Neljäs tuloillaan! Uusi pino!

Siis ihanaa Santtu81 ja äiskä-73!
Äiskällä vielä noin epätodellisen pitkän kierron ja monien negojen kautta. :)

Apua, mikä pahoinvointi, Astral. Mulla ei edelleenkään ole pahoinvointia, eikä varmaan alakaan. Kova väsymys on ja nukahtelen herkästi keskellä päivääkin sohvalle, jos vaan vähänkin menee silmät kiinni. Mutta siis onneksi ei oo tuommosta, en varmaan selviäis.
Vatsa on alkanu ihan selvästi jo kasvamaan (!). Se on tietty turvotusta ja edellisen ns. jäänteitä, jotka helposti pullahtaa sieltä esiin, mutta tätä raskautta ei voi pitkään salata, jos tätä rataa mennään. Iltaisin näyttää jo siltä kuin ois tuplasti viikkoja... : /

Wandii raahautuu nyt raksalle villottamaan viimeisiä seiniä (sen jälkeen saa alkaa laittamaan jo pintoja! Jee! :D)
 
  • Tykkää
Reactions: äiskä-73
Heipä hei!

Täällä sitä varovaisesti kirjoitellaan tän ylläri raskautumisen johdosta...
huomenna täytyy ruveta soittelee yksityiselle gynelle aikaa jotta selviäis missä vaiheessa raskaus oikeesti on nyt kun kierto venyi niin pitkäks,
samalla soittelen myös neuvolaan ekaa aikaa... joten siitä se taas pyörähtää käyntiin =)
 
Saanko Santtu udella miksi sulla riskiraskaus?
en oikee tiiä siitä kun mulla raskaudet ollu normaaleja....

mä taas haluaisin pikasen ajan sinne gynelle kun toi mun kierto oli niin pitkä ja haluun selvittää missä vaiheessa raskaus on, vaikka digi näyttikin 2-3 raskaana.
mutta neuvolassa kun lasketaan viimisistä menkoista ennen ku sit pääsee ultraan....
 
Mulla on se eka neuvola vasta 28.12. ja silloin tosiaan tuo ultraus. Silloin on viikkoja jo 10 täynnä. Vähän mietin, että jos soittaisin pääsisinkö vaikka viikkoa ennen. Tämä raskaus nimittäin näkyy jo nyt, en viitti ees kuvitella, millanen pömpylä mahtaa olla sitten viikolla 9+!!!
En muista, että kukaan aiemmista ois alkanu näin aikasin näyttämään. :O Oisko sitten edellisestä niin lyhyt aika, että se vanhasta muistista pömpsähtää esiin.

Ja siis ajatus oli kertoa töihin vasta joulun ja ekan ultran jälkeen, mutta tämä on pieni kylä ja jos juttu lähtee lentään, niin... Ja siis jotenkin omituisesti pelkään tuulimunaa, vaikka tuntuukin, että ei kai tuulimuna kasvattais kohtua tällä lailla. Ja siis sen tuulimunan pelossa haluaisin sinne ultraan. Pitäskään soittaa... Mun neuvolatäti kyllä ymmärtäis. :) Vois olla sitten ihan reilusti raskaana siellä joulujuhlissa (ihonmyötäinen villamekko päälle :D).
 
Mulla kolmas alkoi näkymään tosi aikaisin ja viikolla 10 joutui oikeesti tekee töitä, että pysy piilossa. Nyt jännittääkin kauanko tämä pysyy piilossa kun väliä on niiiin vähän. Plussat kun tulleet saman vuonna ;) Kolmosen ja kakkosen välissä oli kuitenkin 5vuotta...

Mulla ekassa neuvolassa on 7+0. Silloin laitetaan lähetteet ultriin sekä äitiyspoliklinikalle. En kyllä usko polille pääseväni kun vasta puolivälin jälkeen.
 
Pitäis varmaan itsekin varata neuvola-aikaa, tosiaan jos ultraankin pitäis "ehtiä" ajoissa. Ei vaan oo hoksinu varata aikaa.

