1,5 v todella pienikokoinen ja syö miniannoksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoli

Vieras
Painoa on 9,3 kg ja pituutta 78 cm eli aika pieni/ siro/ hoikka. Tuntuu, että muiden saman ikäiset syövät jättiannoksia. Meillä lapsi on syönyt hyvin jos syö esim. Kaksi lihapullaa, kaksi suht pientä perunaa ja porkkanaraastetta. Tänään aamupalalla söi 1/3 paahtoleipää, noin 0,5 dl rahkaa ja siivun juustoa. Mikä on aika keskiverto aamupala. Puuroa ei ole koskaan syönyt vaan yleensä yökkää kun laittaa ensimmäisen lusikallisen suuhun.

On koitettu tarjota monipuolisesti kaikkea ja aina uuden ruuan kanssa jotain minkä tiedän melkovarmasti maistuvan hyvin. Usein käy niin, että söisi vain vihannekset tai marjat ja niitä kinuaa lisää eikä juurikaan koske muuhun ruokaan. Varsinkin jos on kurkkua tai paprikaa niin ei sitten muuta söisikään. Esim. Aamulla kun oli mustikoita rahkan kanssa sekotin mustikat hyvin rahkaan niin söi rahkaakin, jos olisin jättänyt mustikat päälle olisi popsinut pelkät mustikat.

Millä ihmeellä tuota saisi vähän lihotettua kun tuntuu, että kylkiluut paistaa läpi ja jalat ovat pelkät tikut?

Onko öljylisä käytössä? Kasvaako lapsi kuitenkin omalla käyrällään? Tosi pienikokoinen on mutta oletteko te vanhemmatkin lyhyitä ja siroja?
Koittaisin tarjota tuhteja ruokia. Lasagnea, kermakastikkeita jne. Kasvikset on hyviä että maistuu mutta energiaa on aika vähän, ne ehkä sitten vasta kun on lämmintä ruokaa syönyt.

Öljyä olen koittanut antaa aina lusikalla ja laittaa ruokaan vähän ylimääräistä. Tuntuu kyllä hassulta tämä öljyn kanssa lutaaminen kun sitten muuten pitää kaiken olla mahdollisimman vähärasvaista ja suolatonta. Juu tiedetään, että öljyssä on parempaa rasvaa kuin kevytmaidossa. Mutta sitä kevytmaitoa (eikä rasvatonta)
on varmaan kaikille minun ikäluokan lapsille juotettu ja hengissä ollaan.

Ei olla miehen kanssa mitään erityisen pienikokoisia joskaan ei isojakaan. Minä 160 cm ja 50 kg ja mies 169 cm ja hänen painostaan ei tietoa, ehkä noin 80 kg eli ei mikään ruippana.

Mä laitan meidän 5v:llekin edelleen rypsiöljyä aamupuuroon ja lämpimiin aterioihin, on tosi hoikka vaikka syö paljon. Aivot tarvii rasvaa sanoi meidän neuvolantäti kun esikoinen oli vauva, joten sitä noudatan. :D
Aika lyhyitä ootte kuitenkin miehesi kanssa, joten voi olla ettei teidän lapsestakaan kovin kookasta tule. Toki ravintoa pitäisi saada.

Onko teillä säännöllinen ruokarytmi ja 5 ateriaa päivässä? Syökö lapsi mielellään sen minkä syö?

ÄIhan kohtalaisilta määriltähän nuo kuulostaa. Lapsi itse päättää minkä verran syö, sinä voit vaikuttaa ruuan laatuun ja energiatiheyteen. Lapsen energiantarve vaihtelee kasvuvaiheen mukaan, välillä ne syö enemmän ja välillä vähemmän, ei siitä kannata liiaksi murehtia jos lapsi kasvaa normaalieajoissa kuitenkin ja on virkeä ja touhukas.
Laita salaattiin(tai niiden kurkun ja paprikan päälle) oliiviöljylastike, tarjoa pähkinöitä välipalalla jne. Avokado on yks meidän lasten lemppari, sekin sisältää paljon rasvaa. Voit myös lisätä lapsen ruokaan tilkan öljyä jne.

Eikä lasten ruoan todellakaan tarvi olla vähärasvaista, päinvastoin lapset trvii runsaasti energiaa kasvuun. Mutta rasvojen laatuun pitää tietysti kiinnittä huomiota.

On säännöllinen ateriarytmi ja lapsi syö hyvällä ruokahalulla ja ripeästi sen mitä syö. Jos koittaa vielä syöttää tämän jälkeen niin pulauttaa tai kaivaa ruuat ruokalapulle.

Kermaruokia ei olla kamalasti harrastettu. Onko jollain jotain hyviä lihotusruoka vinkkejä :)

Ei lihotuksia ja ei kermoja ym.. Verisuoniterveyden perusta muodostuu varhaislapsuudessa. Kannattaako lapsen ruokasuhdetta ja nalantunnetta ja luontaista energian saantelya alkaa pilaamaan, jos laaketieteellisessa mielessa ei ole ongelmaa ja lapsi kuitenkin syo monipuolisesti? Ei siroista lapsista kasva sairaita aikuisia, mutta aika helposti saa liialla puuttumisella erinaisia henkisen puolen haittoja aikaan.

Ja oljylisa, jos sita siksi haluaa sanoa (normaalia ruoanlaittoa yleensa) on aivoja ja muuta terveytta varten. Kasvirasvaa ei voi elainrasvalla korvata eika yksinkertaisesti tydyttymattomalla rasvalla kuten oliivioljylla, manteleilla ja avokadolla, jotka muuten toki terveellisia.

Vierass: juu en ole missään vaiheessa istuttanut pitkään syömässä tai muutenkaan liikaa tuputtanut jos ei syö.

Tänään mietin tuota syömistä ja näinhän se tosiaan menee/ meni tänäänkin kaikissa ruokailuissa: lapsi syö innokkaana ja ripeästi sen minkä syö ja lopettaa ilmeisesti kun vatsa on täynnä. Katsoo välillä minua ja sanoo hyvee tai nam nam ja lapaa ruokaa suuhun innokkaana. Sitten kun riittää niin ei tosiaan syö enempää kysyn yleensä tässä vaiheessa "otatko vielä ja näytän ruokaa tai maitoa" jolloin lapsi vain huitaisee kädellä ja haluaa lattialle.

Sama on meillä. Syö pieniä annoksia. Saa syödä niin paljon kuin jaksaa mutta ei vaan syö paljoa.

Tänäänkin meni iltapalalla pari lusikallista rahkaa, pari pientä kiivin palasta ja muutama pieni pala leipää.

Selän puoleltakin voi laskea kylkiluut ja vauvanpyöreys on hävinnyt kokonaan. Itsekin olin lapsena hyvin hoikka et liekö jotain peruja..

Aloin miettimaan lapsuudessa tuntemiani laihimpia lapsia. Kaikki, ketka edelleen tiedan, ovat hoikkia vielakin, mika ei enaa ole tassa iassa mikaan selvio. Eivat varmaan ole kovin tyytymattomia..

Yhteistyössä