Ne jotka eivät pidä herkistä ihmisistä, ovat mielestäni tylyjä ja kylmiä ihmisiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Monesti he perustelevat mielipidettään sillä että herkkien kanssa saa varoa koko ajan sanojaan, ettei toinen loukkaannu. Mutta henkilö joka vetää herneet nenuun mitättömistä, ei ole oikeasti herkkä, vaan huonoitsetuntoinen, ja turhat loukkaantumiset ovat silkkaa vallankäyttöä. Tällaiset ovat oikeasti häpeäksi "oikeille" herkille.

Siltikin kun puhutaan herkkyydestä, monille tulee ensin mieleen se että tällaiset loukkaantumisen maailmanmestarit ja dramaqueenit. Totta on, että psykologisesti herkkä ihminen osaa "lukea" ihmisiä rivien välistä. Mutta hyväitsetuntoinen herkkä ei tunne tarvetta konahdella, vaikka huomaisikin toisessa arvostuksen puutetta itseään kohtaan.

Hyväitsetuntiunen herkkä ihminen on yleensä lämmin, empaattinen ja hyväsydäminen ihminen, joka haluaa kaikille hyvää, eikä halua loukata ketään. Hän osaa riidellä ja pitää puoliaan jos tarvis, mutta hän kärsii syvän ja väkevän tunne-elämänsä takia usein ihan eri tavalla riidoista kuin ns. "tavallinen", ei-herkkä ihminen.

Herkkä ihminen tuntee ilot ja surut voimakkaammin kuin moni muu. Nämä hän monesti pukee sanoiksi esim. kirjoittamalla tai taiteen keinoin. Hän kärsii melusta , kiireestä ja epäharmoniasta asiassa kuin asiassa, ja kaipaa päivittäin "latautumista" rauhallisessa ympäristössä, että suoriutuisi nykypäivän hektisestä elämänrytmistä.

Lisäksi herkät viihtyvät parhaiten sellaisten ihmiseten parissa, jotka ovat perusluonteeltaan valoisia ja positiivisia, ja jotka eivät myöskään halua loukata ketään.

Olen siis sitä mieltä, että nämä kyyniset sarkastiset ihmiset jotka puolustelevat loukkaavia puheitaan rehellisyydellä (viitsimättä edes vaivautua ilmaisemaan sanottavaansa rakentavasti) omaavat itse huonon itsetunnon, ja ovat jossain määrin luonteeltaan tylyjä ja tunnekylmiä ihmisiä. Tunne-elämältään tasapainoisen ihmisen ei tarvitse arvostella toista, ei huomautella jatkuvasti toisen tekemisistä, eikä myöskään tiuskia.

Ugh, olen puhunut. Oli vaan pakko kirjoittaa tämä, kun näitä asioita herkkänä olen viime aikoina paljon miettinyt. :-)

Entäpä minä?

Olen epäilemättä herkkä, ja kärsin todella kovasti riidoista. Mutta kärsin yhtä lailla myös valehtelemisesta. En kerta kaikkiaan pysty kirkkain silmin sanomaan valhetta, olipa se sitten kuinka valkoinen ja hyvää tarkoittava tahansa. Varmasti rehellisyyteni on aiheuttanut pahaa mieltä, mistä olen suuresti pahoillani. Ja varmasti se on saanut jonkun pitämään minua kyynisenä ja sarkastisenakin.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, että tiuskiminen on ikävää, ahdistavaa ja epäreilua.

Olet siis itse tällainen Herkkä ihminen? Ja kun joku ei pidä herkistä ihmisistä (=sinusta), ovat he mielestäsi tylyjä ja kylmiä. No, oikeastaan varmaan aika luonnollista. Jos joku ei pitäisi sinusta ja pitäisit tätä henkilöä siitä huolimatta/sen takia aivan sairaan mahtavana tyyppinä, kertoisi se ehkä jotain itsearvostuksesta.

Olet siis itse tällainen Herkkä ihminen? Ja kun joku ei pidä herkistä ihmisistä (=sinusta), ovat he mielestäsi tylyjä ja kylmiä. No, oikeastaan varmaan aika luonnollista. Jos joku ei pitäisi sinusta ja pitäisit tätä henkilöä siitä huolimatta/sen takia aivan sairaan mahtavana tyyppinä, kertoisi se ehkä jotain itsearvostuksesta.

