteistyössä