Ne jotka eivät pidä herkistä ihmisistä, ovat mielestäni tylyjä ja kylmiä ihmisiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jeps, samaa mieltä ihan olen aloittajan kanssa... olen varmasti itsekin tuollainen ns. sensitiivinen... mutten kyllä kärsi siitä. Ja välillä taas en välttämättä olekaan sensitiivinen, enkä pidä tätä ominaisuutta mitenkään tavoiteltavana tai hienona.

Anatolian kanssa olen myös samoilla linjoilla... kylmän asiallisesti suhtaudun tähän asiaan; jos tykkää niin tykkää, jos ei niin ei jne. :)

Itse olen sitä mieltä, että lähes jokaisessa ihmisessä on niin monta erilaista puolta, ne vaan eivät läheskään aina tule esiin. Avoimuutta pidän tärkeänä, oli sitten kyse omasta tai toisten luonteesta...

Tyly ei ole kenkään ihminen vaan toinen on herkempi toista.
On Herkkyyttä rinnassa jokaisen, vaik esille ain' ei loista.

Ja joskus loistaa niin helvetisti... ja joskus loistaa huonommin.

Ehkä me kaikki ollaan herkkiä omalla tavallamme. Synnynnäinen temperamentti ja opitut tavat sitten koulivat meistä sen, miten se herkkyys näkyy tai ei näy. Tai hukkuiko se torjuntaan ja kieltämiseen kokonaan.

Mutta ei tuomita ei halveksuta eikä väitetä kylmiksi niitä, jotka ovat vaurioituneet ehkä jo liian pahoin, liian varhain.

[QUOTE="a p";26811167]Eipä kestä. :-D Niin metsä vastaa... hyökkäävät ihmiset saavat peilireaktion minussa aikaan. ;-)[/QUOTE]

Toi kommenttis sopiikin niin yksiin tämän kommenttisi kanssa:
'Jos joku puhuu loukkaavasti toiselle, siitä voikin loukkaantua. Muttei alkaa tiuskia, vaan keskustella rakentavasti. :-)'

Toi kommenttis sopiikin niin yksiin tämän kommenttisi kanssa:
'Jos joku puhuu loukkaavasti toiselle, siitä voikin loukkaantua. Muttei alkaa tiuskia, vaan keskustella rakentavasti. :-)'

No niin, sitä kohti pyrin kehittymään ihmisenä, en väitä että siinä pisteessä olisin vielä. Ja tuo ei ollut minulta tiuskimista, IRL erottaa ihan eri tavalla sanojen tarkoitukset kuin kirjoitettaessa. :-)

[QUOTE="hmh";26811376]Tyly ei ole kenkään ihminen vaan toinen on herkempi toista.
On Herkkyyttä rinnassa jokaisen, vaik esille ain' ei loista.

Ja joskus loistaa niin helvetisti... ja joskus loistaa huonommin.

Ehkä me kaikki ollaan herkkiä omalla tavallamme. Synnynnäinen temperamentti ja opitut tavat sitten koulivat meistä sen, miten se herkkyys näkyy tai ei näy. Tai hukkuiko se torjuntaan ja kieltämiseen kokonaan.

Mutta ei tuomita ei halveksuta eikä väitetä kylmiksi niitä, jotka ovat vaurioituneet ehkä jo liian pahoin, liian varhain.[/QUOTE]

Kiva runo. :-)

No on sellaisiakin, jotka ovat luonteeltaan kyynisiä ja tylyjä, ja väittävät liian herkiksi niitä jotka pahoittavat mielensä ihan aiheesta. Tietty kaikki eivät ole, eivätkä kaikki herkätkään loukkaannu aiheesta kuten olen jo tässä todennut. Ihmisen persoonassa kun on niin monia eri ulottuvuuksia.

