Nettikaupat pilaa nykyisten kauppojen mahdollisuudet, mielipiteitä?

  • Viestiketjun aloittaja itsekin aiemmin myyjänä
  • Ensimmäinen viesti
itsekin aiemmin myyjänä
Jäin tätä pohtimaan, kun kuulin kenkäkaupassa kahden myyjän keskustelun aiheesta.

Toinen selitti miten väärin se on että nettikauppoja on niin paljon ja asiakkaat eivät osta enää kaupoista. Jotkut kehtaavat käydä sovittamassa kenkiä ja tavaroita kaupassa, ja suoraan ilmoittavat sitten myyjälle että ostavat ne halvemmalla netistä.

Myyjien mielestä asiakkaiden tulisi käydä enemmän kaupoissa, koska sitten kun liikkeet poistuvat huonojen myyntien takia, kaipaavat asiakkaat näitä kuitenkin takaisin.

Onko teillä mielipiteitä asiasta?

Itse vakiintuneena nettikauppashoppaajana olen sitä mieltä että kaupanala on itse tätä kerjännyt ja nyt valitetaan kun p.. on jo housuissa.

Kaupoista on karsittu henk.koht. asiakaspalvelu kustannussyistä, palkataan minimimäärä myyjiä ja valitaan halvat osaamattomat myyjät, osaavampien kalliimpien sijasta.
Henkilökohtainen asiakaspalvelu on valtavan tärkeä kilpailukeino. Jos asiakas ei saa palvelua itse liikkeestä kuten ei nettikaupastakaan, niin miksi hän maksaisi enemmän tuotteesta kaupasta ostettuna.

Enemmän myyjiä, myyjille parempi palkka ja asiakaspalvelun taso ylös. Voisiko kaupat tätä kokeilla?

Mietintöjä aiheesta, anyone?
 
Jos saan jotain kotiin toimitettuna halvemmalla ja juuri sellaisena kuin haluan, miksi raahautuisin kauppaan? Ostimme itkuhälyttimen, netissä sai kivasti vertailtua hintoja ja käyttömahdollisuuksia yms. Lähin kauppakeskus ois tarjonnut ehkä pari kolme mallia kiskurihintaan.
 
"vieras"
Käsityksesi on täysin väärä. En usko, että sinun kaltaisesi nettishoppaaja ostaa eisttämiesi syiden vuoksi nettikaupoista, vaan juokset vain halvan hinnan perässä- Tämä on hyvin kaksijakoinen juttu. Suomessa on vain 5 milj. asukasta. Kuitenkin kaupan tarjonnan pitäisi olla samalla tasolla kuin koko maailmassa.

Tuotteiden myynnin kustannukset per myyty yksikkö on aivan toista luokkaa kuin verkkokaupoissa, jotka toimivat globaalisti. Joissakin tapauksissa nettiostaja voi välttää esim. arvonlisäveron kokonaan ostamalla netistä. Nettikaupan eri tarvaitse maksaa yhtään Euroa työntekijöilleen juuri siitä palvelusta ja ammattitaidosta, mitä peräänkuulutat suomalaiselta myymälältä.

Pahinta on se, että suomalainen kuluttaja, kuten sinäkin kerroit, käyvät hakemassa sen, väittämäsi huonon palvelun, suomalaisesta kaupasta, joka maksaa siitä, että käyt ottamassa vain ilmaisen palvelun, esittely tai opastuksen tältä yritykseltä.

Kun katselee verkkokauppojen sivuja, niin aika usein toimitusaika on 2-3 vkoa. Tämä tarkoittaa sitä, että verkkokauppa ei edes varastoi itse tuotteita, vaan tilaa ne valmistajalta tai tukkuliikkeeltä, kun ovat saaneet tarpeellisen määrän tilauksia. ts. heillä ei ole edes varastointi- tai pääomakuluja.

Ulkomainen verkkokauppa ei tuo centtiäkään verotuloja tai työpaikkoja tämän yhteiskunnan rahoittamiseen. ihmetellään, miksi Suomessa joudutaan leikkaamaan etuisuuksia tai lopettamaan kouluja ja terveyskeskuksia.

