Neuvoja ja kokemuksia: lasten ylipaino ja siihen puuttuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaisla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaisla

Vieras
Eli meillä tytöt 4 ja 6 v ja molemmilla hieman ylipainoa: 4,5v 107 cm ja 19 kg, 6,5 v 118 cm ja 24,5 kg (muistaakseni). Neuvolasta suositeltiin ravitsemusterapeutilla käyntiä. Sinne toki mennään, mutta nyt mietin missä olemme menneet vikaan, vinkkejä saa antaa sekä ruokailurytmin että ruokien ja herkkujen suhteen:

Ruokailut ovat tyypillisesti seuraavanlaiset (otan esimerkiksi tyypillisen vapaapäivän, hoitopäivinä kun syövät pääosin päiväkodissa):

Aamupala noin klo 9 (-10)

- ruis / täysjyvä/ grahamleipä, juustoa, rasvatonta maitoa, kurkkua tai omenaa tms., joskus puuroa ja hilloa

Lounas:
noin klo 13-14

- tyypillisesti jauheliha / tonnikalakastike ja pasta, uunikalaa ja perunaa, kalakeitto, kasvisosekeitto tms.

Välipala
- heikko kohta, tiedän
- usein tarjoan vain leivän / karjalanpiirakan tms. esim. klo 16, ei muuta

Päivällinen
klo 18-19

samantyyppinen kuin lounas

iltapala
- nälän mukaan
- usein leipä, piirakka, joskus puuro tai jugurtti tms.

Herkuista;

- karkkia ei juuri koskaan (lukuun ottamatta joulua yms juhlia)
- roskaruoka; noin kerran kuussa hesen lasten ateria, pitsaa tms.
- keksiä ja pullaa / jäätelöä / mehua suht usein, esim. kun käy vieraita tai kyläillään, lisäksi saunailtoina 1-2 krt viikko saunan jälkeen saavat keksit 2-3 kpl ja pillimehut, keskimäärin varmaan joka toisena päivänä saavat joko keksit tai jäätelöt

Muuten:
syövät paljon kalaa ja kasviksia eli mielestäni aika terveellisesti. Leikkivät ulkona päivittäin ja käyvät jumpassa kerran viikossa, lisäksi uidaan ja pyöräillään yms. Molemmille ruoka maistuu ja syövät suht isoja annoksia. Missä siis vika? Mikähän olisi sopiva kalorimäärä tämänkokoisille lapsille (en siis aio alkaa kaloreita laskemaan muuta kuin siinä mielessä, että saan arvion tämänhetkisestä tilanteesta suhteessa suositeltavaan määrään). Ja voiko lapsilla alkaa noudattamaan hieman vähähiilihydraattisempaa ruokavaliota? Kiitos!

Tietokoneella eivät ole lainkaan ja telkusta katsovat maks lastenohjelmat klo 17-18 (liikkua voitais kyllä enmmän varsinkin kun tytöt rakastavat pyöräilyä yms.)...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Liikuntaa lisää.
Tietokoneella saa olla vain kahtena päivänä viikossa.
ja telkku illalla kiinni.
Koko perheellä ulos ja lenkille,pyöräileen jne.

Kasviksista ei ollu tuossa mitään tietoo. Eli lautasmalli käyttöön ja vähintään puoli kiloa rehuja päivässä lapsille. Välipalaks vaikka omena. Karjalanpiirakassa on neljäkertainen määrä energiaa verrattuna omenaan.

Meidän esikoisemme on ollut ylipainoinen niin, että olemme hänen kanssaan käyneet painokontrolleissa. Lapsilla ei todellakaan lähdetä kaloreita laskemaan (niinkuin sanoitkin) eikä se ravitsemusterapeuttikaan sellaisia mieti. Tavoitteeksi varmaan tulee se, että paino ei nouse yhtään, vaikka pituus kasvaakin (tietyn aikaa tietysti näin).

Meillä oli ihan sama tilanne l. karkkipäivä oli kerran viikossa ja lisäksi saattoivat saada yhtenä iltana viikossa pienet kupit sipsiä. Esikoisemme söi kuitenkin paljon ihan tavallista ruokaa. Hän saattoi ottaa ruoalla kolmekin annosta ja syödä hyvällä ruokahalulla. Huomattavaa on se, että täysin samoilla ruoilla oli pikkusisko alipainoinen (ja hänen kanssaan käytiin painokontrolleissa sen takia). Me teimme esikoisen kanssa sellaisen sopimuksen, että hän syö ruoalla "vain" 2 annosta. Lisäksi vähensimme maidon juomista (joka meillä aina on ollut rasvatonta) yhteen mukilliseen/ ateria. Se tuntui tepsivän yllättän hyvin myös. Pyrimme lisäämään lapsen elämään myös liikuntaa l. kävimme paljon uimassa ja ulkoiltiin liikkuen ja leikkien.