[QUOTE="a p";26811490]No niin, sitä kohti pyrin kehittymään ihmisenä, en väitä että siinä pisteessä olisin vielä. Ja tuo ei ollut minulta tiuskimista, IRL erottaa ihan eri tavalla sanojen tarkoitukset kuin kirjoitettaessa. :-)[/QUOTE]

IRL aika paljon aiheuttaa myöskin väärin- ja ohitseymmärryksiä, ihan niinkuin tämmöinen nettikirjoittaminenkin.

Kaikki me viestitämme, kirjoitellen, puhuen, omalla vartalollamme ja naamallamme, äänemme sävyillä, kontaktitiheydellä, tavallamme olla.
Ja kaikki me myös tulkitsemme toistemme viestejä, sanallisia ja sanattomia, kukin omista lähtökohdistamme.
Ja sitten reagoimme niihin tavoillamme.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="a p";26810896]Minusta voi rehellinen olla rakentavastikin, niin olen itsekin. Voi pyrkiä sanomaan sanottavansa niin ettei se loukkaa toista. Esim. jos sanot toiselle "onpa sulla ruma mekko, näytät siinä ihan porsaalta" on varmaankin mielestäsi rehellinen mielipiteesi. Mutta minun silmissäni sinulla ei ole käytöstapoja jos sanot noin. Kun voisit sanoa (vain silloin tietty jos toinen kysyy mielipidettäsi mekostaan) että mekossa on kauniit värit, mutta oletko koskaan kokeillut toisenlaista mallia? Se voisi sopia sinulle upeasti. (ja sitten kuvailisit millainen malli olisi)

Ja tottakai tämä mielestään rehellinen laukoja on sitä mieltä että toinen vetää herneet nenuunsa täysin tyhjästä. Minusta rakentava kritiikki ja toisen huomioonottaminen kuuluu ihan peruskäytöstapoihin.[/QUOTE]

Anteeksi jo etukäteen rehellisyyteni, mutta herkäksi ihmiseksi sinulta tuntuu jotenkin puuttuvan nyanssien taju. En tietenkään sano kenenkään näyttävän porsaalta missään vaatteessa, mutta jos näen vaikka ystävän ajautuvan suhteeseen täysin väärän miehen kanssa, en osaa valehdella hänelle näkeväni tätä vanhenemassa yhdessä miehen kanssa.

Ja totuus sattuu, eritoten herkkään.

[QUOTE="a p";26811506]Kiva runo. :-)

No on sellaisiakin, jotka ovat luonteeltaan kyynisiä ja tylyjä, ja väittävät liian herkiksi niitä jotka pahoittavat mielensä ihan aiheesta. Tietty kaikki eivät ole, eivätkä kaikki herkätkään loukkaannu aiheesta kuten olen jo tässä todennut. Ihmisen persoonassa kun on niin monia eri ulottuvuuksia.[/QUOTE]

Siis jos ei tunne alkuperäistä, niin tässä tulee se alkuperäinenkin, joka siis on Eino Leinon:

"Paha ei ole kenkään ihminen,
vaan toinen on heikompi toista.
On hyvää rinnassa jokaisen,
vaikk' esille aina ei loista.
Kas, hymy jo puoli on hyvettä,
ja itkeä ei voi ilkeä.
Miss ihmiset tuntevat tuntehin,
liki liikkuvi Jumalakin."

Variaationi oli valitettavasti harkitsematon heitto maailmojen nettiin; ajattelin että kaikki tunnistavat tuon... soory.

Kyllä minä ainakin ymmärrän, mitä ap ajoi takaa...

Toki herkkä tarkoittaa montaa asiaa, mutta pohjimmiltaan herkkyys on sitä, että näkee vivahteet muiden ihmisten käytöksessä ja reagoi tunteella. (Tietystikään herkkä ihminen ei välttämättä käyttäydy tunteikkaasti vaikka tunteekin syvästi, vaan voi olla erittäin rationaalinen ja analyyttinen, jolloin herkkyys on voimavara eikä heikkous.)

