Ne pikkujoulut(aikaa itselle jatkoa)

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
-"Moimoi,täältä tullaan" kuuluu iloinen ääni ovelta,kun äitini ja siskoni tulevat.
On kulunut kolmisenviikkoa kun 'näin' siskoni.

Äitini soitti eilen että tulevat yhdessä siskoni kanssa laittamaan vähän lämpöä asuntooni.
Noh kivahan se on,ja voisin antaa äidille 54v lahjan,joka ei ehtinyt kesällä juhlaan.

Äidillä on verhoja sun muuta sisustusjuttua iso kassi ja naurahdan hänelle.
-"En mää nyt mikään teini ole,että kyllä täällä kaikkea on jo"mun on pakko sanoa heille
-"No nyt on akkavalta täällä,eikä täällä kyllä naisen jälki näy" äitini sanoo rempseästi astellen olkkariin

Mirakin tuntuu olevan kuin ei olisi mitään tapahtunut ja myötäilee äidin sanoja. He riisuvat päällysvaatteensa.
Ne on kuin kaksoset paitti äitini Marjo on vaaleampi ja muistaakseni 23 vuotta siskoani vanhempi..Mira on 31 vuotias.

-"Mirakin lopetti ne iltatyöt siellä varastolla"Marjo sanoo mulle ja katson Miraa hivenen kysyvästi
Mira katsoo nopeaa vienosti ja laittaa sormen suunsa eteen,varmaan etten kyselisi tästä työstä.
-"No pitäähän sitä muutakin ehtiä tehdä kuin töitä" vastaan korrektisti todeten ja alan keittää kahvia äidin kavuten jo olkkarin kapoille.
-"Annappa Mira ne sinertävät kapat sieltä kassista niin saadaan nämä pois ja aletaan sitten vähän istuun iltaa"
äitini sanoo ja ihmettelen mitä ne on suunnitellut,noh ihan sama eipä tässä ihmeitä itelläkään.

Miran pitäessä verhoja kädessään kuin suomen lippua,äitini vetää verhoja paikoilleen tuolilla.
-"ajateltiin vähän piristää sua,että pidetään sellaset pikkujoulut..nyt samalla,siellä on jouluruokia autossa kylmässä"
Marjo sanoo katsoen mua ja Miraa nopeaa.
-"jaa vai semmoset..no sittenhän ne täytyy pitää,ei mulla ole kuin aikaa" tokaisen vain ja hymyilen kummallekkin.
-"Kiva se on näinkin syödä,mennään sitten yöksi kyllä kotiin jos sulla muuta on..Ostettiin Miran kans uudet joulumekot että ne laitetaan kyllä päälle" äitini jatkaa.
Äitini ei käytä alkoholia emmekä ole juuri siskonikaan kanssa olleet alkoholin kanssa kotona heidän nähden että näistä pikkujouluista ei kyllä pää tule kipeäksi.Harmitonta ajattelen ja avaan telkkarin jossa on iltakuuden uutiset.

-"Näissä uusissa asunnoissa kyllä tuntuu tarkenevan" äitini sanoo,heillä on kummallakin farkut ja jonkin sorttiset villapaidat.
-"No näissä ei vedä niinku kotosalla" jatkan ja alan kaataa kahvia kuppeihin olkkariin.

-"Mira..aletaanko tälläytyyn" äitini sanoo Miralle ja nostaa ison mustan muovikassin sohvalle.
-"Täällä ei taida olla kuin tuo sun makkari missä voi vähän vaihtaa vaatteita" hän jatkaa ja ottaa jonkin joulunpunaisen mekon..
-"Vessa tietenkin mutta jos meinaatte siellä koko illan olla niin laittakaa ne mun pyykit kans" nakkaan takaisin.

Äitini ottaa jotain kassista ja katsoo Miraa.
-"no tuuppas nyt niin mennään vaihtaan"
-"tuota..mä katon vähän myöhemmin sitten..juon kahvin" Mira sanoo jotenkin mietteliäänä ja katsoo telkkua.

Äitini ollessa makkarissani laskeutuu hiljaisuus,vain sääennustajan puhe kuuluu telkkarista.Emme puhu Miran kanssa mitään.Ehkä hivenen ahdistavakin ilmapiiri.Kumpainenkin miettii sitä tapahtunutta,minä ainakin.Mira menee vessaan

-"Mira tuos se kassi tänne,se mekko jäi" äitini huutaa makkarista.
-"oon vessassa"mira vastaa jolloin äitini tulee makkarista.
-"varmaan meikkaamassa"äiti naurahtaa ja kopauttaa vessan ovea kävellen olkkariin sohvan luo.Pelkissä sukkahousuissa,pikkareissa ja samaisessa villapaidassa.

mmh,huohahdan itsekseni ja katsahdan sivusilmällä äidin touhuja ja noh,ehkä sitä lannettakin.Marjo ottaa mekon syliinsä ja sipsuttaa keskittyneesti takaisin makkariin.Katson telkkua ja sitten käytävälle,jossa Mira katsoo mua nojaten seinää lievällä hymyllä..voin lukea hänen huuliltaan samaiset sanat kuin muutama viikko aiemmin 'ei vittu'.
-"tuos toiset sukkikset niin kokeillaan oisko tummat paremmat"äitini huutaa jälleen Miralle.
-"Sukkikset,kyllähän mä niitä tuon" tälläkertaa Mira vastaa jotenkin ilkikurisen innokkaasti naurahtaen ja ottaa pari sukkispakettia ja heilauttaa niitä mulle hymyillen. Hän menee kanssa makkariin.