Kuitenkin samat ihmiset ovat ilmeisesti allekirjoittamassa adresseja ja aloitteita leikkuausten peruuttamiseksi tai etuisuuksien lisäämiseksi. Vingutaan veronkorotuksista jne.

Pelkästään lopettamalla ulkomaisista verkkokaupoista ostaminen, Suomen talous ja hyvinvointi sekä työpaikat kasvaisivat vauhdilla.

Usein myös on niin, että vähänkin isommat brandit vaativat maakohtaisen maahantuojayrityksen, joka vastaa esim. kuluttajaviranomaisten suuntaan tuotevastuusta, käyttöohjeista ja kuluttajapalvelusta. Ostettaessa ulkomaisesta verkkokaupasta nämä seikat jäävät vaille huomiota. Sen sijaan vaaditaan esim. ulkomaisesta verkkokaupasta ostetun tuotteen takuukorjausta suomalaisessa kaupassa. Tämä on tietysti täysin järjetön oletus, koska suomalainen kauppa ei ole saanut Euroakaan tuotteen myynnistä.

On täysin totta, mitä kenkäkaupan myyjät sanoivat. USA:ssa on jo kaupan liittojen käyttämä, sinänsä varsin järkevä menettely. Kun menet sovittamaan kenkiä, joudut maksamaan sovituksesta määrätyn hinnan, joka palautetaan, jos ostat kengät tästä liikkeestä. Se on vain maksua tehdystä työstä ja palvelusta ja siksi täysin oikeudenmukaista.
 
"vieras"
Vielä on ihmisiä jotka ostaa kaiken vain kaupoista.

Itse tilaan kengät ja urheiluvaatteet ja osan lapsen vaatteista ja leluista netistä. Anoppi aina ihmettelee miten löydän niin halvalla.

Mies ei suostu tilaamaan mitään netistä koska haluaa sovittaa ja hänen mielestään on vaikeaa palauttaa. Tilasin hänelle takin "salaa" kun kaupasta ei löytynyt sellaista kun halusi. Kun takki tuli, käskin sovittaa ja sanoin että minä hoidan palautuksen. No se oli sopiva. :D

Jos jotain tarvitsee ja haluaa heti, sehän ostetaan kaupasta tietenkin. Edelleen on niitäkin ihmisiä jotka haluaa kaiken heti vaikkei tarvitsisi.

En usko että nettikaupat pilaa mitään. :D
 
kaupasta
Yhä useammat merkkituotteiden valmistajat ovat rajoittaneet verkkokauppojen oikeutta toimittaa tuotteitaan rajattomasti eri maihin. Tämä on puhtaasti sopimuskysymys. Jos tällaisia rajoituksia ei olisi, niin kaikissa pienissä maissa tuotteen markkinointi loppuisi kokonaan, koska kauppoja ei kiinnostaisi ottaa myyntiin tällaisia tuotteita, joiden jakelukanavat ja hinnoittelu on täysin villiä.

Silloinhan tuotemerkki olisi täysin verkkokauppojen olemattoman palvelun varassa. Ja se taas ei ole merkkituotteille millään tavoin eduksi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29179683]Vielä on ihmisiä jotka ostaa kaiken vain kaupoista.

Itse tilaan kengät ja urheiluvaatteet ja osan lapsen vaatteista ja leluista netistä. Anoppi aina ihmettelee miten löydän niin halvalla.

Mies ei suostu tilaamaan mitään netistä koska haluaa sovittaa ja hänen mielestään on vaikeaa palauttaa. Tilasin hänelle takin "salaa" kun kaupasta ei löytynyt sellaista kun halusi. Kun takki tuli, käskin sovittaa ja sanoin että minä hoidan palautuksen. No se oli sopiva. :D

Jos jotain tarvitsee ja haluaa heti, sehän ostetaan kaupasta tietenkin. Edelleen on niitäkin ihmisiä jotka haluaa kaiken heti vaikkei tarvitsisi.

