Ne jotka eivät pidä herkistä ihmisistä, ovat mielestäni tylyjä ja kylmiä ihmisiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hmh";26812383]Näin näen minäkin. Geneettinen paketti yhdistettynä siihen mikä ympäriltä tulee (a vanhemmat ja muu perhe b yhteiskunta ja sen mahdollisuudet, uskomukset ja mahdottomuudet c puhdas sattuma maailman historian kulussa - jonka armoilla aina ja iankaikkisesti olemme)[/QUOTE]

Ja liian tarkka itsensä analysoiminen, tai lähinnä kategorisoiminen on vain ajan tuhlausta, sillä se on aika mahdotonta. Ehkä jopa kahlitsevaa.

Ja liian tarkka itsensä analysoiminen, tai lähinnä kategorisoiminen on vain ajan tuhlausta, sillä se on aika mahdotonta. Ehkä jopa kahlitsevaa.
Tai sitten se on äärettömän vapauttavaa. Kun askel askeleelta, asia asialta, yksityiskohta yksityiskohdalta tiedostaa itsestään, mikä on muiden vaikutusta ja mikä on omaa itseään. Mulla meni siihen miltei 10 vuotta, mutta en ole hetkeäkään katunut, että sen analysoinnin tein.

[QUOTE="vieras";26812623]Eikö tässä ollut kyse mielipiteestä? Eikä totuudesta.[/QUOTE]

No ei kokonaan. Oli tuossa ihan tosiasioitakin. En mä kyllä noin yksiselitteisesti osaisi määritellä, millainen on herkkä ihminen. Otsikkokin on harhaanjohtava. Se ei tee ihmisestä tylyä/kylmää, jos ei pidä jostain herkästä ihmisestä.

No ei kokonaan. Oli tuossa ihan tosiasioitakin. En mä kyllä noin yksiselitteisesti osaisi määritellä, millainen on herkkä ihminen. Otsikkokin on harhaanjohtava. Se ei tee ihmisestä tylyä/kylmää, jos ei pidä jostain herkästä ihmisestä.

No ei teekään vielä pelkästään se, jos ei pidä jostain tietystä herkästä ihmisestä. Mutta sitä tuossa ajan takaa, että jos joku joutuu jatkuvasti kahnauksiin koska pahoittaa herkkien ihmisten mielen, syytä olisi sellaisen ehkä katsoa peiliin ja miettiä omia ilmaisutapoja, eikä huudella että herkät vetävät herneet nenuun pikkuasioista.

Otsikko oli kyllä yleistävä ja "ärsyttävä" siksi että täällä ei neutraalilla otsikolla saa sivua pidempää keskustelua aikaiseksi. :-D

Heh. Todellisuudessa ehkä vain 10-15 % (tms.) ihmisistä jotka kaihtavat herkkiä ihmisiä, ovat oikeasti tylyjä ja negatiivisia luonteeltaan. Veikkaanpa että yhtä suuri (tai pieni) prosentti herkistä eli sensitiivisistä ihmisistä ovat niitä jotka vetävät ihan turhista pikkuasioita herneet nenäänsä ja saavat sillä lähipiirinsä varpailleen.

Kirjoitin tarkoituksella provosoivan ja yleistävän otsikon. Mutta arvaukseni osui oikeaan. Suurin osa vastaajista ärsyyntyi, eli moni on todellakin sitä mieltä kuin tämä yleinen stereotypia herkistä ihmisistä turhasta mielensä pahoittavina. Jos olisin laittanut otsikon että " herkät ihmiset ottavat pikkuasioista nokkiinsa", veikkaanpa että iso osa vastaajista olisi peesaillut.

Eli tämä ennakkokäsitys herkistä ihmisistä on monen mielestä juuri tämä herneenpalon nenuun vetäjä. Se on valitettavaa, koska herkkä loukkaantuvuus/suuttuminen ei välttämättä kuulu sensitiivisyyteen, sellainen vai olla vaikkei muuten sensitiivinen luonteeltaan olisikaan.

Itse törmäsin tähän yleiseen ennakkokäsitykseen hiljattain, kun tutustuin uuteen ihmiseen. Ja kun kerroin olevani herkkä ihminen, hän ei halunnutkaan enää olla kanssani tekemisissä, koska herkkyys hänen mielestään ilman muuta tarkoittaa sitä että suuttuu turhista pikkuasioista. :-(

Osittain siksi tein tämän aloituksen, ja arveluni tästä yleisestä luulosta osoittautui ainakin palstan perusteella oikeaksi.

