neljäs lapsi

• Viestiketjun aloittaja vaahterapuu harmaana
  • Ensimmäinen viesti
vaahterapuu harmaana
Haluan mutta en halua. Uskallan mutta sitten taas en. Melkoista vuoristorataa olen käynyt kohta vuoden ajan :ashamed:
Kerran jo päätimme miehen kanssa että saa tulla jos on tullakseen mutta sitten tulinkin katumanpäälle. Mieheni on tyytyväinen nykyiseen lapsilukuun mutta itselläni vauvakuume nostelee päätään tasaiseen tahtiin.Joka kuitenkin kuihtuu kun muistan raskaus ajan ja synnytyksen sekä kaiken sen väsymyksen liiankin hyvin....ja kaiken sen huolen että vauvalla on kaikki hyvin.

Ongelmani tässä asiassa on myös nämä lukuisat seikat...
epäilen kestääkö elimistöni neljännen raskauden tähän suht perään, jaksanko taas kaiken alusta, riittääkö rahat, entäs aika? riittääkö rahat myöhemmin? entäs suhde? kahdenkeskinen aika? entäs mistä auto johon kaikki mahtuu? jaksanko todella pyörittää 6 hengen taloutta? entäs mieheni? entäs jos joku sairastuu?

voi ei. Pää on sekaisin, haluaisin jo helpotusta, päätöstä asiaan. Päätöksen joka pitää... ajattelenko liikaa? vai liian vähän?

Olisi kiva kuulla miten muilla (4 lasta tai useampia) on mennyt? minä vuosina lapset ovat syntyneet ja miten arki sujuu ja miten oma sekä miehen pää kestää.Kaikenlaiset kommentit,kertomukset ja mielipiteet ovat tervetulleita!
=)

EX-SAVONLINNA
Hei, meillä on neljä lasta: 9v Tuomas, 7v Aapo, 4v Venla sekä kuopus 1kk Lauri.
Lauri meillä oli onnellinen vahinko. Ensin pelotti kuinka sisarrukset suhtautuvat kun ikä erosta tuli niin suuri. Venla oli aluksi mustasukkaine, mutta nyt sekin on jo häviämässä. =)
Olen jo reippaasti yli 30 v ja niin on miehenikin. Hyvin ollaan ainakin toistaiseksi pärjätty, vaikka totta kai joutuu koetukselle kun lapsi huutaa yönsä mahavaivojen takia.
Nyt en kadu että olemme neljännen lapsen saanut. =)

meillä lapsia 4. Syntyneet 00,02,03,04. Hyvin on kroppa kestänyt, ei ylimääräsisä kiloja jne..
Hyvin olen jaksellut. Se auttaa jo pitkälle, että lapsilla ok rytmi. Meillä alkavat nukkumaan 20.30. Illalla jää muutama tunti kahdenkeskeitä aikaa miehen kanssa, tai aikaa ihan vain itselle. Olen kotona ja pyrin tekemään pyykinpesut jne päivällä, illalla otetaan rennosti. Lapset leikkivät hyvin keskenään ja huolehtivat toisistaan.
Kyselevät jo, koska seuraava syntyy.. :heart:

meillä Antti 9v,Lotta 7v,Teemu 4v,Alina 4kk.

Hyvin tultu toimeen,meillä oli vähän samanlaista neljännen suhteen.Nyt ollaan onnellisia tästä :D
:heart: On ne lapset niin ihania,että jos vielä viides saataisiin perheeseen,niin hyvä olisi :)
Pelotti minuakin ensin nuo ikäerot,mutta hyvin on niidenkin kannalta mennyt. :heart:
Kannattaa kuitenkin ehkä se neljäs hankkia,muuten saatat sitten parin vuoden päästä tulla katumapäälle..Taikka sitten esim.10 kk päästä sinulla saattaisi olla pieni vauva sylissä jo..Ajattele nyt..
Onhan se lapsen saanti niiiin ihanaa!Ja lapset yleensäkin!
toivottavasti ei vaikuttanut siltä,että painostaisin:)

no,onnelisia päätöksiä!VALITSE HYVIN!

