Neuropaattinen kipu/masennus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kipuilija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kipuilija"

Vieras
Kärsin pitkittyneestä kivusta ja siitä aiheutunut tykyvyttömyys ym elämänmuutokset aiheuttivat minulle masennusta.
Lääkäri kirjoitti minulle Cymbalta nimistä lääkettä,joka auttaisi molempiin.
Luin lääkkeestä ja järkytyin suuresti sen saamasta negatiivisesta palautteesta.
Viekö kaikki mielialalääkkeet seksihalut?Vaikka meillä on harvemmin nykyään
seksiä,mutta se on silti mahtavaa kun sitä on-tätä tunnetta en halua menettää!!
Onko kenelläkään kokemusta kyseisetä lääkkeestä,itselleni kaikki mielialalääkkeet
ovat aivan uusi tuttavuus.
Tällä hetkellä olenkin ehdoton ei kannalla luettuani Cymbaltasta.

Masennukseen on monia eri välittäjäaineisiin vaikuttavia lääkkeitä. Jos Cymbalta arveluttaa, pyydä jotain muuta. Mahdollisisita haittavaikutuksista kannattaa ehdottomasti jutella hoitavan lääkärin kanssa. Sopiva lääke kyllä löytyy!

Kivun ja mielen yhteyksiä on tutkittu paljon. Onko sinulla jokin vamma jonka seurauksena sinulle on jäänyt neuropaattinen kipu vai liittyykö esim.diabeetekseen?

Lapsellani oli paha neuropaattinen kiputila joka kesti noin puolivuotta. Kaikia kipulääkkeitä kokeiltiin, kovimmat morfiinit olivat käytössä ja jopa selkäydinpuudutusta harkittiin. Lapseni söi myös Cymbaltaa jonka uskon auttaneen jonkin verran (seksihaluihin en tietenkään osaa ottaa kantaa). Mitään sivuoireita ei huomattu, mutta ne varmaan jäivätkin toissijaisiksi kipujen kanssa. Tyttöni söi hevoslastillisa Lyricaa josta myös oli hieman apua. Samoin meni oxynormia ja Tramalia (jota muuten ei voi syödä Cymbaltan kanssa).

Yksi kuitenkin tehokkaimmista avuista oli kapsaisiinilaastari. Kannattaa tutustua asiaan mikäli kipusi on sen tyyppinen, että sitä voisi laastarilla hoitaa. Kysymyksessä on chilistä eristetty polttava osa jota on reilusti laastarissa. Se väliaikaisesti "tappaa" hermot alueelta ja vie kivun mennessään. Vaikutus voi olla jopa kolme kuukautta. Laastarin asentaa iana lääkäri ja lapsenikin sai samalla suoraan morfiinia suoneen, niin polttava laastari on. Laastari ei kuitenkaan sisällä lääkeaineita ja moni on pystynyt vähentämään kamalien kipulääkkeitten käyttöä laastarin avulla. Kannattaa ottaa selvää.

Stemppiä sinulle.

Kiitos äide!
MInulla on siis leikattu selkä kaksi kertaa(kookkaat välilevytyrät ja samasta nikamavälistä).
Nyt on sitten alaselässä rappeumaa ja leikatun välin ympärillä nikamat lysähtäneet yhteen,hermosärkyä/pinnettä ym..
Jalassa/lonkassa myös iskias kipua ja ajoittain pahaakin tunnottomuutta.
Kaikenlaisia lääkkeitä onkin kokeiltu myös joitain laastareita,taisi olla norspan.
Nyt selkä kuvattiin kesällä uudelleen ja sain kuulla uudesta leikkauksesta luudutus/jäykistysleikkaus
kunhan arpikudos edellisen leikkauksen jäljiltä pienenee.

Onhan se selvää että netistä löytyy ennenkaikkea negattiivista palautetta, tyytyväiset käyttäjät harvoin tulevat foorumeille mainostamaan itseään.
Kaikki lääkkeet ei sovi kaikille, mutta jos tuo ei sovi sulle niin sitten lopetat sen ja koitat seuraavaksi vaikka sitä triptyliä.
Mutta jos oot jo etukäteen päättäny että joku lääke on kauhea eikä varmasti sovi sulle niin ei se kyllä sitten sovikaan ka saat varmasti kaikki listatut aivuvaikutukset.

Hanakalalta kuulostaa kipusi. Kannattaa kuitenkin kysyä vaikka lääkäriltä tuosta kapsaisiini-laastarista se on nimittäin täysin eri juttu kuin esimerkiksi Norspan-laastari. Olen huomannut että monet vähättelevät ja ihmettelevät sitä kun eivät tiedä mistä siinä on kysymys.
No, mutta joka tapauksessa toivottavasti löydät apua kipuihisi. Ei oikein pirullisempaa kipua ole olemassa kuin hermosärky. Ja tosiaan, mikä sopii toiselle ei välttämättä toimi toisella. Tytölleni ei taas triptyyli sopinut virtsaamisvaivojen vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äide;27066887:
Hanakalalta kuulostaa kipusi. Kannattaa kuitenkin kysyä vaikka lääkäriltä tuosta kapsaisiini-laastarista se on nimittäin täysin eri juttu kuin esimerkiksi Norspan-laastari. Olen huomannut että monet vähättelevät ja ihmettelevät sitä kun eivät tiedä mistä siinä on kysymys.
No, mutta joka tapauksessa toivottavasti löydät apua kipuihisi. Ei oikein pirullisempaa kipua ole olemassa kuin hermosärky. Ja tosiaan, mikä sopii toiselle ei välttämättä toimi toisella. Tytölleni ei taas triptyyli sopinut virtsaamisvaivojen vuoksi.

Siis hankalalta kuulostaa ( kauheeta mitä kirjotusvireitä).. :(

Hei taas äide!

Kiitokset viestistäsi...
Kyllä tämä kipuilu onkin hankalaa ja niin ikävän kokonaisvaltaista kun vaikuttaa liikkumiseenkin.
Kyllä kaikki keinot ovat tervetulleita =)
Ärsyttää vaan toiset lääkärit kun määräävät väen vängällä lääkettä mitä on jo kokeiltu ja huonoksi havaittu
joko tehottomuuden tai sivuvaikutusten takia..
Haluan muutenkin olla erittäin tarkka mitä lääkkeitä suustani alas laitan..

[QUOTE="jeps";27063435]Minulla toimii Triptyl, sitä voin suositella. Cymbalta ei sopinut itselleni ollenkaan, ei toivottua vaikutusta, ainoastaan jumalaton hikoilu..[/QUOTE]

Mulla ois toi Triptyl-resepti vatsavaivoihin, en ole lunastanut yhtään...oletko huomannut selkeitä sivuoireita?

Yhteistyössä