Nettopalkka 1300€, kannattaako töissä edes käydä...

• Viestiketjun aloittaja "Miuski"
  • Ensimmäinen viesti
"eee"
[QUOTE="vieras";28176976]Minne perustat väitteesi? Ei ainakaan rahan takia ole kannattavampaa käydä töissä monestikaan.[/QUOTE]

Voi tsiisus, oletko sä tosissasi??? No ihan vaikka siksi se on kannattavaa, että jos aikoo joskus jatkossakin tulevaisuudessaan tehdä töitä eikä maata yhdeksänkymppiseksi asti sossun elättinä, niin työllistymistä helpottaa aika lailla se, että on ollut töissä aiemminkin eikä vaan maannut kotona perse homeessa. Että ihan oman tulevaisuuden kannalta se työnteko kannattaa. Työssä voi sitten vaikka pikkuhiljaa edetä parempaan asemaan tai vaihtaa sopivan hetken tullen parempaan duuniin. Kotona loisimalla se parempi työpaikka ei tule sulle koskaan.

"Miuski"
[QUOTE="vieras";28177027]Vaikka työkokemuksen, jolloin työpaikan vaihtaminen parempaan onnistuu helpommin kuin kokonaan työttömän päästä töihin. Monessa työpaikassa on hyvin järjestetty työterveyshuolto ja tuetaan omaehtoista liikuntaa esim. liikunta- ja kulttuuriseteleillä. Palkka nousee vuosittain, on kesälomat, eläke kertyy - nämä näin aluksi.

Ja mikä minusta on parasta: ei tarvitse millekään instansille selitellä, mihin olen rahani käyttänyt. Saa olla säästöjäkin tai olla olematta.[/QUOTE]

Jep, olen huonosti palkatulla alalla, mutta erityisluonteensa vuoksi voi vaihtaa työpaikkaa lähes minne vain vastaavaan paikkaan. Työnvaihtamisongelmaa ei ole nyt eikä jatkossa. Meillä työterveyshuolto on 100 km päässä. Minkäänlaisia liikunta,- tai kulttuurietuseteleitä meillä ei ole. Palkka nousee viel 2 vuotta, sit on tapissa. Eläke kertyy... Et en nyt sit kovin montaa hyvää asiaa löytänyt. Tiedän paljon asioita mitä tekisin esim yhdessä pojan kanssa ym, mutta raskas työ ja vuorokauden rajalliset tunnit ovat kyl monesti hidasteena...

"vieras"
[QUOTE="vieras";28177027]Vaikka työkokemuksen, jolloin työpaikan vaihtaminen parempaan onnistuu helpommin kuin kokonaan työttömän päästä töihin. Monessa työpaikassa on hyvin järjestetty työterveyshuolto ja tuetaan omaehtoista liikuntaa esim. liikunta- ja kulttuuriseteleillä. Palkka nousee vuosittain, on kesälomat, eläke kertyy - nämä näin aluksi.

Ja mikä minusta on parasta: ei tarvitse millekään instansille selitellä, mihin olen rahani käyttänyt. Saa olla säästöjäkin tai olla olematta.[/QUOTE]

Ei se niin mene että työpaikkaa voi vaihtaa tuosta vaan. Joka päivä tulee lisää työttömiä ja kaikki haluaa töihin, ihan täyttä silmänlumetta ja valetta tuo koko työssä olon ihanuus. Jos saisi palkkaa niin paljon että sillä pärjää hyvin ja jää säästöön silloin on työnteko kannattavaa, muuten se on vaan ihan höpöhöpö hommaa. Kuka vaa, jopa työtön pääsee lääkärille jos on tarvetta, ei tämä mikään Kiina vielä ole vaikka niin luulet, palkkojen suhteen kyllä ollaan kiinan taslla. Vaikka painat 15 vuotta pätkähommia niin ei eläke nouse kuin pari kymppiä takuueläkkeeseen verrattuna, ja sekin nipistetään pois kevään budjettiriihessä.