Ei hemmetti,nyt tästä voi tulla aika erikoinen ilta.Toivottavasti Mira ei nyt ala mitään pervoiluja puhuun äidin kuulleen,ähh ei nyt sentää varmasti.
-"Mika sullahan on se mun isompi peili siellä olkkarissa niin tullaan äidin kanssa sinne"
Mira huutaa rennosti ja he tulevat keskelle olkkaria.
-"No täällähän on parempi valaistuskin,kyllä nämä tummat sopii paremmin"äiti sanoo pyöritellen vartaloaan peilin edessä.
-"Niin taitaa tehdä"Mira sanoo korjaten mekon helmaa.-"vai mitä Mika" hän sanoo katsoen mua leveällä hymyllä

-"Mitäse näistä ymmärtää" äitini katsoo Miraa nopeaa ja peilin kautti mua.
-"Niin,eipä se varmaan haarakiiloista ja vahvihkkeista,ulkoanäöstä varmasti"Mira vastaa silleen kuin naiset puhuu

-"juuh,hyvät ne on" sanon ja yritän viheltää pelinpoikki Miran kanssa alkuunsa.Istahdan farkuissa ja t-paidassa pöydän ääreen.
-"Vai kokeiltasko vielä näitä joissa ei ole tätä haarakiilaa istuisko ne mukavammin"Mira avaa kuin leikillään sukkispaketin ja pujottaa kätensä lahkeen sisään katsoen mua ilkikurisesti silmiin nopeaa.
-"ähh emmä tiiä niitä,laita sä vaikka jos ne susta tuntuu paremmalta" äiti vastaa ja hieman hiuksiaan pöyhien.
-"Niin..menis varmaan mullekkin"Mira sivelee rannettaan jossa on sukkikset ja vilkuilee mua kohti.

Katson Miraa hieman tuohtuneena ja sanon ääneti*älä viitti hei"
Mira hymyilee takaisin äitini mennessä istumaan sohvalle.
-"Nyt juon kahvit" äitini sanoo Miran tullessa istumaan viereeni ja laittaen sukkikset pöydälle,tunnen jonkin hyvän hajuveden tuoksun.Katson sukkiksia ja Miraa.
-"noh,kaadatkos sä mullekkin kahvia lisää?" Mira sanoo lempeällä ja arvuuttelevalla äänellä.
Katson häntä muutaman sekunnin ja nousen ylös hänen eteensä.
-"Juuh tottakait" vastaan ja lähden meneen,Miran hymyillessä.Katsoikohan hän etumustani.Varmaan tahalteen härnää ajattelen.

-"tässäpä ois" sanon ja kaadan kahvia..Mira on ottanut sukkikset reisilleen farkkujenpäälle myttyyn.
-"no kiitos" hän sanoo katsoen yläviistoon leikkisällä hymyllä.
Istahdan taikaisin Miran viereen ja katsomme telkkua,hassua..en voi olla vilkiuilematta sivusilmällä äitini sääriä..ihan hyvät..tuo on kyllä lievä ilmaisu..noh sen tekee tämä tilanne tietenkin.

-"ei mutta ne ruoat,siellä autossa..mun on kyllä käytävä hakeen ne.Sähän voit Mira silläaikaa pukea ne asus,siellä on vielä yhdet sukkiset jos ne ei kelpaa" äiti sanoo nousten tomerasti ylös ja kävelee naulakolle.
-"no Ne yhdet SUKkiket voi vaikka Mika ottaa" Mira sanoo leikillään
-"HEH,justjust" äiti naurahtaa ja ottaa talvitakkinsa,kenkänsä ja painuu ulos autolle.

Tulee muutaman sekunnin hiljaisuus ja Mira nousee tuolilta ja kävelee sohvalle.Ottaa muovikassin ja lähtee käveleen vessaa kohti.Yhtäkkiä hän pysähtyy ja sanoo.
-"Mäkin taidan sit pukea vähän juhlavampaa..tuolla vessassa,laitan oven lukkoon sit."hän sanoo vienolla hymyllä ja nakkaa sit kädessään olevat sukkikset syliini -"ainiin vahdi sit vaikka noita" hän sanoo painellen vessaan.

Kuulen oven menevän lukkoon,olen siinä sukkiksien kanssa kahden.'Ei perhana,nyt meen kyllä tupakille' ajattelen ja jätän nylonmytyn pöydälle. Otan takkini ja avaan parvekkeen oven. Sytytän tupakin ja hengähdän,katselen katuvaloa ja koiraa ulkoiluttavaa naista..ajatukset tuntuvat tasaantuvan.

