olenko huono jos lopetan imetyksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaapeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaapeee

Vieras
Vauva on vasta. 1,5 viikkoa vanha ja imetys on takkuillut alusta asti, synnärillä piti antaa heti pullosta, kun ei muka oma maito riittänyt. No, maito nousikin vasta 4.päivänä. Olen osittain imettänyt ja antanut pullosta, tosin pullo on nyt jäänyt pois pari päivää sitten.. Kun otan vauvan tissille, hän imee muutaman minuutin ja on unessa. Nostan pois rinnalta, heti herää ja on huutamassa nälkäänsä. Näin jatkuu koko päivä. Herätän, nostan pystyyn, niin silti, vauvan silmät painuu kiinni. Maitoa kyllä mielestäni tulee.

Syntyessään vauva painoi 3445g, paino tippui 3160g ja nyt paino oli 3340g. Pari pvää oltu pelkästään tissillä, ja ennen imetystä paino on 3340g ja imetyksen jälkeen 3344g.. Vaaka on neuvolasta lainassa, mutta se on ihan paska ja näyttää eri lukuja kun vauvan punnitsee.. Olen melko uupunut tähän imetykseen, miten saan sujumaan? Olen miettinyt jos lopetan imetyksen ja annan vaan pulloa, niin paljon helpompaa. Itsekin turhaudun kun 2h kestävän imee, nukahtaa, herää, huutaa -session jälkeen vauva voisi vetäistä pullosta 50ml korviketta. Kovasti tahtoisin imettää :( nyt neuvoja!

Älä ihmeessä vielä luovuta. Muutama viikko menee, ennen kuin sinulta ja vauvalta alkaa imetys sujumaan. Vauva todennäköisesti syö samalla kuin nukkuu. Alussahan vauvan kanssa olo on juuri sitä, että se on todella paljon tissillä. Omasta imetyksestäni on jo hieman aikaa, eli neuvoja en oikein osaa antaa, vain tsemppiä imetyksen jatkamiseen. Muistan että imettämisen alku oli kivuliasta ja vauva oli kokoajan tissillä. Pikkuhiljaa se kuitenkin helpottaa ja vauva oppii syömään isompia annoksia kerralla. Lopulta kuitenkin imettämisellä pääsee paljon helpommalla, kuin korvikkeiden kanssa. Itse löysin apua imetysongelmiini täältä. Harvoin imetyksen aloittaminen on ongelmatonta. Jos vauvan paino kuitenkin hiljalleen nousee, maitoa tulee riittävästi, vaikka itsestä ei siltä tuntuisi. Muistan itse pitäneeni pitkiä imetysmaratoneja olohuoneen sohvalla telkkua katsellen.
http://www.imetys.fi/

• Tykkää
Reactions: Empuuu
Tuota se alussa on, ei se tarkoita ettei maito riittäisi vaan se tarkoittaa sitä, että lapsi tilaa sitä riittämään jatkossakin. Jos et jaksa niin et jaksa, itsehän sen päätöksen teet, mutta aika paljon helpommaksi ja halvemmaksi tuo imetys kyllä tulee. Ja onhan se äidinmaito ravitsemuksellisesti ja muutenkin parempi vauvalle kuin korvike. Jos ei muuta estettä kuin vauvassa kiinniolemisen tunne niin lohdutan sillä, ettei sitä montaa viikkoa kestä. Pulloa kannattaa pitää rinnalla että vauva oppii siihenkin, niin helpottaa vielä enemmän sun mahdollista ahdistusta :)

Luulin sun tuskailleen 1,5 kuukautta asian kanssa, kunnes tajusin että puhut vasta alle kahdesta viikosta. Vähän nyt hei nainen sitä luonteenlujuutta ja kärsivällisyyttä kehiin. Lopeta kellon kyttääminen ja pidä vauvaa rinnalla niin paljon kuin pystyt. Itse en myöskään vahtaisi vaakaa koko ajan vaan tarkkailisin vauvan yleistilaa, mutta tätä vinkkiä en tietystikään kehtaa ääneen suositella, koska neuvola voi olla eri mieltä. Anna ajan kulua ja muista, että imetys ei alussa ole varmaan kellään vaivatonta. Suoraan sanottuna se on alussa mitä viheliäisintä hommaa, mutta alun vaivat palkitaan kyllä jatkossa.

