narsistin uhri

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heinäsirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heinäsirkka

Vieras
Olen seurustellut runsaan kolme kuukautta miehen kanssa, joka on mielestäni osoittautunut narsistiksi. Koko elämäni on muuttunut tämän seurustelun myötä huonompaan suuntaan. Olen aika rikki ja masentunut.

Haluaisin teiltä rakkaat ihmiset kommentteja miten olette selvinneet tällaisesta. Olen todella yksin. Olen muuttanut Tampereelle vuodenvaihteessa ja roikun kai siksi tässä suhteessa, koska tunnen itseni niin todella yksinäiseksi. Haluaisin niin ystäviä Tampereelta ja juuri saman kokeneita, jotka ovat vielä suhteessa, tai selvinneet siitä. En oikein jaksa enää yksin.

Huono yritys Neiti L.S.. MINUA ET SAA TUOHON ANSAAN!
Tiedän että yrität saada minut kiinni käyttämällä tuota N-alkuista kirosanaa, jonka Suomen heikkotasoiset naiset ovat keksineet selitykseksi, miksi epäonnistuvat suhteessa kuin suhteessa.

PS: Tästä jutellaan kotona!

Narsisteja on psykiatrien mukaan hyvin pieni osuus väestöstä ja heidän tunnistamisensa on ammattilaisellekin haastava homma. Silti nettipalstat pursuavat naisia, jotka ovat kumppanistaan tämän diaknoosin tehneet.

Ettei nyt vaan olisi niin, että kumppani vain yksinkertaisesti on vittumainen ihminen eikä nainen halua tunnustaa tosiasioita ajoissa. Sitten oma tyhmyys verhotaan selitykseen, että mies oli narsisti ja siksi vittumaisuutta ei voinut heti havaita.

Noin muuten, jos suhde on jo noin alussa huonoissa kantimissa, kannattaa ottaa hatkat ja etsiä ystäviä ja uusi mies.

Mua kanssa todella huvittaa nää itsetehdyt narsistidiagnoosit. Miten niitä narsisteja nyt yhtäkkiä voi joka nurkan taakse riittää? Samanlainen "muotitauti" kuin allergiat joskus aikaisempina vuosikymmeninä ja nykyään ADHD kasvattamattomilla lapsilla.

Mua kanssa todella huvittaa nää itsetehdyt narsistidiagnoosit. Miten niitä narsisteja nyt yhtäkkiä voi joka nurkan taakse riittää? Samanlainen "muotitauti" kuin allergiat joskus aikaisempina vuosikymmeninä ja nykyään ADHD kasvattamattomilla lapsilla.

Kiitokset vaan vastauksista. Helpotti todella minun oloani. Miksi tällaisia vastauksia ?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja heinäsirkka;10458721:
Kiitokset vaan vastauksista. Helpotti todella minun oloani. Miksi tällaisia vastauksia ?

Ai miksikö, koska narsisti EI KOSKAAN TUNNUSTA OLEVANSA NARSISTI.

No miten se sinun narsistisi toimii?

Ai miksikö, koska narsisti EI KOSKAAN TUNNUSTA OLEVANSA NARSISTI.

No miten se sinun narsistisi toimii?

Enhän minä sanonutkaan, että hän olisi tunnustanut olevansa narsisti. Hänellä vain on niin paljon narsistisia piirteitä, että siitä tiedän asian olevan niin. Mutta, jos tähän viestiini en saa kuin ilkeitä vastauksia, niin antaa sitten olla. Olisin vain niin toivonut löytäväni kohtalotoverin, koska Suomen maassa heitä kuitenkin on paljon.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja heinäsirkka;10459160:
Enhän minä sanonutkaan, että hän olisi tunnustanut olevansa narsisti. Hänellä vain on niin paljon narsistisia piirteitä, että siitä tiedän asian olevan niin. Mutta, jos tähän viestiini en saa kuin ilkeitä vastauksia, niin antaa sitten olla. Olisin vain niin toivonut löytäväni kohtalotoverin, koska Suomen maassa heitä kuitenkin on paljon.

Mitä ne narsistiset piirteet ovat kolmen kuukauden tuttavuuden jälkeen?

"Narsisteja on psykiatrien mukaan hyvin pieni osuus väestöstä ja heidän tunnistamisensa on ammattilaisellekin haastava homma. Silti nettipalstat pursuavat naisia, jotka ovat kumppanistaan tämän diaknoosin tehneet."