En usko että nettikaupat pilaa mitään. :D[/QUOTE]

Eihän se ole sinun uskomuksistasi kiinni. Kaikki markkinatutkimukset osoittavat toista. Massatuotteet ovat jäämässä verkkokauppoihin. Laatutuotteet palaavat takaisin perinteisiin palvelumyymälöihin ja verkkokaupat ym. etämyynti tullaan rajaamaan näiden ulkopuolelle. Taitaa olla taas niin, että suomalaisten ymmärrys kaupan ja talouden kysymyksistä on yksi maailman heikoimpia.
 
"vieras"
Itse tilaan silleen, että kyseistä tuotetta tilaan kahta tai kolmee eri kokoa. Kotona sovittelen ja kokeilen. Ylimääräinen/-set palautan takaisin.
Minkä jälkeen palautetut tuotteet myydään jossain outletissä halvemmalla, koska tuotteet eivät ole enää "käyttämättömiä". Lisäksi tuollainen toiminta on vain omiaan lisäämään ilmastonmuutosta, kun tavaroita ajetaan turhaan paikasta toiseen moneen kertaan.
 
rtestesrtwerw
"Enemmän myyjiä, myyjille parempi palkka ja asiakaspalvelun taso ylös. Voisiko kaupat tätä kokeilla?"

Ai siksikö, että kuluttajat saisivat yhä parempaa ja ammttitaitoisempaa palveluan ennen tuotteen tilaamista yhä halvemmalla netistä? Ihme logiikka.
 
"konkari"
"Henkilökohtainen asiakaspalvelu on valtavan tärkeä kilpailukeino. Jos asiakas ei saa palvelua itse liikkeestä kuten ei nettikaupastakaan, niin miksi hän maksaisi enemmän tuotteesta kaupasta ostettuna.

Enemmän myyjiä, myyjille parempi palkka ja asiakaspalvelun taso ylös. Voisiko kaupat tätä kokeilla?"




kuinka naivi voit ollakaan?

millähän lailla tämä älyvapaa ehdotuksesi parantaisi kaupan mahdollisuuksia pysyä hengissä?

tämä lisäisi vain kaupan kuluja ja kaltaisesi "asiakkaat" eivät edelleenkään maksaisi kaupasta ostettuna edes euron puolikasta tästä peräänkuuluttamastasi korkeasta asiakaspalvelusta.

henkilökohtainen palvelu ei nykyisin todellakaan ole minkäänlainen kilpailukeino, saatikka "valtavan tärkeä". kiitos tästä kuuluu juurikin kaltaisillesi kuluttajille, joilla ei ole tajua siitä, mikä yhteiskuntaa pyörittää ja millä mikäkin vaatimasi etuus ja kunnan/valtion palvelu rahoitetaan.

Alotapa vaikka lukemalla aiheesta yhteisövero. googleta vaikka.
 
"Sirkkeli"
No, mutta tuntuu tosi vaikealta maksaa paljon kalliimpaa hintaa tuotteesta, kun netistä saa yleensä kaiken paljon halvemmalla. Meillä on sitä paitsi niin jumalattoman surkea valikoima kaupoissa ja tuotteissa(etenkin takit, kengät, laukut, elektroniikka, pelit/levyt), että on ihan pakko suorastaan tilata netistä ne.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29179725]Minkä jälkeen palautetut tuotteet myydään jossain outletissä halvemmalla, koska tuotteet eivät ole enää "käyttämättömiä". Lisäksi tuollainen toiminta on vain omiaan lisäämään ilmastonmuutosta, kun tavaroita ajetaan turhaan paikasta toiseen moneen kertaan.[/QUOTE]
Aijaa. Olen kyllä usein saanut avattuja pakkauksia postimyynnistä. Juuri viimeksi koko oli loppunut, kunnes joku sen palautti ja minä onneksi pääsin sen tilaamaan sitten ja ostin itselle. Yhtään ei ällötä, että se on vieraillut jonkin muun ihmisen kodissa sovitettavana.
 
