näkyykö pissatulehdus aina testissä?kokemuksia kaivataan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mannikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mannikka

Vieras
Moikka!

Mietin tälläista juttua,kuin että voiko olla jotakin seikkoja jotka vaikuttaisivat lääkärissä tehtyyn pissänäytteeseen niin ettei tulos olisikaan oikea, vaan näyttäisi puhdasta vaikka selviä oireita olisikin?Netistä löysin, että muutama lääke voi esim.aiheuttaa väärän tuloksen sekä glukoosi pissassa.Itselläni on ollut tulehduksen oireita nyt jo pitempään ja aijemmista tulehduksesta uskoisin tietäväni millaista pissatulehduskipu on.Kävin lääkärissä ja tulos olikin yllättäen negatiivinen.Olin hieman ihmeissäni.Lääkäriin menin vasta neljäntenä päivänä oireiden alkamisesta, ja ennen tätä join paljon vettä,napsin ibuprofeiinia,c-vitamiinia ja puolukkaa.Pissimisestä oli kulunut myös vain 3 tuntia näyttettä otettaessa ja se siis tapahtui pissimällä kuppiin.Bakteeri viljelykin näytti negatiivista.Mietinkin nyt että olisiko mahdollista, että tuo tulehdus minulla olikin, mutta koska join niin hirveästi vettä,varmaan jopa yli 5 litraa ellei jopa enemmänkin, niin näyte olisi ollut niin laimea, että se olisi jotenkin katsottu vain normaaliksi tai jotain?Hieman hirvittää, kun tämä on toinen kerta nyt 2 kuukauden sisään kun sattuu tälläistä eikä viimeksikään ollut testissä mitään.Tosin tuolloin oireet loppuivat pian.Nyt vain jatkuu ja jatkuu huoh alkaa pelottaa että tää on joku kauhee intertitiaalinen kystiitti tai joku muu kauhia johon ei ole edes parannuskeinoa.:(

Ei ole olemassa mitään pissatulehdusta, joten sellainen ei näy missään testeissä. Pissa ei voi tulehtua.

Virtsatietulehdus voi olla vaikka viljelyt ovat negatiivisia. Usein se kuitenkin näkyy tutkimuksissa. KYllähän noita tutkitaan sitten lisää, jos oireet jatkuu tarpeeksi kauan tai sama tila toistuu tarpeeksi usein. Lääkärille/labraan kannattaa aina mainita itsehoitolääkityksistä ja epänormaaleista juomisistaan, jotta ne voi ottaa sen huomioon tuloksia tulkitessa.

virtsatietulehdusta tosiaan tarkoitin,mutta käytin nyt hieman maallikomman kieltä:)mainitsin lääkärissä kyllä juoneeni paljon ja että pissaamisesta oli vain se 3 tuntia, mutta eipä hän hirveästi välittänyt.Sanoi vain että on se nyt tarpeeksi lähellä.Eikä tuo kyllä lisätesteistäkään sanonut mitään, sanoi vain että lääkäri ei voi tehdä mitään tuollaisille vaivoille, jotka eivät ole virtsis, koska tämäntapaisia kuulemma on joskus ilman että mitään syytä löydetään.jes:/ jostakin kyllä itsekkin luin, että jos tulehdus on kohdistunut virtsatien alaosaan, ei tulehdus aina näy.Oireeni tuntuvat juuri tuossa virtsatien suulla, kun käy pissillä,niin tuntuu epämukavalta ja muutenkin polttelee ja yöllä vaikea nukkua.lievää kuumettakin on nyt viime päivinä ollut.pitää varmaan marssia maanantaina terveysasemmalle ja toivoa, jos sieltä saisi paremmin apua.Minulle on kyllä määrätty ditrim duplo kuuri , mutta koska tuo lääkäri sanoi että älä syö sitä ellei oireet pahene, niin en ole vielä syönyt, koska kipu ei ole täysin sietämätöntä.tuo kuume kylläkin on uusi juttu nyt:/

Moikka!
Itse olen nyt päälle puolivuotta ollut pahassa vti- kierteessä ja kokemukselta voin sanoa, että ei sitä aina näy testeissä. Testi saattaa olla otettu liian aikasin, jolloin se ei välttämättä näy. Ei edes viljelyssä (itsellä pari kertaa käynyt näin).
Nykyään minua aina kehotetaan käydä viemässä näyte heti aamupissasta (silloin mitä luultavimmin bakteeri saadaan kiinni).