Pikkujoulut meni hyvin, ruoka maistui ja kukaan ei kauheasti taivastellu, kun en ottanutkaan mitään. Yksi punaviinilasi tökötti nenän alla koko ruokailun ajan ja sopivasti en "ehtiny" juoda kun taksi tuli hakemaan :)

Tänään en ole oksentanu kuin kerran, heti kun pääsin töistä kotiin. Mies tuumaili vaan että ei voi olla noin kamalaa tulla kotiin. Pah! Järkky, miten nälkä on kokoajan. Syön varmaan yhtäpaljon kuin pari aikuista miestä ja mikään ei riitä. Koko ajan nälkä!
Johtuu varmaan siitä ko oksennan puolet pois ainakin.
Täällä ei huolta että raskaus näkyis vielä vähään aikaan. Vattan kohalla kohta pelkkä kuoppa.

Astral ja 7+1
 
Minustakin tuntuu että tämä mu maha näkyy jo vaikka viikkoja vasta 7+3 ja niin kyllä sanonu ne jotka tietää että maha näyttäis kasvaneen...en omista mitään isoja vaatteita, villapaitoja oon pidelly mut aika mahaa myöten nekin menee....ois hyvä jos vieraammat huomais mahan kasvun vasta np-ultran jälkeen... edellisestä raskaudesta mahan perusteella kysyttiin oonko raskaana rv:llä 13.

2 krt oon oksentanu to ja pe...sit la olikin tosi hyvä olo ja energiaa oli kuin pienessä kylässä siivosin yms ja su kin olo tosi hyvä olo..sit tulikin jo huoli onko kaikki hyvin kun on niin hyvä olo...ei oo hyvä jos surkea olo ja ei oo hyvä jos hyvä olo :) no kahvia ja tummaa leipää ei syö kun ne närästää ja suklaan syömisestä tuli surkea olo..muissa raskauksissa suklaa ja salmiakki ollu herkkua nyt ei tee niitä yhtään mieli vaan salaatteja ja hedelmiä.. niin ja naama on niin kalpea ettei tosikaan.
 
Hei vaan naiset!

Mitenkäs teillä on itsenäisyyspäivä lähtenyt käyntiin?
Täällä keskimmäinen lapsukainen on kolmattapäivää kuumeessa ja
viime ja edellis yönä oksens petiin, eli sairastellen ja pyykkiä pesten täällä,
ja sit kun itelläkin kokoajan on sellai etova olo, onneks ei oo tarvinnu
oksennella... taitaa mennä loppuviikkokin sairastaessa kun ei lasta voi vielä
huomenna tarhaan viedä.
Mutta ihanaa kun on satanut lunta viimeyönä on heti jouluisempi mieli ja
paljon valoisampaa ulkona.
En meinaa millään uskoa että oisin raskaana... oon nyt joka aamu tehnyt
yhden r-testin :D jotta nään että siellä jotain on kun kaks viivaa pärähtää
testiin, ennen ku sit pääsee gynelle ja neuvolaan jotta raskaus rupee
tuntuu todelliselta :heart:

Mukavaa itsenäisyyspäivää kaikille :wave:
 
Hyvää itsenäisyyspäivää mammat! Täälläkin on paljon iloisempi mieli, kun on maassa jotain valkoista. =)

Mulla myös näyttää noi kellonajat ihan perunoita. Esim. äiskä-73:n edellinen viesti näyttää tulleen tänään klo 16:05, vaikka kello on vasta 15:35.

Ihanaa, kun täällä on noin monta, joilla on laskettu aika samoihin aikoihin! Ihana fiilistellä teidän olojanne, vaikka ei kyllä todellakaan ole ikävä pahoinvointeja ja muita alkuraskauden vaivoja. Hurjasti toivotan tsemppiä teille kaikille! Etenkin Santulle, olen äärimmäisen pahoillani teitä kohdanneesta surusta! :hug:


Täälläkin on vähän jotain jännitystä ilmassa, kun tänään on alkanut verensekaista limaa tulemaan pyyhkiessä. En tiedä sitten, onko kohdunsuu vaan ärtynyt vai jokohan siellä jonkinnäköistä kypsymistä olisi ilmassa... Eipä ainakaan ainuttakaan supistusta ole tullut, joten tuskin tämä menoa on. :whistle: Edellisestä alkoi tällaista vuotoa tulla vasta, kun supistukset oli jo kunnolla käynnissä. No, kunhan nyt kiusailee ja pitää jännitystä yllä, uskon yhä olevani yhdessä koossa vielä tammikuun puolessa välissäkin. ;)


Ihanaa itsenäisyyspäivää kaikille!