Oma lähipiirini koostuu 99% herkistä ihmisistä. Ja näistä kukaan ei ole tuollainen joka kiukuttelee ja nöksähtelee täysin turhista ja mitättömistä asioista, niin että tarvitsisi varoa puheitaan. Enkä itsekään ole sellainen. En toki pidä ilkeilystä, mutta ei siitä tarvitse kenenkään pitää, eikä sille naureskella, jos se siis on pahansuopaa, eikä vain leikkimielistä naljailua, jota kestän erittäin hyvin, ja harjoitan itsekin.

[QUOTE="a p";26817058]Heh. Todellisuudessa ehkä vain 10-15 % (tms.) ihmisistä jotka kaihtavat herkkiä ihmisiä, ovat oikeasti tylyjä ja negatiivisia luonteeltaan. Veikkaanpa että yhtä suuri (tai pieni) prosentti herkistä eli sensitiivisistä ihmisistä ovat niitä jotka vetävät ihan turhista pikkuasioita herneet nenäänsä ja saavat sillä lähipiirinsä varpailleen.

Kirjoitin tarkoituksella provosoivan ja yleistävän otsikon. Mutta arvaukseni osui oikeaan. Suurin osa vastaajista ärsyyntyi, eli moni on todellakin sitä mieltä kuin tämä yleinen stereotypia herkistä ihmisistä turhasta mielensä pahoittavina. Jos olisin laittanut otsikon että " herkät ihmiset ottavat pikkuasioista nokkiinsa", veikkaanpa että iso osa vastaajista olisi peesaillut.

Eli tämä ennakkokäsitys herkistä ihmisistä on monen mielestä juuri tämä herneenpalon nenuun vetäjä. Se on valitettavaa, koska herkkä loukkaantuvuus/suuttuminen ei välttämättä kuulu sensitiivisyyteen, sellainen vai olla vaikkei muuten sensitiivinen luonteeltaan olisikaan.

Itse törmäsin tähän yleiseen ennakkokäsitykseen hiljattain, kun tutustuin uuteen ihmiseen. Ja kun kerroin olevani herkkä ihminen, hän ei halunnutkaan enää olla kanssani tekemisissä, koska herkkyys hänen mielestään ilman muuta tarkoittaa sitä että suuttuu turhista pikkuasioista. :-(

Osittain siksi tein tämän aloituksen, ja arveluni tästä yleisestä luulosta osoittautui ainakin palstan perusteella oikeaksi.

Oma lähipiirini koostuu 99% herkistä ihmisistä. Ja näistä kukaan ei ole tuollainen joka kiukuttelee ja nöksähtelee täysin turhista ja mitättömistä asioista, niin että tarvitsisi varoa puheitaan. Enkä itsekään ole sellainen. En toki pidä ilkeilystä, mutta ei siitä tarvitse kenenkään pitää, eikä sille naureskella, jos se siis on pahansuopaa, eikä vain leikkimielistä naljailua, jota kestän erittäin hyvin, ja harjoitan itsekin.[/QUOTE]

Olen itse herkkä persoona, ja olen huomannut että kyllä moni ajattelee herkistä juuri kuvailemallasi tavalla. Valitettavasti.

No on sunkin viestintätaidoissa ilmeisesti vähän korjaamisen varaa. Jos melko uuteen ihmiseen tutustuessasi menet ns. herkkyys edellä... niin onhan tuo nyt aika oletettavaa, että toinen kavahtaa. Mikä ihmeen tarve sulla sitä oli ruveta korostamaan? Mulle tulisi mieleen että juurikin siksi että peesaa itselleen jotain prinsessakohtelua.

Ehkä se sinuun ei niin ihastunut ihminen ei sitten kuitenkaan ollut tyly ja kylmä, hän ei vaan pitänyt sinusta. Mutta pitäiskö kaikkien pitää?

Minä pidän herkistä ihmisistä, jos se tarkoittaa empaattista ja tuntevaa, oikeudenmukaista ihmistä, joka suhtautuu asioihin avoimesti ja positiivisesti.

Pitää silti olla järkevä, eikä menettää hermoaan heti tavanomaisten vastoinkäymisten kohdatessa, saati ruikuttaa ja valittaa alituisesti.

[QUOTE="hohhoijaa";26817081]No on sunkin viestintätaidoissa ilmeisesti vähän korjaamisen varaa. Jos melko uuteen ihmiseen tutustuessasi menet ns. herkkyys edellä... niin onhan tuo nyt aika oletettavaa, että toinen kavahtaa. Mikä ihmeen tarve sulla sitä oli ruveta korostamaan? Mulle tulisi mieleen että juurikin siksi että peesaa itselleen jotain prinsessakohtelua.

