nakit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pienelle lapselle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pienelle lapselle

Vieras
Onko totta, ettei alle kolmevuotiaalle saa antaa nakkeja ja makkaraa? Kolmevuotiaallekin korkeintaan yksi päivässä? Aiheuttaa kuulemmaa syöpää. Meijän 1 1/2 vuotiaan lempiherkku on syödä nakki paljaaltansa. En tietystikkään joka päivä anna.

Höpö höpö. Meidän poika söi pienenpänä nakkeja paljaaltaan, ei tietysti kerralla mahaa täyteen.
Syöpäähän on tutkittu ja todettu, että syöpää aiheuttaa yllättävän monet ruuat. Kyllähän ne päiväkodissakin syöttävät lapsille paistettuja-, keitettyjä nakkeja ja vieläpä nakkikastiketta.
Anna vaan lapselle nakkeja, nehän ovat suurta herkkua!

Itse en kyllä kovin suuria määriä antaisi, sisältäväthän suolaakin aika paljon. Muistaakseni tuo suositus oli sen takia koska nakit/makkarat sisältävät E250-lisäainetta, mikä ei ole hyväksi pienelle lapselle. Silloin tällöin pieninä määrinä nautittuna ei varmasti aiheuta vaaraa lapselle. Taitaa nuo syöpäjutut olla vähän liioiteltuja, jos ei pakettia päivässä syö!

Nakeissakin on paljon eroja ja mitenkään mainostamatta, niin Vatajan nakeissa on nitriitittömiä ja lapsille siten parempia.
Lienee muillakin valmistajilla, mutta kyseisellä ainakin.

Aikuisillekaan nakit ja makkarat ei todellakaan ole ns terveellisiä ja ennenkaikkea tarpeellisia.

Makkarasta ja leikkeleistä löytyvä nitriitti on erityisen vaarallista lapsille, mutta myös aikuisille.
- Jo yhdestä nakista päivässä lapsi saa maksimiannoksen nitriittiä. Nitriitti vaikeuttaa hapenkuljetusta veressä ja siitä voi syntyä myös syöpää aiheuttavia yhdisteitä.

http://www.yle.fi/genreportaalit/portaali.php?genre=terveys&osannimi=hyvaolo_ruokajaterve&jutunid=2724

Suomalaislapset saavat enemmän nitriittiä kuin muiden maiden lapset, koska meillä lapset syövät runsaammin makkaraa kuin muualla. Lasten ruokavalioon tulisi kiinnittää huomiota, eikä pienille lapsille saisi antaa makkaraa päivittäin. Nykyisillä elintarvikkeiden lisäainepitoisuuksilla 15 kiloa painava, eli keskimäärin kolmevuotias lapsi voi syödä nitriitin suositusarvon ylittymättä korkeintaan yhden nakin päivässä.

http://w3.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_1999/10.syyskuu/lisa3699.htm

Alle 1-vuotiaille ei tavallista makkaraa ja leikkeleitä suositella ollenkaan, yli 1-vuotiaille se 1 nakki päivässä on maksimi, nämä ohjeet saimme neuvolastammekin. MUTTA kaupoista löytyy myös täysin nitriitittömiä ja lisäaineettomia nakkeja ja makkaroita (Vataja), niitä meillä lapset syövät. Nitraattia (josta syntyy nitriittiä) sisältävät myös: lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, kiinankaali, nokkonen, lehti- ja keräsalaatti, juuresmehut ja varhaisperunat, näitäkään ei alle 1-vuotiaalle.

Ei herran jestas. Kannattaa lopettaa syöminen yleensäkin, niin ei ainakaan tule syöpä! Näyttäkääs tutkimus, jossa kerrotaan jonkun lapsen tai aikuisen kuolleen esim. nakkiin, sipsiin, suklaaseen ym.
Hei haloo!

Oletko ""täh?"" vähän yksinkertainen? Etkö tiedä ketään kuka olisi kuollut syöpään tai sydän- ja verisuonitauteihin? Mistähän ne ovat tulleet? Kyllä noita lisäaineita ja rasvoja yms. ON tutkittu ja niiden ON todistettu aiheuttavan ko. sairauksia, ajan kanssa.