NS 35+4
 
Heissan äipät!

Nyt ois sit saatu tilattua aika neuvolaan joka onkin jo nyt
pe 9.12 klo.9.00.
nyt kun terkka laski viimiisistä menkoista ni ois 7+1 menossa,
vaikka itse en uskokaan siihen...(luulen jotain 4+2)
mutta se selviää sitten ultrassa joka tilataan sit perjantaina.
Soittelin gynellekin ni sain sit soittoajan ens.maanantaille.
kyllä ne tästä selkenee ajallaan =)

Heipä hei Ihanaiset :wave:

äiskä-73 7+1 / 4+2.
 
Siis miten ihmistä voi pelottaa näin paljon :( Tällä hetkellä pelkään keskenmenoa, vaikkei mitään siihen viittaavaa olekaan. Tuntuu van taas siltä ettei me koskaan voida sitä haluamaamme vauvaa kotiin asti saada :´(
Kävin kaupassa hakemassa pari testiä, huomenna teen toisen jotta pääsenv ertailemana viivoja. oinen on sille varalle jos myöhemminkin tulee sellainen olo että on pakko testata. Lauantaille on varattuna digi, meinaan sillä yllättää pari mammakaveria.

Jokainen pieni nipistys (ihan kun ihmisellä ei vois olla nälkä) tai pieni valuminen (ja valkovuotohan ei yhtään tule tällä hetkellä kutne viimeksikään ;) ) saa pelkäämään pahinta :(

Tosi positiivista tällähetkellä...

tänään oli eka työpäivä ja ihan hyvin meni vaikka ennalta jännitinkin tosi paljon.

S 4+5
 
Voi Santtu rauhoittava :hug: täältä sinulle :heart:
ja toivon kovasti että sinun pikkuasukki pysyy koko matkan mukan
ja sitten syntyy terveenä ihanana pallerona jota saatte hoivata ja
halia :heart:
Täällä on kans hiukan pelkoo että olenko edelleen raskaana kun
kuitenkin alkoi niin ovelasti... aamuisin tulee testattua ja varmistaa
että vielä raskaana olen, minullakin on vielä yksi digi testi ja meinasin
tehdä sen perjantaiaamuna ennen neuvolaa... ottaa mukaan sinne....

ä 7+1 / 4+2
 
Kamala tuollainen pelko ja kyllähän sen ymmärtää, kun tuollainen kokemus on takana. Minua ei pelota keskenmeno, mutta tuulimuna tai oikeastaan enemmän on alkanut pelottaa se kaksosuus. Kun tuo vatsa pullottaa jo aika lailla. Jotenkin pistää miettimään... Mutta ehkä se on nyt vaan se, että ei tule niin kovin pitkää väliä tähän edelliseen. Kyllä se varmaan sitä on! : /
 
milia-_____17.5___23_____P-07, P-08, P-10_____ ________VKS

Minut myös saa lisätä listalle:) Jos vaikka yrittäisin tässä ryhmässä käydä ja saada vertaistukea myöskin!
Ihan varmasti täällä odotellaan neljättä poikaa :p
 
Tänä aamuna varmistustesti tehty ja niinhän siinä kävi että testi viiva oli vetänyt kontrolistista ohi ja oli tummempi :D Tänään ei ole ollut enää niin vainoharhainen olo :)

4+6 (ja huomenna poksuu viikonlopun kunniaksi!)
 
  • Tykkää
Reactions: ninnax
Ihanaa Santtu!! Onnea todella paljon plussasta!! Lueskelin teidän pienen syntymästä ja olet ollut tosi paljon ajatuksissani ja oli todella ihanaa lukea nuo plussauutiset täältä!! :) uskon, että varmasti tulee olemaan raskas odotus, mutta toivon todella, että se palkitaan sillä parhaimmalla palkinnolla!!