"Miuski"
[QUOTE="anne";28177063]No miuski oletko sä valmis myymään auton ja muuttamaan vuokralle?jos olet niin silloinhan sä varmaan tulet pärjäämään sossun tuilla.[/QUOTE]

Ai jos myy asunnon ni voi laittaa hillot taskuun ja mennä sossun luukulle??? Tuskinpa. Ja tuskinpa ensisijainen vaihtoehto on se et lapselta myydään asunto alta ennenkuin tukea saa.

"eee"
[QUOTE="Miuski";28177085]Ai jos myy asunnon ni voi laittaa hillot taskuun ja mennä sossun luukulle??? Tuskinpa. Ja tuskinpa ensisijainen vaihtoehto on se et lapselta myydään asunto alta ennenkuin tukea saa.[/QUOTE]

Ei sossu omistusasunnon kuluja maksa.

"anne"
[QUOTE="Miuski";28177085]Ai jos myy asunnon ni voi laittaa hillot taskuun ja mennä sossun luukulle??? Tuskinpa. Ja tuskinpa ensisijainen vaihtoehto on se et lapselta myydään asunto alta ennenkuin tukea saa.[/QUOTE]

Kyllä sossut käskee asunnon myymään ja niillä myynnistä saatavilla rahoilla maksamaan lainaa et sä sossusta asuntolainaan tukea saa.

[QUOTE="anne";28177063]No miuski oletko sä valmis myymään auton ja muuttamaan vuokralle?jos olet niin silloinhan sä varmaan tulet pärjäämään sossun tuilla.[/QUOTE]

Missä päin käsketään myydä auto? Ajatellen siis että se ei ole mikään kovin uusi, ja monesti sitä tarvitsee ihan jo työmatkoihin. Jos nyt siis asuu jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

"vieras"
[QUOTE="eee";28177056]Voi tsiisus, oletko sä tosissasi??? No ihan vaikka siksi se on kannattavaa, että jos aikoo joskus jatkossakin tulevaisuudessaan tehdä töitä eikä maata yhdeksänkymppiseksi asti sossun elättinä, niin työllistymistä helpottaa aika lailla se, että on ollut töissä aiemminkin eikä vaan maannut kotona perse homeessa. Että ihan oman tulevaisuuden kannalta se työnteko kannattaa. Työssä voi sitten vaikka pikkuhiljaa edetä parempaan asemaan tai vaihtaa sopivan hetken tullen parempaan duuniin. Kotona loisimalla se parempi työpaikka ei tule sulle koskaan.[/QUOTE]

Ei kaikilla etene työura sinun fantasioiden mukaan. Parempi olla työttömänä ja loisia vapaana jos ei tule riittävästi palkkaa, tehköön ne työt kuka haluaa tolskata tonnin tuloilla kuukauden ja maksaa puolitoista tonnia laskuja joka kuukausi. Ei ole minun juttu :)

"jjuh"
[QUOTE="joku";28176926]Tottakai kannattaa aina käydä töissä. Kerrytät eläkettä ja annat lapselle mallin siitä, että työssä käydään.[/QUOTE]

Nimenomaan. Plus veikkaan, että parempipalkkaistakin työtä on helpompi löytää tolleen, että sulla ON työ kuin pitkäaikaistyöttömänä...

"eee"
[QUOTE="vieras";28177111]Ei kaikilla etene työura sinun fantasioiden mukaan. Parempi olla työttömänä ja loisia vapaana jos ei tule riittävästi palkkaa, tehköön ne työt kuka haluaa tolskata tonnin tuloilla kuukauden ja maksaa puolitoista tonnia laskuja joka kuukausi. Ei ole minun juttu :)[/QUOTE]

Et siis aio koskaan mennä töihin? Aiot maata kotona kuolemaasi saakka tekemättä mitään, yhteiskunnan rahoilla?

