Näppylää suun ympärillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Valpuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Valpuri

Vieras
Meidän neidillä (1 v 3 kk) on nyt muutaman viikon ajan ollut suun ympärillä pientä punaista näppylää. Sitä ennen näppylää oli silmien alaluomissa ja sieltä siirtyi nenän juureen. Nyt silmät ovat olleet puhtaat jo viikkoja mutta muuten ihottuma ei tunnu parantuvan millään. En tiedä oliko silmänäppylä samaa ihottumaa. Tyttö on maito ja muna-allerginen mutta näitä ruoka-aineta hän ei ole varmuudella saanut. Kaikkia rasvoja olen kokeillut mutta mikään ei tunnu auttavan. Iho ei tunnu kutisevan mutta on punaisen laikukas. Välillä iho kuivuu vähän vaalemmaksi ja taas lehahtaa punaiseksi. Onko kokemuksia tällaisesta kenelläkään? Olen jo alkanut epäillä ettei tämä liity millään tavalla allergioihin.

Meidän pojalla on samalta kuulostavaa näppylää ja samoissa paikoissakin. Niistä täällä jo kyselin aikaisemmin. Pientä punaista näppyä ensin suun ympärillä, sitten levisi silmäluomille (alas ja ylös), joka on tosi pahan näköinen ja myös nenävarteen. Mietoa kortisonia saa laittaa luomille, mutta ei suositella, jos on mahdollisuus, että lapsi koskee siihen. Silloin sitä menee mahdollisesti silmään, jota ei saisi tapahtua. Minä olen sitkeästi rasvannut perusrasvalla. Vähän vaihdellut rasvaa välillä. Sain pois sen näin.
Ollaan nyt yhdistetty tämä tomaattiin/ketsuppiin. Allergiatesteissä ei ole koskaan mitään näkynyt, mutta pojalla on atopia. Tomaatista, kaakaosta, sitrushedelmistä ja omenasta on tullut aikaisemminkin ihottumaa talvisin, mutta ei koskaan tällaista ihme näppyä.
Saatiin siis iho paranemaan, mutta annoin pojalle vahingossa pitsaa, jossa tomaattikastiketta ja heti oli taas näppyä joka paikassa kasvoissa.

Yhteistyössä