Mua ihmetyttää kovasti täällä esim. ""Just joo"" ja ""täh""- nimimerkkien kirjoitukset. Tietty jokainen tekee omat valintansa, mutta jos joku kysyy tutkittua tietoa ei sitä mun mielestä ole se, että joku muu on syöttänyt nakkeja kasapäin lapselleen ja hän ei ole saanut syöpää... Ihan kuin voisi kaataa tutkittu tieto jonkun yhden tyypin kokemuksilla ja TUSKIN se syöpä tms. ilmeneekään samantien.

Ollaanhan meitäkin penskoina kuljetettu autoissa ilman turvavöitä riekkumassa ympäri autoa ja hengissä ollaan. Nyt kuitenkin autoissa vyöt on ja onneksi miltei kaikilla istuimet tai kaukalot. En mä ainakaan ala riskeeraamaan muksujeni terveyttä ihan huvin vuoksi tai sillä innoituksella, ettei isä sattunut ajamaan kolaria ollessani pieni. Ja vaikka nakit herkkua monelle lapselle onkin, ei niiden ravintoarvot niin kummosia ole, että senkään takia olisi kiusaus syöttää päivittäin... Ainakin omat lapseni saavat sitten itse isompina hankkia mahdolliset ylipainonsa, me ei haluta niitä lihaviksi lapsina kasvattaa.

Itse odotan ensimmäistäni, joten kokemusta omista ei vielä ole. Mutta en ole vielä kuullut pienestä lapsesta, jolla olisi nakkien takia todettu syöpä. Tottahan se on, että niissä on nitriittejä ja muuta epäterveellistä, mutta kiellättekö te lapsiltanne Xylitol-purkat tai perunalastut, koska niiden on joskus huhuttu aiheuttavan syöpää? Onhan se tietysti myös totta, että syoranaista syytä syöpään ei aina löydy, mutta seuraus näistä epätervellisyyksistä voi ehkä olla syöpä tai joku muukin sairaus. Itse olen ajatellut kaikesta, että kohtuudella. Olettekos ajatelleet esimerkiksi mehuja, miten paljon mehuissa on lisäaineita? Hyvä vaihtoehto mielestäni oli nitriitittömät nakit, jos kerran tuntuu, että ""normaalit nakit"" on pahasta. Tirlittan

Luulitko sinä, että oletin jonkun syöttäneen lapselleen nakkeja kasapäin ja lapsi olisi siihen menehtynyt? Siis järki käteen, eihän kukaan elä pelkillä nakeilla.
Ja luulenpa että sydän- ja verisuonitauteihin kuolleet ovat syöneet paljon muutakin kuin pelkkiä nakkeja, onhan se nyt ihan selvää.
Ei meillä ole koko ajan nakkipakettia kaapissa, tuskin kellään. Ainakin meillä nakkeja syödään joskus, ei edes viikottain.
Minun lapseni syövät monipuolisesti ja ruokavalioon kuuluvat myös nakit. En aio jättää niitä pois. Ja älkää hitossa väittäkö että syöttätte lapsianne terveellisesti, kaikissa (tuoretuotteet poisukien) tuotteissa on lisä- ja säilöntäaineita, joten se sittä terveellisyydestä.
Siihen nakkiin tai kahteen ei kukaan kuole, lyön siitä vaikka vetoa.
Joten ""just joo"" voi myös jatkaa kommentoimistaan! Ja muut kasvakaa aikuisiks, pilkunviilaamisella ei ole mitään älyä!

Itehän sä ""täh"" aloitit sen välimerkin rakastelun jo ekassa viestissäs. Kuoleehan kaurapuuroonkin jos kottikärryllisen kerralla syö. Kaikki tilastotieto perustuu isoon otantaan, yksittäisten tapauksien esiinnosto on yhtä hyödyllistä ku nunnan nännit ja paavin pallit. Käykää kertaamassa tilastomatikan perusteet, jo yläasteelaiset osaa tän....

Yhteistyössä