Neuvoja imetykseen

Nyt tarvitsisin jotain kikka kolmosia äkkiä avuksi imetykseen.
Meillä neiti on 2 viikkoinen ja ei tunnu hälle riittävän tuo oma maito. Parina iltana ollaan kokeiltu antaa lisämaitoa ja uppoaa ihan täyttä häkää noin parin tunnin imetyksen jälkeen.

Esikon kanssa sentään maitoa riitti 3 kuukautta ennenkuin piti antaa lisää. Silloin oli kunnon suihku ja jouduin välillä pumppaamaankin ylimääräistä pois. Nyt imetys kestää sen 1-3 tuntia ja silti neiti haluaa syödä jo noin 30-45 minuutin jälkeen uudestaan. Eli ei siis ilmeisesti saa tarpeeksi maitoa? Lisäksi esikon kanssa piti jokaisen imetyksen yhteydessä vaihtaa niitä suojia liiveihin, mutta nyt voit ihan hyvin pitää vaikka koko päivän samoja...

Imetysteetä olen juonut koko ajan, joten siitä ei ilmeisesti ole mitään apua tähän... Pumppailemaan aloin eilen, mutta ei ainakaan vielä tule muutamaa milliä enempää. Kaljaa en pysty juomaan vaikka mikä olisi...
Eli mitä kikkoja niitä olikaan lisätä sitä maidontuotantoa?

Enkä aio tuntea huonoa omatuntoa tuosta korvikkeen annosta, joten siitä kritisoinnin voi jättää kokonaan pois! Ja jos ei mikään neuvo tehoa, niin joudun vaihtamaan korvikkeeseen. Mielummin sitä kuin se, että neiti on koko ajan nälissään ja huutaa kurkku suorana! Esikkokin alkaa varmasti jossain vaiheessa kärsiä tästä, kun äiti on koko ajan tissi vauvan suussa...
 
En mä kyllä muuta keksi kun sen, että ei anna sitä lisämaitoa eikä tuttia, kun ne vie niitä imuhaluja pois vauvalta. Tärkeää olisi, että vauva saisi imeä rintaa niin paljon kun haluaa, koska silloin rinnasta "tilataan" sitä maitoa ja sitä alkaa tulla. Jotkut vauvat vaan syö ekat kuukaudet ihan koko ajan.
 
vieras
Kiinnitä vielä huomiota omaa ruokavalioon ja juomiseen. Juo useita litroja vettä päivässä.
Maitoa voi myös heruttaa pumppaamalla vaikkei pumpulle mitää irtoakkaan. Pesimistä vaan vauvan kanssa. Projekti viikoksi päälle niin uskon, että maidon tulo paranee.
 
yks
hyvä kikka on antaa lapsen imeä rintaa niin paljon kuin se haluaa. Näitä ns tiheän imun kausia voi tulla moniakin ja vaikka yhtäsoittoa, lapsi tilaa lisää maitoa. Jos et kykene imettämään, siirry pulloruokintaan. Muista että juot ja syöt riittävästi ja jätä kotityöt miehelle. Kysy isovanhempia, kummeja ja kavereitasi pitämään seuraa isommalle lapselle. Keskity sinä vauvaan, se vauva-aika on kuitnekin niin lyhyt. Paljon iloa ja onnea uudesta perheenjäsenestä!
 
vieras
onko vauvala okea imuote (pusukalamainen)? tiheän imun kausia voi olla tosi paljon, meillä vauva lähes roikkui tississä ekat 3 kk...imetin vaan tosi usein, söi tosin n. 10 min kerralla mutta saattoi tunnin sisään syödä kolmekin kertaa...yleensä kyllä lapsentahtisessa imetyksessä maito riittää, on äärimmäisen harvinaista että maitoa ei tulisi tarpeeksi JOS lapsi saa imeä niin paljon kuin haluaa.

Mä tarkistaisin sen imemisotteen ja kutittelisin vaikka niskasta jos meinaa laiskasti imeä


 
Pitäisi olla oikea ote, ainakin mun mielestä...

Täytyy vain yrittää näillä neuvoilla ja toivoa, että homma luonnistuisi edes sen pari kuukautta. Enkä tosiaan ala ottaa mitään stressiä hommasta. Jos ei toimi, niin sitten ei toimi. Olisi kuitenkin ihan kiva edes sen pari kuukautta saada annettua maitoa omasta tavarasta :)

Kiitti kaikille avusta! :heart:
 
Mamma -82
Eiköhän 2 viikkoisen vauvan kuulukin viettää paljon aikaa rinnalla? Ja myös tunteja ??? Anna esim 20 min ekasta rinnasta ja sen jälkeen vaihdat toiselle rinnalle. Jatka niin monta kertaa, että vauva on tyytyväinen. Ei meillä ainakaan kukaan ole tuon ikäisenä ollut kolmea tuntia automaattisesti imetyksen jälkeen ollut tyytyväisenä.

Jos olet imettänyt tuntikaupalla kolemmista rinnoista, eikä vauva vieläkään ole tyytyväinen, sitten vasta pullosta!!!

Mitä tiheämmin nyt imetät, sitä paremmin maitoa lähtee tulemaan. Onnea yritykseen. Muista myös juoda hyvin ja syödä!
 
Hisu
Mulla alkoi homma toimia, kun annoin AINA rintaa ensin kun vauva pyysi ruokaa... siis vaikka väliä olisi ollut vaan puoli tuntia ja tissit tuntui tyhjiltä. Aina sieltä jotain tuli. Sitten jos tuntui vielä nälkä olevan niin Nannia päälle, varsinkin iltaa myöten. Mä hörpin iltaisin alkoholitonta olutta ja se auttoi paljon, en tiedä mikä olisi vastaava jos et olutta saa alas. Yöllä kannattaa imettää, se lisää maidontuotantoa kaikkein eniten. Ja juo paljon!
 

Yhteistyössä