kaupasta minäkin
[QUOTE="Sirkkeli";29179750]No, mutta tuntuu tosi vaikealta maksaa paljon kalliimpaa hintaa tuotteesta, kun netistä saa yleensä kaiken paljon halvemmalla. Meillä on sitä paitsi niin jumalattoman surkea valikoima kaupoissa ja tuotteissa(etenkin takit, kengät, laukut, elektroniikka, pelit/levyt), että on ihan pakko suorastaan tilata netistä ne.[/QUOTE]

Niinpä. Tuntuu varmaan myös siitä kauppiaasta maksaa helvetillisiä veroja, vuokria, palkkoja jne. , joilla näitä ulkomaisten verkkokauppojen käyttäjiä sitten tuetaan kaikenlaisilla sossukorvauksilla. Kyllä se on aika omituista, jos nykyisistä hehtaarihalleista ja tuhansista putiikeista ei löydä itselleen mitään käyttökelpoista.

Ihmettelee samaa varmaan kunnanhallitus ja valtionvarainministeri, kun rahaa joudutaan lainaamaan miljardeja vain siksi, että ihmiset haluavat välttää juuri ne verot ja kulut, jotka tulisivat peräänkuulutettuun hyvinvointiin.

Tuo surkea tarjonta on pelkkää paskanjauhamista.
 
"vieras"
Käytän nettikauppoja, koska helppous ja hyvä valikoima ovat tärkeitä. En pidä jonottamisesta, kaupasta toiseen siirtymisestä, etsimisestä tai "ei meillä ole" -vastausten kuuntelemisesta. Nettiostaminen on helppoa, kun kymmenessä minuutissa voit vertailla montaa kauppaa. Ajan, joka menisi kaupoissa kiertelyyn, käytän mieluummin johonkin muuhun. Päivittäistavaroita lukuunottamatta en tarvitse mitään niin nopeasti, ettenkö voisi odottaa paketin saapumista. Ostan usein kotimaisista verkkokaupoista, joten työllistävä vaikutus silläkin on.
 
itsekin aiemmin myyjänä
[QUOTE="konkari";29179742]"Henkilökohtainen asiakaspalvelu on valtavan tärkeä kilpailukeino. Jos asiakas ei saa palvelua itse liikkeestä kuten ei nettikaupastakaan, niin miksi hän maksaisi enemmän tuotteesta kaupasta ostettuna.

Enemmän myyjiä, myyjille parempi palkka ja asiakaspalvelun taso ylös. Voisiko kaupat tätä kokeilla?"




kuinka naivi voit ollakaan?

millähän lailla tämä älyvapaa ehdotuksesi parantaisi kaupan mahdollisuuksia pysyä hengissä?

tämä lisäisi vain kaupan kuluja ja kaltaisesi "asiakkaat" eivät edelleenkään maksaisi kaupasta ostettuna edes euron puolikasta tästä peräänkuuluttamastasi korkeasta asiakaspalvelusta.

henkilökohtainen palvelu ei nykyisin todellakaan ole minkäänlainen kilpailukeino, saatikka "valtavan tärkeä". kiitos tästä kuuluu juurikin kaltaisillesi kuluttajille, joilla ei ole tajua siitä, mikä yhteiskuntaa pyörittää ja millä mikäkin vaatimasi etuus ja kunnan/valtion palvelu rahoitetaan.

Alotapa vaikka lukemalla aiheesta yhteisövero. googleta vaikka.[/QUOTE]

Vaikutat todella aggressiiviselta, mieluusti keskustelen kanssasi kun rauhoitut ja jätät solvaukset ja syylistämiset pois kirjoituksistasi.

Katsotaan sitten uudestaan. :)
 
itsekin aiemmin myyjänä
"Enemmän myyjiä, myyjille parempi palkka ja asiakaspalvelun taso ylös. Voisiko kaupat tätä kokeilla?"