"Miuski"
[QUOTE="anne";28177094]Kyllä sossut käskee asunnon myymään ja niillä myynnistä saatavilla rahoilla maksamaan lainaa et sä sossusta asuntolainaan tukea saa.[/QUOTE]

Enhän mä nyt sitä ole väittänytkään :) . Oletusarvo kohdallani olis varmaan pikainen töihinpaluu, sillä en ole koskaan työttömänä ollut: Tämä huomioonottaen ja lisäks pitkät asunnon myyntiajat, luulisin et tili sieltä kolahtais aika nätisti. Plus et maksanhan mä sitä lainaa nytkin mun tuloista, mitä välii sillä on mistä se tulee, mähän voin maksaa siitä perusosasta sitä lainaa, eiks vaa???

"vieras"
Missä päin käsketään myydä auto? Ajatellen siis että se ei ole mikään kovin uusi, ja monesti sitä tarvitsee ihan jo työmatkoihin. Jos nyt siis asuu jossain muualla kuin pääkaupunkiseudulla.

Ei käsketä myydä, mutta auton ylläpitäminen maksaa ja ei sossu anna ylimääräistä rahaa autolainan, bensan ja autoveron maksuun. Ap sanoi, että autolainaa on, joten miten hän voisi sossun rahoilla autoa ylläpitää?! Samoin ap ilmeisesti asuu omistusasunnossa. Ei hän saa asumistukea lainaan. Korkomenoihin kyllä, mutta ei siis saa sellaista asumistukea, jota vuokralla asuva saa. Ap ei voi tulla toimeen sossun rahoilla ellei myy autoa ja muuta vuokralle.

[QUOTE="joku";28176926]Tottakai kannattaa aina käydä töissä. Kerrytät eläkettä ja annat lapselle mallin siitä, että työssä käydään.[/QUOTE]

Samaa mieltä! Eihän raha ole se ainut syy miksi työssä käydään! Saa sosiaalisia kontakteja, eläke kertyy, terveys on työssäkäyvillä parempi kuin työttömillä ja lisäksi saat työterveyspalvelut. Ja se esimerkki lapselle myös on todella tärkeä!
Pienipalkkaisillahan on oikeus asumistukeen jos asumiskulut suuret.

[QUOTE="Miuski";28177059]Jep, olen huonosti palkatulla alalla, mutta erityisluonteensa vuoksi voi vaihtaa työpaikkaa lähes minne vain vastaavaan paikkaan. Työnvaihtamisongelmaa ei ole nyt eikä jatkossa. Meillä työterveyshuolto on 100 km päässä. Minkäänlaisia liikunta,- tai kulttuurietuseteleitä meillä ei ole. Palkka nousee viel 2 vuotta, sit on tapissa. Eläke kertyy... Et en nyt sit kovin montaa hyvää asiaa löytänyt. Tiedän paljon asioita mitä tekisin esim yhdessä pojan kanssa ym, mutta raskas työ ja vuorokauden rajalliset tunnit ovat kyl monesti hidasteena...[/QUOTE]

Mites onko muutto mahdollinen? Jos vaihtaisit paikkakuntaa johonkin missä paremmat työtilanteet?

"Miuski"
Alkuperäinen kirjoittaja Urbaaniurheilija Rödbergen;28177134:
Mites onko muutto mahdollinen? Jos vaihtaisit paikkakuntaa johonkin missä paremmat työtilanteet?
Sorry jos kirjoitin epäselvästi. Siis tälläkin paikkakunnalla on muitakin saman alan töitä, senkun vaan vaihtaisin, se ei ole ongelma. Ongelma on palkka. Okei toki saisin palkan nousemaan kun vaihtaisin duunia saman alan vuoroduuniin, mut mielestäni 11v ei todellakaan ole valmis olemaan öitä ja iltoja yksin kotona. Joten raha ei merkitse mulle niin paljon että se menis esim ton asian yli. Totesin vaan että saman rahan saisin työttömänä tukien muodossa. Voisko joku yhden laspen yh laittaa paljonko kk saa. Ihan noin mielenkiinnosta.