ANteeksi, enpäs tainnut lukea kunnolla..
neljtäntenä päivänä vasta kävit näytteen antamassa..
Tosiaan, kyllä ylenpaattinen juominen, c-vitamiinien ja happamien aineiden nieleminen vaikuttaa myös tulokseen. Ovat nimittäin suuri vaivan poistaja omalla kohdallani. Näistä luultavasi tulisi ilmoittaa näytettä viedessä.

Yleensä toistuvissa oireissa tutkitaan vähän enemmän, etenkin, jos ennen ei ole tutkittu, sillä oireet voivat tulla muustakin kuin tulehduksesta.

Jos luulet, että lämpöily liittyy aiheisiin, niin eiköhän se ole oireiden pahenemista. vai sanoiko lääkäri nimenomaisesti, että ota lääkkeet jos kipu pahenee?

Voihan se olla niinkin, että oireesi tulevat jostain jutusta, joka on viimeaikoina muuttunut elämässäsi. Se voi olla vaikka uusi pyykinpesujauhe tai pesukone on alkanut huuhdella vaatteita huonommin tai hoidat oireitaisi liikaa, uusi seksikumppani, uusi seksiasento, jossa vitrsaputken suu ärtyy hankauksesta, ihan mitä vaan. Siis jos muuta syytä ei löydy.

Sinun täytyy vain itse miettiä mikä se syy voisi olla. Eihän tuollaiset oireet ilman syytä koskaan tule.

Tuskinpa kannattaa miettiä noita pahimpia vaihtoehtoja, tuhlaat vain hermojasi.

kiitos, vastauksista:)ei ole oikeastaan mikään viimeisen parin kuukauden aikana muuttunut, paitsi että olen aloittanut dieetin ja liikunnan harrastamisen.Tosin tuon aijemman kerran kohdalla en vielä ollut kyseistä aloittanut.Yksi juttu mikä on tosin jäänyt mieleen on spiruliina, jota käytin jonkin aikaa ennen ensimmäisiä oireita.Mietinkin etteihän se vain siitä ole tullut:Oenää en ole ainetta syönyt, joten vaikea sanoa.En tiedä mitä tohtori tarkoitti pahenemisella.Mieluiten kuitenkin lääkekuurin aloittaisin niin että tosiaan saadaan kiinni tuo syy eikä niin että mitään ei löydy ja sitten summamutikassa popsin tapseja.Ajattelin heti maanantaina mennä terkkarille ja koittaa madella siellä jos ottaisivat vakavasti jopa.Ikävä kun jo etukäteen, mitää pelätä ettei saa apua, kun kovin monesti jos sairaus ei ole selvä, niin lääkäreitä ei kiinnosta lähteä sen kummemmin tutkimaan.:(

Hyvä, että menet takaisin terveyskeskuksessa käymään. On ihan turha joutua kärsimään virtsaongelmista, kun oireisiin on lääkkeitäkin. Ja kun et ole varma miten lääkettä tulisi käyttää, niin on vain fiksua kysyä sitä uudelleen.

Siteen kannattaa ottaa tuo käyttämäsi spirulina puheeksi (tuskin se oireidesi syynä on, mutta muuten on lääkärillekin hyödyksi tietää lisäravinteidenkin käytöstä). Luontaistuotteissa on se paha puoli, ettei niitä valvota kunnolla. Esimerkiksi ulkomailta tilatut yrttituotteet (vaikka se kuivattu goji-marja) sisältävät hyvin usein vaarallisia määria kasvinsuojeluaineita ja myrkkyjä. Näillä voi olla toksisia sivuvaikutuksia. Liontaistuotekaupoissakin myydään paljon testaamatomia tuotteita. Spirulinaa vähän googlasin, sillä kemiantunneilta muistin sen verran, että kyseessä on levä. Jos saa liikaa (jos vaikka käyttää liikaa, tai jos oma elimistä ei kestä ainetta yhtä paljon kuin suositukset), se voi vaikuttaa maksan ja munuaisten toiminaan. Viimeinen sitten liittyy suoraan virtsateiden toimintaan.

Ihan hyvä, että lopetit spirulinan käytön, vaikka ei se ehkä syyllinen tapauksessasi ole.

Mutta en ole asiantuntija, joten en voi väittää mitään suuntaan tai toiseen. On kuitenkin viisasta kertoa lääkärissä kaikista käyttämistään lisäravinteistakin. Minulla joskus ihmeteltiin koko ajan kohoavia maksa-arvoja, kunnes syylliseksi löytyi käyttämäni lisäravinne. Onneksi arvot olivat vain rajalla ja tuotteen olin ostanut apteekista, joten asian selvittäminen onnistui hyvin ja syyllinen löytyi lisäravinteen aineosasta.