-"annatko mullekin tupakin"kuulen äänen viereltä.
-"Ei mikään sukkiskeli..äiti unohti ostaa tortut ja lähti kauppaan vielä"Mira jatkaa ja astuu eteenpäin viereeni ja laittaa säärensäyhteen,mekossaan ja sukkiksissaan.
Tuo kahina on tutun kuuloinen,ehkä hivenen kiihottava.
-"no perhanan kylmä on" vastaan ja ojennan savukkeen.Mira kyykistyy kynttilästä ottaan tulen.

-"Lopetit sitten varastolla työt" sanon vetäisten savut kuin yrittäen avata juttua aiemmasta
-"Juuh..kolmisenviikkoa takaperin" Mira vastaa vetäisten itsekkin savut..
Parinsekunni hiljaisuuden jälkeen naurahdamme kummatkin hervokkaasti kuin vapautuen.
-"tää oli sit äidin idea ei mun"Mira sanoo tumpaten tupakan tuhkakuppiin..-"että jos tuntuu pahalta niin syytä sitä"
hän jatkaa ja avaa parvekkeen oven.
Menemme sisälle.
-"vai tuntuuko pahalta" mira sanoo katsoen olan yli hymyillen.
-"no ei..eih tässä nyt siitä oo kyse" vastaan kuin poliitikko yskäisten
-"noooh..se sit hyvä..eikä vilkuilla,ketään sit" hän jatkaa kuin prinsessa sanoillaan.

Mira istahtaa sohvalle ja itse nojatuoliin..hitto että tämä menee kiusalliseksi taasen ajattelen.
Mira selaa kännykkäänsä jalka toisen päällä..enhän mä voi olla katsomatta järkeilen.
Hän katsahtaa mua silmiin ja sitten kännykkään.
-"äidillä kestää..täytyy käydä kuulemma cittarissa asti hakeen ne tortut".
hän katsoo hymyillen sukkismyttyä pöydällä ja alkaa selata puhelinta.
Hitto toi kahvi alkaa kusettaa ajattelen..
-"Mä käyn vessassa ja laitan pyykit samalla"
-"juuh" mira sanoo kuin odottaen jotain tilannetta tai muuta sellaista.

Otan pyykit koneesta ja laitan niitä kuivuun..puhelimeni piippaa. katsotaan kuhan ehditään ajattelen ja nostelen pyykit.Rakko halkeaa kohta ajattelen ja menen nopeaa pytylle,avaan sepalukseni ja otan kaluni käteen..ahh..melkein orkasmin veroinen kun pääseehädässä lorottaan ajattelen.
-"laitoin isän numeron sulle äsken"mira huudahtaa

Ravisteltua ja kädet pestyäni otan kännykän taskusta ja katson puhelinta.
-'ähh kuvaviesti eikö se osaajakaa numeroa"ajattelen.
kuvaviestissä on lappu jossa on isän numero,lappu on miran sylissä..reisien päällä..
hmmh..juuh,sukkisreidet...
ähh,perhana tuhahdan ja poistun vessasta.

-"joo kiitti numerosta" sanon mennen olkkariin ja yritän olla seurallinen ja vilkuilematta Miraa,jolle nousee hivenen muikea hymy..
-"Litsit auki,hevoset karkaa".
Katson Miraa ja etumustani,hitto ja kalu ulkona..Ei,ei nyt oo ajatus kulkenut ollenkaan.
Mira painaa päänsä käteensä-"no onneksi ei seiso,vois olla hankala ton vetoketjun kans" hän naurahtaa.

-"hemmetti sun kans ei joudukku kiusallisiin tilanteisiin" sanon ja alan nauramaa ja samalla mirakin repeää..
-"otetaanko vielä sukkikset" mira vetäisee pöydältä sukkikset ja nakkaa mua kaluuni.
-"no tumputitumputi nyt vaa" hän nauraa

Suljen silmäni ja tunnen itseni ihan teiniksi,nauran ja tunnen kuinka kaluni on hivenen kovennut.
Avaan silmäni-"joo sori" käännyn nopeeta vessan suuntaan ja menen nopeasti sinne.
Istahdan pytylle huvittuneen nolona ja kiihottuneena..puhelimeni piippaa..

Taas miralta,avaan sen.."tässä ois ilman tuota lappua" viestissä lukee ja siinä on samaiset sääret,mekon helma puolessavälissä reisiä..Hitto nuo on samat sukkikset kuin sillon hieronnassa..kaluni kovenee.
Käteni alkaa vatkata kaluani hiljalleen...
Saan taas viestin Miralta"nopeempaa,äitis on kohta täällä..tai laita ainakin ovi lukkoon".

Eih tämä on liian pervoa,mutten voi lopettaakaan..samalla tunnen kuinka laukean..ja huohahdan.. Nyt voi hengähtää kunnolla.
 

Yhteistyössä