Sellaiset ihmiset, jotka loukkaantuvat itsekeksimistään loukkauksista, kuten siitä että kaveri ei vastaa puhelimeen juuri oikealla hetkellä, eivät minusta ole herkkiä - he eivät näe vivahteita muissa ihmisissä vaan ajattelevat vain omia tunteitaan ja miten heitä itseään pitäisi koko ajan myötäillä. Herkkyyteen nimen omaan kuuluu se hyvä ihmislukutaito. Herkkä ihminen vaistoaa herkemmin, milloin hänelle ollaan tylyjä, joten sillä tavalla herkkä ihminen tietysti "loukkaantuukin" herkemmin. Mutta ei välttämättä loukkaannu: itse esimerkiksi näen hyvin nopeasti, milloin joku ihminen ei pidä minusta tai halua olla seurassani, mutta en vedä asiasta hernettä nenääni. Tiedän vain vältellä sellaisia ihmisiä, jotka eivät seurassani viihdy. Simppeliä.

Ja tiedän kyllä paljonkin ap:n kuvailemia tylyjä ja kylmiä ihmisiä, jotka jyräävät sumeilematta itseään nössömpien ihmisten yli, eivätkä voi sietää näiden seuraa. Kuitenkin tähän ihmisryhmään kuuluvat ihmiset ovat itse useimmiten aikamoisia herneennenäänvetäjiä itse, ja juuri niistä vähemmän oikeutetuista asioista. Esimerkkinä juuri viikonloppuna tapahtunut: yksi tuttu "jyrääjä" on tottunut saamaan tahtonsa läpi nössömpien kavereidensa joukossa, ja kun ei saanut muuttoapua juuri sinä päivänä kun halusi, koska kaverinsa oli menossa matkoille, hän loukkaantui verisesti. Tällainen loukkaantuminen ei perustu mihinkään herkkätunteisuuteen, vaan itsekkyyteen.

En myöskään näe mitään outoa siinä, että kuvailee tylyksi ja kylmäksi ihmistä, joka ei pidä herkästä ihmisestä vain siksi että tämä on herkkä. Ihminen voi olla persoonallisuudeltaan täysin erilainen kuin vierustoverinsa ja silti kunnioittaa tätä ja edes yrittää tulla tämän kanssa toimeen.

Palasin tässä juuri lukemaan viimeisimmät viestit, ja jotenkin ap: stä saa kirjoituksiensa perusteella kuvan juuri sellaisena hernepalkotyyppinä.

Mutta moni asia näyttää kirjoitettuna erilaiselta kuin puhuttuna, ja mikä lopulta lieneekään viimeinen totuus kenestäkään meistä, oma, äidin, kaverin vai naapurin mielipide?

[QUOTE="Herkkis";26811533]Anteeksi jo etukäteen rehellisyyteni, mutta herkäksi ihmiseksi sinulta tuntuu jotenkin puuttuvan nyanssien taju. En tietenkään sano kenenkään näyttävän porsaalta missään vaatteessa, mutta jos näen vaikka ystävän ajautuvan suhteeseen täysin väärän miehen kanssa, en osaa valehdella hänelle näkeväni tätä vanhenemassa yhdessä miehen kanssa.

Ja totuus sattuu, eritoten herkkään.[/QUOTE]

Tuon ymmärrän täysin, minusta taas tuntuu että sinä et ymmärrä. :-) Kun tottakai pitää ystävälle olla rehellinen kuvailemassasi tilanteessa. Minusta vastuu on täysin kuulijalla jos siitä loukkaantuu, vika ei silloin ole sanojassa eli sinussa.

Itse meinaan sitä, että moni joka ilmaisee asiat ihan oikeasti loukkaavasti (siis muidenkin mielestä) juuri helposti huutelee että joku on liian herkkä ja loukkaantuu "turhista".