Ehkä se sinuun ei niin ihastunut ihminen ei sitten kuitenkaan ollut tyly ja kylmä, hän ei vaan pitänyt sinusta. Mutta pitäiskö kaikkien pitää?[/QUOTE]

Miten niin korostamaan? :-O En mitenkään korostanut asiaa, kerroimme itsestämme asioita tunnettuamme kuukausitolkulla, ja mainitsin olevani herkkä ja tunteellinen ihminen. Hän itse kertoi itsestään 1000 % kertaa pahempia asioita. Puhuimme asiasta ja kerroin miten se ilmenee, kerroin myös että mielestäni olen kuitenkin melko vahva ihminen tms. Hän oli vain itse päätellyt että olen joku pikkuasioista loukkaantuja, eikä antanut tilaisuutta korjata käsitystä.

Minä pidän herkistä ihmisistä, jos se tarkoittaa empaattista ja tuntevaa, oikeudenmukaista ihmistä, joka suhtautuu asioihin avoimesti ja positiivisesti.

Pitää silti olla järkevä, eikä menettää hermoaan heti tavanomaisten vastoinkäymisten kohdatessa, saati ruikuttaa ja valittaa alituisesti.

Kiva kuulla että joku pitää. :-) Ja yleisen maailman mädännäisyydestä ruikuttamisen (jos siihen on tarvetta) hoidan kaltaisteni kanssa suljettujen ovien takana. Ei-niin-syvällisissä tuttavuussuhteissa olen "ihan tavallinen", sanoisinpa että ihan mukavakin, ekstrovertti ihminen. :-)

[QUOTE="hohhoijaa";26817125]No sou? Siitäkö sitten vedit herneet nekkuun?

Jos sä vaan olit sen toisen mielestä niin ärsyttävä, että katsoi paremmaks lopettaa seurustelun siihen?[/QUOTE]

Ei ollut kyse seurustelusuhteesta. Niin ja voihan se olla että olin ärsyttävä, käytti vaan tuota tekosyynä. :-D

Syyksi tuttavuudesta vetäytymiseen hän kuitenkin kertoi pelkästään tuon herkkyyteni, ja että pelkäisi suututtavansa minut joskus. :-O

[QUOTE="a p";26817131]Kiva kuulla että joku pitää. :-) Ja yleisen maailman mädännäisyydestä ruikuttamisen (jos siihen on tarvetta) hoidan kaltaisteni kanssa suljettujen ovien takana. Ei-niin-syvällisissä tuttavuussuhteissa olen "ihan tavallinen", sanoisinpa että ihan mukavakin, ekstrovertti ihminen. :-)[/QUOTE]

Ja siis tarkoitan tällä sitä, että tottakai avautua ja kaakattaa saa silloin kun kaakatuttaa! =)

Lähinnä, ymmärrät varmaan, joillakin ihmisillä on sellainen asenne, että kaikki on kauhean väärin, raskasta ja vaikeaa jatkuvasti, ja mielellään aina jonkun toisen ihmisen tai yhteiskunnan syytä. Että itse on vain väärinymmärretty, eikä ollenkaan vastuussa itse omasta onnestaan tai onnettomuudestaan.

Ja siis tarkoitan tällä sitä, että tottakai avautua ja kaakattaa saa silloin kun kaakatuttaa! =)

Lähinnä, ymmärrät varmaan, joillakin ihmisillä on sellainen asenne, että kaikki on kauhean väärin, raskasta ja vaikeaa jatkuvasti, ja mielellään aina jonkun toisen ihmisen tai yhteiskunnan syytä. Että itse on vain väärinymmärretty, eikä ollenkaan vastuussa itse omasta onnestaan tai onnettomuudestaan.

Joo en minäkään tuollaisia perusnegatiivisia valittajia jaksa aina kuunnella. :-D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26812440:
Tai sitten se on äärettömän vapauttavaa. Kun askel askeleelta, asia asialta, yksityiskohta yksityiskohdalta tiedostaa itsestään, mikä on muiden vaikutusta ja mikä on omaa itseään. Mulla meni siihen miltei 10 vuotta, mutta en ole hetkeäkään katunut, että sen analysoinnin tein.

Ajattelit tämän(kin) eri tavalla mitä mä sitä kirjoittaessa.

Ja sitten boldattuun: Enpä ole itsekään todellakaan katunut hyvää itsetuntemusta joka nykyään on. Olisikin aika hullu ajatus, että joku kärsisi moisesta. ;)

Kaikki tieto ei lisää tuskaa.

Yhteistyössä