Ai siksikö, että kuluttajat saisivat yhä parempaa ja ammttitaitoisempaa palveluan ennen tuotteen tilaamista yhä halvemmalla netistä? Ihme logiikka.
Mä henkilökohtaisesti uskon asiakaspalvelun vetovoimaan. Ostaminen on kuitenkin niin tunteisiin perustuvaa, että jos raha ei ole asiakkaalle se ainoa syy, eli asiakkaalla ei ole pakollinen tarve ostaa sitä halvinta ja säästää, niin hän on helposti voitettavissa ostamaan liikkeestä.

Toiseksi, suomalaiset ovat aika rehtiä ja oikeudenmukaista kansaa, jotkut jopa ajattelevat "velvollisuudekseen" ostaa tuotteen liikkeestä, jos asiakaspalvelija on toiminut erinomaisesti myyntitilanteessa.

Mutta palvelun tulee muuttua enemmän asiakkaan tarpeita vastaavaksi, jotta siitä on hyötyä.

Uskon, että tulevaisuudessa tämä kääntyy vielä, tärkeintä ei ole saada eniten tavaraa halvimmalla, vaan muillakin asioilla on merkitystä.
Toivottavasti.
 
Hmm...
Ostan mielelläni oikeasta kaupasta, silloin kun se on millään tavalla mahdollista ja järkevää. Esimerkiksi taannoin kävin kirjakaupassa ja olin valmistautunut maksamaan kirjasta vähän enemmän kuin verkkokaupassa.

Mutta kun myyjä ilmoitti, että kirja maksaa 39 euroa, ja voin noutaa sen kirjakaupasta (15 km kotoani) perjantaina, oli ihan pakko todeta, että kiitos vaan, taidan noutaa sen kumminkin lähipostistani, minne saan sen samassa ajassa postimaksuineen alle 25 eurolla. Olen pahoillani, että vaivasin myyjää sen 20 sek, mikä häneltä meni tarkistaa kirjan saatavuus koneelta.
 
"sasa"
Alkuperäinen kirjoittaja itsekin aiemmin myyjänä;29179824:
Mä henkilökohtaisesti uskon asiakaspalvelun vetovoimaan. Ostaminen on kuitenkin niin tunteisiin perustuvaa, että jos raha ei ole asiakkaalle se ainoa syy, eli asiakkaalla ei ole pakollinen tarve ostaa sitä halvinta ja säästää, niin hän on helposti voitettavissa ostamaan liikkeestä.

Toiseksi, suomalaiset ovat aika rehtiä ja oikeudenmukaista kansaa, jotkut jopa ajattelevat "velvollisuudekseen" ostaa tuotteen liikkeestä, jos asiakaspalvelija on toiminut erinomaisesti myyntitilanteessa.

Mutta palvelun tulee muuttua enemmän asiakkaan tarpeita vastaavaksi, jotta siitä on hyötyä.

Uskon, että tulevaisuudessa tämä kääntyy vielä, tärkeintä ei ole saada eniten tavaraa halvimmalla, vaan muillakin asioilla on merkitystä.
Toivottavasti.
Mikä lisäarvo asiakkaalle tulee siitä, että ostaa kivijalkaliikkeestä identtisen hyödykkeen verrattuna vaikkapa E-baysta usein merkittävästi halvemmalla ostettuna?
 
itsekin aiemmin myyjänä
Ostan mielelläni oikeasta kaupasta, silloin kun se on millään tavalla mahdollista ja järkevää. Esimerkiksi taannoin kävin kirjakaupassa ja olin valmistautunut maksamaan kirjasta vähän enemmän kuin verkkokaupassa.

Mutta kun myyjä ilmoitti, että kirja maksaa 39 euroa, ja voin noutaa sen kirjakaupasta (15 km kotoani) perjantaina, oli ihan pakko todeta, että kiitos vaan, taidan noutaa sen kumminkin lähipostistani, minne saan sen samassa ajassa postimaksuineen alle 25 eurolla. Olen pahoillani, että vaivasin myyjää sen 20 sek, mikä häneltä meni tarkistaa kirjan saatavuus koneelta.
Mulla on ihan samanlainen kokemus siitä S- alkavasta kirjakaupasta.