Niinkin pieni osuus viiden miljoonan väestöstä kuin kaksi prosenttia on 100 000. Jokaisella narsistilla lienee useampi uhri, joten kyllä elleissä voidaan tehdä aitoja diagnooseja, kun asian ydinkin on perisuhteen ongelmissa. Ja vaikkei lapsia ja nuoria vielä diagnosoitaisi narsisteiksi, niin kirjoittajilla voi olla saman verran kokemusta ajasta iäisyyteen siirtyneistä. Narsistien virta on jatkuva, valitettavasti.

Muutoinkin nuo käsitteet pieni osuus, suuri määrä ja prosentit hämäävät. Yksi prosentti suuresta määrästä on paljon ja sata prosenttiakin voi olla vain yksi ainoa. Kun narsistin uhri on usein kokemuksineen noidankehässä, jossa irtautuessaan yhdestä narsistisesta suhteesta, törmää oitis toiseen ja kolmanteenkin, niin hänen kokemusmaailmassaan narsisteja on 100 % ja lisäys ensimmäiseen peräti 200 %. Narsistin uhreille narsisteja voi todellakin olla joka kulman takana.

Harvoin on neuvottu, miten narsistin uhrikierteestä voi selvitä. Ehdotetaan narsistin jättämistä oitis. Siis jättää taakseen aina uusi epäonnistunut suhde ja olla lopulta yksin. Ei vaikuta hyvältä ja toimivalta ratkaisulta.

Minä taas väitän, että täytyy olla hyvin "ammattilainen" , että tunnistaa narsistisenpersoonallisuushäiriön noin lyhyessä suhteessa; se on miltei mahdotonta, koska narsisti ei paljasta itseään suhteen alussa.

Narsistisia piirteitä löytyy kaikista ihmisistä, mutta löytääksesi oikean narskun, siihen tarvitaan paljon enemmän aikaa....yleensä rajapyykki tuntuu heiluvan siinä vuoden tai kahden paikkeilla.

Narsistisia piirteitä löytyy kaikista ihmisistä, mutta löytääksesi oikean narskun, siihen tarvitaan paljon enemmän aikaa....yleensä rajapyykki tuntuu heiluvan siinä vuoden tai kahden paikkeilla.

Okei, uskotaan, mieheni ei ole narsisti sit varmaankaan Mut valehtelija, kieroilija ja pettäjä hän on ja siihen te ette voi sanoa muuta. Olisin niin halunnut naispuolista ystävää Tampereelta, jonka kanssa voisin jakaa näitä juttuja. Olen kauhean yksin täällä. Mut ei täältä ilmeisesti löydy ketään. Kiitos vastauksista kuitenkin.

Viimeksi muokattu:
Lukemani perusteella uskon, että "vika" on sinussa itsessäsi. Kuinka olet voinut kadottaa itsesi kolmessa kuukaudessa, vai oletko ollut hukassa jo aiemminkin? Kuulut ryhmään ihmisiä jotka mielummin pitävät kiinni huonosta kumppanista kuin ovat yksin.

Normaalisti ihminen lähtee varsinkin noin lyhyestä suhteesta pois jos toinen heti alkumetreillä valehtelee, pettää jne.

Tampere on ihana kaupunki. Kun kevät ja kesä pikkuhiljaa tulevat, niin kaupunki herää elämään. Tutustu kaupunkiin ja sen ihmisiin. Oletko opiskellijana siellä? Tampereella on niin paljon vieraspaikkakuntalaisia, että ns sisäsiittoisuutta ei ole havaittavissa. Mene rohkeasti ihmisten juttusille, varsinkin jos näet jonkun tytön yksikseen. Ei ehkä heti kaveruus tärppää, mutta kun harjoittelet yleistä sosiaalisuutta niin se palkitaan ennen pitkää. Itse sain opiskeluaiakoinani sieltä paljon tuttuja. Nytkni kun käyn siellä, niin aina törmään mukaviin ihmisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja heinäsirkka;10459559:
Okei, uskotaan, mieheni ei ole narsisti sit varmaankaan Mut valehtelija, kieroilija ja pettäjä hän on ja siihen te ette voi sanoa muuta. Olisin niin halunnut naispuolista ystävää Tampereelta, jonka kanssa voisin jakaa näitä juttuja. Olen kauhean yksin täällä. Mut ei täältä ilmeisesti löydy ketään. Kiitos vastauksista kuitenkin.