Minulle tällaista aikanaan huuteli mm. yksi entinen työkaveri, jolla oli tapana aina yrittää pistää paremmaksi kun jotain kerroin. Esim. jos kerroin ajaneeni eilenillalla 10 km pyörällä ja että jalat on kipeät, hän saattoi sanoa että eihän tuossa mitään, minä ajan joka pv 15 km eikä jalat ole koskaan kipeät. Usein hän teki sen muiden kuullen, mutta aina sama perusastelma, hän halusi pistää paremmaksi vähättelemällä. Kun kerran sitten otin hänen kanssaan kahdenkesken asian puheeksi (rakentava pystyin olemaan) niin hänen mielestään olin liian herkkä. Minun mielestäni hän taas oli tökerö.

Toki myös on vain niin että kaikki eivät pidä kaikista. Mutta tämä on alkuperäinen pointtini, että jotkut herkkyydestä huutelijat vaan ovat itse jotenkin sosiaalisesti puuttellisia. Toki jotkut herkätkin sitä ovat.

[QUOTE="Herkkis";26811618]Palasin tässä juuri lukemaan viimeisimmät viestit, ja jotenkin ap: stä saa kirjoituksiensa perusteella kuvan juuri sellaisena hernepalkotyyppinä.

Mutta moni asia näyttää kirjoitettuna erilaiselta kuin puhuttuna, ja mikä lopulta lieneekään viimeinen totuus kenestäkään meistä, oma, äidin, kaverin vai naapurin mielipide?[/QUOTE]

No mielestäni en ole ns. herneenpalkotyyppi, eli en loukkaannu mielestäni turhista. Mutta toki tuokin on täysin henkilökemiasidonnainen juttu. En vaan pidä töykeistä ihmisistä jotka eivät mieti miltä heidän sanomansa toisista tuntuu. Läheskään aina en kyllä edes kerro loukkaantuneeni, alan vain ottaa välimatkaa ihmiseen. Kaipaan ihmissuhteissa molemminpuolista suvaitsevaisuutta, ymmärtäväisyyttä, toisen kunnioitusta ja harmoniaa, ja sitä saadessani sitä on itsenikin helppo antaa.

Olen juuri niitä jotka ovat halveksineet herkkyyttä. Äitini aina kertoi olevansa herkkä. Hän itki herkästi (ja tuli siinä aiheuttaneeksi meille lapsille pahan olon), hän kiihtyi ja liikuttui milloin mistäkin, hänelle tuli paha mieli vaikka mistä. Ja hän puolustautui sillä että kun hän on herkkä. Hän ihaili herkkiä ihmisiä. Jotka ovat taiteellisia ja sielullisia ja liikuttuvat ja omistautuvat. Meillä oli isä ja neljä lasta, joista minä esikoinen. No, ymmärtäähän sen että jonkun on oltava se järkevä, niin se olin sitten minä.

Inhosin sanaa herkkä ja kaikkea herkkyyteen viittaavaa. Minusta tuli lääkäri, määrätietoinen, päättäväinen, asiallinen, potilaiden parasta tahtova mutta ei ikinä mikään lälly, vaan tunnollinen sekä ajankäyttöni (se määrätty 15 min per potilas, joskin omistautunut niin ei koskaan sen pidempi) että ratkaisuitteni suhteen (ratkaisu lääketieteellisesti perusteltu ennusteen yms suhteen, ei välttämättä potilaan toivoma!!!). Ja mihinkään kyynelöinteihin yms. ei ollut aikaakaan. Myötätunnot ja tuskat tulivat esiin somaattisina oireina, esim. elvytystilanteen jälkeen tulin sairaaksi, monta kertaa.

Menin psykoterapiaan, ja että oli ärsyttävää, kun ensimmäinen terapeuttini ilmoitti että olen "sairastunut vahvuuteen" ja että "vahvuuteni on herkkyys". Vaihdoin psykoanalyysiin, ja 8 vuoden analyysin jälkeen voin todeta, että noinhan se on... ja oli. Herkkähän minä olen, mutta leuka eteen se oli elettävä ensimmäiset 30 vuotta, että muut herkät saavat elää ja olla...