Kahta kirjaa olin etsimässä, mutta kumpaakaan ei ollut hyllyssä vaan minulle myös ilmoitettiin että voidaan tilata ja saa noutaa viikon kuluttua.
En ole tottunut tuollaiseen tilausperusteiseen palveluun kirjakaupoissa, aiemmin ne kirjat joko on tai eivät ole.

Kyse oli vielä melko yleisistä opiskelukirjoista, ei harvinaisuuksista joita ei voi valikoimassa pitää.
Huonoa palvelua, jos oletetaan että kyllähän se asiakas nyt voi odottaa.

Mutta tässäkin on hyvä esimerkki miksi asiakas siirtyy nettiin, kaupassa pidetään minimivalikoima ja netistä saman saa sekunnissa klikattua tuotteen monesta paikasta.
Lisäksi pitää kritisoida kirjakaupan toimitusjärjestelmää, jos postitse saa netistä tilatun tuotteen parissa päivässä ja kirjakaupan toimituksessa kestää viikko.
 
Hmm...
Alkuperäinen kirjoittaja itsekin aiemmin myyjänä;29179874:
Mulla on ihan samanlainen kokemus siitä S- alkavasta kirjakaupasta.

Kahta kirjaa olin etsimässä, mutta kumpaakaan ei ollut hyllyssä vaan minulle myös ilmoitettiin että voidaan tilata ja saa noutaa viikon kuluttua.
En ole tottunut tuollaiseen tilausperusteiseen palveluun kirjakaupoissa, aiemmin ne kirjat joko on tai eivät ole.

Kyse oli vielä melko yleisistä opiskelukirjoista, ei harvinaisuuksista joita ei voi valikoimassa pitää.
Huonoa palvelua, jos oletetaan että kyllähän se asiakas nyt voi odottaa.

Mutta tässäkin on hyvä esimerkki miksi asiakas siirtyy nettiin, kaupassa pidetään minimivalikoima ja netistä saman saa sekunnissa klikattua tuotteen monesta paikasta.
Lisäksi pitää kritisoida kirjakaupan toimitusjärjestelmää, jos postitse saa netistä tilatun tuotteen parissa päivässä ja kirjakaupan toimituksessa kestää viikko.
Näinpä. Tuntuu vähän, että kilpailijan puute näkyy kyseisen kirjakaupan toiminnassa aika vahvasti. Mutta kirjojen myynti on niin pitkälle siirtynyt nettiin, että vaikeaa taitaa olla kenenkään käydä haastamaan tuota ketjua.
 
itsekin aiemmin myyjänä
[QUOTE="sasa";29179860]Mikä lisäarvo asiakkaalle tulee siitä, että ostaa kivijalkaliikkeestä identtisen hyödykkeen verrattuna vaikkapa E-baysta usein merkittävästi halvemmalla ostettuna?[/QUOTE]

Esim. takuu, palautusoikeus, tuotteen käytön opastus, kokoaminen + käyttövalmiiksi asennus, näkee tuotteen etukäteen ja saa sovittaa, henkilökohtainen palvelu, asiakaspalvelun vinkit laitteen käytöstä, lisäosista jne. Luotettavuus ja kuluttajansuoja.

Tämähän riippuu täysin mistä tuotteesta kyse ja lisäpalveluista jotka asiaan kuuluu, joten tuossa nyt joitain esimerkkejä mitä se voisi olla.

Konkreettinen esimerkki: äitini tilasi netistä tulostimen, toimitusaika venyi luvatusta, joten tärkeä tulostus viivästyi, tämän lisäksi hän ei tiennyt että tulostimien mukana ei useinkaan tule piuhaa jolla sen saa toimimaan vaan tämä piuha pitää ostaa erikseen, tätä ei vaan lukenut nettikaupassa tuotteen kohdalla kun oletetaan asiakkaan tietävän tämä tapa.

Äitini meni lähimpään kodinkoneliikkeeseen jossa myyjä heti tokaisi että aina tarjoavat sitä samantien asiakkaan ostettavaksi, kun niin moni olettaa sen kuuluvan kauppaan, onhan se tarpeellinen jotta laitetta voi käyttää.
 

Yhteistyössä