Sinulla meni ponttini kyllä täysin ohi. En tässä nyt puhu itsestäni, vaan puolustan herkkiä ihmisiä yleensä. Täältäkin saa usein lukea että moni vieroksuu herkkiä ihmisiä koska nämä (muka) vetävät herneet nenäänsä ihan ilman mitään syytä.

[QUOTE="a p";26810736]Sinulla meni ponttini kyllä täysin ohi. En tässä nyt puhu itsestäni, vaan puolustan herkkiä ihmisiä yleensä. Täältäkin saa usein lukea että moni vieroksuu herkkiä ihmisiä koska nämä (muka) vetävät herneet nenäänsä ihan ilman mitään syytä.[/QUOTE]

Puhuthan, jos puhut Herkistä ihmisistä ja katsot lukeutuvasi tähän joukkoon.

Mikä puolustus se on, jos haukkuu herkkiä ymmärtämättömät tylyiksi ja kylmiksi. Tai niin, hyökkäys on paras puolustus?

Piti ihan miettiä, tunnenko ketään kuvailemasi kaltaista herkkää. Enkä taida tuntea tai ainakaan kukaan heistä ei ole millään tavalla ilmaissut mulle olevansa herkkä. Mun tuntemani herkät loukkaantuvat ja pahoittavat mielensä ihan vähäpätöisistäkin erimielisyyksistä tai jopa siitä, että ei ole vähään aikaan ehtinyt pitämään yhteyttä.

Mä luulen, että nämä herkkien vihaajat ja sinä puhutte nyt ihan eri tavalla herkistä ihmisistä. Monia ärsyttää ihmiset, jotka suuttuu siitä kun kaveri ei ehdi tänään näkemään, aika harvaa taitaa ärsyttää ihmiset vain siksi että he ovat jotain herkkiä taitelijasieluja, jotka rustaavat runoja.

• Tykkää
Reactions: MolliMelooni
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26810759:
Mun tuntemani herkät loukkaantuvat ja pahoittavat mielensä ihan vähäpätöisistäkin erimielisyyksistä tai jopa siitä, että ei ole vähään aikaan ehtinyt pitämään yhteyttä.

Tämä on mielestäni juuri sitä ns. henkistä vallankäyttöä josta kirjoitin, ja joka osoittaa huonoa itsetuntoa. Psykologisesti herkkä ei halua loukata ketään vetämällä herneet nenuunsa pikkuasioista, vaan pyrkii selvittämään häntä todella häiritsevät asiat rakentavasti, jota itsekin muilta kaipaa.

Ja juuri tämä stereotypia tuntuu vallitsevan monilla herkkiin ihmisiin liittyen, eli monet automaattisesti kuvittelevat hlön olevan tuollainen, kun kertoo olevansa herkkä ihminen.

Herkkä ihminen kaipaa harmoniaa.

[QUOTE="a p";26810795]Tämä on mielestäni juuri sitä ns. henkistä vallankäyttöä josta kirjoitin, ja joka osoittaa huonoa itsetuntoa. Psykologisesti herkkä ei halua loukata ketään vetämällä herneet nenuunsa pikkuasioista, vaan pyrkii selvittämään häntä todella häiritsevät asiat rakentavasti, jota itsekin muilta kaipaa.

Ja juuri tämä stereotypia tuntuu vallitsevan monilla herkkiin ihmisiin liittyen, eli monet automaattisesti kuvittelevat hlön olevan tuollainen, kun kertoo olevansa herkkä ihminen.

Herkkä ihminen kaipaa harmoniaa.[/QUOTE]
Nämä sun tarkoittamasi "oikeat" herkät eivät ehkä tuo sitä herkkyyttään muille esiin siten, että muut tajuaisivat henkilön olevan mitenkään erityisen herkkä? Tarkoitan siis sitä, että sun tarkoittamiasi herkkiä pidetään ihan tavallisina ihmisinä. Jotkut eläinrakkaampia, jotkut taiteellisesti lahjakkaampia tms, mutta eivät sosiaalisesti sen omituisempia kuin muutkaan.