Toki herkkä tarkoittaa montaa asiaa, mutta pohjimmiltaan herkkyys on sitä, että näkee vivahteet muiden ihmisten käytöksessä ja reagoi tunteella. (Tietystikään herkkä ihminen ei välttämättä käyttäydy tunteikkaasti vaikka tunteekin syvästi, vaan voi olla erittäin rationaalinen ja analyyttinen, jolloin herkkyys on voimavara eikä heikkous.)

Sellaiset ihmiset, jotka loukkaantuvat itsekeksimistään loukkauksista, kuten siitä että kaveri ei vastaa puhelimeen juuri oikealla hetkellä, eivät minusta ole herkkiä - he eivät näe vivahteita muissa ihmisissä vaan ajattelevat vain omia tunteitaan ja miten heitä itseään pitäisi koko ajan myötäillä. Herkkyyteen nimen omaan kuuluu se hyvä ihmislukutaito. Herkkä ihminen vaistoaa herkemmin, milloin hänelle ollaan tylyjä, joten sillä tavalla herkkä ihminen tietysti "loukkaantuukin" herkemmin. Mutta ei välttämättä loukkaannu: itse esimerkiksi näen hyvin nopeasti, milloin joku ihminen ei pidä minusta tai halua olla seurassani, mutta en vedä asiasta hernettä nenääni. Tiedän vain vältellä sellaisia ihmisiä, jotka eivät seurassani viihdy. Simppeliä.

Ja tiedän kyllä paljonkin ap:n kuvailemia tylyjä ja kylmiä ihmisiä, jotka jyräävät sumeilematta itseään nössömpien ihmisten yli, eivätkä voi sietää näiden seuraa. Kuitenkin tähän ihmisryhmään kuuluvat ihmiset ovat itse useimmiten aikamoisia herneennenäänvetäjiä itse, ja juuri niistä vähemmän oikeutetuista asioista. Esimerkkinä juuri viikonloppuna tapahtunut: yksi tuttu "jyrääjä" on tottunut saamaan tahtonsa läpi nössömpien kavereidensa joukossa, ja kun ei saanut muuttoapua juuri sinä päivänä kun halusi, koska kaverinsa oli menossa matkoille, hän loukkaantui verisesti. Tällainen loukkaantuminen ei perustu mihinkään herkkätunteisuuteen, vaan itsekkyyteen.

En myöskään näe mitään outoa siinä, että kuvailee tylyksi ja kylmäksi ihmistä, joka ei pidä herkästä ihmisestä vain siksi että tämä on herkkä. Ihminen voi olla persoonallisuudeltaan täysin erilainen kuin vierustoverinsa ja silti kunnioittaa tätä ja edes yrittää tulla tämän kanssa toimeen.

Kiitos viestistäsi, suunnilleen pelastit päiväni ymmärtämällä täysin mitä ajoin takaa. <3

Ja nimenomaan itselläni on tuo ihmistenlukutaito. Ja jos minusta ei pidetä, osaan kyllä olla neutraalin kohtelias. :-)

Tämä on aivan sama asia kumminkin päin. Ihmiset nyt ylipäätään haluavat mieluiten, että muut ovat samanlaisia kuin itse. Ja jos eivät ole, heitä on vaikea ymmärtää. Eikä niistä toisenlaisista ole helppo pitää.

[QUOTE="a p";26810645]Monesti he perustelevat mielipidettään sillä että herkkien kanssa saa varoa koko ajan sanojaan, ettei toinen loukkaannu. Mutta henkilö joka vetää herneet nenuun mitättömistä, ei ole oikeasti herkkä, vaan huonoitsetuntoinen, ja turhat loukkaantumiset ovat silkkaa vallankäyttöä. Tällaiset ovat oikeasti häpeäksi "oikeille" herkille.