Hei! Heti kun luin aloituksesi, mietin, että voisiko olla sama mies, jonka kanssa seurustelin viime syksyyn asti. Hän ei pettänyt minua fyysisesti, mutta erittäin epäluotettavasti käyttäytyi ja käyttää näköjään ihmisiä omiin tarkoituksiinsa ja niin kauan kuin heistä on hänelle "hyötyä". Se, että tulin jätetyksi tuntui todella pahalta, mutta olin samalla ja etenkin hetken päästä todella tyytyväinen, ettei tarina epäluotettavan miehen kanssa jatkunut yhtään pidempään. Hän asuu myös Tampereen alueella muuten. ..En usko, että sama on, mutta aiheena narsismi on tuttu ja harmillisen monessa ihmisessä tuntuu niitä piirteitä olevan.

Todellakin ainoa neuvo on, että irrottaudu miehestä lopullisesti. Juttunne on vasta noin alussa, ei kannata hukata itseään ja omaa mielenterveyttään paskiaisten kanssa. Oli hän narsisti tai ei, niin epäluotettava ja loukkaava käytös on tarpeeksi hyvä syy yksinkertaisesti jättää hänet. Tässä ystävän neuvo :)

Alkuperäinen kirjoittaja väestöhutkija;10459210:
"Narsisteja on psykiatrien mukaan hyvin pieni osuus väestöstä ja heidän tunnistamisensa on ammattilaisellekin haastava homma. Silti nettipalstat pursuavat naisia, jotka ovat kumppanistaan tämän diaknoosin tehneet."

Niinkin pieni osuus viiden miljoonan väestöstä kuin kaksi prosenttia on 100 000. Jokaisella narsistilla lienee useampi uhri, joten kyllä elleissä voidaan tehdä aitoja diagnooseja, kun asian ydinkin on perisuhteen ongelmissa. Ja vaikkei lapsia ja nuoria vielä diagnosoitaisi narsisteiksi, niin kirjoittajilla voi olla saman verran kokemusta ajasta iäisyyteen siirtyneistä. Narsistien virta on jatkuva, valitettavasti.

Muutoinkin nuo käsitteet pieni osuus, suuri määrä ja prosentit hämäävät. Yksi prosentti suuresta määrästä on paljon ja sata prosenttiakin voi olla vain yksi ainoa. Kun narsistin uhri on usein kokemuksineen noidankehässä, jossa irtautuessaan yhdestä narsistisesta suhteesta, törmää oitis toiseen ja kolmanteenkin, niin hänen kokemusmaailmassaan narsisteja on 100 % ja lisäys ensimmäiseen peräti 200 %. Narsistin uhreille narsisteja voi todellakin olla joka kulman takana.

Harvoin on neuvottu, miten narsistin uhrikierteestä voi selvitä. Ehdotetaan narsistin jättämistä oitis. Siis jättää taakseen aina uusi epäonnistunut suhde ja olla lopulta yksin. Ei vaikuta hyvältä ja toimivalta ratkaisulta.

Vaikka jokaisella olisi ollut narsistinen kumppani, se ei lisää ammattitaitoa tehdä diaknooseja. Noin muuten tilastotieteesi osuu vähän harhaan. Lotossakin toki voi voittaa, mutta että todennäköisyyden mukaan yhden ihmisen kohdalle sattuisi useita narsisteja, on aika epätodennäköistä. Ellei joku sitten ole joku narsistimagneetti. Mutta silloin vika löytyy peilistä, jos parinvalinta aina menee persiilleen.

Vaikka jokaisella olisi ollut narsistinen kumppani, se ei lisää ammattitaitoa tehdä diaknooseja. Noin muuten tilastotieteesi osuu vähän harhaan. Lotossakin toki voi voittaa, mutta että todennäköisyyden mukaan yhden ihmisen kohdalle sattuisi useita narsisteja, on aika epätodennäköistä. Ellei joku sitten ole joku narsistimagneetti. Mutta silloin vika löytyy peilistä, jos parinvalinta aina menee persiilleen.