Kyllä tuossa alussa kannattaa vain olla sitkeä. Itsellä poika teki samaa ekat viikot. KÄytännöllisesti asui tissillä. Monta kertaa olin luovuttamassa, mutta jostakin sen innon sai. Ehkä se, että ensimmäisen kanssa meni koko imetys plörinäksi itsestä riippumattomien seikkojen vuoksi, halusi sitten kahta kauheammin tokan kanssa onnistua. Ota rennosti, linnoittaudu sohvankulmaan hyvän kirjan, leffan tms kanssa. Juomista ja syömistä kädenulottuville ja syöttele. Hiljalleen vauva oppii syömään enemmän lyhyemmässä ajassa ja syöttöaika lyhenee.

Anna hyvä ihminen korviketta lisäksi, jos vauvan paino nousee syötön aikana vain 4g. Ei todellakaan saa tarpeeksi maitoa!
Tiedän miten turhauttavaa tuo on, itsellä on keskosina syntyneet kaksoset (nyt ovat jo kohta 2v) ja he olivat kuten sinun vauvasi, eivät kertakaikkiaan jaksaneet imeä vaan nukahtivat aina. Sairaalaanhan me jouduttiin takaisin ja siellä "pakkosyötettiin" vauvoja. Kovaa hommaa se oli kun yksi ruokailu kesti vähintään tunnin verran ja koko ajan piti herätellä vauvaa, jalkapohjista painella ym. Pahimillaan syötettiin 2 tunnin välein. Mutta kun viimein saatiin painot nousuun niin vauvatkin reipastuivat ja jaksoivat syödä.

Vaaka näyttää kymmeninä grammoina painon. Olen merkinnyt sen tohon väärin! Mutta viikonlopun aikana vauvan paino on noussut 70g, syötön jälkeen 40g. Pelkällä tissillä menty, riittääkö maito siis?

Meillä nousi ekoilla syöttöpunnituksilla juurikin noin 50g jonkun vartin imemisen jälkeen ja neuvolassa oltiin ihan tyytyväisiä, sen verran jaksoi alkuun imeä. Meilläkin annettiin lisäksi pumpattua maitoa pullosta. Ei siinä kauaa mennyt kun annettiin pumpattua vaan iltaisin ja lopulta mentiin vaan imetyksellä. Vähän ehkä turhankin hitaasti lopettelin pullosta antamista kun pelotti ettei pienipainoisena syntynyt vauva jaksa imeä tarpeeksi ravintoa. Hyvin kuitenkin pärjättiin.

Itse säästyin noilta tiheän imemisen kausilta (=vauva nostattaa maitoa) koska pumppasin ekat pari kuukautta myös tiheästi jolloin maitoa tuli melkein liikaa. Joskus neljän kuukauden kohdalla maitoa sitten oli monta litraa pakkasessa ja viitsin pumpata enää kerran päivässä, joskus kaksi. Nykyään pumppaan ehkä pari kertaa viikossa ja 6,5kk lapsi tissillä alle 10 kertaa päivässä vaihtelevasti, syö myös 5 ateriaa päivässä.

Toi imetys voi alkuun tuntua rankalta mutta se oikeasti helpottaa kuukaudessa parissa. Itsellä meinas vielä loppua maidon tulo 2kk kohdalla kokonaan mutta sain nostettua taas maidon määrän sopivaksi muutamassa päivässä. Nykyään harmittaa kun joutuu lämmittää ja ostaa ruokaa, on se tissille nostaminen niin helppoa..

Yhteistyössä