Siltikin kun puhutaan herkkyydestä, monille tulee ensin mieleen se että tällaiset loukkaantumisen maailmanmestarit ja dramaqueenit. Totta on, että psykologisesti herkkä ihminen osaa "lukea" ihmisiä rivien välistä. Mutta hyväitsetuntoinen herkkä ei tunne tarvetta konahdella, vaikka huomaisikin toisessa arvostuksen puutetta itseään kohtaan.

Hyväitsetuntiunen herkkä ihminen on yleensä lämmin, empaattinen ja hyväsydäminen ihminen, joka haluaa kaikille hyvää, eikä halua loukata ketään. Hän osaa riidellä ja pitää puoliaan jos tarvis, mutta hän kärsii syvän ja väkevän tunne-elämänsä takia usein ihan eri tavalla riidoista kuin ns. "tavallinen", ei-herkkä ihminen.

Herkkä ihminen tuntee ilot ja surut voimakkaammin kuin moni muu. Nämä hän monesti pukee sanoiksi esim. kirjoittamalla tai taiteen keinoin. Hän kärsii melusta , kiireestä ja epäharmoniasta asiassa kuin asiassa, ja kaipaa päivittäin "latautumista" rauhallisessa ympäristössä, että suoriutuisi nykypäivän hektisestä elämänrytmistä.

Lisäksi herkät viihtyvät parhaiten sellaisten ihmiseten parissa, jotka ovat perusluonteeltaan valoisia ja positiivisia, ja jotka eivät myöskään halua loukata ketään.

Olen siis sitä mieltä, että nämä kyyniset sarkastiset ihmiset jotka puolustelevat loukkaavia puheitaan rehellisyydellä (viitsimättä edes vaivautua ilmaisemaan sanottavaansa rakentavasti) omaavat itse huonon itsetunnon, ja ovat jossain määrin luonteeltaan tylyjä ja tunnekylmiä ihmisiä. Tunne-elämältään tasapainoisen ihmisen ei tarvitse arvostella toista, ei huomautella jatkuvasti toisen tekemisistä, eikä myöskään tiuskia.

Ugh, olen puhunut. Oli vaan pakko kirjoittaa tämä, kun näitä asioita herkkänä olen viime aikoina paljon miettinyt. :-)[/QUOTE]

Onhan se niinkin, että jotkut kätkevät pahan olonsa ja huonon itsetuntonsa jatkuvaan nälvimiseen tai siihen, ettei asioita tosiaan osata ilmaista rakentavasti vaan turvaudutaan siihen törkeään ja täysin ajattelemattomaan palautteeseen / keskusteluun. Mielipiteitä saa jakaa ja varmasti jokaisella on omansa asiaan kuin asiaan, se on eri asia miten ne tuodaan ilmi.

Kuitenkin sinäänsä itse koen, että kovin "herkkien" ihmisten kanssa on vaikea tietää miten sanomansa toisi julki. Mutta tällaisten tilanteiden eteen joutuu monien muunkinlaisten luonnetyyppien kohdalla. Mm. oma aviomieheni lukeutuu näihin helposti "räjähtäviin" persooniin, varsinkin jos hänellä on yhtään stressiä niin se kyllä ilmenee siinä, ettei asioista voida puhua millään muotoa rakentavasti. Tosin tuntemansa ihmisen kanssa nämä asiat osaa jo hoitaa niin, että vältytään ns. turhilta konflikteilta.