Haluan tässä kertoa oman toimivan vinkkini. Mutta, sinun kannattaa todellakin käydä lääkärissä, että tähän hätään saisit kuurin. Itseäni vaivasi vuosia sitten jatkuvasti virtsatietulehdus. Aloin syömään karpaloa, keitin siitä kiisseliä ja söin päivittäin. Tulehduksista ei tietoakaan! Nykyään syön karpaloa vain satunnaisesti, mutta jos tunnen pienenkin oireen sinne päinkään, niin karpaloa taas kehiin ja oire katoaa. Karpalossa on jokin aine, joka puhdistaa.

Toivottavasti pääset vaivastasi

kiitoksia auttavista kommenteista kaikille:)tänään on ollut ensimmäistä kertaa viikkoon oudosti normaali olo vaikka eilen oli aika kauhea olo,niimpä tietenkin näin heti kun meinasin mennä huomenna lääkäriin.sitten kun en menekkään kun ajattelen vaivan hävinneen niin pöms vaan ja kohta taas huonompana.jostain syystä mulla aina menee noin.:O
noita karpaloja tosiaan olen syönytkin jauheena ja kapselina,mutta tällä kertaa ei apua ollut,tuntui että olo jopa pahentui:Otosiaan kaikki tyypilliset pisutulehduskeinot ovat aikalailla kokeiltu c.vitamiinia olen varmaan vetänyt hieman liikaakiin, nimittäin nyt luin että runsas happamuus pissassa kyllä ehkäisee tulehduksia mutta voi aiheuttaa esim virtsaakiviä, elikkäs ei sekään hyvä:/.Mutta tosiaan nyt erikoista on ettei nämä ole toistamiseen näkyneet testeissä elii tosiaan en voi tietää onko kyseessä virtsis vai joku muu.itse tiedän kuinka kauheita virtsikset voivat olla, mutta pidin lääkärissä varmaan varpaitakin ristissä, että kokeissa löytyisi bakteeri ja saisin vain atibiootit jotta vaiva lähtisi, eikä kyseessä olisi joku vaikeampi hoidettava, mutta en nyt tiedä sitten miten asiani ovat:/. Tuosta spiruliinasta sen verran, että jossain artikkelissa sanottiin että sitä epäillään autoimmuunisairauksien herättämisestä.elikkä joillakin tuo olisi piilevänä ja spiru joka on immuniteettia parantava toimisi laukaisijana piillevälle sairaudelle.Tuo oli aika pelottava juttu kuulla, varsinkin kuin luulisi että superruuaksi kelpuutettu aine ei todellakaan tuollaista aiheuttaisi.Itsekkin olen myös lukenut noista myrkyistä yms.Itse käytin cocovin spirua noi nviikon verran.ja pahaa se ainakin oli.

Mutta tosiaan nyt erikoista on ettei nämä ole toistamiseen näkyneet testeissä elii tosiaan en voi tietää onko kyseessä virtsis vai joku muu.

EIkä edes lääkäri voi tietää ennnenkuin asia on varmennettu laboratoriotutkimuksisin. Niin kauan kuin sieltä tulee negatiivinen tulos, sinulla voi joko olla virtsis tai ei. pääasia lienee se, että olosi on nyt parempi, eikös?

imutta en nyt tiedä sitten miten asiani ovat:/.

Kun oireesi ovat paremmat, toki tiedät miten asiat ovat: ne ovat paremmin.

Kannattaa varmaan pysyä erossa siitä spirulinasta ja katsoa tuleeko oireita takaisin kun et spirulinaa ota.

Naisilla erilaiset virtsaongelmat ovat kovin yleisiä, joten mielestäni en tee väärin, jos kehotan sinua olemaan pelkäämättä mitään vakavia vaihtoehtoja. Hyvin harvoin ne sellaisia ovat. Kaikista yleisin kai on ihan vain joku epämääräinen ärsytystila.

varsinkin kuin luulisi että superruuaksi kelpuutettu aine ei todellakaan tuollaista aiheuttaisi.Itsekkin olen myös lukenut noista myrkyistä yms.