Tässä on kuitenkin kyse eri dynamiikasta kuin lotossa. Ihmiset nimenomaan OVAT parinvalinnassaan usein magneetteja - he ihastuvat juuri tietyntyyppisiin ihmisiin. Tämän vuoksi ei ole lainkaan outoa, että useita väkivaltaisia exiä läpikäynyt ottaa itselleen uuden miehen, joka HÄNKIN osoittautuu väkivaltaiseksi. Sen sijaan toiset eivät ikinä törmää parinvalinnassaan väkivallakkoihin, vaikka kävisivät läpi useita kymmeniä yksilöitä.

Mutta siinä olet oikeassa, että vika tosiaan löytyy näissä tapauksista peilistä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja heinäsirkka;10458513:
Olen seurustellut runsaan kolme kuukautta miehen kanssa, joka on mielestäni osoittautunut narsistiksi. Koko elämäni on muuttunut tämän seurustelun myötä huonompaan suuntaan. Olen aika rikki ja masentunut.

10 hälyttävää muutosta, joiden tunnistaminen omassa käyttäytymisessä kannattaa ottaa tosissaan.
Katso:
http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/elatko-narsistin-kanssa/
Aina ei kannata tuijottaa vain vastapuolen käyttäytymistä ja oirehdintaa, vaan hankalassa elämäntilanteessa katseen voi suunnata myös itseen. Kun elää vaikean kriisin keskellä, alkaa myös omassa käyttäytymisessä tapahtua muutoksia.

Huomaa!

Nämä merkit ovat tyypillisiä paitsi narsistisissa suhteissa eläville uhreille myös muissa elämänkriiseissä kamppaileville.

Alkuperäinen kirjoittaja heinäsirkka;10458513:
Miksi tällaisia vastauksia ?

Syrjitäänkö tiettyä ihmisrymää ja se suututtaa? Ehkä niin tai sitten ei.

Jos tulee tehtyä väärä diagnoosi:
Joku voi pitää narsistina ihmistä joka ei sitä ole. Ei juttu ole kummoinen. Suhde ei toimi, eikä asiaa luultavasti saa muutetuksi. Väärät ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yleensä halua tulla jatkossakaan toimeen keskenään.

Ratkaisevaa ei ole se mitä kukin omasta mielestään on vaan miten hän käyttäytyy.
Jos terveluonteinen henkilö toimii epäterveesti on seuraukset yhtäläiset. On turha vedota siihen mitä ei kumppani huomaa. Viimeistä pohjimmaista totuutta ei tiedä, eikä tarvitse tietääkään. On myös samantekevää kummassako vikaa on, suhde on katkolla.

Jos taas tunnistus osuu oikeaan:
Realiteettina on ettei narsistisella ihmisellä ole kykyä tunnepitoisiin ihmissuhteisiin eikä tarvetta niihin (lue: ei tarvetta). Ei siis ole syytä yrittää tunnepitoista ihmissuhdetta hänen kanssaan, vaan välttää sellaista. Tuskin harmiton koetus narsistillekaan.

Toinen ei saa sitä mitä haluaisi, kun toisella ei ole aikomustakaan antaa. Toiselle aiotaan antaa ja tyrkytetäänkin sitä mitä toinen ei halua saada. Turha ja vahingollinen viritys.

Siinä tämän ilmiön poikkeuksellisen mullistava raunioittavuus läheisen ihmissuhteen kannalta.

Narsisteja on psykiatrien mukaan hyvin pieni osuus väestöstä ja

*** Moni rakkaudessaan pettynyt oli rukoillut koston jumalalta Nemesikseltä apua. He toivoivat, että Narkissos itse joutuisi rangaistuksena kylmyydestään kokemaan saman tuskan, joka heidän osakseen oli tullut. ***

*** Ammattipiireissä varsin yleinen käsitys näyttää olevan, että neuroosien ja muiden lievempien häiriöiden osuus psyykkisessä oirehtimisessa on suhteellisesti vähentynyt, narsististen persoonallisuushäiriöiden ja rajatilojen osuus puolestaan lisääntynyt. (Myllärniemi) ***

Niinkin pieni osuus viiden miljoonan väestöstä … narsistilla lienee useampi uhri … virta on jatkuva … pieni osuus, suuri määrä ja prosentit … narsisteja voi todellakin olla joka kulman takana

Luultavasti tässä on myös samaa ilmiötä kuin juomakulttuurissa, se näkyy ja kuuluu yli edustuksen. Suomalaista miestä sanotaan usein enemmän tai vähintään juopoksi, vaikka on keskimäärin hyvinkin raitis.

