Näkyykö endometrioosi ultrassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .....?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siinä tapauksessa näkyy, jos on endometriooma munasarjassa. Endometriooma pääsääntöisesti kyllä viittaa endometrioosiin laajemminkin. Näin minulla, löytyi yllättäen ultrassa ja minut passitettiin laparoskopiajonoon. Eipä ole tarvinnut sitä tosin kokea, kaksi luomuraskautta on hoitaneet toistaiseksi endon kuntoon :)

Kaikki endometrioosin oireet mulla on ollut tosi nuoresta tytöstä saakka, mutta nyt vasta diagnosoitiin.

Mulla näkyi ja lääkärin mukaan jopa sisätutkimuksessa näkyi... Mulla olikin sitten TODELLA paha ja kiireellisenä pääsin leikkaukseen kolmessa kuukaudessa. Kivut oli kyllä silloin jotain ihan kamalaa, mutta kukaan muu lääkäri ei ollut halukas tutkimaan, määräsivät vain särkylääkkeitä joten menin yksityiselle ja siellä tuo sitten selvis.

Mulla ei näkynyt muuten kuin että vatsaontelo oli täynnä jotain "endometrioosinestettä"!
Siinä vaiheessa pikapikaa leikkaukseen, koska ei voitu tietää, onk verta vai mitä ja kasvainmerkkiaineetkin olivat koholla...

Aikaisempina vuosina oli kyllä munasarjoissa näkynyt ultralla kystia,
ja myöhemmin sitten mietittiin että oliko ne "endokystia".

Tuossa leikkauksessa siis endometrioosia oli sit joka paikassa ja ne siis ei näkyneet ultrassa

Yhteistyössä