Neulojat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mimi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mimi"

Vieras
Mulla on kämmekkäiden ohje tavallisesta langasta (40 aloitussilmukkaa). Kuinka paljon isommat täytyy tehdä jos teen kämmekkäät huovutettavasta langasta? Onko kellään ohjetta huovutettaviin kämmekkäisiin?

[QUOTE="mimi";22085668]Mulla on kämmekkäiden ohje tavallisesta langasta (40 aloitussilmukkaa). Kuinka paljon isommat täytyy tehdä jos teen kämmekkäät huovutettavasta langasta? Onko kellään ohjetta huovutettaviin kämmekkäisiin?[/QUOTE]

Miten et mitenkähän ne toimivat, siis käytännössä, ite tein huovutetut lapaset ja musta ne on jäykät.. kato löydätkö huovutettavien lapasten ohjetta ja teet siitä kämmekkäiden ohjeen

[QUOTE="Kaisa";22085774]Miten et mitenkähän ne toimivat, siis käytännössä, ite tein huovutetut lapaset ja musta ne on jäykät.. kato löydätkö huovutettavien lapasten ohjetta ja teet siitä kämmekkäiden ohjeen[/QUOTE]

ok, mä vaan ajattelin kö tuota huopuvaa lankaa on aika paljon mut ei riittävästi mihinkään "isompaan". mutta kiitti vinkistä, josko tekisinkin sit ihan tavislangasta ne kämmekkäät ja survon sen huopasen johonkin muualle =)

Itse tein lapaset & pipon k.o. huovutettavasta langasta. Puikot olivat muistaakseni kokoa 5, ja lapasissa muistaakseni 15 silmukkaa puikolla (noin...). Huovutin KÄSIN niin kauan Marseille -saippualla että olivat sopivat. Jäivät pehmeiksi ja sopivan taipuisiksi. Koneessa en koskaan huovuta, kerran sain aikaiseksi nuken pipon vaikka takapuoli olisi mahtunut valmiiseen pipoon ennen huovutusta :) Myös lopputulos on pehmoisampi ja voi käyttää pienempiä puikkoja kun huovuttaa käsin.

minkä väristä sul se huopuva on.. mä tein viimetalvena meidän 2v:lle ruskeasta + oransista lakin. Eli neuloin neliskanttisen lakin ja sen sit huovutin, tein keskikohdan (siis sen joka tulee päälaelle) vähän leveämmäksi ni sain samalla lakkiin "korvat" joiden ympärille punoin narun. En kyl muista yhtään et paljonko laiton silmukoita, ku ekasta tuli ihan liian pieni ja toinen oli vasta sopiva.
Jos sul on erivärisiä "jämä" lankoja ni saat niistä oivan vauvalahjan ku kudot niistä aina oikein neuleena peiton ja huovutat sen, siitä saa vauva lämpimän patjanpäälisen joka keräilee pissavahingot

[QUOTE="iivi";22085814]Itse tein lapaset & pipon k.o. huovutettavasta langasta. Puikot olivat muistaakseni kokoa 5, ja lapasissa muistaakseni 15 silmukkaa puikolla (noin...). Huovutin KÄSIN niin kauan Marseille -saippualla että olivat sopivat. Jäivät pehmeiksi ja sopivan taipuisiksi. Koneessa en koskaan huovuta, kerran sain aikaiseksi nuken pipon vaikka takapuoli olisi mahtunut valmiiseen pipoon ennen huovutusta :) Myös lopputulos on pehmoisampi ja voi käyttää pienempiä puikkoja kun huovuttaa käsin.[/QUOTE]

tuo on varmasti muuten totta, koska mä huovutin koneessa

[QUOTE="mimi";22085844]kiitos kaisa linkeistä! nuo ukkolanakat linkin kämmekkäät on just ihanat! semmottiset mie haluisin tehdä. aika passelit lahjaideat![/QUOTE]

totta.. ja sit myös nuo lapaset missä tulee sormikkaat tai kämmekkäät lapasten sisään on extra lämpimät

Eikös tuossa oikeasti pitäisi tehdä huovutustesti omalla käsialalla? Usein kyllä sanotaan esim huopanen-langan kohdalla että kutistuu 40%.

joo, no mie olen kyllä näissä neulomisasioissa NIIN vasta alkaja.. innokas kylläkin, mutta laiska. musta purkaminen ja koepalojen tekeminen on ajan hukkaa =) eli jos VAAN jollakin olis ollut valmis ohje että luo n määrä silmukoita ja tee näin ni mä osaisin. mutta kaisalta sainkin jo hyvät vinkit ja linkit. eikunneulomaan!

Huovutettavaksi sopivia lankoja on monenlaisia ja lanka huopuu eritavalla riippuen huovutustavasta ja esim. oman pesukoneen ominaisuuksista, jos ajatteli koneessa huovuttaa. Kannattaa ehkä tehdä koepala ja koehuovutus.

Huovutettavaksi sopivia lankoja on monenlaisia ja lanka huopuu eritavalla riippuen huovutustavasta ja esim. oman pesukoneen ominaisuuksista, jos ajatteli koneessa huovuttaa. Kannattaa ehkä tehdä koepala ja koehuovutus.

Juu, tätä tarkoitinkin. Jo ihan käsiala voi olla erilaista (tiivistä löysää ja se konekin voi huovuttaa eri tavoin). jos tekee 10*10cm tilkun tai 20cm*20cm ja huovuttaa sen, niin ei tuu ylläreitä eikä aikaakaan niin kamalasti kulu. Mutta se harmittaa, jos tekee väärän kokoisen...

no tottahan tuo on.. siinä sitä vasta aikaa meneekin hukkaan kun tekee työn valmiiksi ja se ei sovi kellee. mut huopanen mixiä sitä harmaata mulla on.. toisaalta olis kiva tehdä pehvan aluset vaikka retkeilyille. sekin olis hauska idea. mut just et miten iso täytyy tehdä ettei puol ahteria jää roikkumaan ulkopuolelle. löysin kerran ihanan virkattavan ohjeen mut ei hemmetti niistä ohjeista saanut mitään tolkkua...

Yhteistyössä