Ensimmäistä kertaa esikoisen ylipainosta huomautettiin 4-vuotiaana ja 6v hän joutui painokontrolliin. 8-vuotiaana hän pääsi normaaliin painokäyriin takaisin ja on tätä nykyä erittäin taitava ja taidoistaan ylpeä jumppatyttö. Hoikka "pajunvarsi" hän ei varmasti koskaan tule olemaan eikä se ole ollut tavoitekaan. Pääasia kuitenkin, ettei painoa ole niin paljon, että siitä tulisi olemaan terveydellistä riskiä (diabetes yms.).

Varsinainen pääruoka on kuitenkin useimmiten kasvista / kalaa, lihaa muutaman kerran / viikko. Karjalanpiirakkaa on kyllä aika usein, täytynee vaihtaa vaikka ruisleipään.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Kasviksista ei ollu tuossa mitään tietoo. Eli lautasmalli käyttöön ja vähintään puoli kiloa rehuja päivässä lapsille. Välipalaks vaikka omena. Karjalanpiirakassa on neljäkertainen määrä energiaa verrattuna omenaan.

Aika paljon hiilihydraattia...puuroa, leipää, piirakkaa. Kyllä lastenkin kohdalla voi (ja kannattaakin, mun mielestä ) kiinnittää huomiota hiilareiden määrään ja laatuun. Jogurtti, onko sokeroitua vai luonnonjugua?

(sanoo hän, joka mussuttaa samalla irtokarkkeja :ashamed: mutta lapsistahan nyt oli kyse eikä aikuisista :D )

Tämä kohta särähti korvaan, me emme edes aikuiset syö keksi juuri koskaan ja jäätelöäkin ehkä kerran 2 vkossa (olipa sekava lause, puhuin itsestäni ja miehestäni):

keskimäärin varmaan joka toisena päivänä saavat joko keksit tai jäätelöt

Mites salaatin osuus ruoasta. Meillä on "PAKKO" syödä myös salaatti/lisuke mitä on ruoan kanssa. Minkä kokoisia aterioita lapsille laitat lautaselle, kun sanoit että suht isoja aterioita. Se myös ratkaisee paljon. Muistathan perusopin, että salaattia puolet lautasesta. Eli kun kokoat ateriaa lautaselle niin muista laittaa salaattia puolet, 1/4 perunaa/pastaa/vihanneksia tms.. jaj 1/4 kastiketta/lihaa/yms..

Mutta tosiaan ihmettelen keksien määrää jos joka toinen pvä niitä syödään. Se voi jo osaltaan pitkässä juoksussa vaikuttaa.

Toisaalta en olisi huolestunut. Siskoani myös neuvolan kautta höykytettiin pienenä kun oli PULLUKKA, mutta pituuskasvun kiihtyessa hänestä tuli oikein solakka. Vihaa muuten vieläkin omia lapsikuviaan :D

Keksejä ja jätskiä kylläkin, varsinkin kesällä on jäätelöä syöty turhankin usein.

Alkuperäinen kirjoittaja Miuski:
Meidän esikoisemme on ollut ylipainoinen niin, että olemme hänen kanssaan käyneet painokontrolleissa. Lapsilla ei todellakaan lähdetä kaloreita laskemaan (niinkuin sanoitkin) eikä se ravitsemusterapeuttikaan sellaisia mieti. Tavoitteeksi varmaan tulee se, että paino ei nouse yhtään, vaikka pituus kasvaakin (tietyn aikaa tietysti näin).

Meillä oli ihan sama tilanne l. karkkipäivä oli kerran viikossa ja lisäksi saattoivat saada yhtenä iltana viikossa pienet kupit sipsiä. Esikoisemme söi kuitenkin paljon ihan tavallista ruokaa. Hän saattoi ottaa ruoalla kolmekin annosta ja syödä hyvällä ruokahalulla. Huomattavaa on se, että täysin samoilla ruoilla oli pikkusisko alipainoinen (ja hänen kanssaan käytiin painokontrolleissa sen takia). Me teimme esikoisen kanssa sellaisen sopimuksen, että hän syö ruoalla "vain" 2 annosta. Lisäksi vähensimme maidon juomista (joka meillä aina on ollut rasvatonta) yhteen mukilliseen/ ateria. Se tuntui tepsivän yllättän hyvin myös. Pyrimme lisäämään lapsen elämään myös liikuntaa l. kävimme paljon uimassa ja ulkoiltiin liikkuen ja leikkien.