meillä on neljä ihana lasta.syntyneet:2000,2001,2002 ja 2004! raskaukset on menny aina hyvin alun aamupahoinvointia lukuunottamatta!! oon liikkunu paljo aina niin kait se on auttanu synnytyksissäki jonku verran... ei oo ollu mitään ongelmia lasten kanssa vaikka kaikki on suht pieniä.. ihan reippaita ja kilttejä ovat! farmariauto ostettiin,ku neljäs synty. nyt ois haaveena vaihtaa se tila-autoon.. rahaa käytetään kohtuullisesti,kun ei olekkaan millä "törsätä"...=) ikionnnelisia ollaan koko perhe ja kiitollisia nuista ihanista mukuloista!! :flower: lisää tahtoisimme...

Meillä on 7v kaksoset Lotta ja Eemil, 4v Elias ja 2v Iida.
Hyvin ollaan taloudellisestikkin pärjätty ja ihmeen paljon meille miehen kanssa jää kahden keskistäkin aikaa.
Onhan se joskus rankkaa pitkän työpäivän päätteeksi alkaa hoitamaan taloutta ja vastaamaan teoilla lasten tarpeita, mutta lapset antaa kaiken sadan kertaisena takasin. :heart:
Ikäerot meillä on sinällään hyvät, että isommat huolehtivat jo jollain tapaa itsestään ja hoitaa myös pienempiä. Siivoukset hoidetaan koko perhe yhdessä.
Auto vaihdettiin neljännen synnyttyä tila-autoksi.

Pupu Tupuna
meillä neljäs tilauksessa, ilmeisesti myös tulossa.. :whistle: :D huolettaa kyllä kaikki käytännön asiat ja oma jaksaminen, mutta eiköhän se siitä selviä kun asiaan tottuu. mulla itellä oli kolmas lapsi se kynnys ja kun vielä vahingossa tyttö sai alkunsa, niin se sävytti koko raskautta. tämä neljäs ei ollut päätöksenä enää vaikea, jotenkin tuntuu että eiköhän kaikki hoidu. :)

vaahterapuu
hei,ihanan kannustavia vastauksia teillä :flower: :heart:

sen verran täytyy mainita että viime aikoijen pohdiskelujen tuloksena kallistun yhä enemmän ja enemmän sille kannalle että haluan neljännen lapsen vielä joskus.
mutta pitää odotella tässä jokusen aikaa ja tehdä sitten se lopullinen päätös että milloin "hän" olisi tervetullut.
Itselläni tämä epävarmuus johtuu aikalailla tästä jatkuvasta väsymyksestä jonka kohta yksivuotias poikamme on aiheuttanut heräillyillään :\|
kun on jatkuvasti väsynyt on vaikea ajatella että aiheuttaisi lisää väsymystä itselleen.
Lisäksi mieheni ei halua nyt tällä hetkellä (seuraavan vuoden sisään) enempää lapsia. Ja elämän tilanteemmekin on ehkä vähän sekasortoinen...

Mutta vaikeinta tulee olemaan elää tämän vauvakuumeen kanssa :headwall: on se kummallisen vahva voima joka tämän tunteen aiheuttaa kun ei väsymys sentään kuumeilua estä ;)

kevättä odotellessa :heart:
Tulen kyllä sitten kertomaan jos päätämme toivottaa tervetulleeksi vielä yhden taaperon :wave:

kyllä sitä aina voittaa! neljän lapsen äitiys on raskasta, mutta myös todella palkitsevaa, eilenkin kaksi lapsista istui vieressä sitten tuli toiset kaksi ja kertoivat miten paljon äitiä rakastavat :heart:

elämä hymyilee, ja vaikein vaihe on ohi (meillä se oli silloin kun kuopus 9kk)
:) :) :)
mutta, sinun on itsetehtävä päätöksesi, mutta minä uskon että sinä pärjäisit mainiosti :hug:

Meillä myös neljä lasta (00, 02, 04 ja 05). Itse olen 25v ja mies 29v.

