Lääkäri kertoi ensin toimenpiteen kulun (olin siis jo osastolla valmiina). Anestesialääkäri kävi katsastamassa minut ja kyselemässä vointia, sekä laittoi kanyylin käteen valmiiksi. Hoitaja ei saanut
Opiskelija auttoi minulle leikkauspuseron päälle (puki sen väärinpäin eikä osannut pujottaa infuusiopusseja hihojen läpi vaan minun piti se neuvoa). Puserosta en enää huomannut siinä touhussa, että meni väärin päin. Lyhyt pusero, ei housuja ollenkaan. Opiskelija yritti laittaa minulle virtsakatetrin, mutta ei onnistunut. Kätilö laittoi sen lopulta. Alavatsalta ajeltiin hokarvat pois, siis ne ylemmät alapäänkarvat...
Sain esilääkityksen, joka maistui aivan kamalalta ja se piti juoda kaikki. Onneksi pieni annos.
Sitten kärrättiin leikkuriin, jossa minut esiteltiin leikkaussalin väelle ja he tervehtivät ja hoitaja jutteli rauhallisesti ja keroi asian etenemisestä minulle.
Siirrettiin leikkuu pöydälle ja käännettiin kyljelleen. Mies hoitaja piteli kiinni, kun piti ottaa sikiö asento ja köyristää selkää, että anestesialääkäri sai spinaalin pistettyä. Jaloissa alkoi tuntua kuumotusta ja minut käännettiin selälleen. Vatsa pestiin ja samalla kokeiltiin tuntoaistit.
Väliverho laitettiin eteen ja mies sai tulla viereeni istumaan. Kädet minulla oli laitettu kiinni käsitukiin ja hoitaja kyseli vointia koko ajan. Happimaski annettiin kasvoille ja koko ajan tunsin liikkeet ja kosketukset vatsalla, mutta en kipeästi. Niin kuulema kuuluukin olla. Jännä kokemus.
Hetken päästä vauva oli otettu ulos ja parkui. Isä pääsi kätilön kanssa pesemään vauvaa sekä lastenlääkärin tarkastukseen mukaan.
Miulle annettiin kohdun supistelua aiheuttavaa lääkettä, sekä verenpaineeseen jotain lääkettä kun se vauvan pois oton jälkeen pompsahti koholle ja valitin paineen tunnetta päässä. Hetken päästä olo helpotti. Tunne toistui vielä kerran ja sain taas siihen samaista lääkettä ja sitten se helpotti. Lääkäri ompeli haavan kiinni, kun oli ensin poistanut istukan. Sitten henkilökunta onnitteli ja minut siirrettiin heräämöön.
Heräämön puolella sain kipulääkettä, vaikka vielä ei kipua missään tuntunutkaan. Spinaalista tuli allerginen reaktio ja iholle nousi punaisia läiskiä, jotka kutisivat tajuttomasti. Oli kuulemma harvinainen reaktio. Tämä kumottiin toisella lääkkeellä ja jouduin olemaan heräämössä tämän vuoksi pitkään. Kolmisen tuntia. Heräämössä hoitajat painelivat vatsaani ja tarkistivat, että alakautta alkaa tulla veristä vuotoa, joka kuului asiaan. Piti saada vuoto tulemaan ulos.
Sitten siirrettiin osastolle ja sain vahvaa kipulääkettä useita kertaa pistoksina, sillä puudutteen poistuessa kipu haavan alueella oli kovaa, sekä jälkisupistukset olivat todella kovia ja kipeitä. Seuraavana iltana leikkauksesta minut nostettiin/autettiin ylös ja suihkuun. Se teki pahaa. Leikkauksen jälkeen niine kipuine ja huimauksineen oli vaikeaa nousta ylös ja saada pää pysymään tolpissaan. Kaksi hoitajaa auttoi suihkuun ja auttoivat pesuissa, yksin en saanut jäädä. Samalla poistettiin katetri ja sen jälkeen veski reissut sain tehdä itse, kun kerran hoitaja oli katsonut että pärjään. Kipuihin sain vielä pistoksia seuraavana yönä ja sitten vaihtui kipulääkkeet panadoliin, jota tuli 1g x 3 /vrk. Ja ylhäällä piti koittaa olla mahdollisuuksien mukaan. Pientä kävelyä osastolla ja vauvan hoitoa mahdollisuuksien mukaan.
Vauva syntyi terveenä. 9 pisteen poika. Ja minun vointi oli alkuun heikko, mutta nyt voin tehdä jo kaikkea samaa kuin ennen leikkausta. Tietty painavia olen välttänyt nostamasta, mutta siivoukset, kaupassa käynti (kevyet tuotteet), pyykkihuolto, ruoanlaitto, liikunta onnistuu. Leikkauksesta on nyt n.3vkoa.
Ei jäänyt yhtään pahamieli. Minut valmisteltiin niin hyvin ja tiesin koko ajan missä mennään. Henkilökunta oli mukavaa. Paitsi se opiskelija ja kätilö saavat miinuspisteet, koska minulta ei edes kysytty saako opiskelija tulla mukaan ja laittaa esim. katetrin. Lisäksi kätilö oli ohjannut miehen vika paikkaan ja lääkäri oli häntä etsinyt ja antanut sapiskaa kätilölle, kun hänet oli ohjattu odottamaan jonnekin isien huoneeseen, vaikka olisi saanut olla mukana lääkärin tekemässä tarkastuksessa ja pesemässä ja hoitamassa poikaa...