Ensimmäistä kertaa esikoisen ylipainosta huomautettiin 4-vuotiaana ja 6v hän joutui painokontrolliin. 8-vuotiaana hän pääsi normaaliin painokäyriin takaisin ja on tätä nykyä erittäin taitava ja taidoistaan ylpeä jumppatyttö. Hoikka "pajunvarsi" hän ei varmasti koskaan tule olemaan eikä se ole ollut tavoitekaan. Pääasia kuitenkin, ettei painoa ole niin paljon, että siitä tulisi olemaan terveydellistä riskiä (diabetes yms.).

No missäköhän olisi vikaa... olisiko mahdollisesti noissa herkuissa joita on keskimäärin joka toinen päivä :o Ja joka toinen päivä on tietysti päiväkodissakin jonkun synttärit ja aika useinhan siellä oikeasti tarjotaan sokerista mehukeittoa, jugurttia yms.

Kyllä mä nyt sinuna jättäisin ne puurohillot veke, herkut kerran viikossa, mehut sokerittomiin, lisää liikuntaa, juuston tilalle vähärasvaista juustoa / kalkkunaa, välipalalle hedelmää/vihannesta eikä aina leipää.

Mun mielestä ihan normaalilta vaikuttaa! Sä et oo tehnyt mitään väärin. Ehkä tytöillä on vaan huono aineenvaihdunta? Mun tyttö taas syö kun hevonen, siis oikeesti voi syödä ihan mitä vaan ja on jollain mittakaavalla alipainoinen. Touhuaa tosi paljon, on aina ollut sellainen ja siis kuluttaa kaiken mitä syö. Kakkaa ja pissaa tosi paljon, mites sun tytöt?

Tohon vaan toteaisin, että lapset ovat erilaisia ja odottele mitä se terapeutti sanoo... Mun mielestä ton ikäiset saakin olla pyöreitä!

Tässä voi olla hyvinkin perää. Mutta olen ajatellut, että koska se on se ainoa herkku (ei karkkeja yms) niin se ei haittaa. Täytyy kiinnittää tähän enemmän huomiota. Mutta jos keskimäärin käymme kerran viikossa kylässä, kerran viikossa käy meillä joku ja se saunailta tähän päälle, niin siitähän se jo tulee....

Alkuperäinen kirjoittaja yonnazzz:
Tämä kohta särähti korvaan, me emme edes aikuiset syö keksi juuri koskaan ja jäätelöäkin ehkä kerran 2 vkossa (olipa sekava lause, puhuin itsestäni ja miehestäni):

keskimäärin varmaan joka toisena päivänä saavat joko keksit tai jäätelöt

Mites salaatin osuus ruoasta. Meillä on "PAKKO" syödä myös salaatti/lisuke mitä on ruoan kanssa. Minkä kokoisia aterioita lapsille laitat lautaselle, kun sanoit että suht isoja aterioita. Se myös ratkaisee paljon. Muistathan perusopin, että salaattia puolet lautasesta. Eli kun kokoat ateriaa lautaselle niin muista laittaa salaattia puolet, 1/4 perunaa/pastaa/vihanneksia tms.. jaj 1/4 kastiketta/lihaa/yms..

Mutta tosiaan ihmettelen keksien määrää jos joka toinen pvä niitä syödään. Se voi jo osaltaan pitkässä juoksussa vaikuttaa.

Toisaalta en olisi huolestunut. Siskoani myös neuvolan kautta höykytettiin pienenä kun oli PULLUKKA, mutta pituuskasvun kiihtyessa hänestä tuli oikein solakka. Vihaa muuten vieläkin omia lapsikuviaan :D

eipä tuossa näyttänyt sinänsä mitään perustavanlaatuisesti pielessä olevan, kiinnittäisin huomion liikuntaan ja vanhemmalle miettisin hänen kanssaan ihan jo jotain liikuntaharrastusta, jotain sellaista, josta olisi kiinnostunut, kannattaa huomioida myös hyötyliikunta, tuleeko teillä kuljettua paljon autolla?
Ruokapuolesta vaihtaisin tuossa tilanteessa välipalan hedelmään/juurespalaan ja tarjoasin myös aterian aluksi salaattia tai juurespalan, kun sitä ihan perusruokaakin voi syödä liikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ssss:
No missäköhän olisi vikaa... olisiko mahdollisesti noissa herkuissa joita on keskimäärin joka toinen päivä :o Ja joka toinen päivä on tietysti päiväkodissakin jonkun synttärit ja aika useinhan siellä oikeasti tarjotaan sokerista mehukeittoa, jugurttia yms.

