Neitokakadu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jospa joku tietäisi jonkun hyvän kasvattajan etelä-pohjanmaan suunnalla, olisin tiedosta hyvin iloinen. On harkinnassa hankkia neitokakadu ja netti antaa huonosti tietoa.

Heipparallaa. Itselläni on kyseistä lajia oleva lintu.
Naaraspuoleinen lintumme on nyt 1 vuotias.
Haluan sanoa sulle:
MIETI TARKKAAN. Linnun hankinta on minusta vielä isompi päätös kuin koiran.
Oletko ottanut selvää kasvatus asioista? Ruokinnasta? Kesytyksestä? Häkki asioista? Sotkusta jonka lintu tuo mukanaan?
En halua latistaa, me itse rakastamme omaa lintuamme ja sen seura on aivan mahtavaa lisää arkeemme, mutta joka päivä se pikku kaveri huutaa niin että tärykalvot soi ja paukkuu (ihan oikeesti) ja meidän lintu on vieläpä hiljaisimpia lajin edustajia joihin olen törmännyt, ja olen niitä monta nähnyt.

Tuleva lemmikkinne myös sotkee niin että hulluksi tulee; kakkaa päällesi, lattioille ikkunalaudoille, sohvalle, puhtaisiin pyykkeihin verhoihin ruokapöydälle; se keikkuu harteilla niin että et saa mitään tehtyä, kun pieni bumerangi vaan sitkeästi pysyttelee lähelläsi terävine kynsineen ja nokkineen.
Se rääkyy luultavasti juuri silloin huomiotasi kun haluaisit levätä. Häntä täytyy lennättää häkin ulkopuolella VÄHINTÄÄNKIN 3tuntia JOKA IKINEN päivä aikuisen VALVOMANA, ja jos se ei pääse lentämään se tekee sinut hulluksi tasaisen tappavalla huomiohuudolla KVIIK-KVIIK-KVIIK.
Jos et osaa kouluttaa sitä siltä pois, se vain huutaa ja huutaa, tunnista toiseen. Usko pois, minä tiedän.
Kouluttaminen taas on jokapäiväistä. Seisot eteisessä ostoskassien kanssa etkä voi mennä linnun näkyville, koska se huomiohuutaa, ja jos menet huudon aikana linnun näköetäisyydelle, se saa palkkion huutamisesta: "SINÄ minun OMA ihminen, tulit näkyviin, tätä huutoa minä jatkan ensi kerralla kovempaa ja pidempään."
Joskus olemme seisseet eteisessä puoli tuntia joskus pidempään, tasainen huuto säestyksenä. Voin kertoa että on vituttanut. Koulutus ei myöskään lopu siihen että eräänä päivänä lintu on hiljainen, vaan sitä täytyy pitää yllä. Kun lintu huutaa, sinä et voi tulla näkyviin.
Linnut myös rikkovat asioita. Tärkeitä papereita on silputtu neitokakadumme toimesta, huonekasveja ei voi edes kuvitella olevan missään, johtoja on rikottu, tauluja yritetään nakertaa, seinästä on syöty meillä yksi nurkka kokonaan kun kaverilla on nokkaa kutittanut siihen malliin. Se ei ole tähän päivään mennessä oppinut että ei, älä syö sitä, koska ei se sitä ymmärrä.
Aikataulut on mietittävä niin että lintu varmasti ehtii lentää. Se on vaan PAKKO.
Lintu joka on jumissa häkissään on masentunut lintu.
Utelias ja aktiivinen lintu kuten neitokakadu satuttaa itsensä myös helposti, apua on saatava ja oltava valmis hakemaan vaikka kaukaa.

Tätä kaikkea sinä et voi estää. Et mitenkään. Lintu sotkee, huutaa ja on lintu vaikka sinä miten osaisit mitä, vaikka aina siivoaisit, se on jo ehtinyt sotkea ennenkuin olet valmis. Se tekee tätä kaikkea 20 vuotta, ja se aikoo tehdä sitä vaikka sinä tanssisit ripaskaa päälaellasi ja heittäisit tomaatteja ilmaan samalla.

SILTI
Lintu on hyvin ihana lemmikki. JOS sinä olet valmis sitoutumaan siihen, antamaan sille joka päivä aikaa (muutenkin kuin että se lentää taustalla ja sinä "valvot") Sen kanssa on touhuttava ja keksittävä aina vain uutta tekemistä.
Asuntosi sisustus tulee olemaan katosta roikkuvia renkaita ja orsia ja puunoksia yms yms.

On totta että neitokakadu kesyyntyy suhteellisen herkästi, mutta jos et sinä osaa kesyttää sitä oikein, ei se todellakaan tule kesyyntymään. Se jää yksinäiseksi ja villiksi linnuksi, jolle on sitten hankittava lintu seuraa PIAN. Jos se on villi se ei halua keikkua olalla, eikä tulla kädelle, se puree jos tunget kätesi lähelle. Se ei tule tekemään sitä koska on v-mäinen elukka, vaan koska sinä olet tehnyt väärin ja säikyttänyt sen niin että se pelkää sinua..
Ja, neitokakadu voi olla myös liian kesy, läheisriippuvainen, eli juurikin huomiohuutaja, josta puhuin aiemmin.

Mutta muistaa sopii, sen minkä kesytämme, on meidän vastuullamme sen lopun ikää. Lintu rakastuu omistajaansa niin syvästi, että jos sinä joskus kyllästyt sen ainaiseen huutoon ja sotkuun, sen sydän särkyy kun sinä huudat sille, hätistät sen pois, tai pahimmassa tapauksessa luovut siitä.