**Yhteiskuntamme on otollinen luonnehäiriöiselle, sillä itsekeskeisyys, tunteettomuus, tehokkuus ja tarve olla jatkuvasti esillä ovat aivan hyväksyttyjä länsimaisen ihmisen tunnusmerkkejä. Nämä ovat kuitenkin myös oireita narsistisesta persoonallisuushäiriöstä, jota meilläkin aiemmin kutsuttiin psykopatiaksi. Tutkimusten mukaan psykopaatteja on pari prosenttia koko väestöstä. Luonnehäiriöillä on monia eri ilmentymiä ja voimakkuusasteita.**

****Kaikille narsistisesta luonne häiriöstä kärsiville ihmisille on tyypillistä pitkälti samanlainen persoonallisuus, oireiden määrän ja vakavuuden vaihdellessa häiriön vakavuuden mukaan. Ihminen, jolla on narsistinen luonnehäiriö käyttäytyy ulkoisesti moitteettomasti, lukuunottamatta psykopaatin ajoittain avointa destruktiivisuutta ja epäsosiaalisuutta. ****

*Narsismin erilaisia häiriöitä esiintyy väestöstä noin 7-9 prosentilla, miesten keskuudessa 11-18 prosentilla.

Narsismin neljä erilaista luonnehäiriötyyppiä.

1. Narsistinen persoonallisuushäiriö
Esiintyy väestössä hieman alle yhdellä prosentilla. Tutkitusti narsisteista 50-80 prosenttia on miehiä.

2. Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö
Esiintyy noin 2-3 prosentilla väestöstä. Miehillä 3-4 kertaa yleisempää.

3. Huomiohakuinen persoonallisuushäiriö
Esiintyy 2-3 prosentilla väestöstä.

4. Epävakaa persoonallisuushäiriö
Esiintyy noin 2-3 prosentilla väestöstä. Heistä 75 prosenttia on naisia.*

Miten niitä narsisteja nyt yhtäkkiä voi joka nurkan taakse riittää?

Joidenkin takaa voi tehdä isompia löytöjä!

**Psykopaatti himoitsee valtaa ja haluaa hallita. Siksi heitä on paljon johtavissa asemissa yrityksissä ja politiikassa. He työskentelevät varsin vaativissa tehtävissä, kuten asianajajina, lääkäreinä, psykiatreina, liikemiehinä ja taiteilijoina.**

**Työyhteisön kiusaaja on joka toisessa tapauksessa esimies.**

— — — — —
*
http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/narsistiset-luonnehairiot/
**
http://www.superliitto.fi/
http://www.jotte.info/narsismi
http://www.healingeagle.net/Fin/Vaknin/faq58.html – Lue: narsistinen persoonallisuushäiriö
http://www.narsistienuhrientuki.info/index.php?alasivu=180&valikko=2
http://www.sampo2002.oulu.fi/psykopatit/kehityspsykologia.htm

Viimeksi muokattu:
Ei ole mielestäni mitään väliä luokitteleeko ihmisen narsistiksi vai kusipääksi, jokainen fiksu ihminen kuitenkin ymmärtää, mitä tarkoitat.

Oman kokemukseni jälkeen voin sanoa sinulle, että lähde hyvä ihminen HETI, kun tilanteen tajuat. ONNEKSI yhteistä aikaanne ei ole kulunut kuin kolme kuukautta. Vaikka lähteminen tuntuu vaikealta nyt, on varmaa, että mitä pidemmälle eroa pitkität, sitä vaikeammaksi se muuttuu. Et ole vielä siinä pisteessä, että sinut olisi murrettu täysin, joten tee itsellesi elämäsi parhain teko ja lähde ennen kuin on liian myöhäistä. Minä lähdin vasta siinä vaiheessa, kun olin menettänyt terveyteni, työkykyni ja asuntoni...

Terv. narsistin loppuunkuluttama

Jesh! Jos kumppani on oikein NARSISTI , niin siitähän pitää puhua jappasta oikein sivutolokulla. Narsistithan ne ovat parisuhteen surma samoin kuin erektiohäiriöistä kärsivät miehet. Eix jeh?

Hei, jos olet uudessa kaupungissa ja sinulla ei oikein ole ystäviä niin minä suosittelen, että osallistu omalla paikkakunnallasi vertaistukiryhmän toimintaan.