Kyllä mä nyt sinuna jättäisin ne puurohillot veke, herkut kerran viikossa, mehut sokerittomiin, lisää liikuntaa, juuston tilalle vähärasvaista juustoa / kalkkunaa, välipalalle hedelmää/vihannesta eikä aina leipää.

Mä en yhdellekään lapselle suosittele noita makeutusaineilla makeutettuja tuotteita. Kohtuumäärä tavan sokeria mieluummin.

ap, niin se jäätelö voipi lihottaa enempi ku karkki. Keksitkin voivat lihottaa enempi ku karkki.
Mä en tajua miten voit antaa keksejä ym noin usein ja ihmetellä miksi painoa =/

Alkuperäinen kirjoittaja ssss:

Mä en yhdellekään lapselle suosittele noita makeutusaineilla makeutettuja tuotteita. Kohtuumäärä tavan sokeria mieluummin.

Mitähän tuotteita suosittelin jossa makeutusainetta? En niin mitään.
Tarkoitin: hillon tilalle marjat joita en esim. itse sokeroi ja hyvinpä alas menevät.

Hillo+tavallinen viili on usein parempi vaihtoehto kuin sokeroitu jugurtti.

Mehua voi juoda vaikkei siinä sokeria/mak.aineita olisi.
Eipä lapset mehuun tottuisi jos saisivat sitä makeuttamatonta litkua, siihen makeaanhan he tottuvat enkä tajua miksi ihmeessä lapsille pitää juottaa sokerisia tai mak.aine litkuja. En minäkään niitä juo!

En vaan tajua miksi pitää olla joka päivä mehua, monilla on...
Kohtuumäärä mak.ainettakaan ei ole pahasta eikä sokeria, mutta molempia vedetään liikaa ja molemmissa haittansa!

No näinhän se taitaa olla. (Olen ehkä pelännyt liikaa sitä karkkia ja ollut liian huoleton keksien suhteen: selitin yllä miksi tähän on tultu (kyläilyt puolin ja toisin) ja mietin: ettekö muut kyläile / kutsu vieraita? Vai kiellättekö tällöin lapsiltanne herkut?) Kiitos asiallisista vastauksista!

Alkuperäinen kirjoittaja häääh:
ap, niin se jäätelö voipi lihottaa enempi ku karkki. Keksitkin voivat lihottaa enempi ku karkki.

Mä olen sitä mieltä, ettei ei se yksi tai kaksi keksiä päivässä lasta tai aikusistakaan maalta merelle vie. Kyllä kyseessä on suuremmat linjat. Ruoka-annokset kohtuullisiksi, maltilla sokeria eikä liikaa juotavaa (joka venyttää vatsalaukkua turhaan). Reilusti ulkoiluja ja liikunnallisia leikkejä. Kyllä se siitä =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No näinhän se taitaa olla. (Olen ehkä pelännyt liikaa sitä karkkia ja ollut liian huoleton keksien suhteen: selitin yllä miksi tähän on tultu (kyläilyt puolin ja toisin) ja mietin: ettekö muut kyläile / kutsu vieraita? Vai kiellättekö tällöin lapsiltanne herkut?) Kiitos asiallisista vastauksista!

Alkuperäinen kirjoittaja häääh:

Ei kielletä kyläilyjä muttei kylässä todellakaan vedetä aina makeaa... eikä me kyläillä jatkuvasti

Mä olen sitä mieltä, ettei ei se yksi tai kaksi keksiä päivässä lasta tai aikusistakaan maalta merelle vie. Kyllä kyseessä on suuremmat linjat. Ruoka-annokset kohtuullisiksi, maltilla sokeria eikä liikaa juotavaa (joka venyttää vatsalaukkua turhaan). Reilusti ulkoiluja ja liikunnallisia leikkejä. Kyllä se siitä =)

Eipä se näköjään siitä.
Onko nyt vaikea ymmärtää että ihan oikeasti se 2 keksiä voi lihottaa :headwall:

Ja jos on ylipainoa.... mitä voimme päätellä??? Keksit yms ovat vieneet maalta merelle ja kannattas vielä kun voi, vähentää keksipäivien määrää. Tuskinpa on haittaakaan siitä

Yhteistyössä