Mä luulen, että nämä herkkien vihaajat ja sinä puhutte nyt ihan eri tavalla herkistä ihmisistä. Monia ärsyttää ihmiset, jotka suuttuu siitä kun kaveri ei ehdi tänään näkemään, aika harvaa taitaa ärsyttää ihmiset vain siksi että he ovat jotain herkkiä taitelijasieluja, jotka rustaavat runoja.

Joo no ehkä moni "herkät" samaan herneenenuunvetäjä-kategoriaan niputtava ei edes tiedä millainen on psykologisesti herkkä ihminen. Se sitten aiheuttaa tämän yleistyksen.

Itse kun en ole herkästi loukkaantuva, siis tuollaisista pikkuasioista. Pahoitan mieleni vain ihan selvästä, aiheettomasta töykeydestä itseäni kohtaan tms., en todellakaan jos esim. joku ei pidä yhteyttä mielestäni tarpeeksi usein tms. Sitten ihan yksinkertaisesti tajuaisin etten sitä tee itsekään, ja ottaisin yhteyttä useammin. :-)

Herkkyyys ei siis mielestäni tarkoita tuota, vaikka moni herkästi ajattelee kaikkien herkkien olevan tuollaisia pirulaisia. :-D

Niinpä. Näille spykologisesti Herkille tämä määritelmä on erilainen juttu, kuin tavallisislle kylmille ja tylyille. Mä esimerkiksi pidän turhan herkkänä ihmistä, joka tosiaan ottaa tyhjästä nokkiinsa. En tosiaan silloin tarkoita pseudodiagnoisoida kyseistä kiukkupersettä, vaan totean olemassa olevan ja todistettavan asian: henkilö oli tässä kohtaa ja tässä asiassa turhan herkkä. Mutta niin ei kai saisi sanoa, ettei tule leimanneeksi näitä Oikeasti Herkkiä.

Ja joo. Olen kylmä, tyly ja inhottava, en jaksa hymistelyä.

• Tykkää
Reactions: rtee
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26810816:
Nämä sun tarkoittamasi "oikeat" herkät eivät ehkä tuo sitä herkkyyttään muille esiin siten, että muut tajuaisivat henkilön olevan mitenkään erityisen herkkä? Tarkoitan siis sitä, että sun tarkoittamiasi herkkiä pidetään ihan tavallisina ihmisinä. Jotkut eläinrakkaampia, jotkut taiteellisesti lahjakkaampia tms, mutta eivät sosiaalisesti sen omituisempia kuin muutkaan.

Näinpä juurikin.

Tahdoin vain oikaista tämän valitettavan yleisen käsityksen. :-)

Niinpä. Näille spykologisesti Herkille tämä määritelmä on erilainen juttu, kuin tavallisislle kylmille ja tylyille. Mä esimerkiksi pidän turhan herkkänä ihmistä, joka tosiaan ottaa tyhjästä nokkiinsa. En tosiaan silloin tarkoita pseudodiagnoisoida kyseistä kiukkupersettä, vaan totean olemassa olevan ja todistettavan asian: henkilö oli tässä kohtaa ja tässä asiassa turhan herkkä. Mutta niin ei kai saisi sanoa, ettei tule leimanneeksi näitä Oikeasti Herkkiä.

Ja joo. Olen kylmä, tyly ja inhottava, en jaksa hymistelyä.

No se, ottaako joku tyhjästä nokkiinsa vai ei, on vain sinun täysin subjektiivinen käsityksesi. Joku kärpänen katossa voisi olla ihan eri mieltä.

Et kommentoinut viestiäni, ap.

Jos tapaisimme, luokittelisitko minut tylyksi ja kylmäksi ihmiseksi vain siksi, että olen liian herkkä pakottaakseni itseni valehtelemaan sinun yksipuolisen harmoniasi tähden?

[QUOTE="a p";26810836]Näinpä juurikin.

Tahdoin vain oikaista tämän valitettavan yleisen käsityksen. :-)[/QUOTE]

Mun mielestä kyseessä ei ole mikään yleinen käsitys vaan ongelma on se, että sanalla on kaksi eri merkitystä.

Yhteistyössä