Niinpä. Monessa superterveellisessä tuotteessa voi piiläkin todella paljon vaaroja, jos niitä käyttää liikaa (eikä tuota liikakäytön määrää voida sanoa varmasti, koska superruokina mianostettuja tuotteita ei oleläheskään aina tutkittu tarpeeksi). Tähän liittyy se vanha vitsi, että vesämpäriinkin voi hukkua. Ymmärtääkseni moni tutkija tällä saralla suosittelee ulkomaisten superruokien sijaan syömään suomen omia superruokia. Suomalaisia superruokia ovat esim. mustikka, puolukka, karpalo, lakka... Levätuotteissa on kaikenlisäksi vaarana radioaktiiviset aineet, jotka kerääntyvät helposti juuri leviin. itse välttelen Aasialaisia tuotteita taannoisen tuhoisan maanjäristyksen ja radioaktiivisen laskeuman vuoksi. kiinalaisia kasviksia (esim. valkosipulia) en mielelläni syö, koska Kiinassa kasvinsuojeluaineiden käyttöä valvotaan todella huonosti ja toistuvasti kiinalaisia tuotteita jää tullin haaviin rikkomusten vuoksi. Itse ostin jouluna vahingossa valkosipulia, jossa komeili tanskan lippu. Olisin ottanut mieluummin luomuvalkosipulin, mutta kaupassa ei ollut. Tyydyin sitten tanskalaiseen ja ajattelin m,ielessäni, että onneksi ei ollut kiinalaista. Kotona sitten huomasin, että pakkauksessa luki pienellä "alkuperämaa: Kiina". Laitan ne keväällä kasvamaan kasvimaalle karkottamaan tuhohyönteisiä.
.

Viimeksi muokattu:
no niin tulipas hypättyä heti aamusta terkkarille, kun en saanut taas vaihteeksi nukuttua ololtani.Pikaseulonnassa taas kaikki negaa.Somenpäästäkin tulehdusarvot ja negaa näytti.Ei taaskaan siis mitään,vaikka olo on kaukana normaalista.Nytkin koko ajan tunne että polttelee:/Oon kyl taas ihan ulalla missä mennään.Häiritsee se että pitää vaivata terveydentyöläisiä turhaan, kun näemmä mulla ei virtsistä olekkaan vaikka olo sellainen olisikin.Nyt vain mietityttää, että mikä kumma voi imitoida oireita noin hyvin://Hajottaa tälläinen kun on paha olo itsellä ja syytä ei tiedetä, eikä apua siten saa,ja kaikki muutkin alueet sit tökkii kun ei pahalta olota jaksa muuta kuin kyyhöttää peiton alla ja litkiä vettä ja buranaa.Mitenhän sitä opintojen kanssa ens viikolla pärjää.Huoh:/

Juu tuota spirua en ole tosiaan nyt syönyt pariin kuukauteen,enkä nyt aijo syödäkkään enää.

no niin tulipas hypättyä heti aamusta terkkarille, kun en saanut taas vaihteeksi nukuttua ololtani.Pikaseulonnassa taas kaikki negaa.Somenpäästäkin tulehdusarvot ja negaa näytti.Ei taaskaan siis mitään,vaikka olo on kaukana normaalista.Nytkin koko ajan tunne että polttelee:/Oon kyl taas ihan ulalla missä mennään.Häiritsee se että pitää vaivata terveydentyöläisiä turhaan, kun näemmä mulla ei virtsistä olekkaan vaikka olo sellainen olisikin.Nyt vain mietityttää, että mikä kumma voi imitoida oireita noin hyvin://Hajottaa tälläinen kun on paha olo itsellä ja syytä ei tiedetä, eikä apua siten saa,ja kaikki muutkin alueet sit tökkii kun ei pahalta olota jaksa muuta kuin kyyhöttää peiton alla ja litkiä vettä ja buranaa.Mitenhän sitä opintojen kanssa ens viikolla pärjää.Huoh:/

Juu tuota spirua en ole tosiaan nyt syönyt pariin kuukauteen,enkä nyt aijo syödäkkään enää.

Tarkistuttamassa ettei ole hiiva tai emätintulehdus.
Kokeile laitaa maustamatonta jougurttia alapäähän illalla kuin menet nukkumaan. Aamulla uudestaan ja sama juttu kolmisen päivää. Ilmakylpyjä aina kuin voit.

Viimeksi muokattu:
Minulle tuli vaihdevuosien pyörteissä virtsatulehduksen tuntu, mutta virtsassa ei ollut bakteereja. Gynekologini totesi asian olevan hormonaalinen ja se korjaantui hormonipuikoilla.