En itse lukeudu niinkään herkkiin enkä myöskään "tunnekylmiin" luonnetyyppeihin. Olen jotain siltä väliltä. Ja keskustelutaitoni ja se miten tuon itseäni ilmi riippuu suuresti siitä, millä tuulella milloinkin satun olemaan. Kuitenkin tietyissä sosiaalisissa tilanteissa täytyy osata käyttäytyä tietyn normin mukaisesti - oli sitten oma mieliala minkälainen tahansa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Herkkä vai ei...;26811681:
Olen juuri niitä jotka ovat halveksineet herkkyyttä. Äitini aina kertoi olevansa herkkä. Hän itki herkästi (ja tuli siinä aiheuttaneeksi meille lapsille pahan olon), hän kiihtyi ja liikuttui milloin mistäkin, hänelle tuli paha mieli vaikka mistä. Ja hän puolustautui sillä että kun hän on herkkä. Hän ihaili herkkiä ihmisiä. Jotka ovat taiteellisia ja sielullisia ja liikuttuvat ja omistautuvat. Meillä oli isä ja neljä lasta, joista minä esikoinen. No, ymmärtäähän sen että jonkun on oltava se järkevä, niin se olin sitten minä.

Inhosin sanaa herkkä ja kaikkea herkkyyteen viittaavaa. Minusta tuli lääkäri, määrätietoinen, päättäväinen, asiallinen, potilaiden parasta tahtova mutta ei ikinä mikään lälly, vaan tunnollinen sekä ajankäyttöni (se määrätty 15 min per potilas, joskin omistautunut niin ei koskaan sen pidempi) että ratkaisuitteni suhteen (ratkaisu lääketieteellisesti perusteltu ennusteen yms suhteen, ei välttämättä potilaan toivoma!!!). Ja mihinkään kyynelöinteihin yms. ei ollut aikaakaan. Myötätunnot ja tuskat tulivat esiin somaattisina oireina, esim. elvytystilanteen jälkeen tulin sairaaksi, monta kertaa.

Menin psykoterapiaan, ja että oli ärsyttävää, kun ensimmäinen terapeuttini ilmoitti että olen "sairastunut vahvuuteen" ja että "vahvuuteni on herkkyys". Vaihdoin psykoanalyysiin, ja 8 vuoden analyysin jälkeen voin todeta, että noinhan se on... ja oli. Herkkähän minä olen, mutta leuka eteen se oli elettävä ensimmäiset 30 vuotta, että muut herkät saavat elää ja olla...

Ihanaa että löysit herkkyytesi! *halaus* Ja muista että herkkäkin voi olla vahva!!

.

Juurikin näin minäkin ajattelen/ olen ymmärtänyt asian olevan. Lisäisin vielä että ne ihmiset jotka luontaisesti ärsyyntyvät herkistä ihmisistä pelkäävät herkkyyttä itsessään, koska mieltävät sen heikkoudeksi.

[QUOTE="vieras";26811721]Tämä on aivan sama asia kumminkin päin. Ihmiset nyt ylipäätään haluavat mieluiten, että muut ovat samanlaisia kuin itse. Ja jos eivät ole, heitä on vaikea ymmärtää. Eikä niistä toisenlaisista ole helppo pitää.[/QUOTE]

Joo näin se kyllä taitaa vain mennä.

[QUOTE="vieras";26811753] Lisäisin vielä että ne ihmiset jotka luontaisesti ärsyyntyvät herkistä ihmisistä pelkäävät herkkyyttä itsessään, koska mieltävät sen heikkoudeksi.[/QUOTE]

Tuon uskon olevan totta. Herkkyys ei minusta ole heikkoutta vaan vahvuutta, että uskaltaa olla avoimesti oma itsensä.

[QUOTE="a p";26811745]Ihanaa että löysit herkkyytesi! *halaus* Ja muista että herkkäkin voi olla vahva!![/QUOTE]

Silti aloitukseesi nähden: ajattelen että elämäni ensimmäset 30 vuotta oli varmasti juuri noita sinun "tylyiksi ja kylmiksi" määrittelemiäsi.

Kiitos halauksestasi. Olen viisikymppinen ja nautin tietysti kaikista halauksista nykyäänkin... eniten niitä olisin tarvinnut kuitenkin silloin kun olin se alle kolmekymppinen "tyly ja kylmä". Halaa niitä!!!

Koska on varaa olla herkkä. Kaikilla ei ole.

Yhteistyössä