Onko atooppinen iho aina paremmassa kunnossa kesällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näppynaaman äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näppynaaman äiti

Vieras
Meillä 3-vuotta täyttävällä lapsella on kasvoissa silmien ympärillä, silmäluomissa ja suun ympärillä sekä leuassa ihottumaa.
Erikoislääkäri sanoi talvella että se on atooppista ihottumaa. Saatiin silmien ympäristöön omat rasvat ja muualle kasvoihin Sibicortia.
Iho paranee aika hyvin rasvauksien yhteydessä mutta kun pidetään taukoa rasvauksissa niin lehahtaa ihottumat heti takaisin. Etelässä käytiin auringon paisteessa toukokuussa ja iho ei tullut paremmaksi lainkaan ja sama vaikutus on Suomen kesällä ja auringolla. Ilman rasvaa ei pärjätä ja erikoislääkärikin on nyt kesälomalla.

Vai voisiko tuo ihottuma olla jotain muuta kuin atooppista ihottumaa, esim allergiaperäistä? Prick-testit otettiin viimeksi vuosi sitten ja siinä oli vain lievä kananmuna-allergia.

Minulla ainakin paranee. Täällä nyt ei tosin ole aurinko pahemmin paistellut viime aikoina, mutta kyllä sieltä etelästä olisi pitänyt lapsesi saada riittävästi uv-säteilyä että atooppinen ihottuma olisi helpottanut.

Itse allergisen lapsen äitinä sanoisin että kuulostaa muultakin kuin pelkältä atopialta... Meillä poika oireilee myös ensimmäisenä ihollaan, sitten tulee vielä suoli-ja hengitystieoireet. Mutta kai teillä on se kananmuna pois ruokavaliosta vaikka näyttikin vain lievältä? Meillä ainakin kananmuna on kaikista pahin, mitenkään päin en sitä uskaltais syöttää pojalle. Ja entäs maito? Ootteko koskaan kokeillut olla ilman? Maito-ja muna-allergia kulkee monesti yhdessä.

Jos on perus atooppinen iho ilman allergioita niin kyllä se pitäisi olla parempi kesäisin, ja pysyä kurissa perusrasvalla ja satunnaisilla kortisonikuureilla.

Yleensä paranee kesällä... mutta voi tietenkin olla allergiakin.

Mulla atooppista ihoa ja aina parempi kesällä kun oleskelen merivedessä (suolaista) mutta tämäkin on yksilöllistä... oletteko kokeilleet "suolavesikylpyjä"??? Merisuolaa kylpyveteen (pari desiä punkkaan) itse liuotan suola lämpimässä/kuumassa vedessä....

niin onko teillä se kananmuna pois ruokavaliosta? kaikki allergiat ei välttämättä näy prickeissä, eli pitää vain testata altistamalla, tyyliin 2-3 viikoksi pois ja sitten antaa taas.

Kokeilkaa a-vitamiini voidetta! Meillä auttoi/auttaa pojan lievään atoppiseen ihoon ja kuulema tekee hyvää myös aikuisen akneiholle eli se paranee kun tota käyttää.

Pojalla on kesällä aina hyvässä kunnos ollut iho atooppinen lapsi syntymästään asti, ollaan kokeiltu vaikka mitkä rasvat sekä ruoka allergiat otettu mutta mitään ole niissä näkynyt!! Rasvoista ei ole apua ollenkaan odotan taas syksyä kauhulla ja talveja kun sitten alkaa se huuto taas ja raapii ittensä verille koko lapsi!! :'( :(

Meillä ainakin kesät poika on miltei kokonaan ilman ihottumaa kuten sillonkin kun etelän lomalla ollaan mutta talvisin ihottuma äityy tosi pahaksi :/

Meillä myös lievä kananmuna - allergia mutta tämäkin "ei oireile" kesäisin lainkaan vaikka miten kananmunaa söisi missä muodossa tahansa =)

Maito - allergia myös lievästi mutta tuosta ei tunnu mitään tulevan, ainoastaan kanamunan "tauon" huomaa talvella !

Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:
mulla paranee muuten atooppinen iho kesällä, paitsi sitten kun hikoilen. iho lehahtaa justiinsa :/

Tuota hikoilua mietin itsekin siellä etelässä syyksi kun ei aurinko auttanut parantamaan ihottumaa. Eli ilmeisesti hikoilu ei ole hyväksi atooppiselle iholle.