Täällä on nyt takana synnytystapa-arvio :) lääkäri oli ihan kummallinen :D siis oon vuosikausia käynyt sillä gynellä ja se on jotenkin "nuivan" oloinen ollut aina, tänään se alkoi heti vitsailemaan ja sit siinä kyseli, että "mitäs muuta sulle kuuluu" sit se kertoili, että kuinka hänelläkin on lapsenlapsia ja kertoi niistä (hänen tyttärensä on mun lapsuudenkaveri, että selittyy sillä) sitten se alkoi siinä kysellä, että niin "sullahan on tyttöjä ja poikia" johon totesin, että joo (tai siis 2 poikaa ja 1 tyttö) se sit siinä naureskeli "mäpäs tiedänkin, että kumpi teille on nyt tulossa, mut mä en kerro sitä sulle, koska sä kuitenkin kertoisit sen sun miehelles ja sun miehes ei halua tietää sitä" :D mulla siis rakenneultrassa lääkäri sanoi, että 50% todennäköisyydellä vauva on tyttö :D :D (eli siis tooosi luettava lupaus) mut sain mä siltä kiskottua sitten tiedon vauvan sukupuolesta ja sanoi, ettei kyllä oo epäilyksen häivääkään. Mutta en nyt sitä täällä paljasta, kun en miehellenikään sitä kertonut, vaan annetaan tuon hyyyvin epävarman tyttölupauksen tuolla kummitella ;)

No mutta siis, pienen kokoarvio oli pieni, lääkäri kyseli, että poltanko minä kun edellinenkin oli niin pieni ja totesin, että en, et en mä tiedä miksi vauvat on pieniä. Napanuoran virtaukset oli kuulemma erinomaiset ja muutenkin kaikki oli kuten pitikin olla, sanoi että tällä hetkellä vauveli on n. 2500g ja jos syntyy ennen laskettua, mikä on hyvin todennäköistä kun kolme aiempaakin ovat niin tehneet niin hyvä jos kolmen kilon raja ylittyy. Eli pientä täällä taas odotellaan, sanoi, että lasketun ajan paikkeilla on n. 3300g.
Se, mikä pisti jänskättään oli, että kohdunsuu oli sentin auki, mulla tehtiin synnytystapa-arvio edellisestä 2vko ennen synnytystä ja se oli kiinni, viikkoa ennen se oli tuon sentin auki... katsoin sitten kahden ekankin tilanteen ja niissä on kanssa ollut tuon sentin auki ja viikko arviosta on vauva syntynyt!! Eli jos menee samalla kaavalla niin sitten meille syntyisi jo ensi viikolla vauva!!! HUI!

tarvikkeista joku kyseli niin täällä on kaikki valmiina ja juuri mitään ei ole ostettu, kirpparilta oon yhen potkupuvun ostanut ja sitten tietty vaippoja ja purkki talkkia, siinä on kaikki hankinnat, mitä oon vauvalle tehnyt!!

tatomira 36+4
 
Minä ihan jo jännityksellä luin Tatomira, että kumpi sieltä tulee nyt. Jännityksessä jäädään odottamaan. Veikkaan kuitenkin poikaa, koska niin varma oli asiastaan, yleensä silloin on ns. nähty ne kollin kilkuttimet... :D
Ja positiivisen kautta Tatomira, helpommin se sieltä ulos tulee, kun ei ole niin kookas. Ei repeile niin kovasti. ;)

Varasin juuri ajan varhaisultraan minäkin parin viikon päähän. Kyllä täällä neuvolassakin ultrattais, mutta en usko, että alakautta alkavat tekemään, jos ei ole pakottavaa syytä ja mahan päältä varmaan vielä turha ees yrittää.
Haluan kuitenkin saada tiedon, että siellä nyt pikkuinen köllii ja kaikki on hyvin, eikä tosiaan tarvi painajaisia kahdesta vauvelista enää nähdä ja hermoilla sitä asiaa.

Minä olen tosiaan jo ostanut kaksostenvaunut näille kahdelle nuorimmalle, jo ennen plussausta... :ashamed: Muuta tuskin tarvitsee ostaa.

