Neiti on sitten läski????

Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=659/sprog=4/grp=9/menu=1/

Jos annoskoot ja ruokapuoli muuten ovat kunnossa, lisätkää liikuntaa.
Meillä ei sitten riitä tunnit vuorokaudessa, jos vielä lisätään liikuntaa *huokaa*
Eiköhän se paino siitä tasoitu kasvun myötä, kun ei jatkossa syö usein ylim. herkkuja. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Siis eihän se terkkari oikeasti sanonut että lapsi on läski, vaan sinä puhuit läskeistä...?
Jep, tosin kuiskasi, kun lapsi oli huoneessa. Ja sanoi minulle..* tule nyt äitikin katsomaan kuinka tuo käyrä on noin korkealla. *
Siis kuiskasi, että lapsi on läski?!?!? Mulle saisi kyllä vapaasti puhua ylipainosta, jos aihetta on, mutta läskiksi ei tarvi käydä ketään nimitteleen. Sehän on ihan sama kuin että ope sanoisi, että sun lapsi on tyhmä, jos ei opi nopeasti. Eli meitsi kyllä tarttuisi luuriin ja antaisi palautetta suoraan ja varmaan soittaisin vielä hänen esimiehellensäkin.
Kyllä vain. Ja minua ei olisi haitanut niin , jos olisi sanonut niin, että lapsi olis ollut ulkona huoneesta.
 
aivan äimistynyt
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Siis eihän se terkkari oikeasti sanonut että lapsi on läski, vaan sinä puhuit läskeistä...?
Jep, tosin kuiskasi, kun lapsi oli huoneessa. Ja sanoi minulle..* tule nyt äitikin katsomaan kuinka tuo käyrä on noin korkealla. *
Tätihän toimi siis aivan oikein! MIKSI et voinut sitä sanoa, vaan annoit meidän luulla muuta? Hänen työtään on puuttua tuohon ylipainoon ja painokäyrän nousemiseen yli suositusten. Miksi ihmeessä suutuit siitä? Enpä voi oikein ymmärtää, sori vaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=659/sprog=4/grp=9/menu=1/

Jos annoskoot ja ruokapuoli muuten ovat kunnossa, lisätkää liikuntaa.
Meillä ei sitten riitä tunnit vuorokaudessa, jos vielä lisätään liikuntaa *huokaa*
Eiköhän se paino siitä tasoitu kasvun myötä, kun ei jatkossa syö usein ylim. herkkuja. :)
:D Ei syö paljoa herkkuja. Omia karkkejaankaan ei syö ennen kuin kysyy suunnilleen jokaisen karkin kohdalla *saanko äiti syödä tämän*
 
nonna
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Siis eihän se terkkari oikeasti sanonut että lapsi on läski, vaan sinä puhuit läskeistä...?
Jep, tosin kuiskasi, kun lapsi oli huoneessa. Ja sanoi minulle..* tule nyt äitikin katsomaan kuinka tuo käyrä on noin korkealla. *
Mua kiinnostaisi tietää, että nostitko sinä asiasta älämölön lapsen kuullen esim. kotona, soitto kaverille tms.? Jos sä kauheasti pihiset ja puhiset asiasta lapsen kuullen, niin hallaahan sä siinä teet...noilla lapsilla, kun tuo kuulo tuntuu joskus olevan parempi kuin tarvisikaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Siis eihän se terkkari oikeasti sanonut että lapsi on läski, vaan sinä puhuit läskeistä...?
Jep, tosin kuiskasi, kun lapsi oli huoneessa. Ja sanoi minulle..* tule nyt äitikin katsomaan kuinka tuo käyrä on noin korkealla. *
Siis kuiskasi, että lapsi on läski?!?!? Mulle saisi kyllä vapaasti puhua ylipainosta, jos aihetta on, mutta läskiksi ei tarvi käydä ketään nimitteleen. Sehän on ihan sama kuin että ope sanoisi, että sun lapsi on tyhmä, jos ei opi nopeasti. Eli meitsi kyllä tarttuisi luuriin ja antaisi palautetta suoraan ja varmaan soittaisin vielä hänen esimiehellensäkin.
Kyllä vain. Ja minua ei olisi haitanut niin , jos olisi sanonut niin, että lapsi olis ollut ulkona huoneesta.
Ihmettelen suuresti, miten terveydenhuollon ammatti-ihminen voi sanoa lapsesta, että hän on läski. Ei käsitä. Musta on OK, jos kerrotaan, missä lapsi menee painokäyrillä, mutta että nimitellään lasta läskiksi.