Minä en tosiaan halua sanoa että olet huono ihminen ei sinun kuulu saada lintua, mutta ota tosiaan asioista selvää, ja tarkkaan ennenkuin ostat niinkin upean lemmikin kuin neitokakadun kotiisi.

Kaijulin foorumi palvelee lintua hankkivia, ja linnun omistavia ihmisiä osoitteessa:

http://forum.papukaijat.net

rekisteröinti on pakollista jos haluat kirjoittaa, mutta neuvot ovat viisaita ja vaivan arvoisia. Tuolla forumilla keskustelevat ihmiset ovat viisaita lintuharrastutsa vuosia/vuosikausia jatkaneita ihmisiä joiden neuvoja ja asioita kannattaa kuunnella. Toki joukossa on myös aloittelijoita, joihin minäkin kuulun, koska eihän lintumme ole vasta kuin vuoden vanha.

Olisi mukava "tavata" sinut kaijulin foorumilla :)

ja lisään vielä että häkkiin voit satsata sen 300euroa ja ylöspäin,.
Keväisin linnut huutavat VIELÄ enemmän kuin mitä kuvailin yllä, koska on pesintä aika.
Silloin se on todennäköisesti ärhäkkä ja meluisa.

oma lintumme oli viime keväänä muistaakseni maaliskuusta toukokuuhun pirun äänekäs ja silloin monesti mietin mihin hittoon olen pääni pistänyt ja MIKSI SE EI VOI VAAN OLLA YHTÄÄN HETKEÄ HILJAA! Mutta siitä se meni ohi, onneks on talvi tulossa. :) Vaikkakin, linnullamme on vissiin toinen pesintäaika menossa nyt, kun tämä loppukesä on ollut melko meluista aikaa sillä.

Kuulostan varmaan linnun vihaajalta jo, mutta sun on helpompi kohdata tulevaisuus linnun kanssa kun tiedät mitä se tulee osittain olemaan. Mutta jos teet hyvää työtä ja onnistut, voi että minkä lemmikin tulet saamaan :)
Omasta linnustani en vain millään voisi luopua. Se vain on niin äärettömän tärkeä höyhenpallo että..ei toista ihanampaa ja ärsyttävämpää ole :D

Mulla oli häkillinen neitokakaduja eli nymfipapukaijoja, enkä kokenut mitään tuollaista. Minun nymfeilläni oli myös useita poikueita, kun minulla oli todella suuri itsetehty häkki. Näitä lintuja pitää aina olla vähintään kaksi, mieluiten lauma.

Kiitoksia, siellä oli joku kirjoitellut pitkät pätkät, varmaan luenkin ne. Mutta näkyi olevan aika paljon turhaakin mukana. Minulla on ollut parakiitti jo aikasemmin, että on häkit ja muut jo valmiina. Uskon että ne häkit menee myös neitokakadulle vaikka niissä aikasemmin asuikin valkoposkirosella. Pitää tosiaan ottaa selvää noista kakaduista vielä erikseen.

No nyt minä ehdin lukea kirjoituksesi ja oletpa sinä ottanut negatiivisen kannan lintuusi. Sanon että rosella on varmasti ihan yhtä kova sotkemaan ja tekemään pahaa, mutta tuo sinun kirjoituksesi oli kyllä aika rankkaa. Toki kun meillä on tilaa linnulle eri tavalla, ehkä siten on helpompaa. Meillä rosellakin oli koko ajan irti, häkki oli vain ruokailua ja nukkumista varten ja osasi kyllä lennellä ilman valvontaa. Enkä edes ääniä kokenut mitenkään negatiivisena asiana.

Meilläkin ollu neitokakadu enkä kyl yhtään tunnista sitä tosta vuodatuksesta. Minusta undulaatitkin olivat rasittavampia kun se kesy kakadu. Ihana tapaus ja kovin rapsutuskipeä muttei mikää riesa.

Minullakin on ollut neitokakadu, enkä kokenut sitä ollenkaan vaikeaksi. Päinvastoin se oli rakas, ihana lemmikki. Eikä se paskonut muualle kuin häkkiin, paitsi kerran mun kaverin olkapäälle.

Itelläni on yks neitokakadu eikä se huuda KOKOAJAN. Eikä niitä oo ihan pakko olla kaks tai parvi !
Lintu tarvii kaverin mielellään aina, jokainen lintulaji, koska ihmiset käyvät töissä ja ovat poissa kotoa. Lintu on onnellinen oman lajitoverinsa kanssa. Suosittelen kaikille linnuille lajitoveria aina, vaikka olisikin kesy tai kyseessä iso papukaija. Itsellä ollut 9 vuotta lintuja, ja ääntä kyllä riittää ja sotkua, mutta aina ovat yhdessä vapaana, enkä luopuisi heistä ikinä. ❤️

Meilläkin ollu neitokakadu enkä kyl yhtään tunnista sitä tosta vuodatuksesta. Minusta undulaatitkin olivat rasittavampia kun se kesy kakadu. Ihana tapaus ja kovin rapsutuskipeä muttei mikää riesa.
Jep tämä on totta, jotkut linnut huutaa enemmän kuin toiset, riippuu ihan yksilöstä. Mutta jos joku haluaa linnun hankkia, niin ole Valmis silti näihin: lintu tarvii lajitoverin, linnun pitää olla vapaana melkein koko päivän, jotta se on onnellinen, päivittäinen huuto tai melu otettava huomioon koska se on mahdollista, sotkua on joka päivä lattialla ja siihen täytyy vaan tottua ja siivota usein. Linnut ovat ihania, mutta vaativat omistajalta joustamista paljon.

Yhteistyössä