Klamydia testiä ei ole tehty, mutta papa-näyte minulta otettiin eli gynellä kävin, ei näkynyt hiivaa ainakaan silmällä.Eikös siinä papassa pitäisi aikalailla näkyä sit kaikki tuollaiset jos on, siis klamydiat ja hiivat?Klamydiaa ei kyllä pitäisi olla, koska olen ollut suhteessa vain kahden vakituisen poikaystävän kanssa ja kummallekkin uskollinen ollut.Aijemman kanssa joskus ei ollut kondomi käytössä, mutta nykyisen kanssa käytämme aina suojausta.Samallaisia oireiluja oli muuten jo ensimmäisen poikakaverin aikana, tosin lievempinä ja loppui sit itsestään.Hiivaa olen miettinyt itsekkin, mutta toisaalta mitään kutinaa ei ainakaan ollut,tai oireiden alkaessa oli jonkin verran, muistan että kävin pissillä ja yhtäkkiä alkoi hirveä kutina alpäässä ja seuraavankerran vessassa käydessä sitten olikin jo nuo virtsis oireet päällä.Tuo oli hieman outoa.Tosiaan aina silloin tällöin, minulle tulee sellainen lievä virtsis oireet päälle niinkuin nyt, joihin olen sitten napsinut burnaanaa ja juonut ihan kamalasti vettä ja ne eivät ole jatkuneet, mutta nyt tämä vain jatkuu ja jatkuu.
Tuosta hormonaalisesta jutusta en tiedä, olen 26-vuotias.Tosin välistä tuntuu, että nykyään alapäässä on aina sellainen ylikuiva kuiva tunne, joka helpottaa ehkä hieman kuukautisten aikana.Olen testannut bebanthenia laittaa ja ceridalia, mutta ei se nyt merkittävästi auta tuohon.

"Eikös siinä papassa pitäisi aikalailla näkyä sit kaikki tuollaiset jos on, siis klamydiat ja hiivat?"

No ei todellakaan. Papassa näkyy vain solut siltä alueelta, josta papa näyte on otettu Papanäyte ei ole mikään sukupuolitautitesti. Klamydia esimerkiksi tutkitaan virtsasta.

Klamydia voi tarttua vaikka olisi ollut vain yksi partneri, joten ei kannata tuudittautua siihen ettei voi olla, kun on vain kaksi miestä ollut.

Että eiköhän sun kannata käydä niissä sukupuolitautitesteissä.

Joo itseasiassa huomenna vien tuon klamydia näytteen, kun siihen taas määräsivät.Mutta tosiaan aijemminkin mulla on ollut tälläista alapäävaivaa, paljon lievempänä vain ja tuolloinkin klamydia tutkittiin(kahdesti)+joitakin muita sukupuolitauteja, eikä niitä ollut.Lääkäri myös sanoi että jos minulla olisi klamydia nyt sen pitäisi näkyä tulehdusarvoissa myös ja mitäänhän ei noissa näkynyt.Kuume on jonkinverran laskenut mutta tuossa 37 kieppeillä se silti hyppii.Itse aina luullut että kuume on merkki jostain tulehduksesta, mutta mitään ei testeissä näy.

tuota hiivaa mietin, että voiko pelkkä hiivaa itsessään aiheuttaa oireita vaikkei olisi virtsistä.Joskuhan hiiva voi aiheuttaa virtsiksen.Huomasin tässä nimittäin yhden jutun.Olen tässä käyttänyt epäsäännöllisesti silloin tällöin akneen tetrasykliiniä(mutta sännöllisesti syödessäni niitä pitemmän ajan ei pissaongelmia kylläkään ollut).Nyt viimeksi söin noita parina päivänä samalla viikolla kuin oireet alkoivat.Muistelisin myös että viime kuussa söin tetrasykliinejä samalla viikolla oireiden kun oireet alkoivat.mutta tällöin oireet menivvät about muutamassa päivässä ohitse.

Ootko käynyt Klamydiatestissä?? Sekin voi aiheutaa polttelua. Nyt mulla sama tilanne. Virtsatulehdus negatiivinen ja sp-tauteja ei ole....ihmetyttää!!

Viimeksi muokattu:
Tää on ikivanha ketju, mutta vastaan kuitenkin, jos joku vastaavasti kärsivä lukee. Hiiva voi todellakin aiheuttaa pelkkää kirvelevää tunnetta, kuten virtsatientulehduksessa. Itselläni vti ja hiiva oireilevat molemmat vain kirvelynä, ei muita oireita. On siis todella vaikea erottaa, kummasta kyse. Myös limakalvojen kuivuus voi aiheuttaa kirvelyä. Siihen voi kokeilla esim. apteekista saatavia hormonivoiteita (on myös hormonittomia olemassa).

Yhteistyössä