Narsistien uhrien tukifoorumi löytyy nykyään osoitteesta.

www.narsistienuhrit.info :: Index

Sieltä löytyy vertaistukiryhmä tiedot ja mahdollisuus keskustella aiheesta toisten saman kokeneiden kanssa.

10 hälyttävää muutosta, joiden tunnistaminen omassa käyttäytymisessä kannattaa ottaa tosissaan.
Katso:
Elätkö narsistin kanssa?
Aina ei kannata tuijottaa vain vastapuolen käyttäytymistä ja oirehdintaa, vaan hankalassa elämäntilanteessa katseen voi suunnata myös itseen. Kun elää vaikean kriisin keskellä, alkaa myös omassa käyttäytymisessä tapahtua muutoksia.

Huomaa!

Nämä merkit ovat tyypillisiä paitsi narsistisissa suhteissa eläville uhreille myös muissa elämänkriiseissä kamppaileville.

Syrjitäänkö tiettyä ihmisrymää ja se suututtaa? Ehkä niin tai sitten ei.

Jos tulee tehtyä väärä diagnoosi:
Joku voi pitää narsistina ihmistä joka ei sitä ole. Ei juttu ole kummoinen. Suhde ei toimi, eikä asiaa luultavasti saa muutetuksi. Väärät ihmiset ovat tekemisissä toistensa kanssa, eivätkä yleensä halua tulla jatkossakaan toimeen keskenään.

Ratkaisevaa ei ole se mitä kukin omasta mielestään on vaan miten hän käyttäytyy.
Jos terveluonteinen henkilö toimii epäterveesti on seuraukset yhtäläiset. On turha vedota siihen mitä ei kumppani huomaa. Viimeistä pohjimmaista totuutta ei tiedä, eikä tarvitse tietääkään. On myös samantekevää kummassako vikaa on, suhde on katkolla.

Jos taas tunnistus osuu oikeaan:
Realiteettina on ettei narsistisella ihmisellä ole kykyä tunnepitoisiin ihmissuhteisiin eikä tarvetta niihin (lue: ei tarvetta). Ei siis ole syytä yrittää tunnepitoista ihmissuhdetta hänen kanssaan, vaan välttää sellaista. Tuskin harmiton koetus narsistillekaan.

Toinen ei saa sitä mitä haluaisi, kun toisella ei ole aikomustakaan antaa. Toiselle aiotaan antaa ja tyrkytetäänkin sitä mitä toinen ei halua saada. Turha ja vahingollinen viritys.

Siinä tämän ilmiön poikkeuksellisen mullistava raunioittavuus läheisen ihmissuhteen kannalta.

jokaiseen kysymykseen myönteisesti. Olen ollut naimisissa 35 v. narsistin kanssa, joten ihmekös tuo.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aika järkyttävää mutta;10474173:
Olen ollut naimisissa 35 v. narsistin kanssa

Puhuneekos kommenttisi lyhykäisyydessään jotenkin siihen suuntaan että olet jo tottunut ja omaksunut turhakkeen identiteetin, eikä huvita enää alkaa muutella mitään tyhjän takia?

Olisiko jotain mainittavia havaintoja homman vaikutuksesta lapsiin, jos sellaisia projektissa mukana?

Minäkin vastailin ja vertailin parisuhdettani. Ja mietin sitä aikaa aikoinaan, kun mieheni käyttäytyi toisin, niin testin mukaan mies olisi narsistityyppinen. Taas kun mies on muuttunut entisestään tähän hetkeen, niin testin mukaan, mies ei olisi narsisti enää. Joten en tiedä mitä ajatella testeistä yleensä.

"Tutkitusti narsisteista 50-80 prosenttia on miehiä."

Tällä viikolla haastateltiin radiossa naispsykoterapeuttia. Hän kertoi naisilla olevan kuusi
eri narsistityyppiä. Eniten ohjelmasta jäi mieleen juttu, jossa tunnettu amerikkalainen naispoliitiko oli aina saanut kymppejä koulussa ja isä oli sanonut: "täytyy olla tosi huono koulu..."

Tuon esimerkin avulla minulle aukesi taudin vakavuus. Lapsen itsetunto kehittyy lapsuudessa.
Äiti tai isä voi olla tukija tai sitten latistaja.