Ups. Wandii ja 7+1 :heart:
 
Wandii heh, mä sanoin, että pärjään ilman tuplia ja ei siis olla moisia ostettu, vaikka noille tulee vain 1,5v ikäero, mutta kummasti ne tuplat aina jokapaikassa saa katseen kääntymään :D

On tuo alkuraskauskin niin jännää aikaa :) tai oikeastaan koko raskausaika on jännää aikaa!! Ekaksi jännäillään, että onkokaan siellä ketään ja sitten jännätään, että kuinka monta niitä onkaan, sitten aletaan oottaan sitä rakenneultraa ja sen jälkeen odotellaan viikkoja, että jos vauva syntyisi se selviytyisi, sit 30vko rajapyykki on ihan hurjasti ja lopulta ollaan tässä tilanteessa, että vauva syntyy päivänä minä hyvänsä :)

Wandii mullahan siis taustalla III asteen repeämä ja siksi tuo synnytystapa-arvio nytkin oli ja just se 4kg:n ehdoton raja, mitä edes lähdettäisiin alakautta yrittämään, toisaalta, eipä sekään vauveli, jonka kanssa tuo repeämä tuli ollut kuin 3410g, eli ei mikään jättiläinen hänkään!

Nyt pelottaa synnytys ihan hirmuisesti! Eka kun päätyi kiireelliseen sektioon, toka tuohon repeämään ja kolmannen kanssa meni kuin oppikirjassa, joten nyt sitten pelonsekaisin tuntein odottelen neljättä synnytystä! Haaveissa olisi nyt synnyttää ilman lääkkeellistä kivunlievitystä ja oonkin lukenut tosi paljon rentoutumisesta jne. netistä ja olo on pelonsekaisen toiveikas :)

koko ajan vain synnytys pyörii enemmän ja enemmän mielessä, kun tulee harjoitussupistuksia tai sitten sellaisia ihme kipuja, eli koko vatsa on ihan tulessa, mutta supistus se ei ilmeisesti ole, kun kädellä koittaa niin maha on "pehmeä" (niin pehmeä kuin se tässä vaiheessa raskautta nyt voi ollakaan) niin miettii, että miten siitä taas hengissä selviää!!

Täällä on myös maha laskeutunut ihan selvästi, se on jo tosi alhaalla, siitä on jopa huomauteltu, että alas on tultu, gynen mukaan vauva ei kuitenkaan ole vielä kiinnittynyt.

tatomira 36+4 (vieläkin)
 
No sullahan Tatomira kuitenkin ns. paranee koko ajan synnytykset. Tämä viimeinen on sitten jo ihan unelmata. ;) Mullakin kolmas oli ns. paras synnytys. Ihana maahanmuuttajamieslääkäri (josta minua peloteltiin etukäteen ennakkoluuloisten toimesta :mad:) suositteli spinaalia nopealle synnyttäjälle ja synnytin käytännössä täysin kivutta. Muutenkin tosi hyvä lääkäri. Edellisessä kahdessa en ehtinyt rytäkässä saada mitään kivun lievitystä.

Noista kaksosten vaunuista. Meillä oli nuo vanhemmat pojat tosiaan kahden vuoden ikäerolla, ja kaksostenrattaista oli tosiaan hyötyä. Olisin käyttänyt paljon enemmänkin ja aikaisemmin, mutta ne oli niin vanhat, ettei selkänojaa saanut makuuasentoon tai erikseen liikutettua. Nyt on sitten paremmat ostettu, käytettynä tosin, mutta siltikin. Mutta se riippuu aika paljon siitä, missä asuu ja kuinka paljon liikkuu. Me ollaan aika liikkuisa porukka ja jossain jäähallilla tai jalisharkoissa tai kesätapahtumissa ne on ihan ehdottomat. Kannattaa harkita kyllä. Ja jos ei oo ronkeli, niin edullisiakin löytyy, seitsemän kymppiä minä noista maksoin, eikä niissä ole esim heittoaisaa, mutta ne mitä tarvii eli erilliset selkänojat, vauvalle oma koppa, turvavyöt jne.
 

Yhteistyössä