 
Ihan omakohtaisena kokemuksena kerron, että mulle terkkari sanoi ala-asteella, että olet liian lihava. Enkä todellakaan ollut!! Pituutta oli yli 150cm ja painoa rutkasti alle 40kg... Sanoi saman vissiin 80%:lle luokan tytöistä. Enkä ole ikinä päässyt siitä tavallaan yli. Koko ikäni olen kokenut olevani vääränkokoinen, olin sitä oikeasti tai en...
 
vieras
Syökö lapsi sitten salaa? jonkun asian pitää olla vinossa, siis jos ei syy ole ruokavaliossa tai liikkumattomuudessa, niin eihän ole mitään elimellistä vikaa, sairautta, joka nostaa painoa jos lapsi ei syö kerrassaan mitään?? Siitä olisin kyllä oikeasti huolissani ja painuisin vaikka lastenlääkärille selvittelemään, miksi painokäyrä nousee, kun lapsi ei syö.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Siis eihän se terkkari oikeasti sanonut että lapsi on läski, vaan sinä puhuit läskeistä...?
Jep, tosin kuiskasi, kun lapsi oli huoneessa. Ja sanoi minulle..* tule nyt äitikin katsomaan kuinka tuo käyrä on noin korkealla. *
Siis kuiskasi, että lapsi on läski?!?!? Mulle saisi kyllä vapaasti puhua ylipainosta, jos aihetta on, mutta läskiksi ei tarvi käydä ketään nimitteleen. Sehän on ihan sama kuin että ope sanoisi, että sun lapsi on tyhmä, jos ei opi nopeasti. Eli meitsi kyllä tarttuisi luuriin ja antaisi palautetta suoraan ja varmaan soittaisin vielä hänen esimiehellensäkin.
Kyllä vain. Ja minua ei olisi haitanut niin , jos olisi sanonut niin, että lapsi olis ollut ulkona huoneesta.
Sanasta sanaanko sanoi läskiksi?? Ei kuulosta ammattilaisen kielenkäytöltä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja nonna:
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Siis eihän se terkkari oikeasti sanonut että lapsi on läski, vaan sinä puhuit läskeistä...?
Jep, tosin kuiskasi, kun lapsi oli huoneessa. Ja sanoi minulle..* tule nyt äitikin katsomaan kuinka tuo käyrä on noin korkealla. *
Mua kiinnostaisi tietää, että nostitko sinä asiasta älämölön lapsen kuullen esim. kotona, soitto kaverille tms.? Jos sä kauheasti pihiset ja puhiset asiasta lapsen kuullen, niin hallaahan sä siinä teet...noilla lapsilla, kun tuo kuulo tuntuu joskus olevan parempi kuin tarvisikaan.
En ole puhunut kotonakaan mitään, enkä soittanut kaverille. Eli kotona asiaa ei ole käsitelty ollenkaan, muuten kuin tuo raejuustokysymys...
 
vieras
Mä kyllä epäilen suuresti että kun on neuvolassa käyty ja täti on kuiskannut äidille "lihavuudesta" ja sitten puhunut annoskoon pienentämisestä.
että 6 v olisi siitä mitään traumoja tai syömättömyyttä saanut, kyllä siitä on puhuttu paljon muuallakin, vaikka esim äiti neuvolan jälkeen samanlaiset taivastelut muutaman kaverin kanssa puhelimessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Ihan omakohtaisena kokemuksena kerron, että mulle terkkari sanoi ala-asteella, että olet liian lihava. Enkä todellakaan ollut!! Pituutta oli yli 150cm ja painoa rutkasti alle 40kg... Sanoi saman vissiin 80%:lle luokan tytöistä. Enkä ole ikinä päässyt siitä tavallaan yli. Koko ikäni olen kokenut olevani vääränkokoinen, olin sitä oikeasti tai en...
No mutta jokainen vanhempihan voi oman lapsensa pituuden ja painon suhteesta päätellä, että onko lapsella oikeasti ylipainoa vai ei. Jos ylipainoa on, on terveydenhoitajan velvollisuus kertoa siitä vanhemmille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Ihan omakohtaisena kokemuksena kerron, että mulle terkkari sanoi ala-asteella, että olet liian lihava. Enkä todellakaan ollut!! Pituutta oli yli 150cm ja painoa rutkasti alle 40kg... Sanoi saman vissiin 80%:lle luokan tytöistä. Enkä ole ikinä päässyt siitä tavallaan yli. Koko ikäni olen kokenut olevani vääränkokoinen, olin sitä oikeasti tai en...
No mutta jokainen vanhempihan voi oman lapsensa pituuden ja painon suhteesta päätellä, että onko lapsella oikeasti ylipainoa vai ei. Jos ylipainoa on, on terveydenhoitajan velvollisuus kertoa siitä vanhemmille.
Mullepa länttäs tuon tekstin päin näköä. Luuletko, että siinä enää kuuntelin vanhempien tai kenenkään muiden vakuutteluja, kun "ammatti-ihminen" oli jo antanut tuomion?
 