Meille neljäs lapsi oli ns. itsestäänselvyys että jos tulen vielä raskaaksi niin hän on enemmän kuin tervetullut. Ja tulinkin pian kolmannen saatuani uudelleen raskaaksi, koska pojilla on ikäeroa 1v4kk.

Itsellä oli hyvin samanlaisia ajatuksia neljännestä raskaudesta kuin sinulla.

No, autoon ei koko porukka mahduta eli me ei käytännössä siis liikuta koko perheen voimin kuin kävellen. Asutaan tässä kunnan keskustassa joten kauppaan ym päästään rattailla ja vaunuilla koko perheellä. Ja isompaa autoa ei ole tarkoitus ostaakaan, koska taloudellisesti se ei ole mahdollista.

Ja sitten tuosta taloudesta. Mies on töissä 4h/pv, tulot siis puhtaana n. 1500?/kk. Minä äitiyspäivärahalla (12?/pv). Lisäksi lapsilisät n. 500?/kk, joka käytännössä menee suoraan vuokraan. Lisäksi sähkö, vakuutukset ynnä muut pakolliset menot niin eihän sitä rahaa todellakaan ylimääräistä ole, mutta ruoka kuitenkin saadaan aina pöytään. Toisaalta en minä mitään ylimääräistä kaipaakaan -lapset ja toimiva parisuhde on se mikä minulle riittää. Olisihan se joskus kiva saada ostettua vaikka jotain ihanaa itselle, mutta kyllä sen aika vielä joskus tulee. Tämä on nyt meidän arkea ja siitä nautin täysillä.

Parisuhde on nyt neljännen lapsen jälkeen parempi kuin koskaan -uskomatonta mutta totta! Luulen että tämä johtuu siitä että molemmat ymmärretään jo että mitä asioita uuden lapsen syntymä tarkoittaa ja osataan iloita niistä pienistä kahdenkeskisistä hetkistä joita meillä on silloin kun saadaan illalla lapset nukkumaan ja ehditään hetki kahdestaan viettää. Toisen arvostaminen on lisääntynyt huimasti ja toisaalta toista ei pidä enää itsestäänselvyytenä vaan todellakin toista kunnioittaa.

Itse olen selvinnyt raskauksista yllättävän hyvin fyysisesti, vaikka onhan noiden neljän raskauden jälkeen jäänyt reilusti ylimääräisiä kiloja. Mutta kilot karisee koko ajan, ja vaikkei karisekaan niin olen täysin tyytyväinen itseeni näinkin. Muutenkin oma oloni on pirteämpi nyt kuin esim kolmannen synnyttyä, vaikka kolmas lapsi onkin ollut näistä kaikista kiltein, tyytyväisin ja paras nukkuja. Myöskin kolmannen jälkeen tuntui että jonkinasteinen synnytyksen jälkeinen masennuskin vaivasi, nyt ei tunnu olevan minkäänlaista masennusta tiedossakaan.

Tottakai jokainen tekee tai saa niin paljon lapsia kuin heitä suodaan, mutta meille neljäs lapsi on ollut todella toivottu ja hänestä ollaan todella iloisia.

kassei
Hei...
Aivan kuin oisi omaa kirjoitusta lukenut... :wave:
Meillä myös nuorin 1v ja vauvakuumetta ollu sitä asti kun hänet rinnalleni sain....... :heart:
Elikkäs meillä myös 3 nyt. Mullkin 2 vaikeaa raskautta takana ja molemmat syntyneet ennen aikaisina, lääkäri varoittelikin tulevasta jos päädyn vielä haluamaan lapsia.. :ashamed:
Elikkäs meidän raha varat ei riittäs, jos minä joutusin makaamaan tai jopa olemaan sairaalassa... Mihin lapset??

Joten itsekkin olen päättänyt, että ehkä JOSKUS!! Vaikka kuume on KOVA, mutta pakko pitää järki päässä toistaiseksi... Ehkä sitten kun nuorin sen verran iso, ettei tarvi "huolehtia" siitä niin.

Mutta kuumeillaan yhdessä :hug:

Yhteistyössä