"vieras"
[QUOTE="eee";28177121]Et siis aio koskaan mennä töihin? Aiot maata kotona kuolemaasi saakka tekemättä mitään, yhteiskunnan rahoilla?[/QUOTE]

Huomenna aamulla taas menen töihin. Itse en ole työttömänä mutta tiedän sen tilanteen kun rahat ei vaan riitä eikä töissä etene mihinkään suuntaan. En sano että rikas olisin mutta pärjään omillani ihan hyvin, pätkä hommissa tai työllistettynä ei pärjää ja niitä on meilläkin vaikka kunka paljon duunissa. Se ei vaan kannata, paremmin pärjää työttömänä. :)

Tämä työnteon kannattavuushan on ihan käsitteenmäärittelykysymys. Puhutaanko nyt taloudellisesta vai emotionaalisesta kannattavuudesta? Mun mielestäni työnteko on yksi yhteiskunnan tukipilareista, ja tässä vallitsevassa taloustilanteessa ei kenelläkään pitäisi olla varaa kieltäytyä tarjotusta työstä. Jos teet osa-aikaista työtä, voit saada lisäksi soviteltua työmarkkinatukea.

Itse olen kieltäytynyt tarjotusta työstä, koska en ollut palkkaan tyytyväinen. Etsin aikanani uusia tuulia, ja hain erästä paikkaa. Se olisi ollut mukava työ, toimenkuvaltaan sopiva ja kiinnostava. Sain paikan, mutta kieltäydyin siitä, koska en saanut neuvoteltua palkkaa mieleisekseni. Jatkoin siis edelleen paikassa, jossa en viihdy, mutta palkka vastaa ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneen mediaania. Eli kannattavuus määrittyi kohdallani ouhtaasti taloudelliseksi kannattavuudeksi.

Olen kuitenkin myöhemmin harmitellut asiaa. Olisinko kuitenkin ollut valmis luopumaan muutamasta satasesta kuussa saadakseni mielekkäämmän toimenkuvan?

Eli kysy itseltäsi: oletko valmis makaamaan kotona (jos kykenet siihen ilman huonoa omaatuntoa, ilman syyllisyyden ja huonommuden tunteita niin onnittelut!) vai haluatko sisältöä, rytmiä ja hyviä arvoja välitettäväksi lapsellesi -vaikka et taloudellisesti hyötyisikään siitä erityisesti?

[QUOTE="Miuski";28177160]Sorry jos kirjoitin epäselvästi. Siis tälläkin paikkakunnalla on muitakin saman alan töitä, senkun vaan vaihtaisin, se ei ole ongelma. Ongelma on palkka. Okei toki saisin palkan nousemaan kun vaihtaisin duunia saman alan vuoroduuniin, mut mielestäni 11v ei todellakaan ole valmis olemaan öitä ja iltoja yksin kotona. Joten raha ei merkitse mulle niin paljon että se menis esim ton asian yli. Totesin vaan että saman rahan saisin työttömänä tukien muodossa. Voisko joku yhden laspen yh laittaa paljonko kk saa. Ihan noin mielenkiinnosta.[/QUOTE]

Raha ei merkitse mutta sitten se kuitenkin merkitsee että olisit mieluummin työttömänä jos sieltäkin saa rahaa. 11v on tuleva aikuinen ja haluatko että hänestä tulee isona työtön tai varhaiseläkeläinen kun ei ole saanut esimerkkiä kuinka elanto kannetaan pöytään?
Voitko yhtään pienentää veroprosenttia tai laskea muita menoja jotta käteen jäisi vähän enemmän? Mitä tarkalleen ottaen teet? Voisiko lapsesi olla jonkun luona edes muutamana iltana kuukaudessa että saisit lisillä nostettua palkkaa? Voisitko tehdä viikonloppuja, niistä päivävuoroistahan saisi hyvin lisärahaa?

Yhteistyössä