veera
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Syökö lapsi sitten salaa? jonkun asian pitää olla vinossa, siis jos ei syy ole ruokavaliossa tai liikkumattomuudessa, niin eihän ole mitään elimellistä vikaa, sairautta, joka nostaa painoa jos lapsi ei syö kerrassaan mitään?? Siitä olisin kyllä oikeasti huolissani ja painuisin vaikka lastenlääkärille selvittelemään, miksi painokäyrä nousee, kun lapsi ei syö.
Just näin, jos lapsi ei syö juuri mitään eikä ainakaan herkkuja ruoka-ajan ulkopuolella, liikkuu paljon. ja paino nousee silloin mulle tulee mieleen joku sairaus, esim kilpirauhasen vajaatoiminta tms Olisi ehkä syytä tutkia
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kyllä epäilen suuresti että kun on neuvolassa käyty ja täti on kuiskannut äidille "lihavuudesta" ja sitten puhunut annoskoon pienentämisestä.
että 6 v olisi siitä mitään traumoja tai syömättömyyttä saanut, kyllä siitä on puhuttu paljon muuallakin, vaikka esim äiti neuvolan jälkeen samanlaiset taivastelut muutaman kaverin kanssa puhelimessa.
Peesi.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
Ihan omakohtaisena kokemuksena kerron, että mulle terkkari sanoi ala-asteella, että olet liian lihava. Enkä todellakaan ollut!! Pituutta oli yli 150cm ja painoa rutkasti alle 40kg... Sanoi saman vissiin 80%:lle luokan tytöistä. Enkä ole ikinä päässyt siitä tavallaan yli. Koko ikäni olen kokenut olevani vääränkokoinen, olin sitä oikeasti tai en...
No mutta jokainen vanhempihan voi oman lapsensa pituuden ja painon suhteesta päätellä, että onko lapsella oikeasti ylipainoa vai ei. Jos ylipainoa on, on terveydenhoitajan velvollisuus kertoa siitä vanhemmille.
Mullepa länttäs tuon tekstin päin näköä. Luuletko, että siinä enää kuuntelin vanhempien tai kenenkään muiden vakuutteluja, kun "ammatti-ihminen" oli jo antanut tuomion?
No ei varmasti. Kyllä terveydenhoitajan sanomiset varmasti jäävät päälimmäisenä mieleen. :/ Epäammattimaista. Ja sinun tapauksessasi muutenkin väärin, kerran ylipainoa ei edes ollut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Syökö lapsi sitten salaa? jonkun asian pitää olla vinossa, siis jos ei syy ole ruokavaliossa tai liikkumattomuudessa, niin eihän ole mitään elimellistä vikaa, sairautta, joka nostaa painoa jos lapsi ei syö kerrassaan mitään?? Siitä olisin kyllä oikeasti huolissani ja painuisin vaikka lastenlääkärille selvittelemään, miksi painokäyrä nousee, kun lapsi ei syö.
enpä usko, että syö salaa... lapsi kysyy joka herkkuun/välipalaan luvan. viimeksi kun oltiin kylässä, neiti kysyi luvan saako syödä tomaatin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rontto:
Oon samaa mieltä. Ei tytössä ole mitään ylimääräistä, jota ottaa pois. Äkkiseltään katsottuna hänellä näyttäisi olevan suomalaisille tyypillinen ruumiinrakenne, johon kuuluu rotevuus ja sen takia korkea paino.

Nyt sun pitää vielä sanoa, että mitä sanot tytölle. Ehkä voisit pyytää terveydenhoitajaa sanomaan, että oli väärässä ja pyytämään anteeksi. Vaikka tämä ei muuttaisikaan mielipidettä niin sano, että tytön omakuva kärsii tuollaisesta ja sillä voi olla kauaskantoiset seuraukset. Ja sano ettei sanoisi muista lapsista tuolla tavoin heidän kuullen.
Juu, mun täytyy todellakin miettiä mitä tytölle sanon. Ruualla ny ilmoitti , ettei voi syödä kun pitää juosta , että tulee sutjakaksi :/ ja kysyi onko raejuustossa paljonkin rasva? Juu, jaa niin......

Eli jotain pitää kehittää, muuten tuo ei kohta syö enään mitää. [/quote]

Toimisikohan teillä semmoinen, että selittäisit, että neuvolatäti muistutti sua (eli äitiä) huolehtimaan, että tyttö söisi terveellisesti. Ja se teki sen siksi, että jotkut vanhemmat eivät muista tehdä niin ja lapsista voi tulla silloin lihavia. Eli otat vastuun tytön painosta pois hänen hartioiltaan. Ja kerrot myös, että päiväkodissa ja tulevaisuudessa myös koulussa on aikuiset huolehtineet, että ruoka on terveellistä.
 

Yhteistyössä